Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مهمانی بولز | جایگزینی ساده‌شده برای پرسشنامه هالند | تطبیق شغل و شاغل


مهمانی بولز

این مطلب صرفاً روایت دیگری از مدل سنجش ترجیحات شغلی هالند است؛ همان چیزی که گاهی به‌اشتباه شخصیت شناسی هالند نامیده می‌شود.

بعد از بررسی پرسشنامه هالند این مطلب حرف تازه‌ای ندارد. اما به علت شیوهٔ بیان متفاوت تصمیم گرفتیم مطلبی را به آن اختصاص دهیم.

گفتیم که مدل هالند را گاهی مدل RIASEC می‌نامند. این نام از حرف اول شش گروه مختلفی گرفته شده که هالند آن‌ها را شش تم اصلی در طبقه‌بندی استعداد انسان‌ها می‌داند.

با وجودی که این مدل بر اساس مبانی علمی تعریف و تدوین نشده، هم‌چنان در بسیاری از منابع معتبر مشاوره شغلی به آن پرداخته می‌شود. علت این اتفاق هم ساده است: اگر بخواهید کاملاً بدون چارچوب به علایق شغلی‌تان فکر کنید، به سختی می‌توانید ذهن خود را جمع‌و‌جور کنید. دسته‌بندی هالند کمی به ذهن‌تان چارچوب می‌دهد.

طی دهه‌های اخیر افراد مختلفی کوشیده‌اند همین مدل ساده هالند را ساده‌تر هم بکنند. یکی از آن‌ها ریچارد بولز است که او را با کتاب چتر نجات شما چه رنگی است؟ (What color is your parachute) می‌شناسند. او در کتاب خود دسته‌بندی شش‌گانهٔ هالند را به شکلی بسیار ساده و در قالب یک مهمانی شرح می‌دهد:

تصویر اتاقی که در آن گروه های مختلف دور چند میز جمع شده اند

محدودیت در دسترسی به مجموعه‌ درس‌های مسیر شغلی

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های مسیر شغلی برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

اعضای ویژه‌ی متمم علاوه بر دسترسی به درس‌های مسیر شغلی به مجموعه‌ی گسترده‌ای از درس‌ها به شرح زیر دسترسی پیدا می‌کنند:

 فهرست درس‌های متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های مسیر شغلی از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  خودشناسیشخصیت شناسی | کار تیمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت  |  استعدادیابی

  مذاکره | رفتار سازمانی | تصمیم گیری

  ارزش آفرینی | فایل صوتی حرفه ای گری

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم همه‌ی درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تمرین و مشارکت در بحث مهمانی بولز

پاسخ شما برای تمرین مهمانی بولز چیست؟

◼️ به علایق خود فکر کنید. پاسخ شما برای مهمانی بولز چیست؟ اگر بخواهید سه میز اصلی مورد علاقه‌تان را به ترتیب بگویید کدام‌ را خواهید گفت؟ (مثلاً می‌توانید بگویید: RIA یا EAS).

◼️ حالا به شغل خود و همهٔ فعالیت‌های مرتبط با آن فکر کنید. فرض کنید یک نفر می‌خواهد در شغل شما مشغول شده و دقیقاً‌ همین فعالیت‌ها را انجام دهد. به همان شکل ساده در قالب سه حرف (نشان‌دهندهٔ سه میز) بگویید که چه کسی در شغل شما موفق‌تر خواهد بود؟

واضح است که پاسخ سوال اول و دوم لزوماً یکسان نیست. مثلاً ممکن است کسی بگوید ترجیحات من در مسئلهٔ مهمانی RIA است (اول R و بعد I و سپس A). اما شغلی که الان دارم احتمالاً برای کسی که ترجیحات ACE دارد جذاب‌تر خواهد بود.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مسیر شغلی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مسیر شغلی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۵۴ نظر برای مهمانی بولز | جایگزینی ساده‌شده برای پرسشنامه هالند | تطبیق شغل و شاغل

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .