Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


پرسشنامه کمال طلبی و تفکیک کمال طلبی مثبت و منفی


پرسشنامه کمال طلبی برای سنجش کمال طلبی مثبت و کمال طلبی منفی

در درس قبلی از سلسله بحث‌های کمال طلبی، به عوارض منفی کمال طلبی رسیدیم و مواردی از اثرات نامطلوب این الگوی نگرش و رفتار را در زندگی انسانهای کمال طلب با هم مرور کردیم.

قرار است در ادامه‌ی مسیر درس‌ کمال طلبی، به راهکارهای عملی و اجرایی برای مواجهه با این ویژگی و مدیریت درست آن، بپردازیم. اما قبل از وارد شدن به این موضوع، مرور چند نمونه پرسشنامه کمال طلبی می‌تواند برای ایجاد تصویر بهتری از صورت مسئله مفید باشد.

همیشه مرور کردن پرسشنامه‌ها و ابزارهای سنجش، می‌توانند یک کارکرد مهم و ارزشمند برای ما داشته باشند:

بر اساس سوالات مختلفی که در پرسشنامه‌ها مشاهده می‌کنیم، به درک بهتر و جامع‌تری از یک مفهوم دست پیدا کنیم.

پرسشنامه‌های متعددی درباره کمال طلبی طراحی گردیده و استاندارد شده‌اند. هر یک از این پرسشنامه‌ها برای یک کارکرد متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرسشنامه‌ای که در این درس برای کمال طلبی مورد بررسی قرار می‌دهیم، APS-R نامیده می‌شود. APS مخفف این عبارت است: Almost-Perfect-Scale

در بسیاری از پرسشنامه‌ها از جمله این پرسشنامه کمال طلبی، کلمه‌ی R در انتهای عنوان پرسشنامه، از نخستین حرف Revised به معنای «بازنگری شده» اقتباس شده است. به معنای اینکه شکل قدیمی پرسشنامه طراحی شده و مدتی مورد استفاده قرار گرفته است و بعد به تدریج، شکل اصلاح شده‌ی آن تنظیم و منتشر شده است.

این پرسشنامه‌ کمال طلبی،‌ بیش از آنکه برای سنجش میزان کمال طلبی مورد استفاده قرار بگیرد، برای متمایز کردن شکل مثبت کمال طلبی (Adaptive Perfectionism) و شکل منفی آن (Maladaptive Perfectionism)‌ به کار برده می‌شود.

بد نیست همینجا به نظر پروفسور پاول هویت – صاحب‌ نام‌ترین فرد در حوزه مطالعات کمال طلبی – اشاره کنیم که تاکید می‌کند: با تعریفی که من از کمال طلبی می‌شناسم، کمال طلبی مثبت و منفی نداریم. تلاش برای رشد و پیشرفت، بحثی جدا از کمال طلبی است. کمال طلبی یک بیماری مشخص با عوارض منفی است که از داشتن استانداردهای بالا حاصل می‌شود.

اما از سوی دیگر، منابع معتبر اعلام می‌کنند که جمع بزرگی از دانشمندان این حوزه، امروز وجود طبقه بندی مثبت و منفی در مورد کمال طلبی را پذیرفته‌اند. در این نوع اختلاف نظر‌ها، متمم همواره سیاست خودش را دنبال می‌کند و به جای بحث روی واژه‌ها، به مفاهیم توجه بیشتری نشان می‌دهد.

به هر حال، به نظر می‌رسد استانداردهای بالا، همیشه به بیماری و ناامیدی و شکست و از بین رفتن عزت نفس منجر نمی‌شوند. می‌توانیم مثل پاول هویت، بگوییم: برخی کمال طلب هستند و برخی کمال گرا و تعالی خواه. ممکن هم هست مانند برخی دیگر از دانشمندان بگوییم: برخی کمال طلبی مثبت هستند و برخی کمال طلب منفی.

در صورتی که تصمیم داشتید پرسشنامه کمال طلبی زیر را در مورد خودتان تکمیل کنید، حتماً این نکته را مد نظر داشته باشید که در بسیاری از پرسشنامه‌ها و ابزارهایی از این دست، سوالات مشابه ممکن است با تفاوت جزیی در بخش‌های مختلف پرسشنامه تکرار شوند. به جای اینکه برگردید و جستجو کنید که این پرسش قبلاً به چه شکلی و با چه کلماتی در پرسشنامه مطرح شده و شما چه پاسخی به آن داده‌اید، هر بار در مواجهه با هر سوال، مستقل از تمام خاطرات قبلی و سوالات گذشته،‌ به دقت فکر کنید و تمرکز کنید و پاسخ آن پرسش را مشخص کنید:

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تقسیم‌بندی‌های مربوط به کمال طلبی و انسانهای کمال طلب،‌ بسیار متفاوت و متنوع هستند. ما در درس‌های بعدی هم برخی از آنها را مرور می‌کنیم. اما در نهایت آنچه برای ما مهم است، رسیدن به شکلی از الگوی رفتاری و نگرش است که از یک سو ما را در تلاش دائمی برای بهبود و تعالی کمک کند و از سوی دیگر، تبعات منفی و خستگی و ناامیدی و سرخوردگی را هم به حریم زندگی ما وارد نکند.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری خودشناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه خودشناسی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۲۲ نظر برای پرسشنامه کمال طلبی و تفکیک کمال طلبی مثبت و منفی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : یاسین نوری

    عجب روزهای عجیبی دارم، انگار دارم خواب میبینم.

    یک سالی هست که بی انگیزه شده ام و چندین ساله که احساس میکنم اعتماد به نفسم را از دست داده ام. احساس میکنم خیلی زود تسلیم می شوم.

    این دو ماه گذشته بی انگیزه گیم و کلافگیم به اوج خودش رسید. بارها کلمه بی حوصله را در متمم جستجو کردم اما چیزی پیدا نکردم، تا اینکه به پست "چگونه به خودتان انگیزه میدهید" رسیدم.

    همه ی کامنت ها را با دقت خواندم. 4 صفحه A4 نکته برداری کردم، به اکثر لینک هایی که توی هر کامنت بود سر زدم، پروفایل خیلی از افرادی که کامنت گذاشته بودند را هم چک کردم. ولی در آخر نتوانستم از روی نوشته هایم یک کامنت مناسب تهیه کنم!
    تازه خیلی خوشحال هم شده بودم، چون فکر میکردم راه نجاتم را پیدا کردم. فکر میکردم مشکل من نداشتن انگیزه است.

    توی اینترنت خیلی بی هدف داشتم به عکس های معلم خوبمان آقای شعبانعلی نگاه میکردم. چشمم به یکی از عکس هایش افتاد که همراه دکتر شیری گرفته اند (میدانم که با هم دوست هستند و این برای من به این معنی است که دکتر شیری آدم حسابی است).

    وقتی سایت دکتر شیری را باز کردم، بحث کمال طلبی اش توجه مرا جلب کرد (همیشه با خودم میگفتم من آدم کمال طلبی نیستم، دلایل خودم را هم داشتم) در بخش سرفصل های مربوط به کمال طلبی به این پرسش نامه رسیدم. با یه جستجو توی اینترنت، دیدم متمم خودمان در موردش نوشته است.
    به اینجا آمدم و همونطور که احتمالا شما هم متوجه شدید فهمیدم که متاسفانه من آدم کمال طلبی هستم، خیلی خیلی کمال طلب. وقتی نمرات خودم را دیدم وحشت کردم. ولی از اینکه ریشه مشکلات چند ساله ام را پیدا کردم خوشحالم.

    فوری رفتم داخل سایت دکتر شیری و دوره مربوط به کمال طلبی را تهیه کردم. من تازه فهمیدم که ریشه خیلی از مشکلاتم همین کمال طلبیست. نداشتن اعتماد به نفس، نداشتن انگیزه، نداشتن شادی، احساس افسردگی و...
    بگذارید کمی از کمال طلبی ام برایتان بنویسم.

    بزرگترین مشکلم با متمم نوشتن کامنت است. از طرفی چون کمال طلب هستم، خودم را متعهد میدانم که حتما کامنت بنویسم تا درس را بهتر یاد بگیرم. شاید باورتان نشود اما بعضی وقت ها روز ها طول می کشد تا من یک کامنت بنویسم.
    من سریال یا فیلم نگاه نمیکنم چون خیلی خسته می شوم، مثلا اگر وسط فیلم همسرم از من سوال کند که یاسین برای ناهار چه غذایی درست کنم؟ نمی توانم جوابش را بدهم، باید فیلم را متوقف کنم و بعد جواب بدم. چون میترسم بخشی از فیلم از دستم خارج شود.

    یک مثال دیگرش موقع خواندن همین درس بود، پروفایل تمام کسانی که تعارض بیش از 70 داشتند را چک کردم و متوجه شدم همه آنها (جز یک نفر) نتوانسته بودند دو یا بیش از دو دوره از متمم را بگذرانند. چون اصولا ما زود شکست میخوریم و جا میزنیم چون دنبال اجرای تمام و کمال تمام استاندارد ها هستیم.

    نمرات من

    استاندارد 35

    نظم 21

    تعارض 83

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .