بازی تتریس | وقتی یک دولت بزرگ درگیر یک بازی کوچک میشود
کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که با کامپیوتر یا موبایل بازی کرده باشد، اما تتریس (Tetris) را نشناسد. این بازی که در دههی هشتاد میلادی طراحی و منتشر شد، به سرعت جهان را در اختیار خود گرفت و یکی از نخستین بازیهایی شد که برای استفاده از آن واژهی «اعتیاد» به کار رفت.
قاعدهی بازی تتریس را بسیار سریع میتوان یاد گرفت: «شکلهای هندسی سادهای که با ترکیب چند مربع درست شدهاند، از بالای یک صفحه سقوط میکنند و ما باید آنها را طوری بچرخانیم که در پایین صفحه، کنار هم قرار بگیرند و حفرهای باقی نماند.»
این بار در داستان کسب و کار میخواهیم به سراغ بازی تتریس برویم.
ابتدا از تاریخچه تتریس خواهیم گفت و اینکه ایدهی چنین بازی سادهای چگونه شکل گرفت. افتوخیزهای تتریس در مسیر تجاری شدن، ماجرایی شنیدنی است که احتمالاً برایتان جالب خواهد بود.
سپس دربارهی سرنوشت تلخ و غمانگیز یکی از دستاندرکاران تتریس حرف میزنیم و در پایان به اثر تتریس – که گاهی از آن با عنوان سندرم تتریس یاد میشود – خواهیم پرداخت.
دو آدم اصلی در داستان ما، الکسی پاژیتنوف (Alexey Pajitnov) و ولادیمیر پوخیلکو (Vladimir Pokhilko) هستند. اما از آنجا که حفظ کردن و تلفظ نام خانوادگی آنها دشوار است، ما آنها را الکسی و ولادیمیر صدا میزنیم.
داستان دو همکار | الکسی و ولادیمیر
در دههی هشتاد میلادی، الکسی و ولادیمیر هر دو در آکادمی علوم مسکو کار میکردند. اگر چه عنوان رسمی هر دو آنها «دانشمند علوم کامپیوتر» بود، اما الکسی بیشتر اهل برنامهنویسی بود و ولادیمیر به مطالعات روانشناسی و نیز بررسی تعامل انسان با کامپیوتر علاقه داشت.
داستان بازی تتریس از سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ آغاز میشود. زمانی که الکسی در یک مرکز تحقیقاتی دولتی وابسته به آکادمی علوم کار میکرد.
برای اینکه تصویری از جایگاه الکسی در ذهن داشته باشید، کافی است بدانید مسئولیت پروژههای هوش مصنوعی و تشخیص صدا بر عهدهی او بود و تیمی که پیش از او در همان مرکز کار میکرد، اسپوتنیک را به مدار پرتاب کرده بود.
یکی از تفریحات الکسی طراحی بازیهای کامپیوتری بود. او با این کار هم سرگرم میشد و هم میتوانست قدرت سختافزارهای مختلف را با هم مقایسه کند. الکسی در آن دوران دهها بازی طراحی کرد که البته از بین تمام آنها نام تتریس ماندگار شده است.
همهی قطعاتی که الکسی از آنها در بازی خود استفاده کرده بود، چهارتکه بودند. به همین علت، تترا (به معنی چهار) را با تنیس که ورزش مورد علاقهاش بود ترکیب کرد و واژهی تتریس را ساخت.
چرا تتریس ماندگار شد؟ چرا مانند سایر بازیهایی که الکسی طراحی کرد و امروز حتی نام آنها را هم نمیدانیم، فراموش نشد؟
دسترسی کامل به مجموعه درسهای داستان کسب و کار برای اعضای ویژه متمم امکانپذیر است. پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درسهای بسیار بیشتری دسترسی پیدا میکنید که میتوانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:
دوستانی که درسهای داستان کسب و کار متمم را مطالعه کردهاند، به درسهای زیر هم علاقه نشان دادهاند:
مدل کسب و کار | بیزینس پلن | ارزش آفرینی | کارآفرینی
تصمیم گیری | استراتژی | تفکر استراتژیک
مشاوره مدیریت | کوچینگ | مسیر شغلی
دیجیتال مارکتینگ | برندسازی | پرسونال برندینگ
مذاکره | مهارت ارتباطی | توسعه فردی
دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درسها)
ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد میکند:
- داستان کسب و کار | داستان برندها و مدیران مطرح جهان
- نکاتی در بررسی مطالعههای موردی
- نگاهی به تاریخچه ژیلت و بیک
- داستان کسب و کار – سواروفسکی و تغییر صنعت
- ارتقای کارکنان بر اساس «توانمندی» یا «زیبایی؟»
- داستان کسب و کار – چالش استراتژیک در تاریخچه IBM
- تاریخچه نوتلا و مالیات نوتلا (داستان کسب و کار)
- داستان کسب و کار: امریکن اکسپرس، درسهاییبرایما
- برند مون بلان -داستان کسب و کار
- داستان کسب و کار: ۳M و ادعای انکارناپذیر یک قرن نوآوری
- داستان کسب و کار: مرسدس بنز AMG
- پاول دوروف و نرم افزار پیام رسان تلگرام
- تاریخچه برند لویی ویتون و استراتژی قیمت گذاری محصولات لوکس
- کارلوس گوسن – مدیر تحول آفرین صنعت خودرو
- رنو نیسان – یک ازدواج بین دو تولیدکننده
- کداک اکترا – یک بازگشت نامناسب و مثالی مناسب از استراتژی ساندویچ
- فاکس کان – شرکتی که از IBM و Google و Microsoft بزرگتر است
- بوئینگ ۷۳۷ مکس | تغییر تدریجی را تا کجا باید ادامه داد؟
- گوپرو GoPro | داستان اوج و فرود کسب و کار دوربینهای اکشن
- PatientsLikeMe | شبکه اجتماعی تخصصی بیماران
- کفش تامز | آیا این سبک کارآفرینی اجتماعی را میپسندید؟
- کتاب پیکان سرنوشت ما | خاطرات احمد خیامی به کوشش مهدی خیامی
- کتاب از نو (Hit Refresh) | ساتیا نادلا
- صفحه کلید QWERTY | درباره تاریخچه چیدمان صفحه کلید چه میدانیم؟
- توقف تولید گوشی موبایل ال جی | وقتی نوآوری به تنهایی کافی نیست
- بازی تتریس | وقتی یک دولت بزرگ درگیر یک بازی کوچک میشود
- شرکت نورالینک | ایده ایلان ماسک برای اتصال الکتریکی مغز و کامپیوتر
- کتاب خون نحس | الیزابت هولمز و ظهور و سقوط ترانوس
- داستان +CNN | شکست استارتاپ یک ماهه!
- لیسترین | چرا این دهان شویه طعم بد دارد؟
- داستان تویوتا | چگونه شرکت تویوتا گرفتار بحران شد؟
- یک استارت آپ جدید در زمینه مد و لباس
- طرح پانزی چیست؟ | چارلز پانزی چگونه به نماد این نوع کلاهبرداری تبدیل شد؟
چند مطلب پیشنهادی از متمم:
سوالهای پرتکرار دربارهٔ متمم
متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحثهای مهارتی و مدیریتی.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.
فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟
هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.
همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.
هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟
شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.
اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.
آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟
مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.
همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید.
با متمم همراه شوید
آیا میدانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور میتوانید به جمع متممیها بپیوندید؟
نویسندهی دیدگاه : گروه متمم
امیدوار هستیم که بیشتر از پیش فرصت کنید که برای تتریس و بازیهای مشابه وقت بگذارید.
زمانی خواسته ی بسیاری از ما این بود که کمتر درگیر بازیهای دیجیتال بشویم. اما این روزها، بازیهای دیجیتال کم خاصیت مانند وایبر و واتزاپ و اینستاگرام، نشان دادهاند که بهتر است به همان دوران بازی های دیجیتال بازگردیم.
شاید برایتان جالب باشد که تحقیقات گستردهای در مورد اثرات تتریس روی مغز انجام شده که تقریباً تمام آنها، تاکید دارند که این بازی (یا این چنین بازیهایی) میتوانند قدرت تجسم فضایی را افزایش داده و مشخصاً روی لایهی کورتکس مغز تاثیر بگذارند (مقاله اول / مقاله دوم / مقاله سوم)
اما شاید جالبتر از همه گزارشی باشد که Scientific American منتشر کرده و در آن به تاثیر تتریس روی PTSD یا اختلال تنش پس از سوانح و رویدادها پرداخته است.