Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


نشانه های پیش‌گویی‌کننده‌ی شکست رابطه عاطفی


شکست عاطفی - نشانه ها و ریشه های شکست در رابطه عاطفی

جان گاتمن یکی از روانشناسان مطرح آمریکایی است که بیش از چهار دهه از زندگی خود را صرف شناخت رابطه عاطفی میان زن و مرد کرده و ده‌ها کتاب و مقاله در زمینه‌ی موفقیت و شکست ازدواج، تولید و تألیف کرده است.

البته نویسندگان و صاحب‌نظران در این حوزه، کم نیستند. اما آن‌چه گاتمن را از دیگران متمایز می‌کند این است که او توصیه‌ها و دیدگاه‌های شخصی خودش را مطرح نمی‌کند؛ بلکه خروجی چند دهه مطالعه و تحقیق و آزمایش را برای مخاطبانش عرضه می‌کند.

آزمایشگاه رابطه عاطفی او که به آزمایشگاه عشق (Love Lab) مشهور شده، امروزه نقطهٔ عطفی در تاریخ تکامل دانش روانشناسی محسوب می‌شود. آزمایشگاهی که او در آن زوج‌های فراوانی را در طول چند سال و بعضاً چند دهه مورد بررسی قرار داد و مکالمه‌ها و مشاجره‌های آن‌ها را به دقت تحلیل کرد تا بتواند شاخص‌هایی برای پیش‌بینی طلاق و جدایی، طراحی و استخراج کند.

اگر چه گاتمن معمولاً در کتاب‌ها و نوشته‌هایش از اصطلاحات ازدواج، طلاق، زن و شوهر استفاده می‌کند، اما حرف‌هایش برای هر نوع رابطه عاطفی عمیق و بلندمدت می‌تواند مفید باشد.

باید بحث و دعوایتان را ببینم تا بگویم با هم می‌مانید یا نه

بسیاری از ما فکر می‌کنیم اگر در یک رابطه عاطفی دعوا و تعارض زیاد باشد، آن رابطه سرانجامی نخواهد داشت. اما گاتمن با مطالعه و بررسی صدها رابطه، حرف دیگری می‌زند. او می‌گوید:شکست عاطفی و پیش بینی طلاق و جدایی - دعوا و تعارض و اختلاف‌نظر، در هر رابطه‌ای اجتناب‌ناپذیر است و به هیچ وجه نمی‌توان به خاطر آن‌ها، پیش‌بینی کرد که رابطه نافرجام خواهد بود. این شکل و شیوه‌ی طرح اختلاف نظر و حل تعارض است که سرنوشت رابطه را مشخص می‌کند.او بر اساس همین مطالعاتش، چند نشانه مطرح می‌کند که به گفته‌ی او بر اساس آن‌ها،‌ می‌توان سرنوشت نافرجام یک رابطه را پیش‌بینی کرد. در ادامه‌ی این درس، بعضی از مهم‌ترین نشانه های شکست رابطه عاطفی را از قول گاتمن نقل می‌کنیم (+).

چه شاخصه‌هایی در گفتگو، شکست رابطه را پیش‌بینی می‌کنند؟

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۵۱ درس دیگر دربارهٔ حمایت اجتماعی و رابطه عاطفی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۴۰۳۰ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۴۷۸۱ تمرین در درس‌های حمایت اجتماعی ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۵۱ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

  مدیریت استرس  |  مهارت ارتباطی  |  کوچینگ

  شخصیت شناسی | خودشناسی  |  مدیریت تعارض

  چگونه شاد باشیم | عزت نفس  | هوش هیجانی

  تحلیل رفتار متقابل  |  روانشناسی مثبت گرا  |  حل مسئله

ثبت نام    تجربه‌ٔ متممی‌ها

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری حمایت اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه حمایت اجتماعی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۸ نظر برای نشانه های پیش‌گویی‌کننده‌ی شکست رابطه عاطفی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : ساجده ممتازیان

    دقیقا شکل و شیوه ی طرح اختلاف و حل تعارض خیلی بیشتر میتونه پیش بینی کننده ی ادامه و آینده یه رابطه باشه تا خصوصیات اخلاقی و شخصیتی همسر یا شریک عاطفی(هرچند این خصوصیات هم
    در جای خودش
    خیلی مهم هستن) این موضوع توی کتاب آگاهانه دوست داشتن (که توی وبلاگم
    معرفی اش کردم) هم به نوعی متفاوت مطرح شده و به این موضوع پرداخته شده که ما باید یه دیدگاه واقع بینانه نسبت به روابط عاطفی داشته باشیم و این نگاه واقع بینانه هم بیشتر به تلخی گرایش داره تا شیرینی ( بر خلاف باورهای شیرین  رمانتیک هستش)

    بخش کوتاهی از این کتاب:

    "عاقلانه تر است که توقع داشته باشیم در رابطه،طرفین چندان احساسات یکدیگر را درک نکنند.شخصیت و ذهن هر انسانی ویژگی ها و پیچیدگی های خاص دارد و فهم دقیق علل رفتارهای دیگران بسیار مشکل است. حال باید یک قدم فراتر برویم و از همان ابتدا بپذیریم که امکان ندارد هیچ شریک زندگی ای درک کامل و دقیقی از روحیات ما داشته باشد. گه گاه شریک ما در حدس علت رفتارهای ما بسیار دقیق عمل می کند و ما را کاملا درک می کند و این همان اتفاقی است که روزهای اولیه ی آشنایی را بسیار جذاب
    می کند،اما این ها استثناست نه قاعده. اگر این حقیقت را درک کنیم آن وقت در طول رابطه از درک ناقص او از نیازها و تمایلات مان آزرده خاطر نمی شویم و فرض را بر این می گذاریم که قرار است منتظر چنین اتفاق هایی باشیم".

    و یه جمله ی دیگه

    رابطه به دلیل ناتوانی ما در معرفی خودمان و جلب تایید و بخشش دیگری شکست میخورد.

     

    در واقع وقتی چنین رویکردی که توی کتاب آگاهانه دوست داشتن مطرح میشه رو  نسبت به روابط عاطفی اتخاذ کنیم دیگه لزومی نمی بینیم یا دلیلی نداریم  که سراغ شروع خشن،عیب جویی،تحقیر یا بازنویسی خاطرات گذاشته بریم به این معنی که ما  واقعا مجبور نیستم سراغ الگوهای تخریب کننده ی روابط بریم. هر چند چنین نگرشی باعث میشه شور و حرارت کمتری رو تجربه کنیم اما حداقل دوام رابطه شاید تا حد زیادی  تضمین بشه

     

    *****

    نوع رفتار و برخورد ما تا جایی مهمه که تعیین میکنه  طرف مقابل کدوم جنبه از شخصیت خودشو به ما نشون بده .  ممکنه حتی وجهی از شخصیتش رو بتونیم  ببینیم که تا حالا به کسی نشون نداده و   این ماهیت و کیفیت  رابطه اس که تعیین میکنه این اتفاق بیافته یانه . در همین مورد یاد جمله ای افتادم از دکتر علیرضا شیری، در پاسخ به سوال فردی که پرسیده بود چه کسی برای ما مناسبه یا فرد مناسب باید چه خصوصیاتی داشته باشه گفتند:

    فرد مناسب کسی یه که دکمه ی هیولا شدن تو رو نزنه 

    میدونه با تو چه طوری رفتار کنه که تو وجه خوب شخصیتت رو بهش نشون بدی

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .