Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


سیستمی برای افزایش دقت خبرها و کاهش شایعه پراکنی و خبرهای دروغ


خبرهای دروغ و شایعه پراکنی

تجربه های ذهنی یا Thought Experiments تمرین‌هایی هستند که برای تمرین مدل‌سازی ذهنی و افزایش قدرت تحلیل، افزایش تمرکز و توسعه خلاقیت به کار می‌روند. البته یک تجربهٔ ذهنی لزوماً برای همهٔ این موارد مفید نیست و با توجه به موضوع و طراحی‌اش، یک یا چند مورد از آن‌ها را پوشش می‌دهد.

تا کنون در متمم تجربه های ذهنی متعددی را مطرح کرده‌ایم که همهٔ آن‌ها از طریق صفحهٔ تجربه های ذهنی در دسترسند. این بار می‌خواهیم به سراغ تجربهٔ ذهنی دیگری در حوزهٔ رسانه برویم که رابین هنسون (Robin Hanson) آن را مطرح کرده است.

هنسون به همراه کوین سیملر (Kevin Simler) در سال ۲۰۱۸ کتابی تحت عنوان فیل در ذهن (The Elephant in The Brain) منتشر کردند و در آن به بررسی انگیزه های پنهان انسان‌ها در رفتارهای روزمره پرداختند. انگیزه‌هایی که اغلب، یا از آن‌ها خبر نداریم و یا آن‌ها را جدی نمی‌گیریم.

The Elephant in the Brain - Book Cover

نگاه هنسون و سیملر به بسیاری از رویدادهای روزمره، معمولاً با چیزی که ما در ذهن داریم تفاوت دارد و به همین علت، آشنایی با حرف‌ها و دیدگاه‌هایشان می‌تواند دریچهٔ ذهن‌مان را به روی زوایای تازه‌ای از رفتارها و تصمیم‌های روزمره باز کند. آن‌ها از فرصت‌های مختلف استفاده می‌کنند تا با پیشنهاد فرض‌های تازه (درست یا نادرست)،  به ما کمک کنند مفروضات خود را به چالش بکشیم.

به عنوان مثال، ممکن است بسیاری از ما بر این باور باشیم که انسان‌ها دوست دارند خبرهای دقیق را بشنوند و خبرهای دقیق و درست را نقل کنند. اما چرا از این زاویه به مسئله نگاه نکنیم که خبرهای ترکیبی (بخشی دروغ و بخشی واقعی) جذاب‌ترند؟

حتی از زاویه‌ای دیگر می‌توانیم بگوییم شاید کارکرد اصلی خبر، این نیست که ما «مطلع» شویم و اطلاعات خود را به‌ افراد دیگر منتقل کنیم. بلکه شاید خبر،‌ صرفاً قرار است مجموعه‌ای از موضوعات مد روز باشد که می‌خواهیم با آن‌ها بهانه‌ای برای گفتگو بسازیم.

این کتاب و نوع نگاه نویسندگان به موضوعات مختلف زندگی روزمره، می‌تواند موضوع بحثی جداگانه باشد. اما فعلاً قصد داریم به عنوان تجربه ذهنی، یکی از پیشنهادهای هنسن را با عنوان «سیستم های ارزیابی اعتبار خبر» بررسی کنیم.

سیستمی برای اعتبارسنجی اخبار و کاهش خبرهای دروغ و غیردقیق

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین و مشارکت در بحث

چنین سیستمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ضعف‌ها و قوت‌هایش در چیست؟

 اگر آن را عملی نمی‌دانید، مهم‌ترین علت‌های عملی نبودنش در چیست؟

آیا می‌توانید اصلاح یا تعدیلی را پیشنهاد دهید که آن را به یک طرح اجرایی نزدیک کند؟

 چه تبعات بلندمدتی در اجرای چنین طرحی وجود دارد که می‌تواند آن را بی‌اثر یا کم‌اثر کند؟

موارد بالا صرفاً چند نمونه از نکاتی هستند که می‌شود به آن‌ها فکر کرد. مانند سایر تجربه‌های ذهنی، هر فکر و ایده‌ای که با این تمرین تداعی شود، می‌تواند ارزشمند و آموزنده باشد.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمد علی خبیری ، نرگس مهراجی ، نورالدین حسینی ، مریم رئیسی ، کیان اعظمی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت رسانه به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت رسانه
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۴ نظر برای سیستمی برای افزایش دقت خبرها و کاهش شایعه پراکنی و خبرهای دروغ

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مریم آزاد

    فکر می‌کنم این نوع سیستم حقیقت‌‌یاب کمک زیادی به جلوگیری از گسترش اخبارجعلی و دروغین نمی‌کنه.
    مورد اول اینکه گاهی برخی از اخبار زمان زیادی رو برای بررسی صحت و درستی در اختیار ما قرار نمیدن. ما باید بلافاصله بعد از شنیدن اخبار اقدام کنیم. با تکیه بر این ذهنیت که اگر احتمال درست بودن این خبر بالا باشه ما نباید زمان رو از دست بدیم.
    میتونیم عکس مورد اول رو هم فرض کنیم. مدت زمان اثبات واقعی بودن یک ادعا یا خبر، طولانی‌تر از آن هست که بتونیم با گذاشتن ضمانت از اتفاقی که در پی دریافت این خبر در سطح خرد و کلان روی داده جلوگیری کنیم. در حقیقت اثبات آن ادعا بعد از گذشت روزها و ماه‌ها کمک چندانی به پیامد‌هایی که داشته نمی‌کنه. در اصطلاح خبر‌ها سوخته هستند.
    و البته به این فکر کنیم که اگر در برابر یک ادعای دروغ یک دروغ دیگر مطرح بشه چقدر فرصت نیاز هست تا به ادعا‌هایی که در پی هم میان رسیدگی کنیم. تا زمان دریافت اخبار و ادعا‌های واقعی ما با چه میزان خسارت، ترس یا حادثه روبرو شدیم.
    به نظرم در این موارد مسئله‌ی اصلی زمان هست و ضمانت‌ها و شکایت‌ها بعد از مدتی تقریبا ارزش زیادی ندارند.
    یا  اخباری رو فرض می‌کنیم که نه دروغ هستند و نه واقعیت دارند. بیشتر تبلیغاتی که در اطراف خودمون می‌بینیم از این جنس هستند. به طور مثال در رابطه با خواص چای سبز به مطلبی برخورد کردیم که آنتی‌اکسیدان آن صد برابر بیشتر از ویتامین c هست. اگر این موضوع دروغ یا غیردقیقی برای تبلیغ چای سبز باشه چه کسانی می‌تونن این رو ثابت کنند؟ و اگر آنتی‌اکسیدانش فقط سی برابر بیشتر باشه اثبات صحت این موضوع چه تفاوتی ایجاد میکنه؟ به هر حال این هم نوعی اخبار دروغ به حساب میاد.
    بنابراین به نظرم در این رابطه قبل از هر چیز باید مطالعات گسترده‌ای انجام بگیره که در سال‌های اخیر واکنش مردم به کدوم یک از اخبار و در چه زمینه‌هایی بیشتر بوده. خبرهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یا حوزه‌ی سلامت. در این دسته بندی کدام اخبار بیشترین دروغ‌ها رو منتقل کردند. همین‌طور با گسترش تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی زیاد و تبدیل شدن تک تک افراد به یک رسانه در آینده اخبار دروغ در چه زمینه‌هایی بیشتر و پررنگ‌تر خواهد بود. با این دسته‌بندی طراحی سیستمی که عنوان شده تا حدی قابل قبول تره. از این جهت که تمرکز بر تایید خبر‌‌هایی هست که اهمیت بیشتری دارند. ما شاید بتونیم فقط تعداد محدودی از خبر‌‌ها رو رد یا تایید کنیم. ضمن اینکه فکر می‌کنم در این شرایط هم فقط بتونیم خبر‌گزاری‌های مکتوب و آنلاین، رسانه‌های برتر یا سایت‌های پربازدید یا همچنین کانال‌ها و افرادی که دنبال‌‌کننده‌های بیشتری دارند رو برای اجرای این ضمانت‌ها در نظر بگیریم. که البته باز هم ممکنه سرعت رسیدگی بالا به اخبار امکان‌پذیر نباشه، اما با هر تکذیب اطمینان افراد به خبر‌گزاری و شخص منتشر کننده‌ی خبرکمتر میشه.
    اگر سایت‌هایی رو داشته باشیم که برای رسانه‌ها و اخبارآنها در کنار این ضمانت‌ها‌ی پولی امتیازات منفی رو هم در نظر بگیرند شاید به مفید‌تر بودن این روش کمک کنه.
    به اعتقاد من این مسیر هم راهی برای از بین بردن تمرکز افراد یک جامعه و هدایت ذهن اونها به شکل بیشتر و دقیق‌‌تر به اخبار و پیگیری اونهاست. و البته در کنار این مسائل به شکل گیری سرگرمی‌های جدید هم باید فکر کنیم که انواع شرط بندی‌ها میتونه یکی از اونها باشه. که همین موضوع هم دوباره انگیزه‌ای برای گسترش تعداد اخبار دروغین هست.
    به نظرم به طور کلی چیزی که در این رابطه بیشترین  کمک رو به ما می‌کنه فاصله بین خبر‌ها و فهم ما  و نیاز ما به داشتن کنترل‌های درونی و آموزش تفکر انتقادی هست.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .