Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چگونه از فرصت‌های رایگان و در دسترس بیشتر بهره ببریم؟



#دعوت به گفتگو در متمم، فضایی برای بحث، طرح نظرات و تبادل تجربه‌هاست.

معمولاً برای این‌که به اصطلاح، «سر صحبت باز بشود» و بستری برای صحبت‌ کردن به وجود بیاید، یک جمله یا یک متن را پیش رو می‌گذاریم و مبنای شروع بحث قرار می‌دهیم.

این‌بار حرفی را انتخاب کرده‌ایم که گوینده‌اش، اریکا جاست (Erika Just)، چندان معروف نیست. اما جمله‌ای که از او نقل می‌کنیم، جای بحث و گفتگوی فراوان دارد.

البته خود جمله هم، چندان خارق‌العاده و شگفت‌انگیز نیست؛ بلکه روایتِ دردی است که همه‌ی ما تجربه‌اش را داریم و مناسب است که برایش چاره‌اندیشی کنیم:

مصداق‌های این جمله، فقط به لذت نبردن از گل‌ها و زیبایی‌های طبیعت، محدود نیست.

تقریباً هر چیزی که «به سادگی» یا «به رایگان» در دسترس ما قرار می‌گیرد، ارج و قرب خود را در چشم‌مان از دست می‌دهد و نمی‌توانیم آن‌چنان که باید و شاید، از آن لذت ببریم: از گل‌ها و گیاهان و منظره‌های طبیعی بگیرید تا فیلم و موسیقی و چیزهای دیگری که این روزها، بی‌هزینه و بی‌زحمت در اختیار ماست.

ماجرا فقط در «لذت بردن» خلاصه نمی‌شود، بلکه «میزان استفاده از فرصت‌ها و به‌کارگیری آن‌ها» هم ظاهراً با «تلاشی که برای دستیابی به آن‌ها کرده و هزینه‌ای که برایشان پرداخت می‌کنیم» رابطه دارد.

تلخی ماجرا در این است که در دنیای امروز ما، فرصت‌های ارزان و رایگان و در دسترس، کم نیستند و به صورت تئوریک، ما باید بتوانیم لذت بسیاری را تجربه کرده و دستاوردهای بیشتری را با تکیه بر آن‌ها کسب کنیم.

اما ظاهراً همه، این موضوع را به عنوان یک «دردِ بی‌درمان» پذیرفته‌ایم که رایگان بودن، ارزان بودن، در دسترس بودن و پیش چشم بودنِ فرصت‌ها، ما را کر و کور می‌کنند و توانایی اقدام کردن و لذت بردن را از ما می‌گیرند.

سوال این‌جاست که آیا ما واقعاً باید این وضعیت را به عنوان «ویژگی انسان» بپذیریم؟ یا روش‌ها و تکنیک‌هایی وجود دارد که از این ویژگی فاصله بگیریم؟

شما چه می‌کنید؟ برای لذت بردن بیشتر از منظره‌های چشم‌نواز، از موسیقی‌های رایگان در دسترس، از فیلم‌ها و کتاب‌های آرشیو شده در کامپیوتر خود چه اقدامی انجام می‌دهید؟

چه می‌کنید تا قدر فرصت‌های پیش‌پا افتاده را – در کار و زندگی – بهتر بدانید؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    زهرا م ، علی شربتی ، مرتضی کمره ای ، حسن پیوسته گر ، ندا محمدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری عادتها و رفتارهای کوچک زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه عادتها و رفتارهای کوچک زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۹ نظر برای چگونه از فرصت‌های رایگان و در دسترس بیشتر بهره ببریم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : ساناز مجرد

    آن‌چه باعث می‌شود از منابع را یگان لذت بیشتری ببریم، دانستن اولویت‌هاست. من غالب اوقات در برابر حجم انبوه منابع رایگان به اولویت‌هایم نگاه می‌کنم. اگر در یک زمان هم شبکه‌ی نتفلیکس پخش برنامه‌اش را رایگان کرده و هم مجموعه اسپاتیفای اجازه دسترسی رایگان به موسیقی را گذاشته من می‌دانم اولویتم چیست؟ این به این معنی نیست که سراغ اولی نمی‌روم؛ چون محتوایش بی‌ارزش است بلکه به انتخاب من بر اساس اولویت‌هایم برمی‌گردد. برای من نگاه کردن به گل‌های ساده‌ای که کنار جدول خیابان سبز می‌شود لذت‌بخش است؛ اما دیدن آخرین فیلم هالیوودی که دوستم در اختیارم گذاشته اولویت نیست. شنیدن موسیقی اولویت است؛ اما خواندن فلان مجله که نسخه‌هایش را به رایگان منتشر کرده اولویت نیست. حرص‌نزدن در جمع‌آوری منابع راه لذت‌بردن از انتخاب‌های هوشمندانه است.
    روش دیگرم  دقت برای جلوگیری از برخورد گزینشی اطلاعات  Confirmation Bias  است. این خطای ذهنی که هر چیز رایگانی بی‌ارزش است، غالباً باعث می‌شود در کیفیت منابع رایگان شک کنیم. در حالی که همیشه زمان‌هایی داشته‌ایم که به رایگان، بهترین لذت‌ها را تجربه کرده‌ایم؛ ولی ذهن با گیرافتادن در تله‌ی  برخورد گزینشی فقط مواردی را یادآوری می‌کند که منابع رایگان، کیفیت کمی داشته‌اند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .