Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


شرکت هلدینگ چیست و چه تفاوتی با شرکت های سرمایه گذاری دارد؟


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۱۳۴۱۱۲
پیش نیاز مطالعه درس معرفی شرکت هلدینگ از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس
  • بتوانند بگویند هلدینگ چیست و هولدینگ را تعریف کنند.
  • بتوانند تفاوت شرکت های هلدینگ و شرکت های سرمایه گذاری را شرح دهند.
  • مفاهیم کنترل و نفوذ قابل ملاحظه را در ادبیات مدیریت شرکتی درک کنند.
  • مزایا و معایب حضور در ساختار هلدینگ را درک کنند.
  • کاربردهای نادرست اصطلاح هلدینگ را تشخیص دهند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
شرکت هلدینگ چیست؟ اداره شرکت هلدینگ چه تفاوتی با شرکت سرمایه گذاری دارد؟

شرکت هلدینگ (به انگلیسی: Holding Company) که در زبان فارسی گاهی به «شرکت مادر» یا «شرکت مادر تخصصی» هم ترجمه می‌شود، اصطلاحی است که در سال‌های اخیر بسیار رواج یافته است.

کافی است چند دقیقه در متن‌های مدیریتی و فضای رسانه‌ای بگردید تا به اصطلاحاتی مانند هلدینگ تجاری، هلدینگ بازرگانی، هلدینگ خودروسازی، هلدینگ ساختمانی و مانند این‌ها برسید.

البته مفهوم هلدینگ و شرکت های هلدینگ به تازگی مطرح نشده و بیش از یک قرن قدمت دارد. اما به علل متعدد از جمله شوق ورود به بازار بورس، گسترش رسانه‌های اقتصادی و تأسیس هلدینگ های حوزهٔ نوآوری و فناوری اطلاعات باعث شده اصطلاح هلدینگ بیشتر از گذشته خوانده و شنیده شود.

در ایران هم در کنار شرکت های هلدینگ سنتی‌تر مانند هلدینگ ایران خودرو، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس و هلدینگ فولاد مبارکه، شرکت های هلدینگ نسل جدید در زمینهٔ تکنولوژی هم شکل گرفته‌ و در بسیاری از استارتاپ‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند که از جملهٔ این هلدینگ‌ها می‌توان به هلدینگ سرآوا، هلدینگ هزاردستان (کافه بازار، دیوار، بلد و …)، هلدینگ سرآوا (هزاردستان، دیجیکالا، علی بابا)، هلدینگ گروه اینترنتی ایران (اسنپ فود، اسنپ تریپ و …) اشاره کرد.

چرا باید با مفهوم هلدینگ آشنا باشیم؟

آشنایی با مفهوم هلدینگ و شیوهٔ فعالیت یک شرکت هلدینگ به علل متعددی مفید و حتی ضروری است.

◼️ نخست این‌که بخش بزرگی از تعاملات اقتصادی روزمرهٔ ما با هلدینگ‌هاست. فقط تصور کنید که یک روز صبح با استفاده از اپلیکیشن اسنپ فود (هلدینگ گروه اینترنتی ایران) روغن سرخ‌کردنی اویلا (هلدینگ گروه صنعتی گلرنگ) را سفارش می‌دهید و پیک اسنپ (باز هم گروه اینترنتی ایران) آن را برایتان می‌آورد. فراموش نکنید که اگر سیستم عامل گوشی‌تان اندروید باشد، احتمالاً اپلیکیشن خود را از کافه بازار (هلدینگ هزاردستان) دانلود کرده‌اید و اگر بخواهید قیمت محصول را در سایتی مثل دیجی کالا چک کنید، عملاً از خدمات زیرمجموعهٔ هلدینگ سرآوا هم استفاده کرده‌اید. همین روند در بقیهٔ روز هم ادامه پیدا می‌کند و تا لحظه‌ای که به خواب می‌روید، با هلدینگ های داخلی و خارجی دیگری تعامل دارید.

بنابراین می‌‌توان گفت اگر کسی می‌خواهد بداند ساختار زندگی اقتصادی امروز چگونه است، لازم است علاوه بر مفاهیمی مانند پلتفرم و اقتصاد گیگ، مفهوم هلدینگ را هم بشناسد.

◼️ نکتهٔ دیگر این است که اگر در مسیر کارآفرینی باشید و به‌طور خاص قصد داشته باشید یک استارتاپ راه‌اندازی کنید، اصلاً بعید نیست دیر یا زود با هلدینگ‌های کوچک و بزرگی مواجه شوید که پیشنهاد خرید کسب و کارتان را مطرح می‌کنند (در سال‌های اخیر چنین هلدینگ‌هایی زیاد شده‌اند و اگر حدس بزنند کارتان آیندهٔ درخشانی دارد، قاعدتاً سراغ‌تان می‌آیند). بنابراین مهم است بدانید هلدینگ چیست و چگونه کار می‌کند و هلدینگها چه انگیزه‌هایی و نگرش‌هایی دارند.

◼️ علاوه بر دو مورد قبل، به عنوان یک متممی، بسیار مهم است که اصطلاحات را درست به‌کار ببرید. کم نیستند کسانی که هلدینگ را به معنای فعالیت‌های متنوع می‌دانند. مثلاً همین که در شرکت‌شان چند فعالیت مختلف شکل می‌گیرد یا چند محصول متنوع تولید می‌کنند، می‌گوید که «ما دیگر به یک هلدینگ تبدیل شده‌ایم.» آشنایی با تعریف هلدینگ و ویژگی های هلدینگ باعث می‌شود چنین اشتباهاتی انجام ندهید.

منظور از شرکت سرمایه گذاری چیست؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند شرکت هلدینگ همان شرکت سرمایه گذاری است. در حالی که چنین نگاهی ما را از ویژگی های شرکت هلدینگ غافل می‌کند. بنابراین برای این‌که شرکت هلدینگ را به خوبی درک کنیم، لازم است ابتدا تعریف شرکت‌های سرمایه گذاری را بدانیم و وظیفهٔ بشناسیم.

در ادامه خواهیم گفت که هلدینگ چه تفاوتی با یک شرکت سرمایه گذاری دارد و با چه انگیزه‌ای تأسیس می‌شود.

تعریف شرکت سرمایه گذاری

شرکت سرمایه‌گذاری یک بنگاه اقتصادی است که دارایی خود را با هدف کسب سود، به خرید سهام شرکت‌ها، صندوق‌ها و سرمایه گذاری روی سایر بنگاه های اقتصادی سود‌آور اختصاص می‌دهد.

شرکت سرمایه‌گذاری سبد سرمایه گذاری یا پورتفولیو خود را با توجه به ترجیحات سرمایه‌گذاران و میزان ریسک پذیری آن‌ها می‌چیند و مدیریت می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی شرکت های سرمایه گذاری این است که آن‌ها در خرید سهم شرکت‌ها و سرمایه گذاری در آن‌ها تمایلی ندارند وارد جزئیات عملیاتی شوند.

از نظر شرکت سرمایه گذاری هر کسب و کار یک «جعبهٔ سیاه» است که اگر مطمئن باشند سود مورد نظر را با ریسک مطلوب و متناسب در زمان مناسب خلق می‌کند، انگیزه‌ای برای درگیر شدن بیشتر با آن مجموعه ندارند.

بنابراین می‌توان گفت در شرکت های سرمایه گذاری مهم‌ترین معیار تصمیم گیری، اصول مدیریت پورتفولیو و تلاش برای بهینه سازی سود در مقایسه با ریسک است.

به همین علت بسیار پیش می‌آید که یک شرکت سرمایه گذاری سهم بسیار کمی از یک شرکت را (مثلاً درصدی یک‌رقمی) بخرد. چون انگیزه‌ای برای تأثیرگذاری عمیق و نفوذ در ساختار شرکت ندارد.

و نیز به همین علت است که گاهی تنوع فعالیت‌های شرکتهای سرمایه گذاری بسیار زیاد است. مثلاً می‌بینید شرکت هم سهام شرکت‌های دارویی را در اختیار دارد و هم بخشی از سهام خودروسازان را خریده است. چنین کاری نه عجیب است و نه اشتباه. چون تمام دغدغهٔ شرکت سرمایه گذاری بالانس کردن پورتفولیو است و ممکن است به نتیجه برسد که چنین ترکیبی می‌تواند مفید باشد.

آشنایی با درس‌های متمم و عضویت در متمم      روش ثبت نام    فهرست درس‌ها

البته این را هم باید به خاطر داشته باشیم که برخی از شرکت های سرمایه گذاری صرفاً در حوزه‌های خاصی متمرکز می‌شوند (مثلاً‌ سرمایه گذاری ساختمانی یا سرمایه گذاری دارویی). اما در این شرایط هم معمولاً قصد‌شان دخالت نیست. بلکه معتقدند با تمرکز در یک حوزه، دانش تخصصی‌تری کسب می‌کنند و می‌توانند در خرید، نگهداری و فروش سهم‌ها پخته‌تر تصمیم بگیرند.

تعریف شرکت هلدینگ چیست؟

هلدینگ هم شرکتی است که سهام شرکت‌های مختلف را در اختیار دارد و از این منظر شبیه شرکت های سرمایه گذاری است. اما هلدینگ‌ها با شرکت های سرمایه گذاری یک تفاوت مهم و کلیدی دارند:

تفاوت شرکت هلدینگ و شرکت سرمایه گذاری

برخلاف شرکتهای سرمایه گذاری که به عملیات داخلی شرکت‌ها کاری ندارند و فقط به سود و زیان شرکت‌ها و الگوی تغییر ارزش سهام آن‌ها توجه می‌کنند، هلدینگها ادعای مدیریتی هم دارند.

مدیران یک هلدینگ همواره علاقه دارند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری و نیز در استراتژی شرکتهای زیرمجموعهٔ خود دخیل باشند.

بنابراین مثلاً اگر یک شرکت هلدینگ خودرو بخشی از سرمایه خود را به خرید سهام یک شرکت خودروسازی اختصاص می‌دهد، قاعدتاً برنامه‌هایی برای مدیریت آن شرکت دارد و معتقد است با اعمال نفوذ در سیاست‌ها، تصمیم‌ها و استراتژی‌های آن شرکت می‌تواند منافع اقتصادی بیشتری برای آن شرکت و به تبع آن برای هلدینگ ایجاد کند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت یک شرکت هلدینگ خود را در زمینهٔ فعالیت فعالیت شرکت های سرمایه پذیر (یا شرکتهای زیرمجموعه) صاحب‌نظر می‌داند.

آشنایی با دو مفهوم نفوذ و کنترل در فعالیت هلدینگها

گفتیم که هلدینگ‌ها ادعای مدیریتی دارند. پس همیشه به شکلی وارد تعامل با شرکتها می‌شوند که بتوانند در آن‌ها اعمال‌نظر کنند. این اعمال نظر را در زبان تخصصی استراتژی و مالی با دو اصطلاح بیان می‌کنند:

  • نفوذ قابل‌ملاحظه (Significant Influence)
  • کنترل (Control)

نفوذ قابل‌ملاحظه به این معناست که هلدینگ با روش‌های مختلف می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مالی و عملیاتی شرکتهای زیرمجموعه دخالت (محترمانه‌تر: مشارکت) کند. اما کنترل به این معناست که هلدینگ عملاً بر سیاستهای مالی و عملیاتی زیرمجموعه‌های خود تقریباً تسلط کامل دارد. واضح است که هلدینگها برای کنترل یک شرکت باید بلوک بزرگی از سهام آن را بخرند در اختیار داشته باشند.

دو نکته درباره نفوذ و کنترل

بین نفوذ و کنترل یک مرز صلب و شفاف وجود ندارد. مشخصاً کنترل به معنای سطح بالاتری از اعمال قدرت بیشتر و نفوذ به معنای اعمال قدرت کمتر است. اما این‌که چه زمانی می‌توانید بگویید هلدینگ شرکت زیرمجموعهٔ خود را در کنترل دارد، تا حدی سلیقه‌ای است.

نفوذ و کنترل صرفاً از طریق خرید سهام اتفاق نمی‌افتد. گاهی هلدینگ‌ها با توسل به مذاکره و در قالب توافق نامه مشخص می‌کنند که اگر سهم شرکتی را بخرند، چه اختیاراتی می‌خواهند. به عنوان مثالی فرضی، اگر شما یک شرکت نرم افزاری داشته باشید و شرکتی در مقیاس گوگل یا مایکروسافت حاضر شود سهم کوچکی از شرکت‌تان را بخرد (و در ازاء آن از شما حمایت کند) احتمالاً حاضر خواهید بود در ازاء همان سهم کم، اختیارات مدیریتی نامتناسبی به این شرکت‌ها بدهید.

بنابراین می‌توان گفت نحوهٔ ورود شرکت هلدینگ در ادارهٔ امور شرکت‌های زیرمجموعه، تابع قواعد مکانیکی و ازپیش‌تعیین‌شده نیست و حدود این دخالت‌ها می‌تواند بر اساس مذاکره تعیین شود.

هر کسب و کار چندمنظوره‌ای هلدینگ نیست

حالا به بحثی می‌رسیم که در ابتدای همین درس مطرح کردیم. هر کسب و کار یا شرکت چندمنظوره‌ای را نمی‌توان هلدینگ نامید.

یک مرکز آموزشی را در نظر بگیرید که دوره‌های مدیریتی (مثلاً دوره MBA) برگزار می‌کند. مدیر این مرکز با توجه به تقاضای موجود، تصمیم می‌گیرد واحد مشاوره مدیریت هم راه‌اندازی کند. بعد از مدتی مشخص می‌شود که بسیاری از مراجعه‌کنندگان به خدمات دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند. بنابراین یک واحد دیجیتال مارکتینگ هم راه‌اندازی می‌شود. ممکن است دو یا سه واحد دیگر هم به شکل مشابه تأسیس شوند و رونق هم داشته باشد.

آن‌چه در این‌جا شکل گرفته یک هولدینگ نیست. بلکه یک کسب و کار چندمنظوره است.

زمانی می‌توانیم بگوییم یک هولدینگ تأسیس شده که هر یک از این کسب و کارها به یک شرکت کاملاً مستقل تبدیل شوند و یک شخصیت حقوقی مستقل هم به عنوان هلدینگ ثبت شود و در هر یک از این شرکتها سهام (برای نفوذ قابل‌ملاحظه یا در حد کنترل کامل) داشته باشد.

شرکت هلدینگ درگیر کار عملیاتی روزمره – از جنس کار شرکتهای زیرمجموعه‌اش – نیست و بیشتر فعالیت‌های هولدینگها به مدیریت و تعیین جهت و بسترسازی و ایجاد هماهنگی میان شرکتهای زیرمجموعه اختصاص دارد.

انواع هلدینگ

هلدینگ‌ها را می‌توان به شکل‌های مختلفی دسته بندی کرد. گاهی اوقات برای توصیف انواع هلدینگها به سراغ میزان تخصصی بودن فعالیت‌شان می‌روند. هولدینگهایی که در یک زمینهٔ مشخص کار می‌کنند، هلدینگ تخصصی (یا شرکت مادر تخصصی) نامیده می‌شوند. هلدینگ خودرو، هلدینگ ساختمانی، هلدینگ دارویی و هلدینگ پتروشیمی نمونه‌هایی از هلدینگهای تخصصی هستند.

در مقابل، شرکتهای هلدینگ عمومی هستند که خود را به یک زمینهٔ مشخص محدود نکرده‌اند. شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) نمونهٔ بزرگ یک هلدینگ عمومی در کشور ماست که طیف گسترده‌ای از شرکتها و هلدینگها را تحت پوشش دارد. سیمان، دارو، لاستیک، بیمه، کاغذسازی، کشتیرانی، کشتی سازی، پتروشیمی و ده‌ها حوزهٔ دیگر از زیرمجموعه‌های هلدینگ شستا محسوب می‌شوند (این که بهتر است شرکتهای سرمایه گذاری تأمین اجتماعی در نقش سرمایه گذار باقی بمانند یا در قالب هلدینگ وارد مدیریت فعالانهٔ کسب و کارها شوند، بحث دیگری است که جداگانه می‌توان درباره‌اش حرف زد).

روش‌های دیگری هم برای تقسیم بندی هلدینگ‌ها وجود دارد. از جمله این‌که روند شکل‌گیری هلدینگ چگونه بوده است:

◼️ بعضی هلدینگ‌ها از دل شرکتهای تخصصی در می‌آیند. مثلاً‌ شرکتی مثل گوگل بعد از این که تصمیم گرفت به صورت جدی در حوزه‌هایی فراتر از موتور جستجو فعالیت کند، هلدینگ آلفابت را تشکیل داد و گوگل خود را زیرمجموعهٔ آلفابت اعلام کرد. آلفابت هولدینگی است که علاوه بر گوگل شرکت‌های دیگری مانند وایمو (صنعت خودران‌ها) و وینگ (صنعت پهپاد) و کالیکو (پروژه‌های کند کردن فرایند پیر شدن و افزایش طول عمر) را در اختیار دارد. به همین ترتیب،‌ از دل شرکت فیسبوک هم هولدینگ متا در آمد و متا علاوه بر فیسبوک، مالکیت شرکتهای متعددی مانند واتس اپ و اینستاگرام را هم در اختیار دارد.

◼️ بعضی هلدینگ‌ها از جنس سرمایه گذار هستند و به تدریج با خرید بلوک‌های بزرگ سهام شرکتهای دیگر به یک هلدینگ تبدیل می‌شوند (یعنی بر خلاف دستهٔ قبل، از پایین به بالا شکل نمی‌گیرند). احتمالاً معروف‌ترین مثال هلدینگ از این دسته، برکشایر هثوی (Berkshire Hathaway) است که طی چند دههٔ اخیر توسط وارن بافت هدایت شده است. از دوران بسیار کهن این شرکت (فعال در نساجی) که بگذریم، برکشایر هثوی مدت‌ها به عنوان یک شرکت سرمایه گذاری فعالیت می‌کرده است. این شرکت به تدریج با در اختیار گرفتن قدرت مدیریتی در شرکتهای دیگر به یک هلدینگ بزرگ تبدیل شد. اگر بخواهیم این نوع هلدینگ را به زبان ساده شرح دهیم باید بگوییم که اول هلدینگ شکل می‌گیرد و سپس به تدریج زیرمجموعه‌های خود را انتخاب می‌کند. در حالی که در نوع اول، ابتدا زیرمجموعه‌ها وجود دارند و بر پایهٔ آن‌ها یک شرکت هلدینگ بنا می‌شود.

مزایای ساختار هلدینگ

قطعاً تا این نقطه از درس این سوال برایتان ایجاد شده که چرا باید شرکت‌ها به سمت ساختار هلدینگ بروند؟ ساختار هلدینگ چه مزایایی دارد که سختی‌ها و دردسرهای حقوقی (و ایجاد سربار اقتصادی) را توجیه‌پذیر می‌کند؟

در پاسخ باید گفت که ساختار هلدینگ مزایای بسیاری دارد که سختی‌ها، دردسرها و هزینه‌هایش را توجیه می‌کند. موارد زیر نمونه‌هایی از این مزایا هستند:

بازآفرینی و بازپروری شرکت‌ها: فرض کنید تیمی در اختیار دارید که در مدیریت کارخانه‌های مواد غذایی متخصص است. از سوی دیگر بر این باورید که بسیاری از شرکتهای زیان‌ده یا کم‌سود مواد غذایی در کشور، مشکل مدیریتی دارند و اگر یک گروه حرفه‌ای هدایت آن‌ها را بر عهده بگیرد می‌تواند سودده باشد. در چنین شرایطی یک هلدینگ تخصصی غذایی با تکیه بر دانش تخصصی و با استفاده از سرمایهٔ چند سرمایه گذار می‌تواند شرکت‌های ضعیف را بخرد و آن‌ها را بازآفرینی و بازپروری کند. طبیعتاً با چنین کاری درآمد و سود شرکت و ارزش آن افزایش خواهد یافت و هلدینگ می‌تواند در نهایت تصمیم بگیرد که می‌خواهد مالکیت شرکت را حفظ کند یا این که به قیمتی بالاتر از قیمت خرید به دیگران واگذار کرده و با نقدینگی حاصل از این عملیات، بازی مشابهی را تکرار کند.

 ایزوله کردن شرکت مادر از دردسرهای مالی شرکتهای زیرمجموعه: گاهی اوقات شرکت‌ها می‌خواهند ریسک‌های بزرگ‌تری را بپذیرند و قدم‌های استراتژیک بزرگی بردارند. اما چنین کاری می‌تواند اعتبار و حتی موجودیت آن‌ها را تهدید کند. شکل‌گیری یک هلدینگ باعث می‌شود شرکت مادر تا حد خوبی از شرکت‌های زیرمجموعه فاصله بگیرد و با آسودگی بیشتری ریسک‌های بزرگ را امتخان کند. حرکت گوگل و فیسبوک به سمت ساختار هلدینگ (آلفابت و متا) و نیز استراتژی ایلان ماسک در ایجاد هلدینگ ایکس را می‌توان در قالب این استراتژی تفسیر کرد.

 کاهش درگیری عملیاتی: گاهی اوقات مالکان یک کسب و کار پس از توسعهٔ آن کسب و کار و ایجاد تنوع در فعالیت‌ها ترجیح می‌دهند درگیری عملیاتی خود را کاهش دهند (و البته حاضر نیستند در حد یک سرمایه‌گذار از کار خود فاصله بگیرند). ساختار هولدینگ در چنین شرایطی به کار می‌آید. هم مالکیت شرکت در اختیار بنیان‌گذاران باقی می‌ماند و هم کابینهٔ مدیریتی شرکتهای زیرمجموعه می‌توانند با آزادی و اختیار نسبی (اما تحت نظارت کامل) به فعالیت تخصصی‌شان ادامه دهند.

البته ما در این‌جا صرفاً به انگیزه‌های مشروع، اخلاقی و حرفه‌ای اشاره کردیم. اما فرار مالیاتی، جابجایی منابع مالی، پولشویی و فریب دادن بانک‌ها برای اخذ تسهیلات، انگیزاننده‌های دیگری هستند که عده‌ای را به ایجاد ساختار هلدینگ تشویق می‌کنند.

شرکت های هلدینگ در بازار بورس ایران

در ابتدای درس به تعدادی از هلدینگهای ایرانی اشاره کردیم. بسیاری از این هلدینگها در بازار بورس ایران فعال هستند. اگرچه سهم هلدینگهای حوزه تکنولوژی، تجارت الکترونیک و کسب و کارهای دیجیتال در این زمینه کمتر است و هنوز بسیاری از این شرکتها نتوانسته یا نخواسته‌اند وارد بازار بورس کشور شوند (از آن‌جا که حضور در بورس مستلزم شفافیت مالی و ارائهٔ گزارشهای متعدد است، بسیاری از شرکتها ممکن است تمایلی برای حضور در بورس نداشته باشند. اگر چه معمولاً کمتر شرکتی چنین چیزی را صریح می‌گوید و بهانه‌های دیگری مطرح می‌شود).

با مراجعه به سایت سازمان بورس (و انتخاب گزینهٔ مادر – هلدینگ در بخش نوع شرکت) می‌توانید شرکتهای هلدینگ پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار را ببینید. از جمله شرکتهای این فهرست می‌توان به توسعه سرمایه و صنعت غدیر، سرمایه گذاری دارویی تأمین، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، گروه سرمایه گذاری سایپا و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو اشاره کرد.

ضمناً می‌توانید با دانلود نمونه اساسنامه شرکت هلدینگ پیشنهادی سازمان بورس کمی بیشتر با فضای این شرکت‌ها آشنا شوید:

دانلود نمونه اساسنامه شرکت هلدینگ سهامی خاص (فایل PDF)

دانلود نمونه اساسنامه شرکت هلدینگ سهامی عام (فایل PDF)

معادل فارسی هلدینگ

گزینه‌های متعددی برای معادل فارسی هلدینگ وجود دارد که بسته به موضوع بحث و نوع مخاطب می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

ساده‌ترین نگاه این است که از اصطلاح «شرکت مادر» به عنوان معادل فارسی شرکت هلدینگ استفاده کنید. این کاری است که سازمان بورس انجام می‌دهد و این دو اصطلاح را مترادف در نظر می‌گیرد (+). این سازمان برای توصیف شرکتهای هلدینگ که در یک حوزهٔ تخصصی فعالیت می‌کنند از اصطلاح شرکت مادر تخصصی استفاده می‌کند.

اما از آن‌جا که در انگلیسی هر دو اصطلاح Parent Company و Holding Company وجود دارد، دقیق‌تر است که شرکت مادر را معادل Parent Company در نظر بگیریم و به دنبال دیگری برای معادل فارسی شرکت هلدینگ باشیم (یا همین اصطلاح هلدینگ را به کار ببریم).

تفاوت شرکت مادر و شرکت هولدینگ در این است که شرکت مادر مالکیت کامل شرکت زیرمجموعه را در اختیار دارد. اما شرکت هلدینگ ممکن است مالک کامل نبوده و صرفاً از نفوذ قابل‌توجه یا قدرت کنترل بهره‌مند باشد (= شرکت تابعه یا Subsidiary Company).

در متن‌های فارسی حوزهٔ استراتژی گاهی از اصطلاح بنگاه هم برای توصیف هلدینگ استفاده می‌شود (مثلاً‌ می‌گویند: بنگاه های بزرگ اقتصادی چندملیتی). اما این شکل استفاده از اصطلاح بنگاه نادرست است و در ادبیات اقتصادی، حتی یک نانوایی کوچک هم بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود.

در این میان مهم‌ترین نکته این است که فراموش نکنید انتخاب اصطلاح مناسب تا حدی تابع تفسیر شخصی است. بسیاری از شرکتهایی که خود را شرکت سرمایه گذاری می‌نامند، عملاً‌ به هلدینگ نزدیک‌ترند و در شرکتهای زیرمجموعهٔ خود نفوذ بسیار دارند. شرکتهایی هم هستند که خود را هلدینگ می‌نامند اما در واقع نقشی فراتر از سرمایه گذار ایفا نمی‌کنند. ضمن این که بسیاری از شرکتها ممکن است هیبرید باشند. یعنی در برخی از زیرمجموعه‌های خود سهام کنترلی داشته و در برخی دیگر صرفاً سرمایه گذار باشند.

بنابراین بهتر است به جای اصرار بیش از حد بر انتخاب عنوان مناسب، بیشتر به این نکته دقت کنیم که ساختار واقعی شرکت و الگوی مدیریتی آن چیست و چه نگاهی به پورتفوی خود دارد.

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

  اگر به استراتژی و مدیریت استراتژیک علاقه‌مندید، می‌توانید در ادامهٔ این بحث درس سطوح مختلف استراتژی را هم بخوانید. از میان سه سطح استراتژی، سطح سوم یعنی Corporate Strategy (استراتژی شرکتی) به مسائل استراتژیک مورد توجه هلدینگ‌ها می‌پردازد.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۳۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۴۱ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۲ نظر برای شرکت هلدینگ چیست و چه تفاوتی با شرکت های سرمایه گذاری دارد؟

  1. حميدرضا عباسي گفت: (عضو ویژه)

    با سلام و عرض ادب و احترام

    یک شاخصی که شاید در تقسیم بندی یک شرکت به سرمایه گذاری و یا هولدینگ می تواند کمک کند قصد و نیت ما در خرید یک شرکت و یا سهام است به طوریکه اگر خرید سهمی از یک شرکت با تحلیل در قیمت سهم صورت می گیرد که پتانسیل رشد دارد و وقتی که تا یک حد مشخصی بالا رفت آن را به فروش می رسانیم یک شرکت سرمایه گذاری محسوب می شویم و اگر خرید سهمی از شرکت را با تحلیل ارزش سهم انجام دهیم و بخواهیم از سود آوری شرکت کسب منافع کنیم و همچنین قصد و نیت نگهداری آن را داشته باشیم یک شرکت هولدینگ محسوب می شویم 

    ممنون و سپاس بیکران

  2. پیام زعفری گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۱ درس)

    متاسفانه حس میکنم در چندین سال اخیر از این واژه هلدینگ در صنعت و کسب و کار ما اندکی سو استفاده شده و بیشتر این طور داره جا میفته که این رو به عنوان و هم معنی کارتل در نظر میگیرن! چون بیشتر هلدینگ های ما در صنایع مشابه دارن فعالیت می کنند این موضوع نوعی از انحصار رو داره ایجاد میکنه که واقعا آینده کسب و کار رو این موضوع داره تهدید میکنه. امیدوارم با تنوع و عمق بخشی بیشتر به اقتصاد(خصوصا آزاد) این مورد به سمت رفع شدن حرکت بکنه 

  3. مائده روشنعلی گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۳ درس)

    چه جالب تو شرکت قبلی که بودم فکر میکردم دارم تو یه هلدینگ کار میکنم اما الان با خوندن این درس  متوجه شدم یه شرکت بود که چند تا کارخونه با تولیدات مرتبط به هم داشت، یعنی حتی شرکت سرمایه گذاری هم نبود

    (شرکت، زنجیره تولید گوشت مرغ بود شامل مرغداری، کارخونه تولید دان مرغ و مجمع کشتار و بسته بندی)

     

     

  4. محمدرضا رضائی گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۲ درس)

    در سایت سازمان بورس که در متن درس به آن اشاره و ارجاع داده شده است (+)، بیش از ۹۸۰ موسسه و نهاد مالی لیست شده است که، به ترتیب لیست، در انواع زیر دسته‌بندی شده‌اند:
    ۱- پردازش اطلاعات مالی (۷ شرکت)
    ۲- تامین سرمایه (۱۲ شرکت)
    ۳- سبدگردان (۷۵ شرکت)
    ۴- شرکت سرمایه‌گذاری (۱۵۰ شرکت)
    ۵- صندوق سرمایه‌گذاری (۳۹۱ شرکت)
    ۶- مادر (هلدینگ) (۱۲۵ شرکت)
    ۷- مشاور سرمایه‌گذاری (۲۴ شرکت)
    ۸- موسسه رتبه‌بندی (۳ شرکت)
    ۹- نهاد واسط (۸۷ شرکت)
    ۱۰- کارگزاری (۱۱۵ شرکت)
    تعداد بالای شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های هلدینگ برایم جالب توجه بود.
    پ.ن: در مورد تفاوت برخی از این نهادهای مالی جستجوی مختصری کردم که به نظرم رسید به اشتراک بگذارم:
    * فرق شرکت تامین سرمایه و شرکت سرمایه‌گذاری؟
    کارشرکت‌های تامین سرمایه، واسطه‌گری میان شرکت‌ها و خریداران سهم به منظور تامین مالی برای شرکت‌هایی است که نیاز به منابع مالی دارند، اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری خودشان خریداران سهم شرکت‌ها برای بدست آوردن سود هستند(+).
    *تفاوت شرکت سرمایه‌گذاری با صندوق سرمایه‌گذاری؟
    در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هر وقت که سرمایه‌گذار بخواهد، با ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری از صندوق بیرون می‌رود و سرمایه‌اش را نقد خواهد کرد، ولی در شرکت‌های سرمایه‌ گذاری چنانچه یک سرمایه‌‌گذار در شرکت قصد خروج و دریافت نقدی سرمایه‌اش را داشته باشد، می بایست سهام خود را به شخص دیگری انتقال دهد. لذا می‌توان این طور بیان کرد که امکان نقدشوندگی سهام در شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری به نسبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار کم است (+).
    *تفاوت سبد‌گردان و صندوق سرمایهگذاری؟
    در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یک سبد برای تمامی سرمایه‌گذاران با درجات مختلف ریسک‌پذیری تشکیل می‌شود ولی در سرویس سبدگردانی اختصاصی ضمن اینکه سطح ریسک سرمایه‌گذار شناسایی می‌شود، برنامه‌ها و مقاصد مالی او نیز به تفکیک هر شخص دریافت خواهد شد و سبدی متنوع از انواع اوراق بهادار با یک پرتفوی اختصاصی تشکیل می‌شود (+).

  5. البته به یاد داشته باشیم که هلدینگ همیشه به ساختاری متشکل از رابطه‌ی چند شخصیت حقوقی مستقل اشاره دارد و یک شرکت منفرد، هر چقدر هم که فعالیت‌های متنوعی را درون خود سامان داده باشد، نمی‌تواند خود را هلدینگ بنامد

    برای تعطیلات نوروز به یکی از شهر های شمالی رفته بودم و با تابلوهای متعدد بیلبرد و لمپست بنر در بین بلوار شهر با عنوان هلدینگ بزرگ املاک a با مدیریت a که عکس یک هنرمند خانم معروف هم بعنوان سفیر تبلیغات 

    چشم نوازی میکرد مواجه شدم و برایم سوال بود که با فعالیت این کمپانی آشنا بشم وقی پی آدرس آن رفتم با یک مغازه دو دهنه آشنا شدم که روی  درب ورودی تابلوی نصب بود که برای صرف ناهار تعطیل است بیشتر کنجکاو شدم که این جسارت در اطلاع رسانی ، تبلیغات و بازاریابی  از کجا نشات میگیرد آیا فردی آگاه کنار این دوست عزیز برای راهنمایی و معرفی ابزار دیگر برای تمایز نبوده است وقتی شروع به کنجکاوی در سطح شهر کردم متوجه شدم که یکی درمیان و شاید هم چنتا مسکن و یک سوپر مارکت و تک و توک هم چندتا فروشگاه لباس و غذا خوری و صنوف دیگر هم بسختی بشم میخورد  خیلی حس بدی بهم منتقل شده بود به کجا  میرویم چنین شتابان ، این نمایش نامتقارن در کسب و کارها ،  زنگ خطر برای اقتصاد کشور و بخصوص شهر های کوچک است  که ورود به آن در این مقال نمیگنجد یاد این جمله پیتر دراکر افتادم

    «اکنون ما پذیرفته ایم که یادگیری یک فرآیند مادام العمر برای حفظ موقعیت در تحولات است. مهمترین وظیفه ما آموختن این نکته به مردم است که چگونه یاد بگیرند»

    در پایان باید اشاره کنم که واسطه گری و دلالی متاسفانه در کشور تیتر یک کسب و کارها قرار گرفته و تولید و نوآوری و کارآفرینی سرگردان طوفانها فکری و  تصمیمات نادرست مسئولان کشور شده است 

  6. آتنا خلاق گفت: (عضو ویژه)

    به نظرم شتاب دهنده ها و هلدینگ شبیه همند و تفاوت عمده شتاب دهنده با هلدینگ برایم جای سوال است

    در این درس خواندیم که ممکن است هلدینگ ها از دل شرکت ها سر بر بیاورند، درحالی که شتاب دهنده ها خودشان وجود داشته اند و ما برای استارت آپ به آن ها مراجعه کرده ایم

    تفاوت دوم این که شتاب دهنده ها به عنوان منتور در ابتدای شکل گیری شرکت وتبدیل ایده به کسب وکار کمک می کنند و بعد به عنوان سهام دار رابطه را حفظ می کنند ( و دخالت در جزئیات بسیار کاهش می یابد یا از بین می رود) اما  می توانیم پس از شکل گیری کسب و کار زیر چتر هلدینگ ها برویم و از آن ها سرمایه بگیریم و بگذاریم در کار ما به نحوی دخالت داشته باشند و سهام هم داشته باشند.

    آیا درست است؟؟ چه تفاوت دیگری وجود دارد؟

  7. سلام دوستان. من میخوام بدونم شرکت هلدینگ با شرکت خوشه‌ای یا کنگلومرا تفاوت داره؟

     

  8. مهدی جلالی گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۷ درس)

    سلام جناب فرشاد عزیز

    من فکر می‌کنم شرکتی که مثال زدید (حوالی میدان آرژانتین) شرکت مادر هم نبوده است. اینطور که من از متن درس یاد گرفتم، زیرمجموعه‌های شرکت مادر هم مثل زیرمجموعه‌های هلدینگ، شخصیت حقوقی مجزایی دارند، و اصطلاحا برای هر کدام یک شرکت جداگانه ثبت شده است. با این تفاوت که همه‌ی مالکیت شرکت کوچکتر در اختیار شرکت مادر است؛ و نه بخشی از سهام آن. درحالیکه بخش‌های مختلف شرکت مورد مثال شما، شخصیت حقوقی مجزا نداشته‌اند، و همه تحت سایه‌ی یک شرکت فعالیت می‌کردند. در بهترین حالت، آنها یک شرکت بزرگ با موضوعات کاری متنوع هستند.

  9. محمد نصری گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۳ درس)

    هلدینگ از دسته کلماتیه که از بس استفاده شده و اشتباه هم بیش‌تر استفاده شده به یک کلمه‌ی دم دستی تبدیل شده.

    یه میوه فروش که بعد مدتی کار مغازه کناریش رو اجاره می‌کنه و سوپری میزنه اسمش رو میذاره هلدینگ!

    به نظر میاد کاربرد این کلمه رو به‌صورت دقیق بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها هم نمی‌دونن.

  10. پوریا بهروان گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۱ درس)

    این که ما تعریف مشخصی از چنین کلماتی داشته باشیم مطئنا باعث کاهش سو تفسیر ها و مشکلات قراردادی و حقوقی خواهد شد که می تواند فضای کسب و کار سالم را رونق دهد. اما به نظر در کشور ما و به تبع آن در زبان فارسی هنوز بسیاری کلمات نه در متن قوانین و نه در مقام اجرا و ارجاع هنوز دارای یک تعریف مشخص، شفاف و مشترک نیستند. شاید بخشی از دلیل آن تازه وارد بودن مباحث و کلمات باشد که طبیعیست، اما بخش دیگر و شاید بزگتر آن نبود اراده جمعی است که شاید سود خود را در ابهام و قابل تفسیر به رای بودن کلمات می بینند.

  11. در ترجمه اصطلاحات و کلماتی از این دست بسیاری اوقات بین پاسداشت زبان شیرین فارسی و دقت کلامی دچار دودلی می‌شوم.

    کلمات فارسی جایگزین، چنان که در متن اشاره شد، دقیق به منظور اشاره نمی‌کنند و کلمات زبان اصلی هم برای زبان خودشان ساخته شده‌اند و نه زبان فارسی.

  12. بهمن محمدی گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۴ درس)

    درود و خدا قوت

    در شرکت های که معمولا تعداد سهام و سهامدارن زیاد است ممکن است با داشتن بخش کوچکی از سهام شرکت سرمایه پذیر، کنترل یا نفوذ را در دست گرفت.

    یکی دیگر از انگیزه ها برای ایجاد ساختار هلدینگ، تامین فعالیتهای وابسته آن هلدینگ است مثلا یک کارخانه روغن نباتی را در نظر بگیرید، این کارخانه ممکن است کارخانه بسته بندی محصولاتش را بخرد یا تاسیس کند و زیر مجموعه خود شرکت قرار دهد( حتی میتواند بخشی از سهام آن را هم واگذار کند).

    یا برای عدم مشکل در توزیع محصولات یک شرکت حمل و نقل هم به شکل بالا، به مجموعه اش اضافه کند.

    نکته ای که مهم است این است که وقتی یک هلدینگ، شرکتهای دیگری را به خود اضافه میکند آن شرکتها شخصیت حقوقی خود را حفظ کرده و منحل نمیشوند، ولی اگر شرکتی خریداری شود و شخصیت حقوقی آن منحل شده و تحت اسم هلدینگ فعالیت کند، در این حالت فقط فعالیت هایش متنوع شده است.

    نکته ای دیگر این است که یک هلدینگ میتواند مجموعهای از فعالیتهای مرتبط یا غیر مرتبط باشد.

    در نهایت انگیزه پولشویی را در تشکیل برخی هلدینگ ها فراموش نکنید.