Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


کتاب اتاق کار | روایت‌هایی از لحظات گم‌شده‌ی زندگی


کتاب اتاق کار

حتماً شما هم اصطلاح «تعادل کار و زندگی» را شنیده‌اید.

این اصطلاح، یک فرض بسیار مهم را در دل خود پنهان کرده است: زندگی فقط در بیرون از محیط کار وجود دارد.

در نگاه اول، حرف غلطی به نظر نمی‌رسد. بسیاری از ما کار می‌کنیم تا اجاره‌ی خانه و پول ماشین و قبض‌های آب و برق را بدهیم و اگر شد، به مهمانی برویم و کمی هم تفریح کنیم. با چنین نگاهی، زندگی واقعاً در بیرون از محیط کار جریان دارد و کار، ابزاری برای زندگی است.

اما آیا واقعاً می‌شود این چهل یا پنجاه ساعت از هفته را که در محیط کار می‌گذرد، به کلی از زندگی جدا کرد و کنار گذاشت؟ آیا همین ساعت‌ها، بخشی از زندگی نیستند؟

آیا محیط کار فقط نامه و برگه‌ی مرخصی و دستورالعمل‌های مدیریتی و فعالیت‌های تخصصی و کارگاهی است؟ می‌دانیم که چنین نیست.

بسیاری از ما عمیق‌ترین خنده‌ها و شادترین لحظه‌ها را در محیط کار تجربه کرده‌ایم؛ و نیز غم‌انگیز‌ترین تجربه‌ها و شاید خشم‌برانگیزترین لحظه‌ها را.

کم نیستند کسانی که عشق خود را در محیط کار یافته‌اند و شاید در همان‌جا هم گم کرده باشند. اتاق کار و محیط کار، فراتر از کار است. چیزی در کنار زندگی یا در برابر زندگی نیست؛ بلکه خود بخشی از زندگی است.

کتاب اتاق کار

کتاب اتاق کار از #نشر اطراف، چنان‌که در عنوان فرعی روی جلد هم گفته شده، قرار است «یازده روایت از عشق، تعلیق و گیره های کاغذ» را در اختیار خوانندگان خود قرار دهد.

این یازده جستار را یازده نویسنده‌ی مختلف نوشته‌اند و طبیعتاً سبک و سیاق هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است. بنابراین ممکن است برخی از آن‌ها را بسیار دوست بدارید و با تعدادی دیگر، چندان کنار نیایید.

ضمن این‌که در کتاب اتاق کار هم مانند بسیاری از جستارهایی که نشر اطراف منتشر کرده، اشاره‌ به آثار ادبی کلاسیک جهان و اسامی خاص در فرهنگ اروپایی و آمریکایی فراوانند و همین می‌تواند گاهی نزدیک شدن خواننده را به متن دشوار کرده یا از سرعت خواندن بکاهد.

با این حال، نکات ظریف و اشاره‌های فراوانی در کتاب وجود دارد که به عنوان خواننده می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و اگر چند سالی هم سابقه‌ی کار داشته باشید، احتمالاً بعضی از این جستارها تداعی‌گر خاطرات و رویدادهای تلخ و شیرین محیط کارتان خواهند بود.

این بار در قالب پاراگراف فارسی متمم می‌خواهیم یکی از جستارهای کتاب اتاق کار را انتخاب کنیم و بخش‌های کوتاهی از آن‌ را با هم بخوانیم. جستاری که انتخاب کرده‌ایم،‌ از گری اشتین‌گارت است. فردی که اکنون یک نویسنده‌ی تمام‌وقتِ خانه‌نشین است و اداره و محیط کار، برایش چیزی از جنس حسرت و نوستالژی است:

من خودم عاشق کارم. شروع اولین رمانم در یک اداره می‌گذشت و آخرین کتابم هم به همان اندازه درگیر آیین‌های اداری است.

خودم به عنوان یک نویسنده بیشتر روز را در تخت و در حال کار با لپ‌تاپی می‌گذرانم که گذاشته‌ام روی شکمم ولی اگر بدانید چقدر دلم لک زده برای یک‌کم روابط انسانی، یک ذره از آن غیبت‌های مخصوص اداره، یک ملاقات پنهانی کنار دستگاه قهوه‌ساز، یک برش عمیق با کاغذ – که حقم بوده – تا یادم نرود هنوز زنده‌ام.

[در آن دوران کارمندی و حضور در اداره] با خوشحالی از رویاهایمان می‌گفتیم. آن موقع فیلم وال‌استریت را تازه دیده بودم و می‌خواستم کلاهبردار شوم؛ یکی دیگر از بچه‌ها قرار بود حتی از مایکل جکسون هم ستاره‌ی بزرگ‌تری بشود.

… همه‌مان هدف مشترکی داشتیم؛ این‌که نمی‌خواستیم زیاد کار کنیم و در عین حال با تمام وجود اعتقاد داشتیم لیاقت‌مان بیشتر از کارهایی است که بهمان سپرده می‌شود. کم‌و‌بیش می‌شود گفت تعریف من از «کار» همین است.

دستگاه فتوکپی مایه‌ی شگفتی بی‌پایانم بود. اعتراف می‌کنم به جز ابتدایی‌ترین استفاده‌ها اصلاً نمی‌دانستم چطور کار می‌کند. ولی همین که می‌توانستی برگه‌ای را که در هر دو طرفش متن یا تصویر دارد بگذاری،‌ یک دکمه‌ را فشار بدهی و بعد یک نسخه‌ی دیگر، کپی شده از پشت‌و‌روی آن برگه، مطیعانه بیرون بیاید و دست که بزنی مثل قرص تازه‌ی نان داغ باشد، حسابی تحت تأثیرم قرار می‌داد.

در اداره هم، درست مثل مدرسه، آدم دوستانش را انتخاب می‌کرد و بعد روزی هشت ساعت با آن‌ها – صادقانه و یک‌نفس – درباره‌ی همه‌ی آدم‌های بیرون از حلقه‌ی خودشان حرف می‌زد. درباره‌ی این‌که کی دارد ترفیع می‌گیرد، کی قرار است اخراج شود و کی عاشق فلان‌کَسَک از طبقه‌ی ظاهراً دوردست مدیریتی شده است.

حالا دیگر ارتباطم با بیشتر همکاران سابقم قطع شده ولی وقتی چشم‌هایم را می‌بندم هنوز هم می‌توانم آن انرژی شگفت‌انگیز را حس کنم. نه انرژی معطوف به انجام کار، بلکه نوعی انرژی عظیم، جوشان و جمعی که حاصل حضور در محیط کاری مدرن است.

حالا در تخت کار می‌کنم. دیگر اداره مهمانی نمی‌گیرد که بروی، دیگر هم‌اتاقی نداری که هرهر باهاش بخندی، دیگر خبری از قهوه‌ی کهنه نیست که قاپش بزنی، دیگر دری نیست که با خوشحالی به هم بکوبی‌اش، دیگر رازی نیست که بی فوتِ وقت آن را لو بدهی.

دیگر خبری از وژوژ فش، وژوژ فشِ دستگاه کپی نیست که در کمتر از یک ساعت دویست کپی دو رو می‌گیرد (واقعاً، من با چشم‌های خودم شاهد این اتفاق بودم).

در آینده‌ی نزدیک آدم‌های بیشتر و بیشتری شبیه من می‌شوند؛ آدم‌هایی منزوی و غریب، نق‌نقو و تنها، آدم‌هایی در محاصره‌ی اطلاعات، بدون یک نفر دیگر که بتوانند آن اطلاعات را با او در میان بگذارند،‌ آدم‌هایی ملول که اسکناس‌هایی نمناک را می‌گذارند کف دست پیکی که سهم نودل روزانه‌شان را آورده؛ پیکی که خودش هم به زودی جایش را می‌دهد به ارتش پهپادهایی که برای تحویل اجناس در آسمان ویراژ می‌دهند؛ به آخرین همکاران واقعی باقی‌مانده در دنیا.

[ لینک مرتبط: معرفی و خرید کتاب کار از سایت نشر اطراف ]

مشارکت در بحث

تجربه‌ی شما از محیط کار چگونه بوده یا چگونه است؟

اگر از سال‌های نخست کار فاصله گرفته‌اید، محیط کارتان را با چه ویژگی‌ها و خاطراتی به خاطر می‌آورید؟

اگر در نخستین سال‌ها هستید، فکر می‌کنید کدام تجربه‌ها و اتفاق‌ها قرار است خاطرات ماندگار سال‌های بعدتان باشد؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مریم ، مرتضی جاوید ، تهمینه محمد علی زاده ، علی رحیمی ، محمد رضا

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۸ نظر برای کتاب اتاق کار | روایت‌هایی از لحظات گم‌شده‌ی زندگی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .