Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


زوال دوستی | ساموئل جانسون


زوال دوستی

در پاراگراف فارسی متمم هر بار به سراغ چند بند از یک نوشته می‌رویم؛ نوشته‌ای که معمولاً در قالب کتاب، مقاله یا جستار منتشر شده است.

این بار می‌خواهیم بخش‌هایی از یکی از جستارهای ساموئل جانسون، نویسندهٔ قرن هجدهم انگلیس، را با هم بخوانیم. جانسون در این جستار، به از بین رفتن تدریجی دوستی‌ها می‌پردازد. او بر این باور است که بسیاری از دوستی‌ها، نه با اتفاق‌های بزرگ ناگهانی، بلکه با انباشت تدریجی رفتارها و اشتباه‌های کوچک از بین می‌روند. یا چنان که در اواخر جستار می‌گوید: از میان همهٔ بیماریی‌هایی که دوستی را به کام مرگ می‌کشند، «زوال تدریجی» کشنده‌ترین است.

این جستار در کتاب The Idler آمده، ولی ما به این کتاب دسترسی نداشتیم و متن را از دائره‌المعارف رهبری گوئثالز نقل می‌کنیم:

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمرین و مشارکت در بحث

آیا شما هم دوستی‌هایی داشته‌اید که با «زوال تدریجی» از بین رفته باشند؟ (یعنی به همین شیوه‌ای که جانسون می‌گوید، نه یک یا چند اتفاق بزرگ، بلکه با خرده‌ریزهای کوچک انباشته، رنگ باخته و محو شده باشند).

آیا نمونه‌هایی از رفتار طرف مقابل (یا خودتان) در ذهن دارید که در زوال تدریجی دوستی موثر بوده باشد؟

به‌ اشتراک گذاشتن این تجربه‌ها می‌تواند به ما کمک کند که از زاویهٔ نگاه دیگران هم به دوستی‌هایمان نگاه کنیم. شاید رفتارهای کوچکی انجام می‌دهیم که اصلاح‌شان ساده باشد، اما به چشم‌مان نیامده و این‌جا بتوانیم شرح‌شان را در تجربه‌های دوستان‌مان بیابیم.

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری حمایت اجتماعی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه حمایت اجتماعی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۴۷ نظر برای زوال دوستی | ساموئل جانسون

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : الميرا خزاعی

    تا عنوان درس رو خوندم یاد این داستان در کتاب "کجا ممکن است پیدایش کنم" از "هاروکی موراکامی" افتادم:

    "اوایل ازدواجمان زیاد این کار را می کردم. این تنها چیزی  بود که آرامم می کرد و به من احساس امنیت می داد . با خودم می گفتم : تا وقتی او این طور آرام خوابیده است ، من در امان هستم  برای همین ،مدت زیادی او را در خواب تماشا می کردم.

    اما یک روز ، این عادت را ترک کردم.ار کی؟ سعی کردم به خاطر آورم. شاید از آن روزی که من و مادر شوهرم ، سر اسم گذاشتن روی پسرم بحث مان شد. او یکی از طرفدارن این فرقه های دینی بود و از کشیش خواسته بود به این نوزاد اسمی ارزانی کند . دقیقا یادم نیست چه اسمی پیشنهاد داد، اما نمی خواستم بگذارم یک کشیش روی فرزندم اسم بگذارد .آن روزها دعوای شدیدی بین ما درگرفت اما همسرم نتوانست چیزی به هیچ کداممان بگوید. او کنار ایستاده بود و سعی می کرد ما را آرام کند.

    از آن به بعد دیگر احساس نکردم او حامی من است فکر کنم این تنها چیزی بود که از او خواستم و او نتوانست به من بدهد. او تنها توانست خونم را به جوش بیاورد. البته ، همه این ها به سال ها پیش بر می گردد. من و مادر شوهرم مدت هاست آشتی کرده ایم . من روی پسرم  اسمی را گذاشتم که دلم می خواست به علاوه رابطه ی من و همسرم هم خیلی زود به حالت عادی باز گشت.

    اما مطمئنم این پایان نگاه کردن های من به چهره ی خوابیده ی او بود."

    این داستان که البته در مورد تیره شدن روابط زناشویی هست بی شباهت به آنچه باعث کمرنگ شدن روابط دوستانه می شود، نیست. 

    چه بسا یک نگاه نابجا و یک مکث بی موقع و ... باعث شروع از بین رفتن یک ارتباط دوستانه باشد و یا کیفیت و صمیمیت آن را کاهش بدهد.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .