Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


مطالعه تکمیلی: انسان‌، حیوان اقتصادی نیست (درباره‌ی عدد ۱۳۷)


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۲۹۷۹۷

از دوستان متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:

  • بتوانند توضیح دهند که منظور از منطقی نبودن انسان‌ها یا رفتارهای غیرمنطقی یا غیرعقلایی که اقتصاددان‌ها از آن صحبت می‌کنند چیست.

البته از آنجا که ریچارد تالر را صرفاً در قالب یک درس رسمی (حسابداری ذهنی) می‌شناسیم، این درس همچنین فرصتی است تا در فضایی دوستانه‌تر و غیررسمی‌تر، پای صحبت‌ها و خاطرات او بنشینیم.

انسان‌ها منطقی نیستند

اگر قبلاً کتاب نابخردی‌های پیش‌بینی‌پذیر از دن اریلی را خوانده باشید، احتمال دارد فضای این درس و خاطره‌ای که در آن نقل می‌شود شما را به یاد او بیندازد.

اتفاقاً اشتباه هم نیست.

بخش عمده‌ای از مثال‌ها و حرف‌های دن اریلی – همچنانکه خود او هم بارها اشاره می‌کند – از حرف‌ها و مطالعات ریچارد تیلر و دو دوست نزدیک او (دنیل کانمن و آموس تورسکی) اقتباس شده است.

بنابراین، کسانی که فضای فکری دن اریلی و سبک فکر کردن و تحلیل کردن او را دوست دارند، احتمالاً با نشستن پای حرف‌های تالر (ریچارد تیلر) احساس خوبی خواهند داشت و خود را یک پله به مبانی رفتارهای اقتصادی انسان، نزدیک‌تر خواهند دید.

در این درس، پای حرف‌های ریچارد تالر می‌نشینیم تا خاطره‌ای را از نخستین سال‌های تدریسش بشنویم.

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین:

شما چه مثال‌های دیگری دارید که نشان دهد، منطق انسان‌ها، یک منطق ریاضی نیست و از اصول و چارچوب‌ها و شیوه‌های ارزیابی متفاوتی تبعیت می‌کند.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    رضا سلطانی ، Masoomeh karami ، حسین ، مصطفی هادیان ، Pakmaram

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مبانی روانشناسی پول به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مبانی روانشناسی پول
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸۷ نظر برای مطالعه تکمیلی: انسان‌، حیوان اقتصادی نیست (درباره‌ی عدد ۱۳۷)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : پیمان اکبرنیا

    سلام به همه دوستان متممی

    به عنوان یکی از مثالهای این بحث (به جز مثالهای زیبای زیادی که دن اریلی در کتابهاش داره) یاد یک موضوع جالب افتادم که تکمیل کامنت آقای حسام هم هست. چند وقت پیش داشتم مقاله ای میخوندم در مورد یک اثر جالب در قیمت گذاری به نام The Price Precision Effect یا اثر دقیق بودن قیمت.

    محققان دانشگاه کرنل یک سوال جالب در ذهن داشتند: آیا واقعا گرد کردن (رُند کردن) قیمتها تاثیری روی برداشت ما از مقدار اونها داره؟

    بررسی‌ها نشون داد که برداشت خریداران از یک قیمت در حالت‌های رُند بودن و نبودنش با هم متفاوته. بررسی‌های انجام شده هم در حالت آزمایشگاهی و هم در معاملات واقعی بوده و برای مثال دو بازار مسکن و اتومبیل‌های دسته دوم بررسی‌ شدند.

    مطالعات انجام شده نشون داد که خریداران، ارزش عددهای دقیق قیمت را کمتر از عددهای رُند شده در نظر می‌گیرند. برای مثال افرادی که در یک آزمایش شرکت کرده بودن، به صورت نادرست مقدار 395425 دلار رو کمتر از 395000 دلار ارزیابی کردند. آزمایشی دیگه نشون داد که وقتی عدد قیمت دقیق و کامل ذکر بشه و رُند نشه، میزان تمایل افراد برای پرداخت افزایش پیدا می کنه. این اثر هنگامی که خریدار در شرایط عدم قطعیت باشه احتمالا اثر بیشتری خواهد داشت. برای مثال در بازار اتومبیل‌های دسته دوم که خریدار دقیقا نمی‌دونه قیمت ارائه شده زیاد یا کمه، این اثر بیشتر مشاهده شده.

    در بازار مسکن، بررسی انجام شده روی دو خانه‌ی کاملا مشابه با مشخصات یکسان، نتایج جالبی داشت. یکی از خانه‌ها که قیمت اولیه‌ی معادل 484880 یا 484120 داشت نسبت به خانه‌ای با قیمت 485000 دلار، در نهایت با اختلاف قیمت بین 1200 تا 1450 دلار بیشتر فروش رفت.
    نتایج این‌ تحقیق هم برای خریداران و هم فروشندگان کاربردیه. خریداران در هنگام خرید باید با در نظر داشتن این اثر، دقت بیشتری در مقدار عددی قیمت و برداشت خودشون از اون داشته باشند تا قیمت‌های دقیق و رند نشده را دست کم‌ نگیرند. فروشندگان هم میتونن از این اثر به صورت استراتژیک استفاده کرده و با استفاده از اعداد دقیق و رُند نشده، باعث افزایش تمایل خریداران برای پرداخت بشن.

    امیدوارم ساده و خلاصه سازی این مفهوم در توضیحاتم باعث از دست رفتن دقت علمی مقاله نشده باشه. متن کامل مقاله در لینک زیر موجوده:

    منبع: The Price Precision Effect: Evidence From Laboratory and Market Data

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .