آیا داخل کتابهایی که دوست دارید چیزی مینویسید؟
از کجا میفهمید که کسی یک کتاب مشخص را چقدر دوست داشته است؟ از اینکه تمام حاشیهها و متن کتاب، از رنگ و هایلایت و توضیح و دستنوشته پُر باشد؟ از اینکه جلد کتاب خراب شده و کثیف باشد؟ از اینکه روی بعضی برگهها تهماندهی چای و شکلات ببینید؟
یا اینکه کتاب، چنان تمیز باشد که به سختی کسی بتواند بپذیرد لای آن باز شده است؟
این موضوع ساده، دستمایهی نگارش مطلبی است که در ادامه میخوانیم. لوری هرتزل (Laurie Hertzel) نویسنده و روزنامهنگار توانمندی که بیش از دو دهه با استار تریبیون (Star Tribune) همکاری کرده، خاطرات و دیدگاه خود را در این زمینه نوشته است.
ما بخشهایی از مطلب او را در قالب پاراگراف فارسی میآوریم تا گفتگو و تبادلنظر و نقل خاطرات و دیدگاهها در زیر مطلب، سادهتر و فارغ از چارچوب باشد.
اما این سبک نوشته را میتوان به عنوان درسی در نوشتن هم خواند. روایت مطلبی ساده، اصیل و برخاسته از دل که میتواند مخاطبان خود را نیز به سادگی جذب کند:
برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبتنام به تعداد قابلتوجهی از درسهای متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آنها را میتوانید از طریق لینک زیر ببینید:
البته اگر بخواهید به همهٔ درسهای متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.
ثبت نام رایگان تجربهٔ متممیها
عناوین زیر تعدادی از درسهای مختص اعضای ویژه متمم هستند:
مدیریت کسب و کار (MBA) | توسعه فردی
فنون مذاکره | خودشناسی | شخصیت شناسی
مسیر شغلی | کوچینگ | مشاوره مدیریت
ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری چالش نوشتن به شما پیشنهاد میکند:
- چالش نگارش یک متن هزار کلمهای در چند گام
- نوشته و کتاب غیر داستانی چیست؟ (ناداستان)
- جستار چیست؟ جستارنویسی یعنی چه؟
- نویسندگان چگونه مینویسند؟ (یک مصاحبه)
- در جایگاه خواننده چگونه کتاب میخوانیم؟
- چگونه مانند یک نویسنده کتاب بخوانیم؟
- معرفی کتاب خود نوشتن | کتابی درباره نویسندگی از احمد اخوت
- رونویسی متنها | تمرینی برای شروع نویسندگی
- مراحل نوشتن مقاله و سایر مطالب غیرداستانی
- ساختار یک متن غیر داستانی چگونه شکل میگیرد؟
- چهار روش برای آغاز متن یا شروع سخنرانی
- توافق بین نویسنده و خواننده در نوشته های غیرداستانی
- از شمردن تعداد کلمات در نوشتههایتان غافل نشوید
- تمرین نوشتن آزاد – گام اول نویسندگی
- داستان نویسی | داستاننویسی بیهدف و بیمخاطب میتواند مفید باشد
- آموزش نویسندگی | چند نکته از زبان جان اشتاین بک
- چند تمرین دیگر برای نوشتن
- تحلیل آماری کلمات در سخنرانی ها و نوشته ها
- روبات نویسنده | یک تجربه ذهنی
- تمرین نوشتن: از قتل کلمات نترسیم
- استعاره مفهومی چیست و چه کاربردی دارد؟
- انتخاب یک ایده اولیه برای تمرین نوشتن
- آیا از درخت ایده برای نوشتن مقالههای خود استفاده میکنید؟
- تکنیک بومرنگ؛ مناسب آماده شدن پیش از نوشتن
- کاش او در اینباره مینوشت | تمرینی برای توجه بیشتر به سبک نگارش
- انتخاب سبک متن
- انواع سبکهای نوشتن | معرفی شش سبک نگارش مطلب و تنظیم مقالات
- چالش نوشتن: در مورد خوبیها و بدیهای کلمات زائد
- چند نکته و راهنمایی برای علاقهمندان به نوشتن کتاب | ست گادین
- روشهای شروع متن | چگونه نوشتهٔ خود را آغاز کنیم؟
- چند جملهٔ اولِ نوشتهٔ خود را بازنویسی کنید
- چالش نوشتن: برای پایان سخنرانی و مقاله خود چه طرحی دارید؟
- آیا صدای خاص خودتان را در نوشتن پیدا کردهاید؟
- پیشنهادهایی در مورد تعریف مفاهیم و اصطلاحات در نوشتهها
- آیا داخل کتابهایی که دوست دارید چیزی مینویسید؟
- آشناسازی و آشنایی زدایی در نویسندگی
- چند نکته دربارهی بازخوانی متن
- نکتهای در نوشتن خاطرات | آیا شما مالک همهی خاطرات خود هستید؟
- کتاب نکته های ویرایش | راهنمای ویرایش متون فارسی | علی صلح جو
- بیست و هشت اشتباه نویسندگان | آموزش نویسندگی و مفاهیم پایه آن
- چند نمونه از متن تقدیم کتابها
- انتخاب عنوان برای کتابها و نوشتهها | مهاجرت به سرزمینهای دیگر
- چگونه از برخورد با کشتیهای بزرگ اجتناب کنیم؟ | دربارهٔ کتابهای بیمخاطب
- پیشنهاد مطالعه | کتاب استادان و نااستادانم | عبدالحسین آذرنگ
- پیشنهاد مطالعه | کتاب ابوالمشاغل – نادر ابراهیمی
- کتاب از گوشه و کنار ترجمه | علی صلحجو
- پیشنهاد مطالعه | کتاب حدیث نفس | حسن کامشاد
- پیشنهاد مطالعه | کتاب میم و آن دیگران – محمود دولت آبادی
- پیشنهاد مطالعه | کتاب خودم و مسائل مهم تر – چارلز هندی
- نقش هایی به یاد | گذری بر ادبیات خاطره نویسی
- کتاب اخلاق نوشتن | حسین معصومی همدانی
- نوشتن سفرنامه | چگونه می نویسم؟ | هفت روش از هفت سفرنامه نویس معاصر
- دنیای ذهنی یک نویسنده | بریدههایی از کتاب یادداشت های روزانه ویرجینیا وولف
- معرفی کتاب پرنده به پرنده | حرفهای آن لاموت برای نویسندگان نوقلم
چند مطلب پیشنهادی از متمم:
سوالهای پرتکرار دربارهٔ متمم
متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحثهای مهارتی و مدیریتی.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.
فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟
هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.
همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.
هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟
شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.
اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.
آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟
مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.
همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید.
با متمم همراه شوید
آیا میدانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور میتوانید به جمع متممیها بپیوندید؟
نویسندهی دیدگاه : امیرمحمد قربانی
در تعطیلات نوروز ۹۸ که پس از چندین ماه توانستم به شهری که مادر و پدرم زندگی میکنند بروم، به سراغ کتابهای دوران کودکی و نوجوانیام رفتم.
هر چقدر کتابها در سن کمتری خوانده شده بودند، صفحاتشان از انواع لکههای غذا پر بود، گوشهی صفحهها تا خورده بود و بعضی از آنها در اثر ورق زدنهای مکرر پاره شده بود.
یادم هست که آن زمانها دراز میکشیدم و میخواندم. لبهی پایینی کتاب را زیر بالش میگذاشتم که صفحهاش موقع خواندن عوض نشود و شروع به خواندن میکردم. گاهی که پدر یا مادرم میگفتند که چرا هنوز بیداری و چشمت درد میگیرد و ...، کتاب را سریع زیر بالش پنهان میکردند و میگفتم که میخواهم بخوابم.
در آن کتابها چیزی نوشته نشده بود و صفحاتشان خالی از هر گونه علامتزدنای بود.
بعد از دانشگاه اما، روش کتاب خواندنام عوض شد. سهم کتابهای Non-fiction بیشتر شد. جنس ادبیات داستانیای که میخواندم هم عوض شد.
دیگر صفحات کتاب تا نمیخورد. دیگر آنها را زیر بالش نمیگذاشتم و جلد کتاب سالم میماند.
در سبک جدید، اوایل هنوز در کتابها اثری از علامت زدن نبود. جملاتی را که دوست داشتم در یک دفترچه مینوشتم.
کم کم ماژیکهای هایلایت اضافه شد. با رنگهای مختلف بعضی از جملات را هایلایت میکردم. در ابتدا رنگها معنایی نداشت؛ بعدها کم کم هر رنگ معنایی داشت و موضوع متفاوتی را نشان میداد.
یادم نمیآید که چه شد تصمیم گرفتم به جای ماژیک هایلایت از مداد رنگی استفاده بکنم.
پس از آن زمان، یک جعبه مداد رنگی ۲۴ رنگ در کنارم هست.
گاهی تک کلمهای را رنگ میکنم. کلماتی را که از آنها خوشم میآید و با آنها ارتباط عاطفی خوبی برقرار میکنم و دوست دارم به دایرهی واژگان فعالم اضافه شوند.
گاهی جملهای را رنگ میکنم و در پایان کتاب از بین این جملات رنگ شده، برخی را انتخاب کرده و در دفترچههایم مینویسم.
در کنار این تغییرات، نوشتن در صفحهی نخست کتاب نیز شروع شد. در صفحهی ابتدایی، این موارد را معمولا مینویسم:
۱. تاریخ شروع و تاریخ پایان کتاب؛
۲. کتابفروشیای که کتاب را از آن خریدم؛
۳. کاری که آن روزها زیاد مشغولش هستم (معمولا جایی که مشغول به کار هستم)؛
۴. حال و هوای آن روزهای خودم و دغدغههای آن روزهایم؛
۵. گاهی یک جمله از خود کتاب (جملهای که از جملات گزینششدهی نوشتهشده در دفترچه، انتخاب میکنم)؛
۶. گاهی هم این که به دنبال چه بودم که این کتاب را خواندم.
آخرین تغییری که در کتاب خواندنام به وجود آمد، حاشیهنویسیها بود که شامل سه مورد است. دو مورد نخست را از محمدرضا در فایل صوتی ویژگیهای انسان تحصیل کرده یاد گرفتهام:
۱. اهمیت پاراگرافها بر اساس نوشتن حروف A یا B یا C یا D در کنار آنها؛
۲. گفت و گویی در ذهنم در هنگام خواندن کتاب با نویسنده و نوشتن کلمات یا جملاتی از آن گفتگو در حاشیهی کتاب؛
۳. تداعیهایی که کتاب برایم دارد. معمولا این تداعیها، مصداقهایی از حرفهای نویسنده هست که در زندگی خودم وجود دارد.