Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مدیر در نقش کوچ | مرور و خلاصهٔ یک مقالهٔ مهم


مدیر در نقش کوچ

در درس کوچینگ چیست به برخی از انواع کوچینگ اشاره کردیم. به عنوان مثال از کوچینگ مدیران اجرایی، کوچینگ رهبری، کوچینگ سلامت و کوچینگ زندگی حرف زدیم.

در بسیاری از انواع کوچینگ فرض بر این است که کوچ این کار را به عنوان «شغل» خود انتخاب کرده است. یعنی زندگی‌اش از طریق جلسات کوچینگ می‌گذرد. اما همیشه و همه‌جا چنین نیست.

گاهی اوقات، فعالیت و عنوان رسمی شما چیز دیگری است. اما در کنار آن (یا در لایهٔ زیرین آن) مشغول کوچینگ هستید. اصطلاح مدیر در نقش کوچ یا Manager as Coach به چنین وضعیتی اشاره می‌کند.

واضح است که کار مدیر، مدیریت کردن است. از مدیر انتظار می‌رود اهداف کلان شرکت یا سازمان را تعریف کرده و همهٔ کارکنان را در راستای تحقق آن اهداف بسیج کند. اما مدیر می‌تواند نقش دیگری هم داشته باشد. او می‌تواند برای همکارانش نقش یک «کوچ» را ایفا کند.

بعید است در شرح شغل یک مدیر صریحاً اشاره شود که «شما باید کوچ همکاران خود باشید.» اما به نظر می‌رسد مدیری که بتواند چنین نقشی را به درستی ایفا کند، از ظرفیت منابع انسانی سازمان، بیشترین بهره را خواهد برد.

همین باور باعث شده در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی با عناوین «مدیر در نقش کوچ» و «رهبر در نقش کوچ» به بازار عرضه شود.

کتاب مدیر در نقش کوچ

کتاب مدیر در نقش کوچ (نوشتهٔ جنی راجرز)، کتاب ایجاد فرهنگ کوچینگ (نوشتهٔ آندریاس فون دِر هیت)، کتاب رهبر در نقش کوچ (نوشتهٔ مری دی هیکس) و کتاب مدیر در جایگاه کوچ (نوشتهٔ ویلیام هندریک) صرفاً نمونه‌هایی از کتاب‌هایی هستند که به این موضوع پرداخته‌اند.

مرور یک مقالهٔ کلاسیک دربارهٔ «مدیر در نقش کوچ»

بحثِ «مدیر در نقش کوچ» بسیار گسترده است و چنان‌ که دیدید، دربارهٔ آن صدها صفحه مطلب نوشته شده است. طبیعی است که بررسی ابعاد مختلف این موضوع، فرصت بیشتری می‌طلبد. اما در این درس می‌خواهیم یکی از نخستین مقاله‌هایی را بررسی کنیم که به این موضوع پرداخته است.

نمی‌توان به طور قاطع یک مقاله را به عنوان «قدیمی‌ترین مقاله» اعلام کرد. چون گاهی نویسندگان، از کلمهٔ مدیر و کوچ استفاده نمی‌کنند. اما محتوای مقاله‌شان به این موضوع مربوط است. اما حداقل می‌توانیم بگوییم ما در متمم نتوانستیم مقالهٔ قدیمی‌تری پیدا کنیم که به این موضوع پرداخته باشد.

اگر این سوال برایتان پیش آمده که چرا باید یک مقالهٔ کلاسیک و قدیمی را بخوانیم، می‌توانید به درس «اهمیت خواندن کتاب‌های قدیمی» سر بزنید. ما در آن‌جا توضیح داده‌ایم که فایدهٔ خواندن کتاب‌های قدیمی چیست. تقریباً همهٔ آن نکات در مورد خواندن یک مقالهٔ قدیمی و کلاسیک هم مصداق دارد:

[ اهمیت خواندن کتاب‌های قدیمی ]

بررسی مقاله | مدیر چگونه نقش کوچ را ایفا می‌‌کند؟

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های کوچینگ و منتورینگ

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مرتبط با کوچینگ و منتورینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های کوچینگ و منتورینگ به مجموعه‌ی گسترده‌ای از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان به کوچینگ و منتورینگ از میان فهرست فوق، معمولاً برای مطالعه‌ی درس‌های زیر وقت می‌گذارند:

  خودشناسی | شخصیت شناسی | کار تیمی | مذاکره

  مهارت ارائه | مهارت ارتباطی | زندگی شاد | عزت نفس

  پرسونال برندینگ | مشاوره مدیریت | مدیریت زمان

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

تذکر: برای دسترسی به محتوای درسی که مشاهده می‌کنید، صرفاً‌ عضو شدن و پرداخت عضویت کافی نیست و باید تمرین ورود به بحث را هم انجام دهید. انجام این تمرین بسیار ساده باعث می‌شود یادگیری شما افزایش پیدا کند و صرفاً حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

بحث این مقاله در این نقطه تمام نمی‌شود.

نویسندگان پس از شرح موانع تقویت فرهنگ کوچینگ در سازمان، توضیح می‌دهند که «در چه شرایطی مدیر در نقش کوچ می‌تواند موفق باشد و چنین مدیری از چه ویژگی‌هایی بهره‌مند است؟»

اما از آن‌جا که کتاب‌ها و مقاله‌های دیگری هم دقیقاً در پاسخ به همین سوال نوشته شده‌اند، این بخش از مقاله را در درسی جداگانه، در کنار نظرات سایر صاحب‌نظران می‌خوانیم و بررسی می‌کنیم.

تمرین و مشارکت در بحث

آیا مدیری را دیده‌اید و می‌شناسید که به شکل صریح و شفاف یا تلویحی و ضمنی، بخواهد نقش کوچ را برای زیردستانش ایفا کند اما ناموفق باشد؟ چه عواملی باعث شده که او موفق نباشد؟

آیا مدیری را می‌شناسید که جدای از جایگاه سنتی مدیریت، توانسته باشد نقش کوچ را هم برای یک یا چند نفر از همکارانش ایفا کند؟ چه ویژگی‌ها و توانمندی‌ها و رفتارهایی باعث شده که موفق شود؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    خلیل مکرم ، شیوا ، پوریا باقری ، مهتاب هدایتی ، محمد موسوی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کوچینگ به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کوچینگ
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۴ نظر برای مدیر در نقش کوچ | مرور و خلاصهٔ یک مقالهٔ مهم

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .