Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کاربرد هوش مصنوعی در کوچینگ


کاربرد هوش مصنوعی در کوچینگ

متأسفانه رسم عجیبی در بازار آموزش کشورمان – و البته نقاط بسیاری از جهان – وجود دارد؛ این که با رواج یافتن و مُد شدن هر موضوع تازه‌ای، نوشته‌ها و پادکست‌ها و دوره‌هایی با آن عناوین معرفی می‌شود.

به عنوان مثال، کافی است اصطلاحی مانند «متاورس» رایج شود. بلافاصله، حتی بعضی از آموزش‌دهندگان آشپزی، وسوسه می‌شوند «دورهٔ آموزشیِ تشخیصِ طعم غذا در متاورس» برگزار کنند.

در چنین شرایطی، وقتی بحث کوچینگ در کشور رواج پیدا کرده، و هر کس به هر کاری که قبلاً انجام می‌داده، پیشوند یا پسوند کوچینگ را می‌چسباند، اشاره به موضوعِ «کاربرد هوش مصنوعی در کوچینگ» در متمم برای ما چندان ساده نیست.

با این حال، به دو علت تصمیم گرفتیم این بحث را به شکل مختصر در قالب یکی از درس‌های متمم مطرح کنیم.

چرا باید دربارهٔ هوش مصنوعی و کوچینگ صحبت کنیم؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که استفاده از هوش مصنوعی در کوچینگ، دیگر از حد خیال‌پردازی و سناریوسازی‌های ذهنی گذشته است. تا کنون، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به شکل‌های مختلفی در نقش کوچ یا در کنار کوچ‌ها قرار گرفته‌اند. بنابراین در دنیای واقعی، قوت و ضعف این سیستم‌ها دیده شده و هر روز، تصویر شفاف‌تری از نقش هوش مصنوعی در آیندهٔ کوچینگ پیش چشم ما پدیدار می‌شود.

نکتهٔ دوم این است که بحث هوش مصنوعی در کوچینگ، دیگر به سمینارها، کلاس‌ها، سخنرانی‌ها و کسب‌و‌کارها محدود نیست. بلکه نشریات تخصصی و پژوهشی هم این موضوع را جدی گرفته‌اند.

درست است که فدراسیون بین‌المللی کوچینگ، گاه و بی‌گاه مطالبی دربارهٔ رابطهٔ هوش مصنوعی و کوچینگ منتشر می‌کند (دانلود نمونه فایل PDF). اما جایگاه پژوهشی و آکادمیک ICF به گونه‌ای نیست که صرفاً با اتکا به برخی توضیحات و گزارش‌های این فدراسیون، بگوییم که کاربرد هوش مصنوعی در کوچینگ جدی است.

اما اکنون مسئله فراتر از این‌هاست. ژورنال‌های تخصصی در زمینهٔ منابع انسانی، به کاربرد هوش مصنوعی در کوچینگ توجه کرده‌اند (+). ژورنال‌هایی که کمی جدی‌تر و رسمی‌تر هستند، حاضر شده‌اند برای نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در کوچینگ، چارچوب‌های علمی تعریف کنند (+). و حتی در نشریهٔ نسبتاً سخت‌گیری مثل مجلهٔ بازاریابی یا Journal of Marketing وابسته به انجمن بازاریابی آمریکا، مقالات پژوهشی در زمینهٔ اثربخشی کوچینگ با تکیه بر هوش مصنوعی منتشر می‌شود.

کاربرد هوش مصنوعی در کوچینگ

علاوه بر این‌ها، امکانات، زیرساخت، منابع و دانش فنی موجود در کشورمان در حدی هست که عده‌ای از تیم‌های متخصص و خلاق، در قالب استارتاپ به استفادهٔ تجاری از این فرصت فکر کنند. این فرصت، به ویژه در حوزه‌هایی مثل فروش، مدیریت مراکز تماس (کال‌ سنترها)، مدیریت ارتباط با مشتری و ارائه‌ی خدمات پس از فروش ملموس‌تر است.

در ادامه به این سه موضوع می‌پردازیم:

  منظور از «استفاده از هوش مصنوعی در کوچینگ» چیست؟

  بررسی یک نمونه مطالعهٔ پژوهشی دربارهٔ میزان اثربخشی کوچینگ با هوش مصنوعی

  مزیت‌های استفاده از کوچینگ در هوش مصنوعی

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های کوچینگ و منتورینگ

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مرتبط با کوچینگ و منتورینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های کوچینگ و منتورینگ به مجموعه‌ی گسترده‌ای از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان به کوچینگ و منتورینگ از میان فهرست فوق، معمولاً برای مطالعه‌ی درس‌های زیر وقت می‌گذارند:

  خودشناسی | شخصیت شناسی | کار تیمی | مذاکره

  مهارت ارائه | مهارت ارتباطی | زندگی شاد | عزت نفس

  پرسونال برندینگ | مشاوره مدیریت | مدیریت زمان

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

تذکر: برای دسترسی به محتوای درسی که مشاهده می‌کنید، صرفاً‌ عضو شدن و پرداخت عضویت کافی نیست و باید تمرین ورود به بحث را هم انجام دهید. انجام این تمرین بسیار ساده باعث می‌شود یادگیری شما افزایش پیدا کند و صرفاً حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد موسوی ، شیوا ، وحید قاسمی ، مینا نظرخان ، مهدی باغیانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کوچینگ به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کوچینگ
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱ نظر برای کاربرد هوش مصنوعی در کوچینگ

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .