Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


روشهای حفظ رابطه عاطفی | چه رفتارهایی به افزایش عمر رابطه کمک می‌کنند؟


حفظ رابطه عاطفی

درباره‌ی رابطه عاطفی مطلب و مقاله و توصیف و توصیه، کم نیست. اما بخش قابل‌توجهی از این مطالب به مراحل آغاز و پایان رابطه پرداخته‌اند.

مثلاً توضیح داده‌اند که رابطه چگونه شکل می‌گیرند و هر کسی برای چه کسی مناسب است و چگونه می‌توان شوق و علاقه‌ی طرف مقابل را برانگیخت و شخصیت شناسی و خودشناسی چگونه در این حوزه به کار می‌آید.

یا این‌که توضیح می‌دهند در زمان ایجاد تنش و تعارض در رابطه، چگونه رفتار کنیم و مدیریت تعارض چگونه می‌تواند به کمک‌مان بیاید.

قطعاً تمام این نکات، مهم هستند و باید با آن‌ها آشنا باشیم. اما مقطع مهم دیگری نیز در رابطه وجود دارد که نباید از آن غافل شویم: دوره‌ی حفظ و نگهداری رابطه.

بالاخره بین فاصله‌ی آشنایی و شکل‌گیری رابطه و دوره‌ی فرسایش و نابودی رابطه یک بازه‌ی زمانی مهم وجود دارد که در آن، رابطه مسیر آرام‌تری را طی می‌کند و روزها و شب‌هایش کم‌و‌بیش شبیه یکدیگرند و دو طرف از شیرینی‌ها و مزایای رابطه بهره می‌برند.

رفتارهای ما در همین بازه‌ی زمانیِ ظاهراً بی‌سر‌و‌صداست که می‌تواند زمینه‌ی طولانی‌ شدن رابطه یا ورود به فاز فرسایش را فراهم آورد. بنابراین منطقی است از خود بپرسیم:

حفظ رابطه عاطفی

در ادبیات علمی، این بازه‌ی زمانی را دوره‌ی Relationship Maintanance می‌نامند و شاید برایتان جالب باشد که برخی محققان و دانشمندان، اختصاصاً روی این دوره متمرکز شده‌اند و درباره‌اش مطالعه کرده‌اند.

در این درس قصد داریم با توجه به نتایج تعدادی از مطالعات انجام شده، برخی از روش‌ها و رفتارهایی را که می‌توانند به حفظ رابطه و افزایش طول عمر و کیفیت رابطه کمک کنند مرور کنیم (+/+/+).

این روش‌ها و توصیه‌ها، چندان عجیب و خارق‌العاده و غیرمنتظره نیستند، اما قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم کمک می‌کند تا تصویر بهتری از «روش‌های حفظ رابطه» در ذهن‌مان شکل بگیرد.

محدودیت در دسترسی کامل به مجموعه درس حمایت اجتماعی و رابطه عاطفی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های حمایت اجتماعی و رابطه عاطفی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۵۱ عدد

  دانشجویان این درس: ۴۰۲۶ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۴۷۶۵ مورد

به عنوان عضو ویژه‌ی متمم به مجموعه درس‌های بسیار بیشتری از جمله درس‌های زیر دسترسی پیدا می‌کنید:

  فهرست درس‌های متمم

ضمناً از میان دوستان متممی، کسانی که درس‌های حمایت اجتماعی و رابطه عاطفی را مطالعه کرده‌اند، به درس‌ها و موضوعات زیر نیز علاقه نشان داده‌اند:

  مدیریت استرس  |  مهارت ارتباطی  |  کوچینگ

  شخصیت شناسی | خودشناسی  |  مدیریت تعارض

  چگونه شاد باشیم | عزت نفس  | هوش هیجانی

  تحلیل رفتار متقابل  |  روانشناسی مثبت گرا  |  حل مسئله

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری حمایت اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه حمایت اجتماعی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۴ نظر برای روشهای حفظ رابطه عاطفی | چه رفتارهایی به افزایش عمر رابطه کمک می‌کنند؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : ساجده ممتازیان

    به نظرم کسی میتونه  کیفیت رابطه ی عاطفی خودشو با توجه به مواردی که توی این درس شرح داده شده ،حفظ کنه که اول خودآگاهی هیجانی اش رو تقویت کرده باشه و بخشی از توان فکری اش رو به این موضوع اختصاص بده که چطور از رابطه مراقبت کنه و چطور روی تاثیرگذاری  سازنده و تاثیرپذیری  ها متمرکز باشه.

    این خودش یه مهارته که خیلی از افراد هنوز لزوم و اهمیت شو متوجه نشدند.

    پس تکرار و یادآوری اش میتونه مفید و موثر باشه.

    علاوه بر این یکی دیگه از چالش هایی که در میانه ی رابطه باهاش رو به رو میشیم

    مسئله ی تغییر هستش .

    کسانی که موارد مطرح شده توی این درس رو انجام میدن  احتمالا خیلی بهتر میتونند با تغییر مواجه بشن و همین طور کسانی که( بر خلاف رابطه ی مبادله ای)

    رابطه ی عاطفی غنی تری رو تجربه کردن و خزانه  رابطه شون پر از تجربه های مثبت هست و علاقه و محبت نامشروط دریافت کردند،تغییرات اونا رو کمتر پریشون و آشفته میکنه.

    چه بسا حل یه تعارض متاثر از تغییرات خلقی و روانی، به صمیمیت بیشتر  هم کمک کنه.

    ما اگه بلد نباشیم با تغییراتی که خودمون در حال  تجربه کردنش هستیم یا طرف مقابل ما داره تجربه میکنه،به شکل درستی مواجه بشیم ، احتمالا رابطه رو قربانی میکنیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .