Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


جملاتی درباره تنهایی | کتاب فلسفه تنهایی


کتاب فلسفه تنهایی - لارس اسوندسن - جملاتی درباره تنهایی

این بار می‌خواهیم در پاراگراف فارسی متمم جملاتی درباره تنهایی را بخوانیم و مرور کنیم.

این جملات را از کتاب فلسفه تنهایی نوشته لارس اسوندسن با ترجمه‌ی خشایار دیهیمی انتخاب کرده‌ایم.

کتاب فلسفه تنهایی هم از مجموعه‌ی تجربه و هنر زندگی (با سرپرستی خشایار دیهیمی) است که پیش از این هنگام معرفی کتاب دیگری از اسوندسن، یعنی کتاب کار با آن آشنا شده‌ایم (البته ظاهراً خشایار دیهیمی تصمیم گرفته سری دوم کتابهای این مجموعه را به جای #نشر گمان با همکاری فرهنگ نشر نو منتشر کند).

کتاب در مورد تنهایی کم نیست. اما مزیت کتاب فلسفه تنهایی این است که هم مانند سایر کارهای اسوندسن، با وجود بن‌مایهٔ فلسفی، با زبانی ساده نوشته شده و خواننده به کمک آن می‌تواند جنبه‌های مختلف تنهایی را بررسی کند.

بد نیست این را هم بگوییم که با وجود سادگی و روان بودن متن فلسفه تنهایی – نسبت به پیچیدگی فلسفی موضوع تنهایی – هم‌چنان این کتاب را نمی‌توانید پیوسته و به سرعت بخوانید. به‌نظر می‌رسد که خواندن آرام هر فصل، و اختصاص زمان به فکر کردن درباره‌ی آن، در مورد این کتاب می‌تواند اثربخش‌تر باشد.

جملاتی درباره تنهایی - انتخاب شده از کتاب فلسفه تنهایی - نوشته لارس اسوندسن - نشر گمان - ترجمه خشایار دیهیمی

در ادامه جملاتی از کتاب تنهایی را با هم می‌خوانیم.

احساس تنهایی را نمی‌توان از روی شمار افرادی که فرد را احاطه کرده‌اند حدس زد، بلکه بیشتر باید در این زمینه توجه را معطوفِ این مسئله کرد که آیا تعاملات اجتماعی شخص، نیاز او به پیوند با دیگران را ارضاء می‌کند یا نه _ یعنی آیا شخص تعاملات اجتماعی‌اش را معنادار می‌پندارد یا نه.

فقط کسی که قدرت دوست داشتن و عشق ورزیدن دارد می‌تواند احساس تنهایی کند. از سوی دیگر، شاید پربیراه نباشد که بگوییم فقط کسی که می‌تواند احساس تنهایی کند می‌تواند عشق بورزد یا دوست کسی باشد.

تنهایی در هر گوشه‌وکنار فضای اجتماعی جای گرفته است. حتی وقتی تجربه‌ای را با دیگران در میان می‌گذارید، فقط می‌توانید جنبه‌هایی از تجربه‌ای را که منحصراً متعلق به شماست با آن‌ها در میان بگذارید و هرگز نمی‌توانید به‌طور کامل آن را به دیگران منتقل کنید.

وقتی احساس یأس می‌کنیم و می‌گوییم به‌تنگ آمده‌ایم، همیشه این ماییم که به‌تنگ آمده‌ایم اما این‌که دقیقاً وقتی که به‌تنگ آمده‌ایم چه حسی داریم، هرگز قابل انتقال به‌شکل کامل به دیگران نیست.

… ما رابطه‌ای با خودمان داریم که نمی‌توانیم با دیگران داشته باشیم… اما آن‌چه عشق و دوستی نزدیک را چنین خیال‌انگیز می‌کند، دقیقاً همین رابطه‌ با «دیگری» است، آن «دیگری» که متمایز از خودِ ماست و نه صرفاً رونوشتی یا سایه‌ای از خودمان، بلکه شخصی که خویشتن ما را گسترش می‌دهد و امکان نگاهی از بیرون به این خویشتن را فراهم می‌آورد، و بدین‌ترتیب، ارزش و اعتباری به ما می‌دهد که نمی‌توانیم هرگز آن را از خودمان دریافت کنیم.

این واقعیت که شخصی دیگر یک «دیگری» است همان چیزی است که به عشق و دوستی معنا می‌دهد.

شکل دیگری هم از تنهایی هست، شکلی مثبت، که ما مشتاقانه به دنبالش هستیم چون بر ارزش‌های زندگی ما می‌افزاید.

اکثر توصیفات از تنهایی، سوگوارانه هستند، اما در میان جمعی از شاعر و فیلسوفان، ستایش‌هایی هم درباره‌ی این پدیده می‌یابیم. البته این تنهایی، تنهایی نیست، بلکه خلوت است که آن‌ها می‌ستایند.

تعریفی که از تنهایی به‌دست داده شده است روشن‌تر از تعریفی است که از خلوت و خلوت‌گزینی به‌دست داده می‌شود.

آن‌چه در بُنِ تنهایی نهفته است نوعی نقص و عیب است، حال آن‌که خلوت و خلوت‌گزینی نوعی گشودگی نامعین دربرابر انواعی از تجارب، اندیشه‌ها و احساسات است.

تنهایی لزوماً با احساس درد یا ناراحتی توأم است، حال آن‌که خلوت و خلوت‌گزینی لزوماً با هیچ احساس خاصی همراه نیست _ هرچند غالباً تجربه‌ای مثبت به‌حساب می‌آید، اما در ضمن می‌تواند از نظر احساسی خنثی باشد.

به‌نظر می‌رسد که افراد تنها، از نظر اجتماعی بیش از حد حساس هستند و همین حساسیت بیش از اندازه، مانع از مشارکت آن‌ها در معاشرت‌ها می‌شود.

همان‌گونه که زیمل می‌گوید، با فردگرایی مدرن، دوستی‌ها طیف‌های گوناگونی پیدا کرده‌اند، و در جامعه‌ی مدرن دیگر کسی یک یا دو دوست ندارد که پاسخ‌گوی کل نیازهایش باشد. بلکه افراد دوستان گوناگونی برای نیازها و مقاصد گوناگون‌شان دارند.

[ لینک مرتبط: خرید کتاب فلسفه تنهایی (سایت شهر کتاب آنلاین) ]

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سوسن نظری ، زهرا وثوقی ، مسعود عزیزی ، محمد مهدی فضلی خانی ، مهستی حق شناس

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری حمایت اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه حمایت اجتماعی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۱ نظر برای جملاتی درباره تنهایی | کتاب فلسفه تنهایی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سارا حق بین

    سلام به دوستان

    * من معتقدم يكي از رازهاي آدم هاي موفق و موثر و شاد مي تواند آشتي با تنهاييشون يا به طور دقيق تر و ملموس تر آشتي و صلح با خلوتشون باشه. با كلمه خلوت موافقترم چون بار مثبتي به همراه داره و خود خواسته است.

    خيلي اوقات به اطرافيانم از هر قشري دقت مي كنم و مي بينم آنهايي كه خلوت خاص خودشون را دارند خيلي خيلي كمتر از ديگران و دنيا گله دارند، كمتر ناله از شرايط دارند، به ندرت مي گن حوصله ام سر رفته و در به در آدمها و يأس احساسي هستند.

    به نظر من خلوت شخصي از بهترين نعمتهاست و فكر مي كنم بد نباشه كه هر فردي خودش را ملزم كنه كه زماني از بهترين ساعتهاي روزانه يا هفتگي اش را فقط و فقط براي خودش قرار بده. خودم از اين رويه منفعت بسيار بردم.

    * با نظر زيمل مبتني بر طيف متنوعي از دوستان موافقم. تقريباً 4 يا 5 سال پيش بود كه درك كردم نمي تونم در فقط يك نفر (دوست) دنبال همه آنچه از افراد مي خواهم باشم و براي هر خواسته اي بايد فردي كامل تر در آن حوزه را در حلقه دوستانم انتخاب كنم.

    امروزه خوشبختانه دوستي براي كتاب و كتابخواني، دوستي براي سفر، دوستي براي مشاوره گرفتن، دوستي براي خنديدن، دوستي براي درددل و گريه كردن و ... دارم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .