Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


ریچارد تیلر (ریچارد تالر)


ریچارد تالر - ریچارد تیلر - نوبلیست اقتصاد و دانشمند برجسته اقتصاد رفتاری

ریچارد تیلر در سال ۱۹۴۵ به دنیا آمده است و اکنون هشتمین دهه‌ی زندگی خود را می‌گذراند.

او در هر سه مقطع تحصیلیِ کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، درسِ اقتصاد خوانده است و معمولاً او را به اقتصاد رفتاری (Behavioral Economics) می‌شناسند.

تیلر را از نظر مقیاس می‌توان در کنار کسانی مانند دنیل کانمن و آموس تورسکی و آدریان فرنهام قرار داد. نوشته‌ها و صحبت‌های دن اریلی هم از از نظر زمینه‌ی فعالیت عموماً در حوزه‌‌ی اقتصاد رفتاری قرار می‌گیرند.

البته باید تأکید کنیم که سهم کسانی مثل دنیل کانمن و ریچارد تیلر و آدریان فرنهام در تولید علم در این حوزه بسیار جدی و بزرگ است و نقش دن اریلی – که البته آن هم بسیار مهم است – بیشتر از جنس ترویج این مطالعات و دیدگاه‌ها به کمک کتابها و مقالات ساده‌تر و عمومی‌تر بوده است.

اگر چه ریچارد تیلر از فعالان و محققان قدیمی حوزه اقتصاد رفتاری است؛ جامعه‌ی عمومی در ایران و سایر کشورهای جهان تنها پس از دریافت جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۱۷ نام او را شنیدند و با فعالیت‌هایش آشنا شدند.

کتابهای ریچارد تیلر

ریچارد تیلر چند دهه از زندگی خود را صرف نگارش کتاب و مقاله‌های متعدد در زمینه اقتصاد رفتاری کرده است.

بخشی از نوشته‌ها و مطالعات او تخصصی هستند و برخی دیگر برای مخاطبان عمومی‌تر نوشته شده‌اند.

کتابهای ریچارد تالر - ریچارد تیلر

از جمله معروف‌ترین کتابهای او می‌توان به دو کتاب زیر اشاره کرد:

کتاب سقلمه (Nudge)

ریچارد تیلر و همکارش سان‌شتین در کتاب Nudge به برخی از کاربردهای اقتصاد رفتاری در طراحی و هدایت رفتار مردم پرداخته‌اند.

شاید عنوان سقلمه که در فارسی برای این کتاب برگزیده شده مفهوم آن را به خوبی منتقل نکند و عنوان ساده‌تری مانند طراحی و هدایت رفتار پیام این کتاب را بهتر به خواننده منتقل کند.

کتاب سقلمه - نوشته ریچارد تیلر

در کتاب Nudge به این نکته پرداخته شده که بسیاری از رفتارها را می‌توان بدون فشار جدی بیرونی و صرفاً با طراحی بهتر ایجاد کرد.

چنانکه هیچ‌کس به ما نمی‌گوید برای بازکردن در، دستگیره را بگیر. خود دستگیره به شکلی طراحی شده که انگار به ما می‌گوید باید آن را بگیریم و لازم نیست به در لگد بزنیم.

ما در درس طراحی برای تغییر رفتار، مثال مربوط به ترسیم مگس در توالت‌های عمومی را از کتاب Nudge نقل کرده‌ایم.

[ مطالعه بیشتر: معرفی کامل‌تر و مرور کتاب سقلمه ]

[ مطالعه بیشتر: طراحی برای تغییر رفتار ]

کتاب کج رفتاری (Misbehaving)

کتاب Misbehaving هم از جمله کتابهای ارزشمند ریچارد تالر است که با عنوان کج رفتاری به فارسی هم ترجمه شده است.

اگر بگوییم بخش مهمی از Nudge به سیاست‌گذاری‌های عمومی و کلان توجه دارد، در مقابل می‌توان گفت کتاب کج رفتاری بیشتر بر رفتارهای فردی انسان‌ها در اقتصاد متمرکز شده است.

کتاب کج رفتاری ریچارد تالر

تیلر در این کتاب نیز مانند سایر کتابها و تحقیقاتش می‌کوشد به ما یادآوری کند که تصمیم‌های اقتصادی انسان، الزاماً منطقی نیستند و نباید نقش محدودیت‌های ذهنی و خطاهای شناختی و جنبه‌های احساسی و هیجانی را در آنها نادیده گرفت.

ما در گذشته بخشی از این کتاب را تحت عنوان انسان حیوان اقتصادی نیست در سلسله درس‌های روانشناسی پول متمم بررسی کرده‌ایم.

[ مطالعه بیشتر: انسان حیوان اقتصادی نیست ]

[ مطالعه بیشتر: معرفی کامل‌تر کتاب کج رفتاری ]

ریچارد تیلر و حسابداری ذهنی

یکی از دستاوردهای مهم ریچارد تیلر که خارج از فضای اقتصاد رفتاری نیز جایگاه خاصی پیدا کرده و در بسیاری از کتابها و مقاله‌ها و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته، بحث حسابداری ذهنی است.

از آنجا که ما درس مستقلی را به بحث حسابداری ذهنی اختصاص داده‌ایم، از تکرار آن در اینجا اجتناب می‌کنیم.

[ مطالعه بیشتر: حسابداری ذهنی ]

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

گزیده کوتاهی از یک مصاحبه با ریچارد تیلر

همان‌طور که می‌دانید ما در متمم برخی از #پادکست های انگلیسی را که می‌توانند برای یادگیری زبان انگلیسی مفید باشند معرفی می‌کنیم.

پادکست Hidden Brain یا مغز پنهان ما یکی از مجموعه‌هایی است که در آنجا معرفی شده و توصیه‌ کرده‌ایم به فایلهای صوتی آن گوش دهید.

در یکی از پادکست‌های مجموعه Hidden Brain با ریچارد تیلر مصاحبه شده است.

ما حدود چهار دقیقه از حرف‌های تیلر را انتخاب کردیم و در قالب یک فایل صوتی کوتاه برای شما قرار داده‌ایم. شاید همین مطلب کوتاه معرفی مناسبی از اقتصاد رفتاری و دغدغه‌های او باشد:

برخی از نکات مطرح شده در مصاحبه با ریچارد تیلر

نکات زیر، ترجمه‌ی کلمه به کلمه‌ی مصاحبه نیستند. اما برخی از نکته‌های مطرح شده در این گفتگو هستند:

در این مصاحبه به کتاب Misbehaving به عنوان کتاب آخر او اشاره شده است.

همچنین به دوست او دنیل کانمن اشاره شده و گفته شده که دنی کانمن ویژگی اصلی تو را تنبلی‌ات می‌داند و البته تأکید دارد که این را به عنوان یک نقطه قوت و تحسین می‌گوید.

تیلر توضیح می‌دهد که بدتر این است که: ۱) بهترین دوست من است ۲) می‌گوید بهترین ویژگی من است

تا امروز دنی هنوز از حرفش دفاع می‌کند و بر دو نکته تأکید دارد: ۱)‌ ادعای او حقیقت دارد. ۲) این واقعاً تحسین است. چون نتیجه‌ی تنبل بودن این است که من فقط روی چیزهایی که واقعاً مهم باشند کار می‌کنم.

در ادامه به توضیحاتی در مورد اقتصاد رفتاری می‌پردازد و توضیح می‌دهد که اقتصاد استاندارد فرض می‌کند که انسان موجودی معقول و تهی از هیجان است که مشکلی در کنترل رفتارهای خود ندارد و می‌تواند تصمیم‌های پیچیده بگیرد.

من به این موجودی که اقتصاددان‌ها [از خودشان اختراع کرده‌اند] E-cons (ایکان‌ها) می‌گویم؛ مخفف عبارت لاتین: Homo Economicus یا انسان اقتصادی.

[گونه‌ای از جانور که جز در کتابهای اقتصاددان‌ها وجود ندارد و در دنیای واقعی کشف نشده است].

من فکر می‌کنم اقتصاددان‌ها در چند دهه‌ی گذشته عمر خود را صرف مطالعه‌ی یک موجود تخیلی (چیزی شبیه تک شاخ‌ها) کرده‌اند. تنها کسانی که شاید شبیه این گونه‌ی تخیلی بوده‌اند را در میان اقتصاددان‌ها یافته‌ام. اکثر آدم‌های عادی که من می‌شناسم این ویژگی‌ها را ندارند و حتی وقتی می‌خواهند یک چک را بین بیش از سه نفر تقسیم کنند دیگر نمی‌دانند چکار کنند.

آنها گاهی در خوردن و نوشیدن زیاده‌روی می‌کنند و با پول جمع کردن برای بازنشستگی مشکل دارند. برخی از آنها حتی به پادکست شما کمک مالی می‌کنند که هر اقتصاددانی می‌گوید انجام چنین کاری معقول نیست؛ چون پادکست‌های شما را می‌توان رایگان گوش داد.

 کدام درست است: ریچارد تالر یا ریچارد تیلر؟

تلفظ نام Richard Thaler در زبان انگلیسی ریچارد تیلر است. با این حال سال‌هاست در نوشته‌ها و مقاله‌های فارسی اقتصادی نام او به صورت ریچارد تالر ثبت و نقل می‌شود و نگارش ریچارد تیلر بیشتر در نوشته‌های جدید (بعد از اعلام خبر دریافت جایزه نوبل او) استفاده شده است.

ما در متمم از هر دو نگارش استفاده کرده‌ایم. اما در درس‌های جدیدتر نام او را ریچارد تیلر می‌نویسم. اگر شیوهٔ نگارش اسامی خاص غیرفارسی برایتان جذاب است، می‌توانید خط مشی متمم در نگارش اسامی خاص را بخوانید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمدحسن مازاراتابکی ، امین طاها ، امید جعفرنژاد ، مرتضی معافی ، داود کیانی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مبانی روانشناسی پول به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مبانی روانشناسی پول
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۹ نظر برای ریچارد تیلر (ریچارد تالر)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضادورباش

    مرکز علوم رفتاری استرلینگ مجموعه ای به نام Nudge database منتشر کرده که در آن فهرستی از برخی از مهمترین کاربردهای جهانی nudge یا تلنگر و شرح مختصری از آنها منعکس شده است.

    این فهرست بر اساس حوزه ­های مرتبط کارد (سلامت، آموزش، اهدا نیکوکارانه) دسته بندی شده است و نه بر اساس طبیعت مداخله (پیش فرض­ها، برجسته، چارچوب بندی).
    نویسنده آن، مارک ایگان است. 
    در ابتدای این مجموعه تلنگر این گونه تعریف شده است:
    تلنگر هر جنبه ­ای از معماری انتخاب است که رفتار را به طریقی قابل پیش بینی بدون ممنوع کردن هر گزینه ­ای و یا تغییر چشم­گیر مشوق­ های اقتصادی، دگرگون می­ کند.
    تیلر و سانستیاین 2008 (تلنگر)
    و یا تعریف دوم:
    تلنگرها شیوه­ هایی از اثرگذاری بر انتخاب­ بدون محدود کردن مجموعه گزینش­ ها و یا پرهزینه کردن سایر گزینه ها از لحاظ وقت، دردسرها و تحریم­ های اجتماعی و یا نظایر اینها می­ باشد.
    این تلنگرها به سبب خطاها در تصمیم­ گیری فردی، درخواست می ­شوند و با به کار گیری آن خطاها، موثر واقع می ­شوند.

    هاوسمن و ولچ (2010)، "بحث: تلنگر زدن و یا تلنگر نزدن"
    چند مثال از این گزارش:
    1-    نویسندگان به دنبال تحریک صداقت مردم در خصوص بیان میزان مایل­ هایی که به طور متوسط با ماشین خود رانندگی می­ کنند با درخواست از افراد برای امضا زدن در آغاز فرم­ های بیمه­ ای در عوض انتهای فرم­ ها بودند.
    در این مورد، مشوق­ های مالی برای گزارش کردن میزان مایل رانندگی کمتر وجود داشت زیرا گزارش کردن تعداد مایل­ بیشتر به معنای این بود که بایستی حق بیمه بیشتری پرداخت کنید. (اعداد بزرگ­تر در نمودار دال بر صداقت بیشتر می­ باشد.) نتایج نشان داد این اقدام می­تواند در تحویل اظهارنامه­ های صادقانه ­تر، مفید واقع شود.

    منبع: شو و دیگران، امضا زدن در آغاز اظهار نامه ­ها، در مقایسه با امضا زدن در انتها، اخلاق را برجسته­ تر و بی صداقتی را کاهش می­ دهد، PNAS شماره 109

    مثال بعدی:
       نویسندگان یک تست میدانی تصادفی را برای آزمودن اثربخشی اطلاعات شخصی سازی شده در نامه هایی که برای افراد مسن در خصوص مراقبت ­های پزشکی بخش D برای نسخه های دارویی در امریکا ارسال می­ شد به کار بردند. به گروه کنترل (مرجع) آدرس وبسایت یابنده برنامه مراقبت پزشکی داده شد. گروه آزمون، نامه ­ای حاوی اطلاعات هزینه ­های شخص خودشان را دریافت کردند. اطلاعاتی که در آن زمان به طور رایگان در دسترس بود و به طور گسترده­ای تبلیغ می­ شد.
    این مرحله اضافی، یعنی فراهم کردن اطلاعات، به جای اینکه افراد خودشان به طور فعال از طریق اینترنت به ان دسترسی پیدا کنند، اثرگذار بود. جایگزینی برنامه درمانی در گروه مورد بررسی % 28 بود در مقابل %17 در گروه مرجع. این مداخله، هزینه مصرف کنندگان را به طور متوسط حدود 100 دلار در سال بین افرادی که نامه دریافت کرده بودند کاهش داد، این حدود %5 هزینه گروه مورد مقایسه بود.

    منبع: کلینگ و همکاران، (2012)، اصطکاک مقایسه: شواهد تجربی از برنامه ­های مراقبت دارویی، مجله فصلی اقتصاد

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .