Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


دفاعیه یک ریاضیدان | معیار شما برای انتخاب شغل چیست؟ | + محتوای تشویقی


عذرخواهی یک ریاضیدان

می‌خواهید چه کاره شوید؟ این سوال تکراری سال‌های اول دبستان است؛ با پاسخ‌هایی که کم‌و‌بیش به اندازه‌ی خود پرسش تکراری‌اند.

دکتر، مهندس و معلم از جمله‌ پرتکرارترین پاسخ‌ها هستند. و البته خلبان و فضانورد و شغل‌هایی از این دست.

در ادامه هم معمولاً انگیزه‌ی انتخاب آن شغل مطرح می‌شود. پاسخ در این‌جا تقریباً‌ ثابت است: «می‌خواهم به جامعه‌ام خدمت کنم.»

کمتر پیش می‌آید که مثلاً کسی بگوید: «چون درآمد زیادی دارد» یا «چون از این شغل لذت می‌‌برم» و یا این‌که «چون دلم می‌خواهد. جامعه‌ام هم اصلاً برایم مهم نیست.»

این ادعای «خدمت به جامعه» سال‌های سال با ما می‌ماند و البته تقریباً همه‌ی مشاغل هم این فرصت را دارند که به نوعی خود را خدمتگزار مردم بدانند. حتی سیاستمداران هم که افراد بسیاری مانند سهراب سپهری «درخت» را به آن‌ها ترجیح می‌دهند، بدون استثناء معتقدند خدمتگزاران مردم بوده‌اند و تاریخ به خاطر ندارد سیاستمداری به «بی‌خاصیت بودن» و یا «خیانت‌کار بودن» خود اعتراف کرده باشد.

اما آیا واقعاً باید همه‌ی مشاغل حول محور «خدمت» تعریف شوند و افراد شاغل را به «خدمت‌کار» و «خیانت‌کار» تقسیم کنیم؟ آیا این نوع تقسیم‌بندی، انسان‌ها را وارد وادی ادعاهای پوچ و بی‌معنی نمی‌‌کند؟

فرض کنید یک نفر بگوید «من شغلی را انتخاب کردم که دوستش دارم. درآمد خوبی دارد و در چارچوب قانون کشور هم مجاز تلقی می‌شود.» آیا به چنین فردی حس بدی خواهید داشت؟‌

پاسخ یک ریاضیدان

جی اچ هاردی، ریاضیدان بزرگ قرن بیستم، به این سوال فکر کرده و در سال ۱۹۴۰ درباره‌اش یک کتاب نوشته است: کتابی با عنوان «A Mathematician’s Apology یا دفاعیه یک ریاضیدان.» (عنوان این کتاب به «عذرخواهی یک ریاضیدان» هم ترجمه شده است).

خواندن کتاب دفاعیه یک ریاضیدان معمولاً به دانشجویان ریاضی و کسانی که می‌خواهند این رشته را به شکل تخصصی و حرفه‌ای دنبال کنند توصیه می‌شود. چون هاردی این فرصت را به خوانندهٔ خود می‌دهد که وارد مغز او شود و دنیای ریاضی و زیبایی‌هایش را از دریچهٔ چشم یک ریاضیدان برجسته ببیند.

درست است که این کتاب برای دانشجویان ریاضی آموزنده و الهام‌بخش است. اما حتی اگر اهل ریاضی هم نباشید،‌ هم‌چنان نکات فراوانی در کتاب مطرح می‌شود که می‌تواند شما را به اندیشیدن وادار کند. از جمله همین موضوعی که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم: «مفید بودن چقدر برای یک شغل معنادار است؟‌»

هاردی – با وجود نقش مهمی که در ریاضیات ایفا کرده – معتقد است که شغل یک ریاضیدان، در شکل تخصصی و عمیق آن، تقریباً نقشی در خدمت به جامعه و پیشرفت بشر ندارد و در عین حال، می‌کوشد از این حرفه دفاع کند. محتوای کتاب به شکلی است که برخی مترجمان در زبان فارسی ترجیح داده‌اند آن را با توجه به معنای دورتر واژهٔ Apology به صورت «دفاعیات یک ریاضیدان» ترجمه کنند.

ایده‌ها و نکاتی که در این میان مطرح می‌شوند،‌ مستقل از این‌که با آن‌ها مخالف یا موافق باشید،‌ تلنگر بزرگی برای فکر کردن محسوب می‌شوند.

عذرخواهی یک ریاضیدان

اگر هاردی را نمی‌شناسید و قبلاً‌ در موردش نشنیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه‌ی این درس، معرفی کوتاه هاردی را در سایت پاسخ‌نامه بخوانید:

جی اچ هاردی (معرفی و زندگینامه مختصر)

با وجودی که می‌‌توانیم نقل قول از کتاب را صرفاً به توضیحات هاردی درباره‌ی ارزشمند بودن یا نبودن یک شغل محدود کنیم، برخی دیگر از جملات کتاب را هم نقل می‌کنیم تا تصویر کامل‌تری از محتوا و فضای کتاب در ذهن‌تان شکل بگیرد.

عذرخواهی یک ریاضیدان

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های مسیر شغلی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مسیر شغلی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های مسیر شغلی به مجموعه‌ی گسترده‌ای از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های مسیر شغلی از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  خودشناسیشخصیت شناسی | کار تیمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت  |  استعدادیابی

  مذاکره | رفتار سازمانی | تصمیم گیری

  ارزش آفرینی | فایل صوتی حرفه ای گری

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

این درس یک بخش تشویقی دارد

عنوان مطلب تشویقی: نگاه هاردی به شغل خود – آیا واقعاً مفید بودن شغل مهم است؟

بخش تشویقی برای کسانی نمایش داده می‌شود که حداقل در یکی از درس‌های #مسیر شغلی مشارکت کرده باشند (حل تمرین حداقل یک درس).

پیشنهاد می‌‌کنیم شما هم از این فرصت استفاده کرده و با مشارکت در این بحث به جمع ۷۸۷ نفری بپیوندید که این موضوع را جدی‌تر از سایر متممی‌ها پیگیری می‌‌کنند.

پس از ثبت تمرین درس و انتشار آن توسط متمم، دوباره به همین درس مراجعه کنید تا بخشی را که به محتوای درس اضافه خواهد شد ببینید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    چیمن ، هیوا ، طاهره خباری ، علیرضا نبیئی ، مهشید پرچمی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مسیر شغلی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مسیر شغلی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۱ نظر برای دفاعیه یک ریاضیدان | معیار شما برای انتخاب شغل چیست؟ | + محتوای تشویقی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علی محمد افراسیابی

    فرض کنید یک نفر بگوید «من شغلی را انتخاب کردم که دوستش دارم. درآمد خوبی دارد و در چارچوب قانون کشور هم مجاز تلقی می‌شود.» آیا به چنین فردی حس بدی خواهید داشت؟‌  هرگز و به هیچ عنوان 

    به این علت که احتمال میدهم قانون حداکثر نفع عمومی را لحاظ میکند و اگر قانونگذاران  نمایندگان واقعی جامعه باشند و اشتباه کرده باشند طی فرایند قانونی مجددا اصلاح خواهند کرد.

    من بعد ازاتمام دوران سربازی  حدود یک ماه بیکار بودم و برای آگهی های مختلف مدارک میفرستادم .چون هیچ تجربه ای نداشتم خیلی حق انتخاب نداشتم .وارد حرفه  آموزش ، ممیزی و مشاوره سیستمهای مدیریتی شدم بدون هیچ اطلاع و علاقه قبلی ، انگیزه و حق انتخاب . اعتراف میکنم که معیارهای من سه مورد زیر بودند :

    1- معیار اول  این بود که بیکار نباشم و میخواستم از لحاظ مالی مستقل باشم.(دوران دانشجویی هم تقریبا کار کردم و تقریبا دو سوم شهریه دانشگاه آزاد را خودم پرداخت کردم )

    2- کار خلاف قانون نباشد.

    3- شغل من حتی الامکان با رشته تحصیلی من مرتبط باشد.(نمیدانم چرا آن موقع چنین طرز فکری داشتم فکر میکردم عدم ارتباط شغل با رشته تحصیلی فاجعه آمیز خواهد بود که قطعا اشتباه میکردم)

    من معتقدم اگر برای  خودم و  نزدیکانم  زندگی متوسط و متعادلی (به لحاظ مالی) فراهم کنم  حداقل به انسانهای انگشت شماری  خدمت کرده ام. 

    هیچ وقت هم دغدغه  خدمت  به انسانها و ارزشمندی شغل یا عاشق کار و حرفه بودن و ... را نداشته ام. .در واقع همه این موارد باید آورده مالی هم داشته باشند . به نظرم مساله درآمد بسیار مهم است.وقتی فردی درآمد بالایی دارد اگر بخواهد بهتر میتواند به دیگران کمک مالی  کند تا فردی که بی پول است. حتی اگر برای دیگران کاری نکند حداقل  نزدیکان و اطرافیان خودش  میدانند نیاز مالی ندارد و دغدغه آنان نسبت به او برای نیازهای مالی کمتر است.  آدم فقیر و بی پول حتی اگر بخواهد نمیتواند  برای دوستان و نزدیکان قدم موثری  در جهت رفع نیازهای مالی آنان بردارد.

    یک مساله دیگر هم که روی انتخاب شغل  تاثیر مضاعفی دارد مسئولیتهای  افراد است .برای کسانی که تامین هزینه های  خانواده را بر عهده دارند معمولا مصالح خانواده بر مصلحت های حرفه ای و شغلی ارجحیت دارد و این همان چیزی است که میگویند فرد پس از ازدواج ریسک پذیری اش کاهش می بابد.

    به نظرم عاشق کار و حرفه بودن ، خدمت به انسانها و ... بعد از رفع نیازهای اولیه و پایه معنادار میشود. ولی چه کنیم که خیلی از ما در همان سطح اولیه نیازهای پایه معمولا بازنشسته میشویم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .