Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کوچینگ مدیران اجرایی


کوچینگ مدیران اجرایی

در درس معرفی کوچینگ گفتیم که کوچینگ مدیران اجرایی یا Executive Coaching یکی از زیرمجموعه‌های کوچینگ محسوب می‌شود.

کوچینگ مدیران اجرایی یکی از قدیمی‌ترین زیرشاخه‌های کوچینگ محسوب می‌شود. چون کسانی مانند تیموتی گالوی و جان ویتمور هم که از توسعه‌دهندگان کوچینگ مدرن هستند، بخشی از تجربه‌ی خود را از طریق کوچینگ مدیران ارشد و اجرایی کسب کرده‌ و بخش قابل‌توجهی از مثال‌ها و نمونه‌هایشان را هم از همین فضا اقتباس کرده‌اند.

البته اگر بخواهیم درباره‌ی کوچینگ مدیران اجرایی دقیق‌تر صحبت کنیم باید بگوییم که کوچینگ مدیران اجرایی یکی از زیرمجموعه‌های کوچینگ در محیط کار (Workplace Coaching) است که خود آن زیرمجموعه‌ی کوچینگ محسوب می‌شود.

کوچینگ مدیران اجرایی

مانند بسیاری دیگر از حوزه‌های مرتبط با کوچینگ، اختلاف‌نظرها درباره‌ی این‌که کوچینگ مدیران اجرایی به چه موضوعاتی می‌پردازد فراوان است. برخی محققان موارد زیر را از جمله قلمروهای فعالیت کوچ مدیران دانسته‌اند (+):

اما به نظر می‌رسد با این شکل از تعریف کوچینگ مدیران اجرایی، عملاً‌ تفاوتی بین یک معلم و یک کوچ قائل نشده‌ایم. به همین علت ما ترجیح می‌دهیم در متمم تعریف کیلبرگ را، که از صاحب‌نظران و افراد شناخته در زمینه‌ی کوچینگ مدیران اجرایی است، معیار قرار دهیم (+/+):

کوچینگ یک رابطه‌ی کمک‌کننده (Helping relationship) است.

این رابطه میان فردی که در یک سازمان از «اختیار» و «مسئولیت» برخوردار است و یک مشاور شکل می‌گیرد و در آن، طرفین روی اهدافی در زمینه‌ی بهبود عملکرد حرفه‌ای و افزایش رضایت فردی توافق می‌کنند. این اهداف در نهایت قرار است اثربخشی سازمان متبوع فرد را در چارچوب «توافق رسمی کوچینگ» که میان دو طرف منعقد شده افزایش دهد.

مشاوره در این رابطه مجموعه‌ی گسترده و متنوعی از تکنیک‌ها و روش‌های رفتاری را به کار می‌گیرد.

[ توضیح: متمم برای شفاف‌تر شدن تعریف کوچینگ مدیران اجرایی، جمله‌ها و عبارات کیلبرگ را خُرد کرده و به چند جمله‌ی مجزا تبدیل کرده است. ]

فقط یک نکته‌ی مهم را در نظر داشته باشید. ما قبلاً توضیح دادیم که معمولاً در کوچینگ، کوچ نقش تسهیل‌گر را بر عهده می‌گیرد و قرار است با پرسش و تعامل به کوچی برای یافتن مسیر رشد و بهبود کیفیت رفتارها و تصمیم‌ها کمک کند.

اما هدفی که در تعریف کیلبرگ مطرح می‌شود (بهبود عملکرد حرفه‌ای و افزایش رضایت فردی و در نهایت افزایش اثربخشی سازمانی) فراتر از آن است که فقط با تسهیل‌گری به دست بیاید. به همین علت، این نکته پذیرفته شده است که  کوچینگ مدیران اجرایی معمولاً در قالب ترکیبی از آموزش‌،‌ مشاوره مدیریت و کوچینگ ارائه می‌شود (+). 

حالا که این مقدمات را مطرح کردیم،‌ می‌توانیم کمی دقیق‌تر درباره‌ی کوچینگ مدیران اجرایی و قلمرو آن صحبت کنیم:

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های کوچینگ و منتورینگ

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مرتبط با کوچینگ و منتورینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های کوچینگ و منتورینگ به مجموعه‌ی گسترده‌ای از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان به کوچینگ و منتورینگ از میان فهرست فوق، معمولاً برای مطالعه‌ی درس‌های زیر وقت می‌گذارند:

  خودشناسی | شخصیت شناسی | کار تیمی | مذاکره

  مهارت ارائه | مهارت ارتباطی | زندگی شاد | عزت نفس

  پرسونال برندینگ | مشاوره مدیریت | مدیریت زمان

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

تذکر: برای دسترسی به محتوای درسی که مشاهده می‌کنید، صرفاً‌ عضو شدن و پرداخت عضویت کافی نیست و باید تمرین ورود به بحث را هم انجام دهید. انجام این تمرین بسیار ساده باعث می‌شود یادگیری شما افزایش پیدا کند و صرفاً حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حسین احمدی ، امیر خرم ، M.Heidari ، سیدرضا یوسف زاده ، ابوالفضل

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کوچینگ به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کوچینگ
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱ نظر برای کوچینگ مدیران اجرایی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مهدی - علیزادگان

    سلام به همه متممی های عزیز و گرامی

    در این درس به تعامل بین کوچ و کوچی به خوبی اشاره شده است ، تسهیل گری به معنی این است که امور در مسیر خود جریان دارند و اگر قرار تعالی و بهبودی صورت گیرد باید که در مورد مسائل و اثرات و خطرات آنها ریز بین بود. مدیران معمولا درگیر چالشهای بسیار زیادی هستند و زمانشان برای حل و فصل این امور به شدت مصرف میشود به همین جهت گاهی لازم است که کسی باشد که به ایشان گوشزد کند که باید فراتر از چالشهای هر روزه را ببینند

    داستانی بسیار آشنا وجود دارد و آن اینکه

    روزی مردی در حین عبور از جنگل متوجه میشود هیزم شکنی در حال شکستن و انداختن درختان جنگل با یک تبر کهنه و فرسوده میباشد ، از او میپرسد چکار میکنی ؟ هیزم شکن میگوید روزی 5 درخت را با تبر سرنگون میکند. مرد رهگذر به قصد انجام کار درست و بهتری به هیزم شکن پیشنهاد میکند که تبرش را برای او تیز کند و در اینصورت در عوض 5 درخت میتواند ده درخت را سرنگون کند و بعد هم میتواند با سرعت همه را خرد کند. هیزم شکن فکری میکند و میگوید کار جالبی است اما من وقت اضافی برای تیز کردن تبر ندارم و به کار خودش ادامه میدهد.

    مرد رهگذر خواسته و ناخواسته قصد داشت نقش کوچ را بازی کند یعنی کاری کند که هیزم شکن در نقش کوچی فرصت نداشت به آن بیندیشد. به این ترتیب هیزم شکن همان کار خود را انجام میدهد و به روزمره خود ادامه میدهد. رهگذر کار خودش را کرده است و هیزم شکن نیز کار خودش را میکند.

    این داستان خیلی داستان ساده ای است و در این داستانک اشاره ای به قطع درختان بیشمار و نابودی محیط زیست و اثرات آن نشده و هدف این داستان هم این مسائل نیست بلکه به سادگی بیان میکند بین متقاضی خدمات و ارائه دهنده خدمات باید رابطه ای براساس اشتیاق و خواست باشد همانگونه که بین کوچ و کوچی باید این رابطه باشد. این رابطه را نباید به به یک قرارداد خلاصه کرد. داستان فراتر از این حرفهاست.

    کوچ تسهیل گر امور است تا کوچی و سازمان کوچی به تعالی و شکوفایی برسند. از همین رو معتقدم که در این درست به درستی به این رابطه اشاره شده است

     

    سپاس

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .