Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


دو رویکرد اصلی در مشاوره مدیریت | شما به کدام‌یک‌ نزدیک‌تر هستید؟


مشاوره مدیریت

حتماً شنیده‌اید که می‌گویند: «مردم دنیا دو دسته‌اند. دسته‌ی اول معتقدند که در هر زمینه‌ای می‌‌توان مردم را به دو دسته تقسیم کرد. اما دسته‌ی دوم این نوع تقسیم‌بندی را قبول ندارند.»

ما در متمم نمی‌خواهیم حتماً در یکی از دو دسته‌ی بالا قرار بگیریم. اما یک واقعیت را هم نمی‌توان انکار کرد: دسته‌بندی‌های دوگانه‌ی بسیاری در دنیای مدیریت و کسب و کار وجود دارد که اطلاع از آن‌ها – حتی اگر همیشه و همه‌جا صادق نباشند – می‌تواند دید بهتر و عمیق‌تری به ما بدهد.

میلان کوبر (Milan Kubr) حدود دو دهه قبل، زمانی که درباره‌ی مشاوره مدیریت حرف می‌زد، مشاوران مدیریت را به دو دسته تقسیم کرد (+). دسته‌ی اول را کسانی دانست که رویکرد فنی دارند و دسته‌ی دوم را با اصطلاح رویکرد انسانی توصیف کرد.

جالب این‌جاست که سال‌ها پس از دسته‌بندی کوبر، هنوز هم می‌شود این دو رویکرد را به وضوح در میان مشاوران مدیریت و کسب و کار دید. به همین علت، تصمیم گرفتیم در یکی از نخستین درس‌های مشاوره مدیریت متمم این دسته‌‌بندی کوبر را برای شما روایت کنیم.

اصول مشاوره مدیریت | هر دو رویکرد مهم هستند

در این درس می‌خواهیم کمی درباره‌ی دو رویکرد فنی و انسانی در مشاوره مدیریت صحبت کنیم.

رویکرد فنی در مشاوره مدیریت

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مشاوره مدیریت برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

  تعداد درس‌ها: ۲۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۱۳۴۹ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۶۸۵ مورد

با عضویت ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این درس‌ها، به درس‌های متنوع دیگری نیز دسترسی خواهید داشت که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

شاید برایتان جالب باشد که بررسی‌های ما نشان داده در میان دوستان متممی، کسانی که به درس‌های مشاوره مدیریت علاقه‌مند بود‌ه‌اند، برای مطالعه‌ی درس‌های زیر هم وقت گذاشته‌اند:

کوچینگ | کارآفرینی | کار تیمی | مدیریت تعارض | تفکر سیستمی

  استراتژی  |  تفکر سیستمیتصمیم گیری | مدیریت منابع | گزارش نویسی

ارزش آفرینی | سیستمهای کنترل مدیریت | مدل کسب و کار |‌ دیجیتال مارکتینگ

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث

اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که دقیقاً در میانه‌ی طیفِ «فنی | انسانی» ایستاده است. هر یک از ما کمی به سمت یکی از این دو تمایل داریم.

شما از این نظر چه وضعیتی دارید؟ در بررسی و تحلیل مشکلات، بیشتر به کدام سمت نزدیک هستید؟

آیا تجربه‌ای از محیط شرکت خود (یا هر کسب و کار آشنای دیگر) در ذهن دارید که مشکلی پیش بیاید و مدیران و تصمیم‌گیران رویکرد نادرستی را برای درک و تحلیل و انتخاب راهکار به کار بگیرند؟ (مثلاً برای حل مشکلی که جنبه‌ی فنی آن پررنگ‌تر است به سراغ راهکار انسانی بروند و یا برعکس).

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مشاوره مدیریت به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مشاوره مدیریت
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۴ نظر برای دو رویکرد اصلی در مشاوره مدیریت | شما به کدام‌یک‌ نزدیک‌تر هستید؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محسن لاله

    سلام به همه متممی های عزیز

    پیش نوشت1: پیشاپیش از طولانی شدن این کامنت عذرخواهی میکنم.

    پیش نوشت 2: قطعا مشاوره درست یکی از مهمترین عوامل در مواجهه با مشکلات موجود میباشد و با توجه به رویکرد تفکر سیستمی می بایست هر دو جنبه انسانی و تکنیکال در مشاوره ها رعایت شوند و بنظرم یکی از وظایف مهم مدیران ارشد هر سازمانی توجه به این موضوع می باشد.

    متن اصلی: میخواهم تجربه شخصی خود را در این زمینه به اشتراک بگذارم، من خوشبختانه هر دو موقعیت را (مشاوره دادن با رویکرد انسانی و هم فنی) تجربه کرده ام و قسمتی از آن را در اینجا توضیح داده ام. در آن دورانیکه فکر میکردم اگر نه همه مشکلات را میتوان با رویکرد انسانی حل قطعا اکثر مشکلات از این حوزه نشأت میگیرد به شدت دنبال ارائه راه حل های Human-based بودم بطوریکه روی مباحث موجود در قسمت های مختلف منابع انسانی و روابط مختلف آنها کار میکردم. برای مثال با همکاری بنیاد ملی نخبگان سطوحی از مدل PCMM(People Capacity Maturity Model) را برای چند سازمان مانند صنایع هوافضا و ... نیز پیاده سازی کردم. ولی در آن زمان عوامل تکنیکال را آنچنان حایز اهمیت نمیدیدم.

    الان که چند سالی است به صورت متمرکز روی DSS (Decision Support System) ها کار میکنم و صفر تا صد کار با دیتا و آنالیز آن میباشد بالطبع تمایلم به رویکرد تکنیکال بیشتر شده است ولی همواره سعی ام بر این است تا به هیچ عنوان موارد مربوط به مسائل انسانی را نادیده نگیرم و عمیقا بر این باورم که در تصمیم گیری باید هر دو موضوع را در نظر بگیریم.

    برای نمونه چند وقتی است درگیر بهینه سازی ظرفیت و راندمان کار در مجموعه انبارهای یکی از بزرگترین شرکت های پخش ایران هستم با بیش از 1000 قلم کالا و 4 انبار مختلف با کاربری های متفاوت که فقط در یکی از آنها فضایی برای انبارش بیش از ده هزار پالت در 9 طبقه به ارتفاع حدود 30 متر وجود دارد و در انباری دیگر ظرفیتی برای چیدمان 5500 قلم کالا بصورت فله ای وجود دارد. برای این پروژه هر دو رویکرد تکنیکال و انسانی را در دست بررسی دارم.

    برای روشن تر شدن موضوع به موارد زیر دقت فرمایید.

    موارد مربوط به رویکرد تکنیکال:

    • بررسی روند فروش حجمی و تعدادی هر کالا در یکسال گذشته به تفکیک هر منطقه و لاین (آرایشی، بهداشتی، الکتریکی و ...).
    • خوشه بندی تمام کالاها در سه خوشه بر اساس حجم و تعداد فروش بر اساس الگوریتم های داده کاوی.
    • پیش بینی فروش هر کالا با استفاده از مدلهای سری های زمانی.
    • ایجاد سیستمی برای پایش لحظه ای تمام موجودیها در همه انبارها برای تمام کالاها و مقایسه با درخواستهای موجود در انبار و برآورد درخواست های احتمالی آینده و ارائه برنامه زمانبندی آنلاین جهت شارژ کالاها و چیدمان آنها در قفسه های مربوطه برای جور کردن و بسته بندی نهایی درخواست.
    • تعیین حالت بهینه آفرها و پروموشن ها برای تیم فروش تا با حفظ بودجه های تصویب شده بهترین استفاده از جور کردن بصورت کارتنی فراهم شود. برای مثال پایه های آفر جوری تعیین شود تا جای ممکن انبار بصورت کارتنی جنس ها را جور کند و نه فله ای.
    • تعیین نحوه چیدمان کالاها در قفسه ها بر اساس تعداد تکرار هر کالا در فاکتورهای یکسال گذشته که برای اینکار تحلیل روی داده ای با حجم 50 میلیون ردیف صورت گرفت. بطوریکه سطر به سطر هر فاکتور آنالیز گردید.
    • شکستن هر درخواست بر اساس چیدمان صورت گرفته در بند بالا و تعیین اولویت تخصیص هر قسمت به هر جور کن در انبار بر اساس ظرفیت و راندمان کاری.

    این موارد و موارد بسیار دیگر در حوزه تکنیکال می باشد و اما رویکرد انسانی:

    • مشکل نگهداشت نیرو: نیروها به دلایل مختلف که مهمترین آنها بنظر میرسد تغییر نسل باشد، زمان ماندگاری پایینی دارند. قبلا نیروهای انبار به قول معروف دهه شسصتی بودند با آن مشخصات خود که از مهمترین آنها به کم توقع بودن و تحمل بالا می توان اشاره کرد ولی نیروهای جدید که عمدتا اواخر 70 و حتی دهه هشتادی هستند دیگر آن روحیه فرمانبرداری و تحمل را ندارند و به سادگی در مقابل کمترین فشار فیزیکی که ماهیت کار انبار است واکنش نشان داده و به راحتی ترک کار میکنند.
    • به دلیل اعمال اضافه کاری های اجباری و برنامه ریزی نشده جهت عقب نیافتادن انبار، نارضایتی های زیادی ایجاد شده است.
    • به دلیل تغییر در رفتار فروش و افزایش تعداد سطر فاکتور هر جور کن زمان بیشتری را به ازاء هر درخواست صرف میکند ولی در محاسبه کارانه آنها این مورد دیده نشده است که باعث ایجاد نارضایتی میشود.

    از این دست تحلیل ها برای ارائه مشاوره ای که هر دو بخش انسانی و تکنیکال را شامل شود به نظرم اثرگذاری بالاتری خواهد داشت.

    با تشکر.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .