Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


موفقیت شغلی | مراقب باشید به یک بولدوزر تبدیل نشوید


موفقیت شغلی در مسیر شغلی

پیش از این درباره‌ی کتابِ دوازده مانع پیشرفت شغلی صحبت کردیم و مطلبی را به آن اختصاص دادیم (آیا تلخی‌های دنیای واقعی را تحمل می‌کنید؟).

توضیح دادیم که حرف‌های والدروپ و باتلر در این کتاب، بیشتر از این‌که بر اساس مطالعات و تحقیقات باشند، بر پایه‌ی تجربه بنا شده است. به همین علت نمی‌توان از تک‌تک جمله‌های کتاب دفاع کرد یا آن را اثری محکم و علمی در نظر گرفت.

اما بعضی از نکاتی که در کتاب مطرح شده، آن‌قدر ارزش دارد که چند دقیقه‌ای را به مطالعه‌شان اختصاص دهیم و درباره‌‌‌ی آن‌ها حرف بزنیم.

آن‌ها در یکی از فصل‌های کتاب خود، سخت‌گیری به دیگران و حمله به آن‌ها و رفتار و نگرش تهاجمی را به عنوان یکی از موانع پیشرفت شغلی مطرح کرده‌‌اند. تعبیر ساده و عامیانه‌ی نویسندگان از این رفتارها، الگوی رفتار بولدوزری است.

آیا شما هم مانند یک بولدوزر رفتار می‌کنید؟

قرار نیست همیشه و همه جا، همه‌ی همکاران ما در محیط کار، با ما همراه و هم‌قدم باشند و به کمک‌مان بیایند. قرار نیست خواسته‌های معقول و منطقی و قانونی ما به سادگی پذیرفته شوند. قرار نیست هر جا حرف حقی می‌زنیم، سریعاً مورد تأیید همه قرار بگیرد. این‌ها را همه می‌دانیم.

اما با کسانی که همراه ما نمی‌شوند یا به مانعی در مسیر ما تبدیل می‌شوند چه باید کرد؟

بولدوزرها کسانی هستند که حاضر نیستند ببینند کسی مانع آن‌ها شده یا حرف‌شان را نمی‌پذیرد. آن‌ها با تمام قدرت، با تکیه بر توانایی‌های شخصی، فشارهای کلامی، پشتوانه‌ی قانونی و خلاصه هر ابزاری که در اختیار دارند، از روی موانع عبور کرده و آن‌ها را با خاک یکسان می‌کنند.

فرض کنید مدیرتان از شما خواسته تا گزارشی را ظرف یک هفته آماده کرده و در اختیار او قرار دهید. این گزارش بسیار مهم است و مدیرتان گفته همه باید با شما همکاری کنند. هم‌چنین از شما خواسته تا هر نوع عدم همکاری را بلافاصله به او گزارش دهید تا با آن برخورد شود.

شما برای تهیه‌ی بخشی از گزارش، نیازمند همکاری مسئول انبار هستید. اما تا کنون دو بار سراغ او رفته‌اید و او هر بار توضیح می‌دهد که کار دارد و سرش شلوغ است و از شما می‌‌خواهد که بعداً سر فرصت به او مراجعه کنید.

اهرم قدرت (حمایت مدیر) دست شماست. شما می‌توانید با یک حرکت بولدوزری او را نابود کنید. کافی است به مدیر گزارش دهید و منتظر بمانید تا او تنبیه شود و عذرخواهی کند.

از سوی دیگر، می‌توانید از موضع پایین‌تر و از در دوستی برخورد کنید و به مسئول انبار بگویید که اگر گزارش به موقع تهیه نشود، خود شما (تهیه‌‌کننده‌ی گزارش و نه مسئول انبار) تنبیه خواهید شد و از او بخواهید که به شما کمک کند.

شما کدام راه را انتخاب می‌کنید؟

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های مسیر شغلی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مسیر شغلی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های مسیر شغلی به مجموعه‌ی گسترده‌ای از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های مسیر شغلی از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  خودشناسیشخصیت شناسی | کار تیمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت  |  استعدادیابی

  مذاکره | رفتار سازمانی | تصمیم گیری

  ارزش آفرینی | فایل صوتی حرفه ای گری

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

مشارکت در بحث

آیا تا به حال خودتان به شکل بولدوزری رفتار کرده‌اید؟ رفتارهای محکم و تهاجمی از این دست چه نتیجه و دستاوردی داشته‌اند؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مسیر شغلی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مسیر شغلی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱۳ نظر برای موفقیت شغلی | مراقب باشید به یک بولدوزر تبدیل نشوید

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    دو تا نکته در این باره به ذهنم می‌رسه که البته تجربه‌ی شخصیه و مبنای علمی و مطالعاتی نداره.

    اولین نکته اینه که فکر می‌کنم این نوع رفتارهای تند و تهاجمی و به قول والدروپ بولدوزری در سال‌های اول مسیر شغلی، بیشتر از ما سر می‌زنه.

    کم‌کم یاد می‌گیریم که بعضی جاها رو هم با سیاسی‌کاری پیش ببریم و همه جا قدرت‌مون رو به رخ همکارها نکشیم.

    نکته‌ی دومی که به ذهنم می‌رسه اینه که افرادی که این الگوی رفتاری رو دارن، شاید در ظاهر در خدمت سازمان و شرکت باشن، اما مدیران و سرپرستان جرأت نمی‌کنن به سادگی این افراد رو ارتقا بدن.

    انگار یه باوری در ذهن‌شون شکل می‌گیره که چنین افرادی در لایه‌های بالاتر ممکنه یه تهدید محسوب بشن یا شاید فکر می‌کنن ممکنه روزی از چنین ابزاری علیه خودشون استفاده بشه.

    من در مورد سه نفر مختلف تا به حال شبیه چنین عبارتی رو از مدیران‌شون شنیده‌ام که: «خیلی متعهده، خیلی علاقه‌مند به کار و پیگیره. اما با این سبک تند و خشنی که داره اگر در سمت مدیر یا سرپرست بشینه همه‌ی بچه‌ها استعفا می‌دن و میرن.»

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .