Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


نظریه دلبستگی جان بالبی | آشنایی با چهار سبک دلبستگی


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۱۰۶۸۰۹
پیش نیاز مطالعه این درس: از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه‌ی درس نظریه دلبستگی
  • نام جان بالبی (Bowlby) را به عنوان نخستین کسی که نظریه دلبستگی را مطرح کرد به خاطر بسپارند.
  • بتوانند دو مولفه‌ی اصلی مورد بررسی در نظریه دلبستگی را نام ببرند.
  • بتوانند هر یک از چهار سبک دلبستگی را بر اساس نظریه دلبستگی توضیح دهند.
  • به خاطر داشته باشند که کاربرد نظریه دلبستگی امروزه فراتر از رابطه مادر و کودک و حتی رابطه عاطفی است و برای تحلیل هر شکلی از رابطه صمیمی و نزدیک به کار می‌رود.
  • به خاطر داشته باشند که وقتی درباره‌ی رابطه عاطفی حکم‌های کلی می‌شنوند و راهکارها بر اساس انواع رابطه تفکیک نمی‌شود، ممکن است با توصیه‌هایی غیرعلمی روبرو باشند.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
نظریه دلبستگی حان بالبی - تعریف مفهومی انواع سبک های دلبستگی

سازمان بهداشت جهانی بعد از جنگ جهانی دوم مأموریتی را به جان بالبی، روانشناس و روانکاو انگلیسی، واگذار کرد تا وضعیت روانی کودکان بی‌خانمان و آواره‌ی پس از جنگ را بررسی کند.

جان بالبی که آن زمان ۴۲ ساله بود، مدتی به صورت متمرکز بر روی این پروژه کار کرد و حاصل آن را در گزارشی تحت عنوان مراقبت مادری و سلامت روانی منتشر کرد. البته شاید هرگز فکر نمی‌کرد که نتایج آن تحقیق، جایگاهی ویژه را در میان روانشناسان قرن بیستم در اختیار او قرار دهد.

جان بالبی در سال ۱۹۹۰ در سن ۸۳ سالگی فوت کرد و می‌توان گفت که تمام چهار دهه‌ی باقیمانده‌ی عمرش، تحت تأثیر کار حرفه‌ای و عمیقی قرار گرفت که بر روی کودکان جنگ‌زده انجام داده بود.

امنیت روانی و نظریه دلبستگی

جان بالبی به مفهوم پیوند عاطفی یا به بیان ساده‌تر دلبستگی (Attachment) توجه ویژه‌ای داشت و معتقد بود ایجاد دلبستگی و شکل دادن پیوندهای عاطفی یکی از نیازهای غریزی و بیولوژیک همه‌ی ما انسان‌هاست.

البته تا این‌جای کار، حرف او چندان تازه به‌نظر نمی‌رسد. حتماً به یاد دارید که روانشناسان بسیاری مانند آبراهام مزلو به نیاز به تعلق توجه داشته‌اند و سومین لایه از هرم مزلو هم به همین نیاز اختصاص دارد.

اما دو نکته در حرف‌های بالبی وجود داشت که زمینه‌ی مطالعات و تحقیقات بعدی قرار گرفت:

مسئله‌ی اصلی، امنیت است

ما دلبستگی را به خاطر احساس امنیتی که ایجاد می‌کند می‌خواهیم. احساس امنیت، کلمه‌ی کلیدی در حرف‌های بالبی است و حتی کتابی که در اواخر عمر خود درباره‌ی نظریه دلبستگی نوشت، یک پایگاه امن (A Secure Base) نام دارد.

ظرفیت و توانایی ما انسان‌ها متفاوت است

بالبی تأکید داشت که با وجود مشترک بودن نیاز به دلبستگی در همه‌ی ما انسان‌ها، ظرفیت و توانایی ما در ارضاء این نیاز به یک اندازه نیست.

به همین علت، هر یک از ما به شیوه‌ای متفاوت، روابط عاطفی و دلبستگی‌های خود را مدیریت می‌کنیم و ضمناً استراتژی‌هایی که در شکل‌دادن و مراقبت کردن از دلبستگی‌های خود داریم نیز متفاوت است.

بالبی بخش مهمی از این تفاوت را به نحوه‌ی بزرگ شدن انسان‌ها در دوران کودکی نسبت می‌داد.

بعد از این‌که بالبی دیدگاه خود را مطرح کرد، افراد دیگری آن را در رابطه های عاطفی و عاشقانه بررسی کردند (+). حتی روابط در گروه‌های دوستی و کاری و نیز رابطه میان کارمند و مدیر هم، به تدریج بر اساس نظریه دلبستگی بررسی شد.

امروز بر خلاف نخستین روزهایی که بالبی نظریه دلبستگی را مطرح کرد، کمتر کسی شکل گیری همه‌ی رفتارهای ما در رابطه‌های نزدیک را به دوران کودکی نسبت می‌دهد.

در کنار تجربه‌های کودکی:

  • آموخته‌های ما در مورد رابطه های نزدیک
  • انتظارات ما از هر رابطه
  • و نیز تجربه‌های ما در روابط مشابه

عوامل دیگری هستند که بر روی سبک دلبستگی و مدیریت رابطه در هر یک از ما تأثیر می‌گذارند.

اما چارچوبی که بالبی مطرح کرد و دیگران توسعه دادند، آن‌قدر شفاف، مفید و کاربردی است که هنوز در تحلیل رفتار انسان‌ها در روابط نزدیک، دوستانه و عاطفی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجتناب و اضطراب، دو شاخص اصلی در بررسی دلبستگی‌ها

اگر کارهای بالبی و افراد دیگری را که نظریه دلبستگی را توسعه دادند کنار هم بگذاریم، در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که دو مولفه‌ی کلیدی در دلبستگی‌های ما قابل بررسی است: اجتناب و اضطراب.

سبک های دلبستگی در نظریه دلبستگی بالبی

نظریه دلبستگی و بررسی و تعریف سبک های دلبستگی

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های حمایت اجتماعی و رابطه عاطفی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های رابطه عاطفی و حمایت اجتماعی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به این درس‌ها به مجموعه‌ی گسترده‌ای از موضوعات به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های ما نشان داده که علاقه‌مندان به این درس‌ها از میان عناوین فهرست فوق معمولاً برای مطالعهٔ درس‌های زیر وقت صرف می‌کنند:

  خودشناسی | شخصیت شناسی | کار تیمی | مذاکره

  مهارت ارائه | مهارت ارتباطی | زندگی شاد | عزت نفس

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | مدیریت زمان | مدیریت استرس

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

تذکر: برای دسترسی به محتوای درسی که مشاهده می‌کنید، صرفاً‌ عضو شدن و پرداخت عضویت کافی نیست و باید تمرین ورود به بحث را هم انجام دهید. انجام این تمرین بسیار ساده به یادگیری بهتر درس‌ها کمک می‌کند و صرفاً حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه از وقت شما را می‌گیرد.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مهتاب محمدی ، حمیدرضا رازقندی ، عابد ، باران ، سارا حق بین

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری حمایت اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه حمایت اجتماعی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۴ نظر برای نظریه دلبستگی جان بالبی | آشنایی با چهار سبک دلبستگی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    خانم یعقوبی نژاد عزیز.

    طبیعتاً روانکاوان و روانشناسان، بر اساس دانش و تجربه‌ی خود، با مشاوره و راهنمایی می‌کوشند بخش‌هایی از رفتارهای نامطلوب را تعدیل کرده یا اصلاح کنند.

    اما باید به خاطر داشته باشیم که نظریه دلبستگی، تأکید دارد که سبک دلبستگی، می‌تواند پیش‌بینی‌کننده رفتار انسان‌ها در رابطه باشد.

    به عبارت دیگر، ما در نخستین مراحل رابطه، از رفتارهای طرف مقابل و نیز خاطراتی که از گذشته نقل می‌کند یا قضاوت‌هایی که درباره دیگران دارد، تا حدی می‌توانیم می‌توانیم برآوردی از سبک دلبستگی او داشته باشیم.

    به فرض وقتی طرف مقابل، موضوعی مانند حریم شخصی را به رسمیت نمی‌شناسد و به عنوان نمونه معتقد است در خانواده، هیچ فضا یا ابزار شخصی نباید وجود داشته باشد و مثلاً گوشی بر خلاف حوله و مسواک، یک وسیله‌ی عمومی است که وقتی زنگ خورد یا پیامی رسید، هر کس نزدیک‌تر به آن بود، پاسخ می‌دهد، می‌توان حدس زد که ممکن است رابطه‌ی آینده مبتنی بر امنیت نباشد (البته منطقی‌تر است چنین تحلیل‌هایی با مشورت کارشناسان خبره انجام شود تا خطای کمتری در آن‌ها باشد).

    اگر چه معمولاً فوران‌های احساسی اولیه باعث می‌شود از این نوع رفتارها چشم‌پوشی کرده، آن‌ها را توجیه کنیم یا با خود بگوییم در آینده قابل اصلاح هستند.

    چنین می‌شود که پس از مدتی، باید از مطبی به مطلب دیگر، مشاور و راهکار مناسب را جستجو کنیم.

    البته باید بر این نکته هم تأکید کنیم که حتی در رابطه‌ی خوب هم، رفتارهای نادرست و خطاهای هر یک از طرفین، ممکن است رابطه‌ را از فضای امن دور کند که در این حالت، وضعیت موجود ناشی از «سبک دلبستگی» نیست و آن را باید در قالب تبعات خطا و رفتار نادرست، تحلیل و بررسی کرد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .