Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


انواع استراتژی قیمت گذاری | آشنایی با روش های قیمت گذاری کالا و خدمات


استراتژی قیمت گذاری - قیمت گذاری بر اساس چه اصولی انجام می‌شود؟

در توضیح آمیخته بازاریابی گفتیم که یکی از المان‌های اصلی در آمیخته بازاریابی، قیمت (Price) است.

پس یک متخصص بازاریابی، در کنار مواردی مثل طراحی محصول (Product) و تصمیم‌گیری درباره‌ی کانال توزیع (Place) و انتخاب روش‌های ترویج (Promotion) باید بتواند درباره‌ی قیمت گذاری (Pricing) هم اظهارنظر کرده و تصمیم‌گیری کند.

اگر تا امروز درگیر پروژه‌ی قیمت گذاری نشده باشید، بعید است بتوانید دشواری‌های آن را تصور کنید. بنابراین اجازه بدهید مسئله را با یک مثال ساده مرور کنیم:

فرض کنید یک خوش‌بو‌کننده‌ی خودرو را تولید کرده‌اید و اکنون قصد دارید آن را به بازار عرضه کنید. قیمت این محصول را چگونه تعیین خواهید کرد؟

  • آیا به هزینه‌ی تولید نگاه می‌کنید و درصد مشخصی را به عنوان سود خود در نظر می‌گیرید؟
  • آیا قیمت خوش‌بو‌کننده‌های دیگر را در بازار می‌بینید و قیمت خود را بر اساس آن‌ها تعیین می‌کنید؟
  • آیا با قیمتی نزدیک به بهای تمام‌شده، محصول را به بازار عرضه می‌کنید تا برند شما جا بیفتد و اصطلاحاً در بازار نفوذ کنید؟
  • آیا یک سود مشخص برای کل پروژه‌ی خود تعریف می‌کنید و بر اساس آن سود، قیمت فروش را تعیین می‌کنید؟
  • آیا قیمتی نسبتاً بالا برای محصول خود اعلام می‌کنید تا به مشتریان القا کنید که محصول شما کاملاً متمایز است و نباید آن را با سایر محصولات بازار مقایسه کنند؟
  • آیا قیمت اولیه‌ی آن را بالا اعلام می‌کنید و پس از مدتی که بوی محصول‌تان جا افتاد و قدیمی شد، قیمت را کاهش می‌دهید؟
  • آیا خوش‌بو‌کننده را در دو طرح و بسته‌بندی مختلف تولید می‌کنید و یکی را گران‌تر و دیگری را ارزان‌تر می‌فروشید؟

ده‌ها مورد سوال مشابه می‌توان مطرح کرد. سوال‌هایی که همه‌ی آن‌ها از جنس استراتژی قیمت گذاری (Pricing Strategy) هستند و پاسخ درست یا نادرست به آن‌ها، می‌تواند سرنوشت کسب‌و‌کار شما را از موفقیت به شکست یا بالعکس، از شکست به موفقیت تغییر دهد.

واقعیت این است که استراتژی قیمت گذاری یک بحث بسیار گسترده و تخصصی‌ است و کتاب‌های بسیاری به صورت اختصاصی درباره قیمت گذاری نوشته شده‌اند (+).

بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که در یک درس متمم، همه‌ی زیر و بم‌ها و جزئیات استراتژی قیمت گذاری و روشهای قیمت گذاری کالا و خدمات به بحث گذاشته شود. ما در این درس صرفاً برخی از رایج‌ترین استراتژی‌های تعیین قیمت را برای شما معرفی می‌کنیم تا تصویر بهتری از قلمرو گسترده‌ی قیمت گذاری در ذهن شما شکل بگیرد.

چند نکته درباره اهمیت قیمت گذاری

ما در مدیریت و کارآفرینی، همواره از ایجاد ارزش و ارزش آفرینی صحبت می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که ارزش‌آفرینی، یعنی این‌که کاری انجام دهید که دیگران حاضر باشند برایش پول بدهند. وقتی دیگران برای محصول شما پول می‌دهند و این پول، بیشتر از هزینه‌ای است که شما انجام داده‌اید، می‌توانید ادعا کنید که ارزش افزوده‌ی اقتصادی تولید کرده‌اید.

اما سوال این‌جاست که: «دیگران چقدر باید برای محصول شما پول بدهند؟»

بنابراین می‌توان گفت قیمت گذاری، جدا از این‌که زیرمجموعه‌ی مدیریت بازاریابی است، مکمل درس ارزش‌آفرینی هم محسوب می‌شود. شما ابتدا به یک ایده برای خلق ارزش دست پیدا می‌کنید و سپس از خودتان می‌پرسید که «برای این ایده، چقدر باید از مشتریان پول بگیرم؟»

این استراتژی قیمت گذاری شماست که ارزش‌آفرینی‌تان را به عدد و رقم تبدیل می‌کند و بنای کسب و کارتان را می‌سازد.

بعضی از کسانی که در زمینه‌ی قیمت گذاری تجربه‌ی زیادی ندارند، فکر می‌کنند که انتخاب قیمت بسیار ساده است و کافی است با اتکا به اصول حسابداری، بهای تمام شده را استخراج کرده و سودی هم برای خودمان در نظر بگیریم.

اما موضوع این است که دنیای واقعی، پیچیده‌تر از این حرف‌هاست:

روش قیمت گذاری کالا و خدمات - استراتژی قیمت گذاری فراتر از اصول حسابداری استهم‌چنین در دنیای واقعی، گاهی تصمیم می‌گیریم به خاطر نفوذ در بازار، حذف رقبا و یا راه باز کردن برای محصولات دیگر خود، یک محصول را به قیمتی کمتر از بهای تمام شده بفروشیم.

به‌طور کلی، نمی‌توان گفت اصول حسابداری در محاسبه‌ی قیمت فروش، بی‌فایده هستند. اما باید تأکید کنیم که در نهایت، این استراتژی است که خود را به اصول حسابداری تحمیل کرده و حکم نهایی را برای قیمت‌گذاری صادر می‌کند.

به استراتژی‌های زیر فکر کنید:

  • ما در پی سود بیشتر هستیم
  • ما در پی بقا هستیم
  • ما می‌خواهیم مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهیم
  • ما قصد داریم سهم بازار خود را افزایش دهیم

هر یک از این استراتژی‌ها می‌توانند الگوی انتخاب قیمت ما را به کلی تغییر دهند.

با این مقدمه، به سراغ معرفی چند مورد از رایج‌ترین استراتژی های قیمت گذاری کالا و خدمات می‌رویم (+). این استراتژی‌ها را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز. مطالعه مجموعه درس‌های مدیریت بازاریابی، صرفاً برای کسانی امکان پذیر است که از هر دو ویژگی زیر برخوردار باشند:

به همین علت  در حال حاضر صرفاً‌ بخش کوچکی از این درس برای شما نمایش داده می‌شود. 

البته اگر کاربر ویژه متمم باشید، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که فهرست آن‌ها را می‌توانید در این‌جا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد درس‌های دوره مدیریت کسب و کار (MBA) متمم را به شکل منظم بخوانید؛ یا لااقل ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  تفکر سیستمی

  دیجیتال مارکتینگ

  ارزش آفرینی

  تصمیم گیری

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سلام آریانا ، محمدحسن مازاراتابکی ، آدریان بدل‌توانا ، مریم رئیسی ، پرستو رحیمی زاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت بازاریابی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت بازاریابی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۴ نظر برای انواع استراتژی قیمت گذاری | آشنایی با روش های قیمت گذاری کالا و خدمات

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مهدی جلالی

    طی سالهایی که به کار بازرگانی و تولید مشغول هستم، تقریبا هیچ‌وقت نتوانسته‌ام به طور کامل از قیمتگذاری هزینه‌محور استفاده کنم. همیشه عواملی خارج از کسب و کارمان وجود داشته که سعی دارند ما را به سمت قیمت‌گذاری پایین تر از حد متعارف سوق دهند. طبیعتا این نوع قیمتگذاری برای ما ضرر و زیان به همراه دارد، و در هیچ دوره‌ای تمایل به استفاده از آن نداشته‌ایم. در بیشتر مواقع، دامپینگ شرکتهای قدرتمندتر روی قیمتگذاری ما تاثیر گذاشته است؛ و گاهی هم شرایط نامناسب بازار در دوران تورم های نجومی، یا رکودهای مقطعی، مثل رکود ناشی از کرونا باعث کاهش تقاضا، و در پی آن کاهش قیمتها و کاهش سود شرکت شده است.

    ما سعی کردیم برای حل این مشکل و افزایش سوددهی شرکت، محصولات متنوعی به بازار عرضه کنیم. بعضی از محصولات برای مشتریهایی که دنبال قیمتهای پایین‌تر هستند جذابیت دارند، و به عبارتی ما را در اقیانوس قرمز زنده نگه می‌دارند. برای این محصولات از استراتژی قیمتگذاری در حد متعارف استفاده می‌کنیم، و با استفاده از آنها هزینه‌های سربار شرکت را تامین می‌کنیم. اما سود اصلی شرکت در بازارهای گوشه است؛ جایی که تعدادی محصول لوکس طراحی کرده‌ایم، و برای تعیین قیمت این محصولات از استراتژی قیمتگذاری برای پرستیژ استفاده می‌کنیم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .