Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


حمامی برای شما | از کتاب هر چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد | راجز روزنبلات


حمامی برای تو

پیش از این در پاراگراف فارسی متمم از راجر روزنبلات صحبت کرده‌ایم؛ نویسنده‌ای که شیوهٔ نگرش و تنوع سبک‌های نگارشی او مثال‌زدنی است. هم‌چنین گفته بودیم که نوشته‌های دیگری هم از او نقل خواهیم کرد.

این بار می‌خواهیم با هم مطلبی را از کتاب هر چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد (Anything Can Happen) بخوانیم. این کتاب، مجموعه‌ای از نوشته‌های پراکندهٔ روزنبلات است. بعضی از آن‌ها صرفاً سه یا چهار کلمه‌اند. اما برخی دیگر، به سه یا چهار صفحه می‌رسند و در حدی هستند که بتوان آن‌ها را جستار نامید.

«حمامی برای شما» یکی از عناوین این کتاب است که ظاهراً روزنبلات پس از خواندن یک متن تبلیغاتی برای وسایل حمام آن را نوشته.

او نوشته‌اش را با نقل چند جمله از آگهی مجلهٔ خانه آغاز می‌کند و آن را ادامه می‌دهد. پیش از توضیح بیشتر، متن را بخوانیم:

حمامی برای تو - حمامی برای شما

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

تمام شد. متن روزنبلات همین بود. در عین این که پوچی تمام جملات مشخص است و او غیرواقعی بودن حرف‌ها را از خواننده پنهان نکرده است، شما را تا پایان با خود همراه می‌کند. این جنس همراهی، با روشی که برخی داستان‌ها به کار می‌گیرند و شما را درگیر هیجان می‌کنند و در نهایت می‌فهمید که درگیر خواب یکی از شخصیت‌ها بوده‌اید، فرق دارد. غیرواقعی بودن تک‌تک جمله‌ها مشخص است. خودش هم با عباراتی مثل «هاها» و «شوخی می‌‌کنم» بر این موضوع تأکید دارد. و البته زیرکانه می‌داند که باز با او همراه می‌مانید و به آخرین جمله می‌رسید. آخرین جمله هم، هیچ چیز نیست جز تذکری در مورد پرده و سیفون. دو چیزی که واقعاً در یک حمام به کار می‌آیند.

این سبک نوشتن، همه‌کس‌پسند نیست. ممکن است شما هم آن را نپسندید. تفسیر‌پذیری نسبتاً بالایی هم دارد و هر کس ممکن است آن را به شکل متفاوتی معنا کند.

اما حداقل چیزی که مشخص است این است که زونبلات، کپی‌رایترها و تنظیم‌کنندگان متن‌های تبلیغاتی را به سخره گرفته‌ است. آن‌هایی که در طرح ادعاهای گزاف با هم رقابت می‌کنند و ابایی هم ندارند که اهمیت چیزهایی مثل دوش و فاضلاب را هم تا حد فلسفی‌ترین بخش‌های زندگی انسان‌ها بالا ببرند.

جدا از هر نظری که دربارهٔ این متن دارید و می‌نویسید، آیا شما هم در تبلیغات، شعارهایی دیده‌اید که یک برند یا محصول را فراتر از آن‌چه هست معرفی کرده و قلمرویی بسیار وسیع‌تر از کارکرد واقعی را برای آن برند یا محصول ترسیم کند؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    وحید قاسمی ، مهرداد ، پویا مرادزاده ، زهرا محمودی ،

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تبلیغات به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تبلیغات
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۶ نظر برای حمامی برای شما | از کتاب هر چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد | راجز روزنبلات

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرضا شعبانعلی

    من وقتی متن روزنبلات رو خوندم، خصوصاً با در نظر گرفتن ارتباطش با اون چند جمله‌ای که از تبلیغ در Home نقل کرده بود، یاد شعارهای تبلیغاتی که بعضی از بانک‌ها و بیمه‌های خودمون مطرح می‌کنن و اسامی‌ای که برای طرح‌هاشون انتخاب می‌کنن افتادم. مثلاً‌ عنوان‌هایی از جنس «تأمین آتیهٔ فرزندان شما»

    در یک کشور توسعه‌یافته هم چنین ادعایی وجود نداره و گزافه، در کشورهایی مثل ما که تأمین آتیهٔ خود والدین هم راحت نیست. اون رئيس و مدیرعامل بانک و بیمه هم که این شعار رو تأیید کرده، آتیهٔ خودش معلوم نیست و ممکنه فردا عوضش کنن، کارکرد تبلیغاتی این جمله‌ها رو می‌فهمم. اما همیشه وقتی می‌خونمشون خنده‌ام می‌گیره. 

    توی دلم می‌گم: بالاخره یه پولی می‌گیرین یه سودی به دست میارین یه مقدار کم از اون رو هم به مردم می‌دین. دیگه این‌قدر بزرگ‌ کردن نمی‌خواد.

    شاید اگر ایدهٔ روزنبلات به ذهن خودم رسیده بود، متنی از این دست رو برای «تأمین آتیهٔ فرزندان» می‌نوشتم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .