Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


آیا آموزش کارآفرینی مفید است؟ | سهم دانش کارآفرینی در موفقیت کارآفرینان و توسعه کسب و کار


آموزش کارآفرینی

هر کس قصد دارد به شکل جدی در زمینهٔ کارآفرینی مطالعه کند یا در دوره های آموزش کارآفرینی (دانشگاهی یا خارج از فضای دانشگاهی) شرکت کند، دیر یا زود با این سوال مواجه می‌شود که «آیا آموزش کارآفرینی مفید است؟»

این سوال را می‌شود به شکل شفاف‌تری هم پرسید: «آیا اساساً می‌توان کارآفرینی را آموزش داد؟» «آیا آموزش کارآفرینی به راه‌اندازی کسب و کارهای موفق‌تر منتهی می‌شود؟»

سوال‌های دیگری هم به ذهن می‌رسند که کم‌و‌بیش از همین جنس هستند: «چرا دانشگاه‌ها رشته کارآفرینی دارند؟» «از کسانی که در رشته کارآفرینی تحصیل می‌کنند و حتی تا مقطع دکتری هم به تحصیل کارآفرینی ادامه می‌دهند چه انتظاری می‌توان داشت؟»

در این درس می‌خواهیم کمی دربارهٔ این پرسش‌ها صحبت کنیم. مطالعهٔ این درس باعث می‌شود خواسته‌ها و انتظارات‌تان از درس‌های مرتبط با کارآفرینی در متمم واقع‌بینانه‌تر بوده و مطالعه‌ٔ درس‌ها برایتان اثربخش‌تر باشد.

آیا آموزش کارآفرینی برای کارآفرینی موفق ضروری است؟

پاسخ به این سوال قطعاً منفی است.

همهٔ ما کارآفرینان موفق بسیاری را سراغ داریم که یا اساساً‌ تحصیلات آکادمیک ندارند و یا اگر هم تحصیل کرده‌اند، در رشته‌ای به‌دور از فضای کارآفرینی (و حتی مدیریت) بوده است. حتی می‌توان یک گام جلوتر رفت و گفت: پیدا کردن کارآفرینان موفقی که در زمینهٔ‌ کارآفرینی تحصیلات رسمی یا ساختاریافته داشته باشند، در حد پیدا کردن سوزن در انبار کاه دشوار است.

در واقع آن‌چه در عمل اتفاق افتاده این است که بخش بزرگی از دانش کارآفرینی بر اساس مطالعهٔ رفتارها و تصمیمهای کارآفرینان تدوین شده و شکل گرفته است.

رابطهٔ بین کارآفرینان و علم کارآفرینی اغلب عکس چیزی است که به ذهن می‌رسد. کارآفرینان به ندرت درس رسمی کارآفرینی خوانده‌اند. حتی می‌شود گفت بیش از آن‌که کارآفرین‌ها از دانش رسمی کارآفرینی استفاده کنند، دانش کارآفرینی از تجربه کارآفرینان استفاده کرده است.

آیا دانش کارآفرینی برای کارآفرینان مفید است؟

به‌فرض این‌که بپذیریم «بسیاری از کارآفرینان آموزش کارآفرینی ندیده‌اند» و «قرار نیست همهٔ کارآفرینان درس کارآفرینی بخوانند» به سوال متفاوتی می‌رسیم: «قبول است که دانش کارآفرینی ضروری نیست. اما آیا بی‌فایده هم هست؟ یعنی دانش کارآفرینی هیچ کمکی به کارآفرین نمی‌کند؟»

بعید است کسی را پیدا کنید که بگوید آموزش کارآفرینی «هیچ» فایده‌ای ندارد. هایدی نک در کتاب کارآفرینی‌اش این موضوع را به‌شکل ساده و منطقی شرح می‌دهد (+):

تجربهٔ دنیای واقعی نقش مهمی در یادگیری ایفا می‌کند. اما گاهی هزینهٔ شکست در دنیای واقعی بسیار بالاست [بنابراین منطقی است که با آموزش کارآفرینی، احتمال اشتباه کردن کمتر شود.]

در عین حال این واقعیت انکارناپذیر هم وجود دارد که رویکردهای فعلی رایج در آموزش کارآفرینی غالباً کهنه شده‌اند. مثلاً در بسیاری از آموزشهای کارآفرینی به کارآفرینان گفته می‌شود که کار خود را با نوشتن بیزینس پلن (طرح تجاری) آغاز کنند. آن هم در حالی که شناخت چندانی از بازار یا مشتریان خود ندارند.

حرف هایدی نک نکتهٔ مهمی را به ما یادآوری می‌کند: اگر از تجربهٔ خود در آموزش کارآفرینی ناراضی هستیم یا احساس می‌کنیم آموزش‌های موجود کم‌نتیجه هستند، لزوماً نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که «اساساً آموزش این مباحث بی‌فایده است.» ممکن است اصل آموزش مفید باشد، اما محتوا و سبک آموزش، قدیمی شده و به کار نمی‌آید.

نقش آموزش کارآفرینی در کاهش اشتباهات کارآفرینان

کمتر کسی است که آمارهای بالای شکست کارآفرینان را نخوانده و نشنیده باشد. درست است که اعداد و ارقام از یک کشور به کشور دیگر و از یک صنعت به صنعت دیگر فرق می‌کند، اما همهٔ آن‌ها در یک واقعیت مشترکند: کسب و کارهای کمی این بخت را پیدا می‌کنند که پنج‌سالگی خود را ببینند.

کارآفرینی موفق

فراموش نکنیم که دوام آوردن کسب و کار هم لزوماً به معنای موفقیت کارآفرین نیست. گاهی اوقات کسب و کارها بدون حاشیهٔ‌ سود یا با زیان‌دهی برای مدت طولانی به زندگی خود ادامه می‌دهند. گاهی هم به خاطر تصمیم‌های نادرست، کارآفرین ناچار می‌شود بدون رضایت قبلی و قلبی، تمام یا بخش بزرگی از کسب و کار خود را به دیگران واگذار کند.

کسانی که در زمینهٔ کارآفرینی آموزش می‌بینند، با برخی از رایج‌ترین اشتباهات کارآفرینان آشنا می‌شوند (از اشتباهات رایج در طراحی ارزش پیشنهادی و محصول تا اشتباهات رایج در تخصیص منابع و برنامه ریزی برای رشد). این به آن معنا نیست که دیگر در کار خود اشتباه نخواهند کرد، اما لااقل می‌شود امیدوار بود که به جای اشتباهات متعارف، اشتباهات متفاوتی انجام دهند.

اهمیت آموزش کارآفرینی برای شکل‌گیری یک زبان مشترک

کسانی که در زمینهٔ کارآفرینی آموزش می‌بینند، با دایرهٔ واژگانی آشنا می‌شوند که در سراسر جهان کم‌و‌بیش میان کارآفرینان مشترک است: مدل کسب و کار، مدل درآمد، توسعه محصول، کمینه محصول پذیرفتنی، ساختار هزینه، نیچ مارکتینگ، استراتژی قیمت گذاری، چالش نمایندگی و صدها اصطلاح دیگر از این دست.

این زبان مشترک کمک می‌کند کارآفرینان از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. هم‌چنین بهتر بتوانند آن‌چه را در ذهن دارند، برای همکاران و تیم خود شرح دهند. طبیعتاً استفاده از خدمات مشاوره مدیریت و کوچینگ مدیران هم اثربخش‌تر خواهد بود. اگر مدیر نتواند مسئلهٔ خود را با زبان شفاف و دقیق برای مشاور یا کوچ خود شرح دهد، طبیعی است که نمی‌تواند نتیجهٔ چندانی هم از این جلسات کسب کند.

نقش دانش آکادمیک کارآفرینی در تصمیم گیری و تصمیم سازی

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۲۲ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۳۶ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمدرضا ضامنی ، مهتاب برغمدی ، زهرا ارفعی ، محمدسهیل خوش‌نیت ، محمد فهیم

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۶ نظر برای آیا آموزش کارآفرینی مفید است؟ | سهم دانش کارآفرینی در موفقیت کارآفرینان و توسعه کسب و کار

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هیوا

    عنوان درس این بود: آیا آموزش کارآفرینی مفید است؟
    سوال دیگری که به ذهن من می رسه اینه: آیا آموزش کارافرینی مضر است؟
    این سوال رو هم دوست دارم از اکثریتی بپرسم که در مسیر کارآفرینی شکست خورده‌ان. احتمالاً خیلی هاشون میدونن آموزشهاشون چیزهای خیلی مهمی رو کم داشت که باعث شد اونها شکست بخورن. چیزهایی که احتمالاً قابل آموزش دادن هم نبودن یا باید به شیوه متفاوتی، آموزش داده میشدن.
    پس بر اساس آنچه در این درس داشتیم و نکته بالا، بهتر اینه که ببینیم چه نوع آموزشی، برای چه افرادی مفید (یا مضر) هست.
    این رو میتونیم به حوزه های دیگه هم تعمیم بدیم. مثلاً میتونیم بپرسیم آیا آموزشهای مدرسه، برای کودکانی که اختلال تمرکز دارن یا مسائل روانی دارن مفیده یا مضر؟ آیا تراپی های رایجی که روانشناسها انجام میدن برای کسی که تروما داره مفیده؟ آیا مطالعه فلسفه برای کسی که اعتقادات مذهبی قوی داره اولویت داره؟
    حتی پارامتر سوم یعنی اینکه کی آموزش میده هم مهمه. خیلی وقتها آموزش دهنده توی دنیای خودش محصور شده و آگاهی و درک زیادی از دنیای مخاطبش نداره.
    به نظرم خیلی وقتها وقتی میخواهیم چیزی رو آموزش بدیم، مسئله رو تحقیر و reduce میکنیم. فکر میکنیم که حوزه این مسئله، در دید و دسترس ماست و میتونیم آموزشش بدیم. فکر میکنیم با یه نقشه سیاه و سفید فلت میتونیم به راحتی از وسط کوه و جنگل و دره ها عبور کنیم و به مقصد برسیم. اما در عمل غافلگیر میشیم و به قول محمدرضا در اول کتاب پیچیدگی از خودمون میپرسیم که "پس چرا دنیا آنگونه نیست"
    نکته مهم دیگه تفکیک چیزی که آموزش داده میشه از چیزی هست که یاد گرفته میشه. چیزی که آموزش داده میشه، داره به سمت ما پرتاب میشه. اما ما چقدرش رو دریافت میکنیم؟ چقدرش رو میفهمیم؟ چقدرش به کارمون میاد توی کانتکست شخصی مون؟
    در واقع آموخته اصلی ما، ترکیبی هست از چیزی که آموزش میبینیم و تجربه درونی خودمون و آموخته هامون از این تجربیات واقعی. شاید اون آموزش اولیه که به ما داده میشه صرفاً چیزی مثل یه جزوه و منبع تکمیلیه. آموخته اصلی با آزموده شدن ایده ها در میدان عمل و در قالب تجربیات خودمون اتفاق میفته.
    اینها چیزهایی بود که الان به ذهنم میرسه. نمیدونم چقدرش درسته یا بعداً چه جنبه هایی از این موضوع به ذهنم میرسه.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .