Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


معرفی کتاب خبر (راهنمای کاربران) | آلن دو باتن


کتاب خبر آلن دو باتن - راهنمای کاربران

تا کنون کتاب‌های متعددی را از آلن دو باتن در متمم معرفی کرده‌ایم که معمولاً مورد استقبال دوستان متممی نیز قرار گرفته است.

از جمله کتابهای معرفی شده می‌توان به اضطراب منزلت، هنر چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند و تسلی بخش های فلسفه اشاره کرد.

این بار می‌خواهیم در چارچوب مطالب پاراگراف فارسی به کتاب خبر آلن دو باتن بپردازیم. کتابی که می‌تواند برای طیف وسیعی از علاقه‌مندان به رسانه جذاب و آموزنده باشد.

حتی قبل از باز کردن کتاب، از تیتر فرعی آن می‌توانید محتوای کتاب را تا حدی حدس بزنید: دفترچه راهنمای کاربران (A user’s manual).

ما عادت داریم با اصطلاح User’s Manual در نخستین استفاده‌ها از وسایل پیچیده مانند دوربین و موبایل روبرو شویم. اما آیا خبر هم به «راهنمای کاربران» نیاز دارد؟ آیا مصرف کردن خبر هم، مانند استفاده از وسایل پیچیده، نیاز به یک دفترچه راهنما دارد؟

عنوان فرعی کتاب نشان می‌دهد که پاسخ آلن دو باتن به این سوال مثبت است. این پاسخ را در نخستین صفحات کتاب هم می‌توانید بخوانید:

از سنین پایین یاد گرفته‌ایم که مراقب قدرت تصاویر و واژه‌ها باشیم.

ما را به موزه برده‌اند و خیلی جدی گوشزد کرده‌اند که بعضی آثار هنرمندان فقید می‌توانند چشم‌انداز ما را به کل تغییر دهند.

ما با اشعار و داستان‌هایی آشنا شده‌ایم که می‌توانستند سرنوشت‌مان را دگرگون کنند.

اما عجیب اینجاست که در مورد تصاویر و واژه‌هایی که هر ساعت از طریق اخبار به ما ارائه می‌شود آموزشی نمی‌بینیم.

رسالت خبر این است که هر آنچه از قرار معلوم در جهان غیر معمول و مهم است را پیش روی ما بگذارد: بارش برف در استوا؛ فرزند نامشروع رییس‌جمهور، دوقلوهای به‌هم‌چسبیده.

با این همه به رغم پیگیری مصمم موارد نابهنجار، چیزی که خبر ماهرانه بر آن چشم بسته، جایگاه بلامنازعی است که خود در حیات روزمره‌ی ما دارد.

کتاب خبر - راهنمای کاربران - آلن دو باتن

آلن دو باتن در این کتاب، از دو منظر متفاوت به مسئله‌ی خبر نگاه می‌کند: یکی دیدگاه تولیدکنندگان خبر و دیگری دیدگاه ما مخاطبان به عنوان مصرف‌کننده‌ی اخبار.

پس از هر چند پاراگراف، معمولاً‌ زاویه‌ی دید را از تولیدکننده به مصرف‌کننده  و بالعکس تغییر می‌دهد تا هر دو سوی ماجرا را دیده باشد:

چرا ما مخاطبان مدام اخبار را چک می‌کنیم؟ بخش زیادی از این موضوع به ترس باز‌می‌گردد. پس از حتی اندک زمانی دور بودن از اخبار، بنا به عادت، احساس نگرانی در ما رو به افزایش می‌گذارد.

… در عین حال نوع خاصی از لذت هم در این حین در کار است. اخبار هر چقدر هم وحشتناک و شاید حتی در بدترین شکل ممکن، می‌تواند در حکم رهایی باشد از بار خفقان‌آور زندگی ما با خودمان.

… قحطی، شهری سیل‌زده، قاتل زنجیره‌ای فراری، استعفای دولت، پیش‌بینی اقتصاددانی از صف طویل مستمندان در سال آتی؛ چنین آشوب‌های بیرونی دقیقاً می‌توانند همان چیزی باشند که ما را به حس آرامش درونی رهنمون شوند.

آلن دو باتن کتاب خود را به شش بخش تقسیم کرده و در هر بخش یکی از انواع اخبار را از دید طرفین معادله (تولیدکننده و مصرف‌کننده) بررسی کرده است:

  • اخبار سیاسی
  • اخبار جهان
  • اخبار اقتصادی
  • اخبار هنرمندان و سلبریتی‌ها
  • اخبار حوادث
  • اخبار مرتبط با مصرف‌ و جامعه‌ی مصرفی

هر بخش با متن یک خبر از یکی از رسانه‌های خبری بزرگ جهان آغاز شده و در داخل متن هم، بارها از خبرهایی که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند، به عنوان شاهد و مثال، استفاده شده است.

شاید خواندن بخش‌هایی از فصلِ «زخم‌های شهرت» برایتان جذاب باشد:

آنانی که پا در مسیر شهرت می‌گذارند رویای به دست آوردن نوع خاصی از توجه را در سر می‌پرورانند: توجه متعالی، که به واسطه‌ی آن مخاطبانی را تصور می‌کنند که به استعدادهایشان توجه دارند و خطاهایشان را می‌بخشند، مخاطبانی که شبیه والدی مهربانند، یا معلمی آرمانی و یا پروردگاری سخاوتمند و همه‌جا-ناظر.

بعد وقتی مشهور شدند در می‌یابند که با پیچیده‌ترین نوعِ توجه مواجه‌اند، توجهی که طی آن از پی عشق شدید ناگهان نفرت برمی‌آید؛ با کوچک‌ترین لغزشی به بی‌رحمانه‌ترین نوع تعصب رفتار می‌شود؛ ضعف‌ها مورد حمله قرار گرفته و بخشیده نمی‌شوند، توجه شدیدی معطوف موضوعاتی می‌شود که به کل به استعداد منجر به شهرت بی‌ارتباط است.

دلیل این‌که ما طالب شکست دیگرانیم و از خواندن شایعه‌ی اشتباهات دیگران لذت می‌بریم در نهایت بسیار غم‌انگیز است؛ چون ما از عدم توجه به شدت عصبانی هستیم و از این رو می‌کوشیم با مجازات کردن کسانی که گمان می‌بریم حق‌مان را خورده‌اند خود را تخلیه کنیم.

آخر نکته‌ای که آلن دو باتن در فصل پایانی کتاب به آن پرداخته، «خبر گرفتن از خویش» است. این‌که ما باید در کنار استفاده‌ی حرفه‌ای و پخته از اخبار، اهمیت خبر گرفتن از خود را هم به‌خاطر داشته باشیم و به فراموشی نسپاریم:

به سفرهای طولانی با قطار نیاز داریم که نه دسترسی به اینترنت برایمان میسر باشد نه کتابی به همراه داشته باشیم، واگن‌مان تقریباً خالی از مسافر، چشم‌انداز پیش روی‌مان وسیع؛ و تنها صدای ممکن صدای ریتمیک حرکت چرخ‌ها بر ریل باشد.

ما به سفرهای هوایی نیازمندیم با صندلی‌ای کنار پنجره، بی این‌که لازم باشد دو سه ساعتی بر چیزی غیر از بودن بر فراز ابرها و حضور مدام موتور رولز رویس چند متر آن‌طرف‌تر در سرمای غیرقابل‌تصور زیر بال خاکستری […] فکر کنیم.

ترجمه کتاب خبر

ترجمه‌ای که ما تهیه کردیم، توسط شقایق ناظرزاده انجام شده و نشر فرمهر زحمت انتشار آن را بر عهده داشته است.

ترجمه نسبتاً روان است. اما حفظ ساختار جملات انگلیسی در ترجمه‌ی فارسی و استفاده‌‌ی غیرضروری از واژه‌های نامأنوس (مثلاً تدهین، شقاق، منتج و …) باعث شده که جای خالی ویراستار در تولید این کتاب حس شود.

امیدواریم ناشر برای چاپ‌های بعدی، روی ویراستاری این کتاب هم سرمایه‌گذاری کند. چون به نظر می‌رسد که کتابی با چنین موضوعی، حداقل چند سال در پیشخوان کتابفروشی‌ها بماند و مشتری داشته باشد و این عمر طولانی، ارزش آن را دارد که روی بهبود کتاب، سرمایه‌گذاری شود.

در پایان اگر دوستان عزیز متممی، ترجمه‌های دیگری از این اثر را هم مطالعه کرده‌اند، خوشحال می‌شویم دیدگاه خود را درباره‌ی ترجمه با دوستان دیگرشان به اشتراک بگذارند.

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    شهرزاد ، م وحیدنیا ، سارا حق بین ، آناهیتا ، محمدعلی عبدالعلی‌زاده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت رسانه به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت رسانه
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۸ نظر برای معرفی کتاب خبر (راهنمای کاربران) | آلن دو باتن

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : Luck

    این کتابو فعلا نخوندم، اما یکی از کتابای خوب در این زمینه از نیل پستمن و استیو پاورز به اسم چگونه اخبار تلویزیون را تماشا کنیم هست که با نگاه جالب و انتقادی اقای پستمن به دنیای اخبار و اینکه رسانه ها با چه ترفندهایی صرفا برای رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی اخبار تولید میکنند میپردازه. به کسایی که به این زمینه علاقمند هستن مطالعش رو پیشنهاد میکنم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .