Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


کتاب خرده فروشی الکترونیکی | بررسی یک کتاب کلاسیک مدیریتی


کتاب درباره خرده فروشی - عصر خرده فروشی الکترونیک

با وجودی که بخش عمده‌ی تحولات مربوط به صنعت خرده فروشی الکترونیکی مربوط به یک دهه‌ی اخیر بوده است، چرا باید در بررسی و معرفی کتابهای مدیریتی به سراغ کتاب Age of E-Tail برویم که در سال ۲۰۰۱ تالیف و منتشر شده است؟

برای این پرسش دو پاسخ وجود دارد.

پاسخ اول اینکه کتاب Age of E-Tail یک کتاب کلاسیک مدیریتی است و اگر علاقمند باشید هر موضوعی را به شکل عمیق و ریشه‌ای یاد بگیرید، لازم است کتاب‌های کلاسیکی را که در آن زمینه تاثیرگذار بوده‌اند بخوانید یا لااقل بشناسید.

پاسخ دومی هم برای این سوال وجود دارد که در درس پرورش ذهن تحلیل گر به آن اشاره کرده‌ایم: «کتابهایی که قبل از شکل گیری یا تثبیت یک روند در مورد آن روند نوشته شده‌ و برآوردهای ارزشمند و دقیقی داشته‌اند، می‌توانند الگویی مناسب برای یادگیری مهارت تحلیل باشند.»

کتاب Age of E-Tail یا عصر خرده فروشی الکترونیکی چنین کتابی است.

این کتاب را الکس بیرچ و فیلیپ گربرت در سال ۲۰۰۱ نوشتند. آن‌ها به جای اینکه صرفاً به روایت داستان‌ها و قصه‌های موفقیت و شکست در خرده فروشی الکترونیکی بپردازند، به این سوال فکر کردند که خرده فروشی الکترونیکی چه روندهایی را در بازار خرده فروشی شکل خواهند داد؟

بعضی از کتابهای خرده فروشی بیش از آنکه به ما خرده فروشی بیاموزند، شیوه تحلیل کردن و فکر کردن را می‌آموزند.

احتمالاً برایتان جالب است که بدانید نویسندگان کتاب عصر خرده فروشی الکترونیکی در آن سال‌ها چه روندهایی را مورد توجه قرار دادند. آن‌ها در کتاب خود چند روند را مطرح کرده‌اند که در ادامه هر کدام را در چند جمله‌ی کوتاه بررسی می‌کنیم.

 خرید آنلاین، آینده‌ی خرید است.

یکی از نکاتی که نویسندگان در تحلیل خود مورد توجه قرار داده‌اند، نرخ رشد خرید آنلاین و سهم خرید آنلاین از کل بازار خرده فروشی است.

اگر چه آن زمان خرده فروشی الکترونیکی هنوز سهم چندانی نداشت، اما روندهای موجود حتی در آن زمان نشان می‌داد که این شرکت از خرده فروشی قرار است به زودی به روند غالب و تأثیرگذار در بازار تبدیل شود.

آنها در این بحث جمله‌ی جالبی را مطرح می‌کنند:  نپرسید کدام بخش‌های خرده فروشی به درد کار آنلاین می‌خورد؟ بپرسید کدام بخش‌ها هنوز باقی مانده و من می‌توانم سریع‌تر به سمت الکترونیکی کردن آنها بشتابم. 

 دارایی‌های فیزیکی،‌ در آینده ارزش کمتری خواهند داشت

صنعت خرده فروشی معمولاً با دارایی‌های فیزیکی خود احساس غرور می‌کرده است.

مغازه‌ی دو-نبش، فروشگاه بزرگ، نورپردازی خوب، استقرار در جای خوب شهر و مجهز بودن به انبارهای بزرگ، همگی نمونه‌هایی از داشته‌های فیزیکی بوده‌اند که خرده‌فروش‌ها آنها را به عنوان مهم‌ترین عوامل موفقیت خود مورد توجه قرار می‌داده‌اند.

نویسندگان تاکید می‌کنند که به تدریج دارایی‌‌های نامشهود جدید جایگاه دارایی‌های فیزیکی سنتی را در اختیار خود خواهند گرفت. از جمله‌ی این دارایی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 قدرت بازیگران جدید را دست کم نگیرید

نکته‌ی دیگری هم در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. بحثی که می‌توان آن را به بحث دیوارهای ورود که توسط پورتر مطرح شده است نزدیک دانست.

ورود به صنعت خرده فروشی الکترونیکی الزاماً نیازمند دارایی‌ها و منابع و سابقه خرده فروشی سنتی نیست. بنابراین می‌شود انتظار داشت کسب‌‌و‌کارهای جدیدی که قبلاً نام آنها بزرگ یا مطرح نبوده است، وارد این بازی شوند و پس از مدتی بتوانند جایگاه بالا و برند قدرتمندی به دست آورند و فضا را برای برندهای قدیمی‌تر در حوزه خرده فروشی تنگ کنند.

 در بازی خرده فروشی الکترونیکی سریع‌تر بودن می‌تواند رمز موفقیت باشد

زمانی چارلز داروین از اصطلاح Survival of the fittest استفاده می‌کرد. او می‌گفت موجود یا گونه‌ای ماندگارتر است که با محیط خود تطبیق بیشتری داشته باشد. به عبارتی داروین تاکید می‌کرد که بزرگتر بودن و قوی‌تر بودن نمی‌تواند شاخص پیش‌بینی کننده بقا باشد.

نویسندگان این کتاب هم تاکید می‌کنند که در اکوسیستم دیجیتال که سرعت‌ها بسیار بیشتر و تغییرات سریع‌تر و عمیق‌تر است، سریع‌تر بودن می‌تواند رمز موفقیت باشد.

آن‌ها به این نکته اشاره می‌کنند که برخی مجموعه‌ها که از ابتدا روی جذب سرمایه‌ی بیشتر یا سهم بازار بزرگ‌تر متمرکز شده‌اند، در نهایت مجبور شده‌اند شکست را به عنوان سرنوشت خود بپذیرند. در حالی که شرکت‌های سریع و چابک، حتی اگر کوچک بوده‌اند، فرصت‌های بیشتری برای رشد را تجربه کرده‌اند.

 اینترنت یک زمین بازی مناسب برای برندهای جدید است

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۳۱ درس دیگر دربارهٔ مدل کسب و کار برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۴۱۷۴ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۰۵۰ تمرین در درس‌های مدل کسب و کار ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژه متمم، علاوه بر دسترسی به درس‌های مدل کسب و کار و ۶۴ درس دربارهٔ کارآفرینی به هزاران درس دیگر از جمله مباحث زیر دسترسی خواهید داشت:

مدیریت کسب و کار (MBA) | استارتاپ | ارزش آفرینی

  استراتژی | تفکر سیستمی | فنون مذاکره

  کوچینگ مشاوره مدیریت  | مدیریت جلسه

  آموزش فروش | سواد دیجیتال | دیجیتال مارکتینگ

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین و مشارکت در بحث

چه فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای دیگری می‌شناسید که پس از توسعه‌ی اینترنت و فضای دیجیتال با تکیه بر تولید بر اساس سفارش (On Demand یا ‌همان Built-to-Order) فعالیت می‌کنند؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    حمیدرضا کریمی ، محمد مهران ، علی رسولی ، حامد ، محمدرضا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدل کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدل کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۳ نظر برای کتاب خرده فروشی الکترونیکی | بررسی یک کتاب کلاسیک مدیریتی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا نخجوانی

    دو نمونه به ذهن من می‌رسه، یکی خارجی و دیگری ایرانی:

    ۱- نمونه‌ی خارجی می‌تونه تولید سفارشی کفش Adidas باشه که شما می‌تونید توی وب‌سایت www.adidas.com/us/customize کفش مورد نظرتون رو قدم به قدم طراحی و سپس خریداری کنید.

    https://ibb.co/kfSJwk

    ۲- نمونه‌ی ایرانی هم به نظرم پیتزا پرپروک می‌رسه که خریدار می‌تونه توی وب‌سایت www.perperook.ir/order مرحله به مرحله محتویات پیتزاش رو انتخاب کنه و دستور پختش رو صادر کنه.

    https://ibb.co/nKoDU5

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .