Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ ها


دلایل شکست استارتاپ ها

همه شنیده‌ایم و می‌دانیم که بسیاری از استارتاپ‌ها شکست می‌خورند و کسانی که فعالیت استارتاپی را آغاز می‌کنند، نباید صرفاً به داستان موفقیت استارتاپ‌های ایرانی یا جهانی دلخوش شوند و احتمال بالای شکست را فراموش کنند.

در این میان، آگاهی از دلایل شکست استارتاپ‌ها «ممکن است» تا حدی ریسک شکست را کاهش دهد. البته به شرطی که این دلایل را به شکل ریشه‌ای و عمیق درک کنیم و بتوانیم مصداق‌های آن‌ها را در فضای کسب و کار خود تشخیص دهیم.

 اگر بخواهید با برخی از مهمترین دلایل شکست استارتاپ‌ها آشنا شوید، یک نقطه‌ی شروع مناسب می‌تواند گزارش CB Insights باشد.

معرفی مختصر CB Insights

شرکت CB Insights‌ شرکتی آمریکایی و مستقر در نیویورک است که از سال ۲۰۰۸ تا کنون، اطلاعات و داده‌های مرتبط با بازار و فضای کسب و کار را برای مشتریان خود گردآوری کرده و گزارش می‌کند.

این شرکت، با حدود ۲۵۰ نفر کارمند، مخاطبان اصلی خود را بانک‌های سرمایه‌گذار و همین‌طور شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر در نظر گرفته و می‌کوشد با گزارش‌هایی که در اختیار این مشتریان قرار می‌دهد، کیفیت تصمیم‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها را افزایش دهد.

CB Insights در آخرین پیش‌بینی عمومی خود، گزارشی درباره‌ی ۵۰ استارتاپ ارائه کرد و پیش‌بینی کرد آن‌ها به یونیکورن (با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) تبدیل خواهند شد. ۳۰ مورد از پیش‌بینی‌های این شرکت موفقیت‌آمیز بود (دانلود فایل PDF نام استارتاپها).

این شرکت که خود نیز یک استارت آپ بوده هم‌اکنون به مشتریان بزرگی مانند Cisco، Salesforce و Castrol و نیز برخی شرکت‌های مشاوره مدیریت (نظیر PwC) خدمات ارائه می‌دهد. هم‌چنین دانشگاه‌هایی مانند استنفورد، اکانت کاربر ویژه‌ی آن را تهیه کرده و در اختیار اساتید و دانشجویان‌شان قرار می‌دهند (+).

دلایل شکست استارتاپها بر اساس گزارش CB Insights

CB Insights روش جالبی را برای بررسی عوامل موثر در شکست استارتاپ‌ها انتخاب کرده است. این شرکت به سراغ ۳۷۸ استارتاپ شکست‌خورده رفته و نامه‌ی خداحافظی (Goodbye Letter) آن‌ها را بررسی کرده است. منظور از نامه‌ی خداحافظی، ایمیل، پیام یا گزارشی است که بنیان‌گذاران یا مدیران شرکت خطاب به مشتریان، سهامداران و رسانه‌ها منتشر می‌کنند و می‌کوشند در آن، علت شکست خود را شرح دهند.

نکات مهم این نامه‌ها در سایت CB Insights آمده است (+). هم‌چنین می‌توانید این نکات را در فایل PDF زیر بخوانید:

Startups’ Goodbye Letter

جمع‌بندی این نامه‌های خداحافظی CB Insights را به نتیجه رسانده که ۲۰ عامل اصلی را می‌توان به عنوان دلایل شکست استارتاپ‌ها در نظر گرفت که ما در این‌جا آن‌ها را به شکل فهرست‌وار مرور می‌کنیم. در کنار هر عنوان، عددی به شکل درصد وجود دارد که نشان می‌دهد چند درصد از استارتاپ‌های بررسی‌شده آن مورد را گزارش داده‌اند:

بازار ما را نمی‌خواست (۴۲٪)

گروهی از استارتاپ‌ها به جای این‌که به سراغ حل مسئله‌ای بروند که برای بازار (مشتریان) اهمیت دارد، به سراغ حل مسئله‌ای رفته بودند که برای خودشان جذاب و جالب بود. طبیعی است در این حالت نباید انتظار موفقیت داشته باشیم.

اگر مراحل ارزیابی ایده، تحقیقات بازار و بازارسنجی به دقت و با وسواس کافی انجام نشوند، همیشه این احتمال وجود دارد که ایده پس از پیاده‌سازی شکست بخورد.

به همین علت همیشه در آموزش ایده‌یابی این نکته را تذکر می‌دهند که مراقب باشید عاشق ایده‌هایتان نشوید. باید همواره و در هر مرحله آماده باشید که یک ایده‌ی نامناسب را کنار بگذارید.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های کارآفرینی برای اعضای ویژه متمم امکان‌پذیر است.

  تعداد درس‌ها: ۶۴ عدد

  دانشجویان این درس: ۶۱۲۰ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۳۶۳۶ مورد

پس از فعال کردن اشتراک ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در این‌جا ببینید:

  نقشه راه یادگیری درس‌های متمم

دوستانی که درس‌های کارآفرینی متمم را مطالعه کرده‌اند،‌ به درس‌های زیر هم علاقه نشان داده‌اند:

  مدل کسب و کار  |  بیزینس پلن  |  ارزش آفرینی

  تصمیم گیریاستراتژیتفکر استراتژیک | داستان کسب و کار

  مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مسیر شغلی

  دیجیتال مارکتینگ  |  برندسازی  | پرسونال برندینگ

  مذاکره  |  مهارت ارتباطی  | توسعه فردی

  دوره MBA (پیگیری منظم مجموعه درس‌ها)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

دانلود فایل PDF نسخه کامل گزارش

فایل PDF‌ گزارش CB Insights را می‌توانید از طریق لینک زیر دانلود کنید:

Why Startups Fail?

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مجتبی طباطبایی ، فاطمه ، مصطفا خوش خلق ، داود عندلیب ، سید حمید رضا صحفی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹ نظر برای مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ ها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : گروه متمم

    شیوه‌ی مرتب‌سازی معکوس یا Reverse-sorting یکی از روش‌های کهنه‌ی ژورنالیسم دیجیتال است که مخاطب را وادار می‌کند تا پایین متن برود و صفحه را تا آخر اسکرول کند. 

    در این روش، مدت زمان حضور در صفحه یا Stay-time را افزایش می‌یابد و اگر این تکنیک در قالب چند اسلاید انجام شود (که بسیار رایج هم هست) تعداد کلیک‌ها را هم افزایش می‌دهد. اما گمان ما بر این است که در این شیوه اثربخشی آموزشی کاهش پیدا می‌کند. چون ذهن ما عادت دارد که مهم‌ترین موضوعات را در ابتدا ببیند.

    از آن‌جا که اولویت ما یادگیری است، اصرار نداریم مخاطب را به زور و زحمت و فشار، تا آخر مطلب با متمم همراه کنیم (اگر چه دوستان لطف دارند و تا آخر می‌خوانند). و قصدمان این است که اگر کسی فرصت کم دارد یا به هر علت، فقط چند پاراگراف اول را می‌خواند و متن را رها می‌کند، مهم‌ترین نکته را ببیند و به خاطر بسپارد؛ نه این‌که بی‌اهمیت‌ترین عامل در ذهنش ماندگار شود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .