Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


عادتها و رفتارهای مربوط به حفظ محیط زیست


حفظ محیط زیست

ما در مجموعه بحث‌های عادتهای کوچک زندگی به سراغ بسیاری از عادت‌ها و تجربه‌های دوستان خود رفته‌ایم و آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک گذاشته‌ایم.

از خوابیدن و پیاده روی تا انتخاب شغل و خریدهای ارزان خوشحال‌کننده.

در این میان، به یکی از موضوعات مهم نپرداخته‌ایم و آن، حفظ محیط زیست است.

به نظر می‌رسد جنس دغدغه‌ها و مصداق‌هایی که در زمینه حفظ محیط زیست در کشور ما وجود دارد، کمی از دغدغه‌های رایج دنیا فاصله گرفته است.

در بسیاری از رسانه‌ها، حفظ محیط زیست به رعایت حال برخی گونه‌های کمیاب (مثلاً یوزپلنگ ایرانی) یا مصرف کمتر پلاستیک محدود شده است.

بی‌تردید، رعایت حال گونه‌های کمیاب و نیز کاهش مصرف محصولات تجزیه‌ناپذیر (یا دارای سرعت بسیار پایین در تجزیه) مهم هستند. اما حفظ محیط زیست نمی‌تواند به این‌ها محدود شود.

ضمن این‌که در همین حوزه‌ها هم، نگاه‌مان محدود است و مثلاً در مورد مصرف پلاستیک، صرفاً چند محصول محدود (از جمله کیسه پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف) بیشتر به چشم آمده‌اند و تهدیدشان جدی گرفته شده است.

با این مقدمه، مناسب دیدیم فضایی را در نظر بگیریم و دیدگاه‌ها، تجربه‌ها و عادت‌های شما را در زمینه‌ی حفظ محیط زیست دریافت و ثبت کنیم.

سوالات زیر، صرفاً نمونه‌ای از مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها پرداخت. بی‌تردید تجربه‌ی شما به این موارد و موضوعات، محدود نیست و نکات بیشتر و متنوع‌تری برای طرح با دوستان خود دارید:

  • حفظ محیط زیست را در چه حوزه‌هایی دنبال می‌کنید؟
  • در حوزه‌های رایج (مثل رعایت حقوق گونه‌های دیگر، مصرف پلاستیک و تولید زباله)، چه راهکارها و تجربه‌هایی دارید که اجرای آن‌ها ساده است، اما بسیاری از مردم رعایت نمی‌کنند؟
  • توجه به حفظ محیط زیست طی سال‌های اخیر، چه تغییری در سبد خرید شما ایجاد کرده است؟
  • در مورد مسائلی مثل آلودگی هوا و مصرف انرژی، چه راهکارهایی را به کار می‌گیرید؟
  • چه تجربه‌هایی در شهرها و کشورهای دیگر دارید که در شهر خودتان یا کشور خودمان، قابل اجرا هستند، اما اجرا نمی‌شوند؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سید حمید رضا صحفی ، امیر محسنی ، احسان حسینی ، جواد عزیزان ، نرگس انصارى

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری عادتها و رفتارهای کوچک زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه عادتها و رفتارهای کوچک زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۳ نظر برای عادتها و رفتارهای مربوط به حفظ محیط زیست

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سمیه آزاد

    حمایت و توجه به حقوق حیوانات یکی از مهمترین دغدغه های من در زمینه محیط زیست هست.

    یک سری از کارهایی که میشه گفت  بخشی از عادتها و اخلاق زیست محیطی من محسوب میشن رو اینجا فهرست وار ذکر میکنم:

    - غذارسانی به گربه ها و سگ های خیابانی رو خیلی دوست دارم و سعی می‌کنم تا حد امکان این کار رو انجام بدم.( از اونجایی که با توسعه زندگی شهری بخشی از محل سکونت این عزیزان رو ما انسانها غصب کردیم، فکر می‌کنم که این کار لطف ما به حساب نمیاد و جزو وظایفمون هست)

    - به فامیل و دوستان یاد آوری می‌کنم که در صورت امکان مانده غذای خود را در فصل سرما برای حیوانات خیابانی اطراف منزلشون و یا پرندگان قرار بدن.

    -معمولا برای خواهرزاده ها و برادرزادهام و بچه های فامیل بسته های غذای خشک گربه خریداری می‌کنم و به عنوان هدیه به اونها میدم و تشویقشون می‌کنم تا به گربه های محلشون این غذاها رو بدهند تا اونها هم از سنین کودکی لذت محبت و غذارسانی به حیوانات رو تجربه کنند.

    - برای خرید لوازم بهداشتی و آرایشی سرچ می‌کنم و برندهایی رو انتخاب می کنم که تست بر روی حیوانات ندارند. متاسفانه برندهایی مثل avon و L'Oreal که در ایران بسیار رایج هستند، همچنان این تستها رو بر روی حیوانات دارند که نهایت خودخواهی گونه انسان رو نشون میده. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد میکنم به این سایت سر بزنید: www.crueltyfreekitty.com

    - از حرکتهای داوطلبانه برای کمک به حیوانات خیابانی استقبال می‌کنم و سعی می کنم اخبار مرتبط با این فعالیتها رو بین دوستان و آشنایانم نشر بدم. به عنوان مثال اخیرا بیمارستان دامپزشکی تهران  اقدام به توزیع رایگان باکسهای محافظت از سرما برای اسکان گربه های خیابانی کرده. هر کسی که علاقه مند باشه میتونه حضوری بره این باکسها رو برای گربه حیاط و یا پارک محله اش دریافت کنه. اگر در اینستاگرام هشتگ #در_فصل_سرما_یاور_حیوانات_باشیم رو سرچ بکنید، پستهای مرتبط به این اقدام زیبا را خواهید دید.

    در سالهای قبل هم مطلب متمم را که با عنوان مراقبت از گربه های خیابانی در فصل سرما منتشر شده بود، خیلی دوست داشتم و برای کمک به این حیوانات کوچولو لینک این مطلب رو برای تعداد بسیار زیادی از دوستام ارسال کردم

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .