Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


اخلاق حرفه ای در کوچینگ | اصول اخلاقی در کوچینگ چه هستند؟ | بخش اول


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۲۳۶۴۶

یک کوچ را در نظر بگیرید که در طول فرایند کوچینگ، صمیمیتش با کوچی خود افزایش پیدا کرده و نسبت به او حس عاطفی پیدا می‌کند. او باید چه رفتاری داشته باشد و چه تصمیمی بگیرد؟

کوچ دیگری را در نظر بگیرید که در میانه‌ی جلسات کوچینگ، متوجه می‌شود طرف مقابلش میل به خودکشی دارد. از یک سو به نظر می‌رسد «حفظ اسرار» یک قاعده‌ی مهم در حرفه ای گری است. از سوی دیگر نمی‌توان چنین فردی را رها کرد و به حال خود واگذاشت.

وضعیت یک کوچ دیگر را هم تصور کنید. او به عنوان کوچ مدیران اجرایی فعالیت می‌کند. اما حالا طی جلسات کوچینگ متوجه شده مدیری که به او مراجعه کرده، بیشتر نیازمند تفکر استراتژیک است و خود این کوچ در چنین زمینه‌ای تخصص ندارد.

در چنین شرایطی چه باید کرد؟ کار درست چیست؟

در این درس ابتدا توضیح می‌دهیم که چه افراد و سازمان‌هایی درباره‌ی اخلاق حرفه ای در کوچینگ صحبت کرده‌ و چارچوب تعریف کرده‌اند. سپس به برخی از مهم‌ترین نکاتی که یک کوچ باید به عنوان اصول اخلاقی در کوچینگ مد نظر قرار دهد می‌پردازیم.

اصول اخلاقی کوچینگ

هنگامی که از ویژگیهای یک کوچ حرفه ای صحبت می‌کردیم،‌ توضیح دادیم که موسسات و مراکز مختلف بین‌المللی که در زمینه‌ی کوچینگ فعالیت می‌کنند، فهرست‌هایی از شایستگی‌ها و توانمندی‌های یک کوچ ارائه کرده‌اند.

وقتی این فهرست‌ها را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که یک مورد مشترک میان همه‌ی آن‌ها وجود دارد؛ موردی که اگر آن را از یک کوچ بگیریم، تقریباً بر اساس همه‌ی استانداردهای حرفه‌ای او را دیگر نمی‌توان کوچ دانست. این ویژگی توجه به اصول اخلاقی و رعایت اخلاق حرفه ای است.

اخلاق در ذات خود، موضوعی بسیار پیچیده است. هر یک از ما در طول زندگی خود بارها و بارها با چالش‌های اخلاقی روبه‌رو شده‌ایم و می‌دانیم که گاهی در بعضی از این چالش‌ها، هرگز نمی‌توان مطمئن شد که کار درست چیست. بنابراین فهرست‌هایی هم که به عنوان اخلاق حرفه ای در کوچینگ یا اصول اخلاقی در کوچینگ ارائه می‌شوند، معمولاً حداقل‌ها و موارد ساده را ذکر می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را جامع و مانع دانست.

این در نهایت خود کوچ است که باید بکوشد مصداق‌های امر اخلاقی را در تک‌تک تصمیم‌های حرفه‌ای خود تشخیص دهد و در هر مورد بکوشد درست تصمیم بگیرد.

اصول اخلاق حرفه ای در کوچینگ را چه مراجعی تعریف کرده‌اند؟

مسئله‌ی اخلاق حرفه ای در کوچینگ دغدغه‌ی تازه‌ای نیست.

در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، تعدادی از کوچ‌های شناخته‌شده و دانشگاهیان فعال و علاقه‌مندان به حوزه‌ی کوچینگ از ۴۰ کشور جهان گرد هم آمدند و مجموعه‌ای به نام GCC (مخفف Global Convention of Coaching) شکل گرفت (+). در نخستین گزارش GCC‌ تأکید شد که یکی از اولویت‌های توسعه‌ی کوچینگ در جهان، تعریف قواعد اخلاقی آن است.

البته قبل و بعد از GCC هم افراد بسیاری درباره‌ی اصول اخلاقی در کوچینگ صحبت کرده‌‌اند. چون بر این باور بوده‌اند که اگر قرار باشد صنعت رو به رشد کوچینگ آسیب ببیند یا رشد آن متوقف شود، نقطه‌ی آسیب‌پذیری آن اخلاق حرفه ای خواهد بود.

اصول اخلاقی کوچینگ

همه‌ی این تلاش‌ها و نگرانی‌ها در نهایت باعث شد تعداد بسیاری از سازمان‌های فعال در زمینه‌ی کوچینگ، با یکدیگر توافق کرده و سندی را به عنوان سند جهانی اصول اخلاقی یا Global Code of Ethics (مخفف: GCE) منتشر کنند. این سند هم برای کوچ‌ها و هم برای منتورها تنظیم شده است.

انجمن کوچینگ (AC)، شورای اروپایی کوچینگ و منتورینگ (EMCC)، انجمن بین‌المللی منتورینگ (IMA) و انجمن کوچ‌های حرفه‌ای مدیران اجرایی (APECS)  از جمله سازمان‌ها و مجموعه‌هایی هستند که تا کنون سند زیر را تأیید کرده و به جمع همراهان آن پیوسته‌اند:

دانلود سند جهانی اصول اخلاقی در کوچینگ و منتورینگ (فایل PDF)

در این میان،‌ فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) سند مستقلی را تنظیم کرده و از کوچ‌های آموزش‌دیده‌ی خود می‌خواهد که به اصول اخلاقی مطرح شده در این سند توجه داشته باشند:

دانلود دستورالعمل‌ها و کدهای اخلاقی فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (فایل PDF)

البته نویسندگان و صاحب‌نظران بسیاری هم به شکل مستقل به موضوع اخلاق حرفه ای و اصول اخلاقی در کوچینگ پرداخته‌ و درباره‌ی آن کتاب و مقاله نوشته‌اند. کتاب‌ها و مقالات زیر صرفاً چند نمونه از این تلاش‌ها محسوب می‌شوند:

Professional Coaching Competencies, Auerbach, Chap.1

The Complete Handbook of Coaching, Elaine Cox, Chap. 26

Values and Ethics in Coaching, Ioana Iordanou

The Coaches’ Handbook, Jonathan Passmore, Chap. 31

Becoming a Coach, Jonathan Passmore, Chap. 6

برخی از مهم‌ترین اصول اخلاقی در کوچینگ

با توجه به توضیحاتی که کمی بالاتر مطرح کردیم، در ادامه مجموعه‌‌ای از اصول اخلاقی کوچینگ را با کنار هم قرار دادن اصول ICF و GCE مرور می‌کنیم. لازم به تأکید است که تفاوت‌های موجود میان کدهای اخلاقی ICF و GCE هم بیشتر از جنس انتخاب کلمات هستند. اما اصول و مفاهیمی که پشت این اصول وجود دارد، بسیار شبیه‌اند.

برای توضیحات بیشتر در هر مورد، از کتاب‌هایی که در بالا نام بردیم استفاده می‌‌کنیم.

صداقت (Honesty)

اولین اصلی که به عنوان پایه‌ی رفتار حرفه‌ای در کوچینگ مطرح می‌شود، صداقت است. به معنای این‌که کوچ، با همه‌ی ذی‌نفعان صادق باشد. منظور از ذی‌نفع، هر فرد یا سازمانی است که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم با فعالیت کوچینگ مرتبط است. اجازه بدهید مهم‌ترین ذی‌نفعان را با هم مرور کنیم:

  • کوچی (Coachee): خود فردی که به عنوان مُراجع در جلسات کوچینگ شرکت می‌کند
  • اسپانسر جلسه: فرد یا سازمانی که هزینه‌ی کوچینگ را پرداخت می‌کند (گاهی شرکت‌ها هزینه‌ی جلسات کوچینگ کارمندها و مدیران خود را می‌دهند)
  • ناظر یا مسئول پیگیری: اگر اسپانسر فردی را به عنوان ناظر یا مسئول پیگیری معرفی کند، طبیعتاً او هم جزو ذی‌‌نفعان محسوب می‌شود
  • معرف یا واسط: گاهی اوقات، فردی در جایگاه واسط (Broker) قرار می‌گیرد. مثلاً به کوچ می‌گوید که می‌تواند خدمات او را به افراد دیگر یا شرکت‌های مختلف معرفی کند (و احتمالاً توافق می‌‌شود که بخشی از درآمد کوچ به او اختصاص پیدا کند)

باید مراقب باشیم که کلمه‌ی صداقت یا Honesty به یک شعار کلیشه‌ای تبدیل نشود و واقعاً در همه‌ی جنبه‌ها به آن توجه داشته باشیم. به مثال‌های زیر توجه کنید:

ارائه‌ی رزومه‌ی نادرست

یکی از مواردی که مصداق قطعی نقض صداقت است، دروغ‌گویی یا پنهانکاری در رزومه است.

اگر کوچ درباره‌ی سوابق خود، همکاری‌ها و پروژه‌‌های قبلی، مدارک تحصیلی و گواهینامه‌هایش دروغ بگوید، یا رزومه‌اش را عمداً به شکلی گُنگ و مبهم بنویسد و اعلام کند که مخاطبان و مُراجعان برداشتی غیر از واقعیت داشته باشند، اصل Honesty‌ نقض شده است.

یکی از مصداق‌های رایج، برخی کوچ‌های مدیران اجرایی هستند که مدرک DBA‌ دارند. اما در رزومه‌ی خود از واژه‌ی DBA‌ استفاده نکرده خود را به عنوان دکتر (یا گاهی دکترای حرفه‌ای) معرفی می‌کنند. در چنین شرایطی، عملاً‌ کوچ کوشیده یک گواهینامه (Certificate) را به عنوان درجه‌ی دانشگاهی (Degree) معرفی کند. هر شکلی از معرفی باید به دور از بازی با واژه‌ها و به گونه‌ای باشد که مخاطب گرفتار خطا نشود.

این مسئله آن‌قدر مهم است که در بعضی از استانداردهای اخلاقی، به جای این‌که آن را زیر موضوع صداقت بگنجانند، یک سرفصل مستقل تحت عنوان Misrepresentation‌ در نظر می‌گیرند و به شکل جداگانه‌ای آن را توضیح می‌دهند.

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های کوچینگ و منتورینگ

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مرتبط با کوچینگ و منتورینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های کوچینگ و منتورینگ به مجموعه‌ی گسترده‌ای از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان به کوچینگ و منتورینگ از میان فهرست فوق، معمولاً برای مطالعه‌ی درس‌های زیر وقت می‌گذارند:

  خودشناسی | شخصیت شناسی | کار تیمی | مذاکره

  مهارت ارائه | مهارت ارتباطی | زندگی شاد | عزت نفس

  پرسونال برندینگ | مشاوره مدیریت | مدیریت زمان

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

تذکر: برای دسترسی به محتوای درسی که مشاهده می‌کنید، صرفاً‌ عضو شدن و پرداخت عضویت کافی نیست و باید تمرین ورود به بحث را هم انجام دهید. انجام این تمرین بسیار ساده باعث می‌شود یادگیری شما افزایش پیدا کند و صرفاً حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    نرجس میرعباسی ، M.Heidari ، ندا رئوفی ، سمانه غلامی ، مهراب نوروزی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کوچینگ به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کوچینگ
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷ نظر برای اخلاق حرفه ای در کوچینگ | اصول اخلاقی در کوچینگ چه هستند؟ | بخش اول

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : میلاد عبادی

    با خواندن این درس دو موضوع به ذهنم آمد:

    موضوع اول:
    یکی از مواردی که حرفه کوچینگ را جذاب میکند کوچینگ را زندگی کردن است.
    که بخش زیادی از آن رعایت اصول اخلاقی است که در نهایت زمینه ساز توسعه فردی خودِ کوچ هم می شود.
    به عنوان مثال، مفهوم یکپارچگی یا تمامیت که در نتیجه بخش بودن جلسات کوچینگ بسیار موثر است، در ابتدا لازم است توسط خود کوچ تجربه بشود که این تمامیت از مرحله آشنایی کوچ و مراجع آغاز می شود و پایانی را برای آن متصور نیست. به نظر میرسه رعایت اصول اخلاقی توسط کوچ (هم در زندگی شخصی و هم در ارتباط با مراجع) بر کیفیت خدمات او تاثیر زیادی دارد.

    موضوع دوم:
    یکی از تجربه هایی برای بنده در این حوزه وجود داشت این بود که قرارداد بین کوچ و مراجع را یکبار از نگاه حقوقی بررسی کنم و یکبار با اصول اخلاقی ICF
    و زمانی که به چک لیست ICF مراجعه کردم بسیاری از بندها دستخوش تغییر شدو بندهای دیگری هم به آن اضافه شد.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .