Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


تجربه های زندگی | چه نکات جالبی در فرهنگ های دیگر دیده‌اید؟


شناخت فرهنگ های دیگر

می‌دانید که ما گاهی در متمم هر از چندگاهی به سراغ یکی از جنبه‌های زندگی می‌رویم و با یکدیگر دربارهٔ عادت‌ها و تجربه‌هایمان حرف می‌زنیم.

در این بحث‌ها دنبال موضوعات پیچیده و عجیب نیستیم. بلکه معمولاً به ساده‌ترین و در دسترس‌ترین کارها می‌پردازیم. همان کارهایی که شاید مهم ندانیم، اما بخش بزرگی از زندگی‌مان را می‌سازند؛ از ارسال پیامک و هدیه دادن گرفته تا مهمانی رفتن و یاد گرفتن زبان. این بار می‌خواهیم دربارهٔ تجربهٔ مواجهه با فرهنگ‌های دیگر صحبت کنیم.

حتماً برای شما هم پیش آمده که به کشوری دیگر یا حتی منطقه‌ای از کشورمان سفر کرده و با برخی رفتارها، نگرش‌ها، آیین‌ها و یا عادت‌های فرهنگی مواجه شده باشید که برایتان عجیب یا غیرمنتظره بوده‌اند. گاه این عادت‌ها را در غذا خوردن می‌بینیم، گاهی در لباس پوشیدن، گاه در شیوهٔ احوال‌پرسی و حتی روش استفاده از ابزارهای متعارف روزانه.

سوالی که در این مطلب می‌خواهیم پیش رو بگذاریم و درباره‌اش حرف بزنیم این است که: چه مشاهداتی از این دست داشته‌اید که شما را شگفت‌زده کرده یا توجه‌تان را جلب کرده است؟

پیشنهادمان این است که در طرح تجربه‌های خود دو نکته را رعایت کنید:

◼️ خودتان را مقید نکنید که حتماً از کشوری دیگر و سرزمینی دور حرف بزنید. ممکن است چنین عادت‌ها و رفتارهایی را در شهر یا روستایی از کشور خودمان یا حتی گروهی از بستگان و خویشاوندان‌تان که ریشه در قوم یا شهری دیگر دارند دیده باشید.

◼️ مواردی را نقل کنید که بار منفی ندارند. یعنی فرض کنید کسانی که مورد اشارهٔ شما هستند قرار است حرف‌هایتان را بخوانند و دوست ندارید آزرده شوند. چون هدف ما از چنین بحث‌هایی صرفاً‌ آشنایی با تنوع و گوناگونی‌های رفتار انسان‌هاست.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری عادتها و رفتارهای کوچک زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه عادتها و رفتارهای کوچک زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۳ نظر برای تجربه های زندگی | چه نکات جالبی در فرهنگ های دیگر دیده‌اید؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مونا رضایی

    چند نمونه از مواردی که من در رفتارها، نگرش‌ها‌ و یا عادت‌های فرهنگی اتریشی‌ها باهاشون مواجه شده‌ام و برایم عجیب یا غیرمنتظره بوده‌اند:
    - هیچ‌وقت نباید تولدشون رو زودتر تبریک بگین، چون معتقدند این‌کار براشون شگون ندارد و بدشانسی می‌آورد.
    - هنگامی که از دری عبور می‌کنید، بهتره حتما به نشانه احترام در را برای نفر پشت‌سری نگه دارید.
    - فرهنگ اعتماد در اتریشی‌ها، جلوی مزرعه و یا منزل شخصی میوه‌ها و یا محصولات بیو رو قرار داده و قیمت‌ هر محصول رو بصورت جداگانه روی تابلویی می‌نویسند. شما محصول موردنظرتان را انتخاب می‌کنید و پول رو در صندوق می‌اندازید.
    - اساتید‌ دانشگاه در سلف کنار دانشجوها غذا می‌خورند و بعد از کلاس حتی با دانشجویان‌شان به کافه و بار هم می‌روند.
    - فرهنگ روبوسی، خانم‌ها با خانم‌ها روبوسی می‌کنند. آقایون با خانم‌ها روبوسی می‌کنند اما آقایون باهم به هیچ عنوان روبوسی نمی‌کنند. 
    - درخواست‌هایشان رو خیلی واضح و شفاف بیان می‌کنند و اصلا اهل صغری و کبری چیدن و حاشیه رفتن نیستند و در بیشتر موارد رک و بدون رودربایستی هستند.
    - فرهنگ رانندگی، اگر در اتوبان‌ها تصادفی اتفاق بیفتد. همه‌ی ماشین‌ها لاین وسط رو برای نیروهای امداد و پلیس باز می‌کنند و هیچ‌کس از این قانون تخطی نمی‌کند.
    - وقتی جایی دعوت می‌شوند، حتما بموقع حضور پیدا می‌کنند و هیچ‌وقت هم زودتر از موعد تشریف نمی‌آورند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .