Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


ارزش خبرهای حذف شده | جیمز گلیک



دعوت به گفتگو در متمم، فرصت و بهانه‌ای برای بحث، گفتگو، و تبادل نظر است.

معمولاً جمله‌هایی که در دعوت به گفتگو به بحث گذاشته می‌شوند، گزاره‌های علمی دقیق نیستند، بلکه بیشتر حرف‌هایی برخاسته از تجربه‌ی گوینده‌ هستند که ممکن است ما با آن‌ها موافق یا مخالف باشیم.

عبارتی که این بار انتخاب کرده‌ایم، از جیمز گلیک (James Gleick) است.

جیمز گلیک را معمولاً به خاطر کتاب‌های علمی عمومی‌اش مانند اطلاعات (The Information) و آشوب (Chaos) و سفر در زمان (Time Travel) می‌شناسند. اما نکته‌ای که ما از او انتخاب کرده و نقل می‌کنیم، به خاطرات و تجربیات دوران روزنامه‌نگاری‌اش برمی‌گردد.

او تعریفی از کار روزنامه‌نگاری ارائه می‌دهد که تا حدی با تعریف و تصور رایج از شغل روزنامه‌داری و رسانه‌گردانی متفاوت است:

در دورانی که در نیویورک‌تایمز کار کردم آموختم که مردم به خاطر خبرها و مقاله‌هایی که منتشر می‌کنیم، به ما پول نمی‌دهند. آن‌ها به خاطر انبوه خبرها و مقاله‌های بیهوده‌ای که ما کنار می‌گذاریم و در اختیارشان قرار نمی‌دهیم، به ما پول می‌دهند.

این صحبت‌های جیمز گلیک، فرصت خوبی است تا درباره‌ی خبر و خبررسانی بیشتر فکر کنیم و با هم حرف بزنیم.

مثل همه‌ی مباحثی که با عنوان دعوت به گفتگو مطرح می‌شوند، از طرح هر نوع بحث و ایده و صحبتی در این‌باره استقبال می‌کنیم. اما شاید سوالات زیر، نقطه‌ی آغاز مناسبی برای فکر کردن بیشتر به حرف گلیک باشند:

  • آیا با حرف گلیک موافقید؟ مصداق و نمونه‌ای در تأیید یا رد آن در ذهن دارید؟
  • اگر با حرف گلیک موافقید، آیا آن را عملی می‌دانید؟ آیا واقعاً می‌توان یک رسانه‌ی خبری داشت و به مخاطب گفت: «من خبرهای بسیاری را برایت نقل نخواهم کرد؟»
  • به نظرتان در شرایط امروز کشور ما، اگر رسانه‌ای تمرکز خود را بر حذف خبرها (و نه ارائه‌ی همه‌‌ی خبرها) بگذارد، مخاطبانش بیشتر می‌شوند یا کمتر؟ اگر مخاطبان کمتر شوند، مدل درآمدی چنین رسانه‌ای چه باید باشد؟
  • آیا می‌توان حرف گلیک را یک ایده برای راه‌اندازی یک رسانه‌ی خبری در نظر گرفت؟ یا بیشتر باید آن را به عنوان حرف روشنگرانه‌ی که قابلیت پیاده‌سازی ندارد، بخوانیم و بشنویم؟
  • این حرف، چه ایده‌هایی را در خارج از فضای خبری و رسانه‌ای در ذهن شما زنده می‌کند؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت رسانه به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت رسانه
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶ نظر برای ارزش خبرهای حذف شده | جیمز گلیک

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامان عزیزی

    من فکر می کنم حداقل از دو منظر میشه گفته ی گلیک رو بررسی کرد:

    اول- میشه از نظر اصول روزنامه نگاری حرفه ای بهش نگاه کرد. مثلاً مسئولیت یک روزنامه نگار اقتضا می کنه که بدون سوگیری و جانبداری، به روایت کردن بپردازه(اینجا به این موضوع کاری نداریم که اصلاً چنین چیزی ممکن هست یا نه!). از این منظر اگه نگاه کنیم، هر نوع فیلتر کردن اطلاعات و هر نوع سوگیری ای ، با اصول اولیه ی روزنامه نگاری، در تناقض و تضاد قرار میگیره. در واقع اصول روزنامه نگاری اقتضا می کنه که شما با نظر و سلیقه و سوگیری خودت، دست به حذف و فیلترکردن نزنی.

    دوم- در دنیای "فوران اطلاعاتی" که شاهدش هستیم، به نظرم فیلتر کردن، به موضوعی حیاتی و مهم تبدیل شده. از طرفی خیل عظیمی از مخاطبان هم، فیلتر کردن هوشمندانه و آگاهانه رو یاد نگرفتند. به نظر من میشه به رسانه ای فکر کرد که این وظیفه رو(شاید در حوزه خاصی) به عهده بگیره(طبیعتاً در یک چارچوب شفاف و اصولی و بر طبق فرآیندهایی که برای همه مخاطبانش قابل تشخیص باشه).

    فکر می کنم ایده ی جذاب و گیرایی هست. و به نظرم نه تنها مخاطبانش کم نمیشن بلکه به مرور(و اگه حرفه ای و شفاف عمل کنه) مخاطبانش بیشتر و بیشتر هم میشن.

    و البته در کنار همه خوبی هاش آفت های خودش هم داره.

    حاشیه: در کل به نظرم همه ی رسانه ها، همیشه مشغول همین کار بوده و هستن.(فیلتر کردن). تفاوتی اگر هست در نحوه و فرآیندها و چارچوب های شفاف یا غیر شفافِ فیلتر کردن است و البته منافع صاحبان رسانه.

     

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .