جاشوا بل و ویولن نوازی در ایستگاه مترو | مرور یک داستان آشنا
کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که داستان ویولن نوازی جاشوا بل (Joshua Bell) را در ایستگاه مترو نشنیده باشد.
نشریهی واشنگتنپست ایدهی این کار را پیشنهاد داده بود. اینکه جاشوا بل یکی از نوازندگان مطرح ویولن در سطح جهان، ویولن سهونیم میلیون دلاری خود را بردارد و صبحهنگام، زمانی که مردم در حال رفتن به محل کار خود هستند، تعدادی قطعهی کلاسیک را برای رهگذران بنوازد.
چند روز قبل از این برنامه، بلیطهای ۱۰۰ دلاری یکی از اجراهای رسمی بل تمام شده بود و بسیاری از علاقهمندانش، فرصت حضور در آن برنامه را از دست داده بودند. حالا او داشت به رایگان، در یک ایستگاه مترو ساز خود را برای مردم مینواخت.
بل کاملاً چهرهی یک نوازندهی خیابانی را به خود گرفته بود: ژستی ساده، لباسهایی معمولی و کاسهای که در آن کمی پول خُرد ریخته بود تا رهگذران را به ریختن پول بیشتر ترغیب کند.
اجرای بل حدود ۴۵ دقیقه ادامه پیدا کرد. با وجودی که بیش از هزار نفر از جلوی او رد شدند، تنها هفت نفر ایستادند و اجرای او را تماشا کردند. بل طی آن مدت حدود ۳۲ دلار کاسبی کرد که البته ۲۰ دلار را یک نفر – که ظاهراً او را شناخت – پرداخت کرده بود.
۳۲ دلار درآمد برای یک نوازندهی خیابانی طی ۴۵ دقیقه، خیلی هم کم نیست. اما قطعاً برای کار نوازندهای مثل جاشوا بل عدد ناچیزی محسوب میشود.
ماجرای استقبال بسیار محدود از این نوازندگی را جین واینگارتن (Gene Weingarten) در مقالهای در واشنگتنپست منتشر کرد. واینگارتن این رویداد را از دریچهی «اولویتها»، «درک زیبایی» و «ادراک انسانی» نگاه کرد. اینکه ما انسانها بعضی زیباییها را صرفاً به خاطر گمشدن در روندهای روزمره و اولویتهای زندگی عادی نمیبینیم و نمیشنویم و از کنارشان عبور میکنیم.
واینگارتن مستقیم این جمله را نگفته است، اما میتوان از حرفهایش چنین چیزی را استنتاج کرد که: «ما تمام روز درگیر شتاب زندگی هستیم تا پولی در بیاوریم و مثلاً بتوانیم با آن پول بلیط حضور در اجرای جاشوا و امثال جاشوا را خریداری کنیم، در حالی که در همان مدت، فرصتهای ارزان و رایگان بسیاری با همان کیفیت در اطرافمان بوده که از چشممان دور مانده و نتوانستهایم از آنها بهره ببریم.»
از روایت واینگارتن که بگذریم، با عینکهای دیگری هم میتوان به این ماجرا نگاه کرد.
مثلاً اینکه ما انسانها در قضاوت کردن، تا حد زیادی به بستر و شرایط محیطی (Context) وابستهایم: یک اجرای رسمی در سالنی مجلل که برای تماشای آن یک بلیط گرانقیمت خریداری شده، احتمالاً از نظر هنری ارزشمندتر از اجرای رایگان یک نوازندهی خیابانی است.
چنانکه احتمال میدهیم ارزش هنری «عکسی که بر دیوارهی یک گالری آویخته شده است» نیز بیشتر از عکسی باشد که یک فرد گمنام آن را ثبت کرده و در شبکههای اجتماعی منتشر کرده است.
همچنین لباسی را که در ویترین یک پاساژ خاص و گرانقیمت میبینیم، احتمالاً شیکتر و خاصتر و بهروزتر از لباسی میدانیم که در یک فروشگاه ساده در گوشهای از شهر به چشممان خورده است.
اگر کمی فکر کنید، مثالهای دیگری هم به ذهنتان خواهد رسید که در آنها، شرایط محیطی را به عنوان معیاری برای قضاوت و ارزیابی مد نظر قرار دادهاید.
آیا تجربهی جاشوا بل ارزش علمی دارد؟
با وجودی که بسیاری از کتابها و نشریات از این ماجرا با عنوان یک Psychological Experiment یاد میکنند، واقعیت این است که داستان جاشوا بل یک تجربهی علمی نیست. تجربهی علمی تعریف مشخصی دارد و برای اجرای آن هم روشهای مشخصی به کار گرفته میشود.
بر خلاف روش علمی که در آن دو تجربهی مشابه با تغییر یک فاکتور مشخص مورد مطالعه و مقایسه قرار میگیرند، در اینجا صرفاً با یک «اتفاق» روبهرو هستیم. اتفاقی که هر کس میتواند به سبک و شیوهی خود آن را تفسیر کند (شبیه این خطا را در آزمایش زندان استنفورد هم شرح دادهایم).
مسائل بسیار زیادی در اینجا هستند که روی رفتار مردم تأثیر میگذارند. مثلاً اینکه ویولنیستها با فوتبالیستها یا خوانندگان فرق دارند و افراد کمی آنها را میشناسند. نباید انتظار داشته باشیم که افراد رهگذری که از روبهروی جاشوا بل میگذرند او را بشناسند. چهبسا بسیاری از این افراد اگر ۱۰۰ دلار هم داشتند، حاضر نبودند پول و وقتشان را به حضور در اجرای جاشوا بل اختصاص دهند.
ضمناً نباید فراموش کنیم که صبحهنگام، ساعتی است که مردم میکوشند خود را به محل کار خود برسانند و کوچکترین تأخیری میتواند برای آنها تبعات منفی داشته باشد. چرا آنها باید برای نوازندهی بیسلیقهای که بدترین زمان را برای نواختن ویولن انتخاب کرده است، وقت بگذارند و به کار او گوش بدهند؟ (همین اجرا اگر غروب انجام میشد میتوانست نتیجهی متفاوتی داشته باشد).
اما همچنان یک بحث دیگر هم باقی میماند. همین مردم ناآشنا با ویولن و بیعلاقه به نوازندگی، اگر قبلاً در معرض تبلیغ و اطلاعرسانی قرار گرفته بودند و میشنیدند که آن روز صبح قرار است یک فرد بزرگ و معروف و شناختهشده در مترو ساز بنوازد، حتی به فرض بیعلاقگی به چنین فعالیتی، احتمالاً باز میایستادند و دقایقی را به گوش دادن کارهای جاشوا بل اختصاص میدادند. مسئله اینجاست که انتظار نمیرود در یک محل معمولی مثل ایستگاه مترو یک اتفاق خارقالعاده بیفتد یا یک تجربهی زیبا و لذتبخش عرضه شود. این «ارزیابی پیشفرض» است که باعث میشود فرصت تجربهی چنین لحظاتی از دست برود.
خلاصهی بحث اینکه با وجود فراگیر شدن داستان جاشوا بل و لحن تأثیرگذار روایت واینگارتن در واشنگتنپست، اصل داستان ارزش علمی چندانی ندارد و نمیتوان از آن یک اصل یا قاعده در روانشناسی استخراج کرد.
با این حال هنوز هم میتوان این داستان را به عنوان یک تلنگر در نظر گرفت:
- کدام زیباییها را صرفاً به خاطر اینکه در زمان یا مکانی معمولی به چشممان خوردهاند، کمارزش و عادی تلقی کردهایم؟
- کدام حرفها و جملهها را صرفاً به خاطر اینکه از فردی معمولی شنیدهایم یا در نوشتهای ساده و پیشپاافتاده خواندهایم جدی نگرفتهایم؟
- کدام فرصتها و پیشنهادها را صرفاً به خاطر اینکه در فضا و زمان ویژه و خاص مطرح نشدهاند، کمارزش تلقی کردهایم و جدی نگرفتهایم؟
- محیط و شرایط و فاکتورهای محیطی چقدر توانستهاند روی قضاوت ما تأثیر بگذارند؟
ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکند:
- مهارت تصمیم گیری درست در مدیریت و زندگی | دوره آموزش تصمیم گیری
- تصمیم گیری چیست؟ | تعریف تصمیم گیری + چند مثال از تصمیم گیری
- انواع تصمیم گیری در مدیریت و زندگی
- فایل صوتی درباره تصمیم گیری
- تصمیم گیری درست الزاماً به نتیجه مطلوب منتهی نمیشود
- تصمیم خوب و تصمیم بد
- پشیمانی در تصمیم گیری: کارآفرینی انتخاب من نبود
- تفاوت تصمیم گیری و تصمیم سازی
- هشت خرده مهارت برای تصمیم گیری بهتر و حل مسئله
- دانلود کتاب صوتی دشواری انتخاب (تناقض انتخاب) | بری شوارتز
- مرور سرفصل های درس تصمیم گیری در دانشگاهها
- تاریخچه نظریه های تصمیم گیری در مدیریت
- فوبیای تصمیم گیری | ریشه تردید در تصمیم گیری
- تصمیم های سخت زندگی و درد راههای نرفته
- «تصمیم گیری منطقی» در برابر «تصمیم قابلدفاع»
- روش های تصمیم گیری | آشنایی با سیستم یک و دو در فرایند تصمیم گیری
- چگونه لیست ارزش های زندگی خود را استخراج کنیم؟ راهنمای تعیین و اولویتبندی ارزشها
- پرسشنامه ارزش های شخصی (ارزش های فردی شوارتز)
- اخلاق هوش مصنوعی | مسئله تراموا
- تکنیک های تصمیم گیری | استفاده از گروه مشاوران فرضی
- تکنیک های تصمیم گیری | ثبت و مرور تصمیمها
- در دفاع از پرتاب کردن سکه!
- خطاهای شناختی یا خطاهای ذهنی | معرفی انواع خطاهای شناختی
- تعریف سوگیری چیست؟ انواع سوگیری کدام است؟
- تشخیص بهتر سوگیری های ذهنی
- هیوریستیک و مغز خطاساز | میان برهای ذهنی
- سوگیری تاییدی چیست؟ | چرا نباید برای غلبه بر آن تلاش کنیم؟
- خطای تمرکز بر آخرین اطلاعات
- ترس از دست دادن و دام حفظ وضعیت موجود
- اثر لنگر انداختن چیست؟ چگونه میتوان این سوگیری شناختی را کاهش داد؟
- سوگیری خوش بینی | وقتی احتمالات واقعی را فراموش میکنیم
- اثر پلتزمن | کمربند ایمنی بهتر است یا میخ؟
- جاشوا بل و ویولن نوازی در ایستگاه مترو | مرور یک داستان آشنا
- تعارض شناختی (ناهماهنگی شناختی)
- کتاب کی بود کی بود؟ | وقتی خودمان را توجیه میکنیم
- خطای درک نادرست دامنه ارزیابی و مقیاس مسئله
- اعتماد به نفس بیش از حد
- استریوتایپ یا تفکر قالبی: معتقد به آن هستید یا قربانی آن؟
- خطای هاله ای یا اثر هاله ای چیست و چه اثراتی ایجاد میکند؟
- کدام توالت را انتخاب کنم؟ | دن اریلی
- سوگیری هنگام قضاوت درباره قهرمانان
- مجموعه کلیپ تصویری سمینار تصمیم گیری و انتخاب
- آنچه در میان سر و صداها گم میشود
- باید پای خودت گیر باشد! – مطلب تکمیلی تصمیم گیری
- چند نکته درباره تصمیم گیری برای کسب و کار
- سوالهای مصاحبه شغلی | سنجش توانایی تصمیم گیری
- پروژه پایانی درس تصمیم گیری
- کتاب تفکر سریع و کند | کتاب دنیل کانمن درباره تصمیم گیری و قضاوت | مقایسه ترجمهها
- معرفی کتاب انتخابها، ارزشها و چارچوبها (دنیل کانمن)
- معرفی دنیل کانمن | برخی از کتابهای دنیل کانمن
- هوارد رایفا – از بنیانگذاران دانش تصمیم گیری
- اتاق خبر | درس تصمیم گیری
- تصمیم گیری بر اساس پیش بینی تصمیم دیگران | نگاه کینز به سرمایه گذاری و بازار بورس
چند مطلب پیشنهادی از متمم:
سوالهای پرتکرار دربارهٔ متمم
متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحثهای مهارتی و مدیریتی.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.
فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟
هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.
همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.
هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟
شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.
اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.
آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟
مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.
همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید.
با متمم همراه شوید
آیا میدانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور میتوانید به جمع متممیها بپیوندید؟
نویسندهی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی
دربارهی «اما و اگر»هایی که در چنین تجربهای وجود داره، هم در متن درس و هم در کامنتها و دیدگاههای دوستان متممی صحبت شده و فکر میکنم نیازی به تکرارش نباشه.
اما به گمان من، همچنان مصداقهای «تأثیر شرایط محیطی روی ارزیابی و قضاوت ما» (یا به زبان دیگر: تأثیر Context روی تفسیرِ Text) کم نیست.
ماجرای جاشوا بل نمونهای از تأثیر «محیط ضعیف» روی «قضاوت در مورد کار قوی» بود. در کنار این ماجرا، نمونههای بسیاری هم از تأثیر «محیط قوی» روی «قضاوت در مورد کار ضعیف» وجود داره.
فکر میکنم خیلی از دوستان یادشون باشه که چند سال قبل، دو نوجوان در موزهای در سانفرانسیسکو شیطنت کردند و عینک خودشان را در گوشهای از موزه روی زمین گذاشتند. تعدادی از بازدیدکنندگان و صاحبنظرانی که در موزه حضور داشتند، آن عینک را هم به عنوان یکی از آثار هنری موزه در نظر گرفتند و به بررسی آن پرداختند.
نیویورک تایمز و ایندیپندنت گزارشی از این اتفاق منتشر کردهاند.
https://s17.picofile.com/file/8415495300/glasses_in_museum_1.jpg