Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


راه اندازی کسب و کار | کارآفرینی را تنها آغاز می‌کنید یا با شریک؟


آیا شریک و هم بنیان گذار می‌خواهم؟

راه اندازی کسب و کار همیشه با این سوال همراه بوده است که: به‌تنهایی کار را شروع کنم یا شریک بیاورم؟

این سوال، هنوز هم یک پرسش بسیار مهم است که باید به آن پرداخته است. البته طی سال‌های اخیر که بحث استارت آپ‌ها در کشور داغ‌تر شده، اصطلاح شریک را کمتر می‌شنویم و شاهدیم که بیشتر اصطلاح هم‌بنیان‌گذار یا کوفاندر (Co-founder) به‌کار می‌رود.

به هر حال، اصل بحث یکی است و آن‌قدر مهم است که نوام واسرمن در کتاب چالشهای کارآفرینی، یک فصل را به این پرسش اختصاص داده که: آیا این مسیر را تنها بروم یا یک تیم کارآفرین تشکیل دهم؟

دوباره در این‌جا هم نمی‌توان حکم قطعی داد. یعنی نمی‌توان به صورت مشخص و مستقل از شرایط تجویز کرد که مثلاً همیشه کار فردی بهتر است یا این‌که همیشه بهتر است یک تیم بنیان‌گذار تشکیل دهید.

بنابراین در ابتدا ویژگی‌های کارآفرینی بدون شریک را مرور می‌کنیم و در ادامه، مزیت‌های آوردن شریک را بررسی خواهیم کرد.

فقط توجه داشته باشید که وقتی ما از کارآفرینی بدون شریک صحبت می‌کنیم، منظورمان یک کسب و کار تک‌نفره نیست. یک کارآفرین بدون شریک، ممکن است ده‌ها و حتی صدها نفر را استخدام کند، اما خودش به «تنهایی» مالک کسب و کار باقی بماند.

کارآفرینی بدون شریک

علت‌ها و انگیزاننده‌های بسیاری وجود دارند که شما را ترغیب می‌کنند به سراغ شریک نروید.

مثلاً اگر شما منابع کافی برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار داشته باشید، ممکن است تصمیم بگیرید کارتان را به تنهایی آغاز کنید. منظور از منابع، وقت و پول و ارتباطات و دانش تخصصی و تجربه و مشتری و همه‌ی آن چیزی است که معمولاً در مدیریت منابع مورد توجه قرار می‌گیرد.

هم‌چنین ممکن است شما چندان در پیِ رشد سریع نباشید و آماده باشید که کسب‌و‌کارتان، به آرامی و با رشدی کُند به پیش برود. در چنین حالتی هم، طبیعی است که ممکن است احساس کنید دردسرهای شریک آوردن، به مزیت‌هایش نمی‌ارزد.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۳۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۴۱ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

اگر تجربه‌ی کارآفرینی انفرادی یا شراکتی را دارید (یا شاهد چنین تجربه‌ای بوده‌اید)، آیا نکاتی هست که مناسب بدانید به توضیحات مطرح شده در درس بیفزایید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۸ نظر برای راه اندازی کسب و کار | کارآفرینی را تنها آغاز می‌کنید یا با شریک؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مسعود نیکبخت

    سال 76 بود دو دوست بودیم که از 7 سال قبل از آن هم دانشگاهی و همکلاسی و هم اتاقی بودیم و همیشه همراه بودیم خلاصه دو دوست جدانشدنی. در آن سال که دوسال از فارغ التحصیلی میگذشت تصمیم به راه اندازی شرکتی بصورت شراکتی  در زمینه طراحی و محاسبات سازه ساختمانها گرفتیم به قصد توسعه و ورود به شاخه های دیگر صنعت ساختمان.

    از آن زمان 23 سال میگذرد. شراکت ما پایدار ماند و روز به روز پیشرفت کرد و الان که در حال صحبت با شما هستم خدا رو شکر یکی از بهترین شرکت ها در حوزه فعالیت خودمان هستیم که با برندهای اول معمار کشور مونوپل شده ایم. همینطور چند شرکت دیگه در زمینه های مختلف این صنعت تأسیس کرده ایم و درحال فعالیتیم، با یکی از شرکت های بزرگ ایرانی جوینت شده ایم و بصورت دانش بنیان، یکی از مصالح استراتژیک رو با استفاده از فناوری های نوین در دست تولید داریم.

    نمیخواهم زیاد وقتتان را بگیرم فقط میخواستم چندتا نکته درباره رمز و راز موفقیت در کسب و کار شراکتی را با شما به اشتراک بگذارم:

    1- اولین شرط بقای شراکت، انعطاف پذیری و گذشت دو طرف از خطاهای طرف مقابل و سعی در رفع آنها بصورت جمعی هست

    2- کار کردن دو طرف بدون مقایسه خود با شریک از نظر سختی و حجم کار. یعنی هر کس با فرض اینکه فقط خودش به تنهایی کار میکند بایستی کار را جلو ببرد و جاهای خالی شریک را پر کند

    3-تقسیم کار باید بر اساس توانایی های هر طرف بصورت کلی باشد و در حین کار هر طرف سعی کند که بیشتر از وظایف خود کار کند و ضعف های شریک را شناسایی و آنها را جبران کند و به قولی جور او را بکشد.یعنی به عبارت دیگر هر کسی وظیفه خود را بداند حتی اگر تعریف نشده باشد.(دو طرف باید به این دید برسند)

    4- اعتماد دو طرفه در تمامی زمینه ها یک شرط اساسی است.

    5-  داشتن یک خط فکری و به قولی همسو بودن کامل برای شرکاء بهترین شرایط برای شراکت نیست بلکه تضاد در بعضی مواقع نیروی محرکه است که باعث کامل کردن یکدیگر میشود.

    بطور مثال در کسب و کار خودمان یکی از ما بلندپرواز و اهل ریسک زیاد و نفر بعدی محتاط و محافظه کار هستیم. و این عامل باعث پیشرفت کارمان شده است. چون نفر اول ایده های بسیار بلندپروازانه و بعضاً با ریسک خیلی بالا داشته ولی محافظه کاری نفر دوم تا حد زیادی از خطرهای احتمالی جلوگیری میکند.

    امیدوارم برای شما عزیزان موثر باشد. با آرزوی موفقیت

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .