Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


روانشناسی پول و وسواس پولی


وسواس پولی از نگاه آدریان فرنهام و روانشناسی پول - متمم محل توسعه مهارتهای من

قبلاً در مورد آدریان فرنهام حرف زدیم و به کارهای ارزشمند او در حوزه روانشناسی پول اشاره کردیم. همچنین پرسشنامه MBBS یا سنجش رفتار پولی و نگرش نسبت به پول را خواندیم و پس از تکمیل آن پرسشنامه، شما امتیازهای خود را در هر یک از حوزه‌ها می‌دانید. قرار بود سلسله‌ بحث‌هایی را در حوزه روانشناسی پول داشته باشیم و نخستین موضوعات نیز،‌ بر اساس چارچوبی که آدریان فرنهام تعریف کرده مطرح شود.

از میان پارامتر‌هایی که در پرسشنامه MBBS سنجیده می‌شود، وسواس پولی یا Money Obsession یکی از مهم‌ترین آنهاست. از آنجا که در ذهن بسیاری از ما، «وسواس» بیشتر به عنوان «وسواس در خصوص پاکیزگی» تداعی می‌شود،‌ برخی ترجیح داده‌اند اصطلاح Money Obsession را تحت عنوان «دلمشغولی پولی» ترجمه کنند که البته کار نادرستی نیست. اما در متمم، ما از همان اصطلاح وسواس پولی استفاده می‌کنیم. یکی از تعاریف ساده وسواس که می‌تواند برای کار ما مفید باشد به این صورت است:

هر نوع فکر یا تصویرى که بر خلاف اراده انسان، به ذهن او هجوم می‌آورد و سازمان روانى فرد را تحت سیطره خود قرار می‌دهد و اضطراب گسترده‏‌اى را در او بر می‌انگیزد.

این هجوم فکری می‌تواند مربوط به تمیزی محیط باشد. مانند کسی که بارها در روز، بدون دلیل مشخص دست‌های خود را می‌شوید. می‌تواند به سلامتی یا امنیت فرزند مرتبط باشد. مانند مادری که ده‌ها بار در طول روز با فرزندش تماس می‌گیرد و همیشه نگران سلامتی و امنیت فرزند خود است. می‌تواند از نوع عقیدتی باشد. مانند کسی به تازگی با یک مکتب فکری خاص آشنا شده، و در و دیوار و زندگی و مقاله‌ها و افراد و دوستان و هر چیزی را بر اساس مترهای آن مکتب فکری می‌سنجد.

با توجه به این تعریف، وسواس پولی را به سادگی می‌توان درک کرد. زمانی که پول، سهمی بیشتر از آنچه که باید را، در ذهن ما به خود اختصاص می‌دهد. شاید شما هم کسانی را دیده باشید که پس از چند سال،‌ هنوز قیمت کالایی را که خریده‌اند تا آخرین ریال آن می‌دانند و ذکر می‌کنند و به خاطر چند ریال که مثلاً بیشتر پرداخته‌اند،‌ هنوز حسرت می‌خورند. یا کسانی که اگر یک بار شما را در یک رستوران مهمان کنند – یا وادار شوند که چنین کنند! – تا سالها به خاطر دارند که مثلاً به اندازه ۲۳۵۰۰ تومان برای شما هزینه کرده‌اند و باید در جستجوی فرصتی باشند تا این هزینه به شکلی جبران شود.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

بحث وسواس پولی بسیار گسترده‌تر از چیزی است که اینجا اشاره شد و همچنان به آن خواهیم پرداخت.

تمرین:

۱- فرض کنید کسی وسواس پولی خیلی کمی دارد و تبعات منفی آن را در زندگی تجربه می‌کند و خودش هم از این اوضاع ناراضی است و پیش شما از روند زندگیش گلایه می‌کند، چه کارهای کوچکی را می‌توانید به او توصیه کنید که از فردا صبح انجام دهد، تا به تدریج، به سطح متعادل نزدیک‌تر شود؟

۲- فرض کنید خود شما، وسواس پولی زیادی دارید و مانند مورد اول، تبعات منفی آن را در زندگی تجربه کرده‌اید، از فردا صبح چه کارهای کوچکی می‌توانید انجام دهید که بخشی از مغز شما از اشغال این حمله‌های ذهنی، آزاد شود؟

۳- در دوران مدرسه، چه فعالیت‌هایی می‌تواند به شکل‌گیری متعادل نگرش کودکان به مسئله پول، کمک کند؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مبانی روانشناسی پول به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مبانی روانشناسی پول
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۵۹ نظر برای روانشناسی پول و وسواس پولی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : حمید طهماسبی

    1- فکر کنم با آن امتیازی که من گرفتم گزینه خیلی مناسبی باشم برای جواب به این سوال.

    نوروز 94 بود که یکی از دوستانم به من گفت حمید یک حرفی به من بزن که یکم بیشتر به پول اهمیت بدم(به زبان متممی خودمان وسواس پولیش را می خواست افزایش دهد) منم این محاسبه را برایش انجام دادم. که البته الان به روز حساب می کنم:

    دیه کامل یک انسان 190میلیون هست در سال 95.

    بانک همین الان میلیونی 17500 تومان سود می دهد (روزشمار)

    با یک ضرب ساده می شود 3،325،000 تومان خالص(خالص را برای کسانی یاد آوری کردم که هزینه پرسنل و اجاره و هزینه بالاسری و ... دارند، بدانند باید آن ها راکم بکنند بعد مانده را با این عدد مقایسه کنند)

    حالا تو اگر کمتر از این عدد در ماه درآمد داشته باشی، بدان که مرده ات بیشتر ارزش داره.

    (بعد از این حرف گفت حمید نابودم کردی.(البته به شوخی))

    2- چون خود من دقیقا کسی هستم که وسواس پولی بالایی دارم. شروع کردم به خواندن کامنتهای کسانی که وسواس پولی پایینی دارند. یکی از کسانی که رفتم برای خواندن کامنتش (چون وسواس پولیش پایین بود) شهرزاد بود. که خیلی جالب جواب داده بود حتما بخوانید.

    خلاصه این گردآوری شد این ها:

    - برای خودمان کمی خرج کنیم
    - برای خانواده وسیله ای که می خواهند ولی نمی خرند را تهیه کینم
    - رفتن به سینما
    - خوردن غذا در یک رستوران
    - مهمان کردن یک دوست در کافی شاپ
    - انجام امور خیریه

    یا من اشتباه متوجه شدم یا دوستان. چون تمام این راهکار ها برای انسان خسیسه. در صورتی که چیزی که من از وسواس پولی متوجه شدم یعنی کسی که اکثر چیزها را با پول می سنجد(بله من متاسفانه یا خوشبختانه اینجوری هستم)

    چون من تمام موارد بالا را انجام می دهم ولی وسواس پولیم بالاست.

    دوباره هم تکرار می کنم این ها پیشنهادات کسانی بود که خودشان وسواس پولی کمی داشتند نه هرکس که اینجا کامنت گذاشته بود.

    3- از افراد موفق و خیر دعوت کنند که به مدارس بروند و صحبت بکنند.

    در مورد پول و قدرت آن و کارهایی که می شود با آن انجام داد صحبت کنند و از بزرگترین لذت های زندگی هم بگویند که هرگز با پول خریدنی نیست. مثل:

    - آغوش مادر
    - خوردن یک چای زمانی که همه اعضای خانواده هستند در این عصر شلوغی کعه خیلی کم اتفاق می افتد
    - کمک به دیگران( نه مالی، چون راحت ترین کمک کردن کمک مالی هست. من خودم با خیریه در ارتباطم هر کس که می خواهد کار را از سر خودش باز کند و توی رودروایسی با ما هست کمک مالی می کند در صورتی که من همیشه می گویم کمک شما را، با حضورتان و هم فکریتان می خواهم نه با پول)
    - بازی با کودکان
    - لذت خوردن آخرین تکه مانده در رانی

    و خیلی چیزهای دیگر که با یک سرچ ساده می توانید مشاهده کنید.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .