Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


انواع سبک های ارتباطی | با هر سبک ارتباطی چگونه برخورد کنیم؟


انواع سبک های ارتباطی

یکی از موضوعات رایج در مهارت ارتباطی، طبقه‌بندی سبک های ارتباطی است.

معمولاً در این بحث‌ها به این سوال پرداخته می‌شود که انواع سبک های ارتباطی چیست و سبک ارتباطی شما کدام است. و یا این‌که  در برخورد با سبک های ارتباطی مختلف باید چگونه رفتار کنیم؟

بخش بزرگی از مطالبی که درباره‌ی انواع سبک ارتباطی و بهترین سبک ارتباطی مطرح می‌شوند، بر پایه‌ی روش علمی و مطالعات و تحقیقات ساختاریافته شکل نگرفته‌اند. بلکه نویسندگان و صاحب‌نظران مختلف، بنا بر سلیقه و تجربه‌ی خود انواع سبک های ارتباطی را تعریف می‌کنند و درباره‌ی کاربردها و نحوه‌ی مواجهه با آن‌ها حرف می‌زنند.

بنابراین ضمن این‌که چنین مباحثی می‌توانند مفید باشند، همواره باید به خاطر داشته باشید که با یک سلیقه‌ی شخصی روبه‌رو هستید و قرار نیست حرف‌ها و توصیه‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شوند، همیشه و همه‌جا قابل‌ اتکا باشند.

از میان ده‌ها مدل مختلف که برای تعریف سبک ارتباطی در دنیا رواج دارد،‌ یکی از‌ آن‌ها در کتاب‌ها و فضای وب فارسی رایج‌تر است. البته مثل بسیاری از مدل‌های دیگر،‌ به علت این‌که معمولاً به منبع آن اشاره نمی‌شود، هزاران سایت آن را از روی یکدیگر کپی کرده‌ و هر یک به عنوان کشف یا توصیه‌ی شخصی، به توصیف و تجویز آن پرداخته‌اند.

این مدل توسط متیو مک کی در کتاب Messages پیشنهاد شده و در آن چهار سبک ارتباطی شامل «پرخاشگرانه، منفعلانه، جرأتمندانه و مستقیم»  مطرح شده است.

از آن‌جا که بنا بر قضاوت متمم، کتاب متیو مک کی و همکارانش جنبه‌ی تجاری داشته و دقت کافی در نگارش آن به‌کار نرفته است، ما از تشریح این مدل صرف‌نظر می‌کنیم. اگر چه با کمی جستجو در فضای فارسی یا انگلیسی می‌توانید درباره‌اش بخوانید و با آن آشنا شوید.

به جای این مدل، طبقه بندی دیگری از انواع سبک های ارتباطی توسط بری ریس (Barry Reece) در کتاب روابط انسانی اثربخش مطرح شده که ما آن را در این درس بررسی خواهیم کرد (+). بری ریس و همکارانش این مدل را در کتاب دیگر خود که از مراجع شناخته‌شده در حوزه‌ی فروش است نیز آورده‌اند (+). حتی برخی منابع و مراجع که در زمینه‌ی «روش صحیح آموزش و منتورینگ آنلاین» نوشته شده‌اند، به همین مدل اشاره و استناد کرده‌اند (+).

انواع سبک های ارتباطی

در ادامه درباره‌ی هر یک از این سبک های ارتباطی صحبت می‌کنیم و می‌بینیم که بری ریس و همکارانش چه توصیه‌ای درباره‌ی رویارویی با آن‌ها دارند.

همان‌طور که می‌بینید در محور افقی مولفه‌ای به نام برتری طلبی و در محور عمودی مولفه‌ی تعامل اجتماعی وجود دارد. اول باید ببینیم بری ریس این دو اصطلاح را چگونه تعریف می‌کند و سپس می‌توانیم به سراغ چهار سبک ارتباطی برویم.

محدودیت در دسترسی کامل به دوره مهارت های ارتباطی

دسترسی کامل به این درس و ۴۴ درس دیگر دربارهٔ مهارت های ارتباطی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۰۳۳۲ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۷۹۹۰ تمرین در درس‌های مرتبط با مهارت ارتباط موثر ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۴۴ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  روانشناسی پول | مذاکره | تصمیم گیری | مدیریت جلسه

  خودشناسی | شخصیت شناسی | تحلیل رفتار متقابل

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | توسعه فردی | یادگیری

  استعدادیابی | هوش هیجانی | عزت نفس | برندسازی شخصی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین (قرار نیست گزارش آن‌ را الزاماً در این‌جا بنویسید)

به ویژگی «برتری طلبی» فکر کنید. برخی از نزدیکان (دوست یا همکار) را انتخاب کنید و ببینید این ویژگی را تا چه حد در گفتگوهای خود بروز می‌دهند.

همین کار را با ویژگی «میل به تعامل اجتماعی» هم انجام دهید. دوستان شما در کجای طیف قرار می‌گیرند؟

حالا می‌توانید هر یک از این افراد را در یکی از چهار دسته‌ی مطرح شده در درس قرار دهید.

با خودتان فکر کنید و ببینید تا کنون چگونه با این افراد گفتگو کرده‌اید. آیا توصیه‌هایی که در درس مطرح شده می‌تواند برایتان مفید باشد؟ یا تجربیات متفاوتی دارید و به روش‌های موثرتری برای تعامل با این سبک های رفتاری دست یافته‌اید؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارتهای ارتباطی و زبان زندگی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۲ نظر برای انواع سبک های ارتباطی | با هر سبک ارتباطی چگونه برخورد کنیم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : زینب رنجی

    به نظر من آدمها در همه نقشهای اجتماعی یک تیپ شخصیتی ندارند. ممکن است یک زن در جایگاه مادر فردی حمایتگر و در جایگاه معلم فردی هدایتگر و در بین دوستانش فردی هیجان زده باشد. 
    خیلی وقتها بسته به موقعیت افراد استراتژی خودشان در رفتار اجتماعی را انتخاب می کنند و برای همین نمیتوان همیشه با الگوی ثابتی با افراد روبرو شد. 
    تجربه ای که من دارم این است که اگر بخواهیم دربرابر همه این تیپها یک رفتار ثابت را بروز دهیم احتمالن با یکی پو ایپ بیشتر نمی توانیم سازگار باشیم . هنوز استراتژی های درس را امتحان نکرده ام اما قصد دارم شروع به استفاده از آنها کنم و تاثیر آن را در روابطم بیشتر ببینم. 

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .