Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


نظم شخصی و فعالیت در زمانهای خاکستری


نظم شخصی و فعالیت در زمانهای خاکستری

زمانی که بحث مدیریت زمان در متمم را آغاز کردیم، گفتیم که مدیریت زمان و نیاز به آن، یک مشکل ریشه ای نیست، بلکه بیماریها و عادات رفتاری متعدد نادرستی هستند که نیاز به مدیریت زمان، به شکل عوارض آنها خودش را نشان می‌دهد. تعداد این بیماریها هم کم نیست و در همان بحث مدیریت زمان، فهرستی از آنها را ارائه کردیم.

در ادامه به بحث نظم شخصی و کاربرد آن در مدیریت زمان پرداختیم و توضیح دادیم که فلسفه‌ی اصلی نظم شخصی، ترجیح «تحلیل‌های منطقی» به «اقدام‌های احساسی» است.

اکنون زمان آن است که به صورت کاربردی به بررسی جنبه‌های مختلف نظم شخصی بپردازیم و کارکرد آن را در مدیریت زمان ببینیم. اگر چه مفهومی که در ادامه این نوشته مورد استفاده قرار می‌گیرد مفهومی عمومی است در بسیاری از کتابها و مقالات به آن اشاره شده، اما متمم از عبارت «زمانهای خاکستری» که توسط استیو پاولینا در «کتاب Personal Development» خود مطرح کرده است برای نام گذاری آن استفاده می‌کند.

قبل از اینکه بحث را ادامه دهیم به این سوال‌ها فکر کنید:

 آیا تا کنون برای شما پیش آمده است که  وقتی سرگرم تنظیم یک گزارش هستید، لحظه‌ای نگاهی به موبایل خود بیندازید و متوجه شوید که همین الان یک گروه وایبری جدید ایجاد شده و بعد با خود فکر کنید که چه کسی شما را به این گروه اضافه کرده و بعد هم درگیر مطالعه چند مطلب آخر آن گروه شوید و بعد هم فهرست اعضای آن گروه را ببینید و تلاش کنید حدس بزنید که از میان آنها چه کسی آشنای شما یا دعوت کننده‌ی شما بوده و در نهایت متوجه شوید که الان یک ساعت است که کاغذها و گزارش‌های خود را کنار گذاشته‌اید؟

  آیا تا کنون برای شما پیش آمده است که  در حال خواندن یک کتاب باشید و به شدت روی یک موضوع متمرکز باشید و ناگهان زنگ یک تلفن یا متن یک پیامک، شما را به کلی از فضای کتاب و مطالعه خارج کند؟

 آیا تا کنون برای شما پیش آمده است که  در حال کار با کامپیوتر خود باشید و به عنوان مثال مشغول خواندن متمم باشید و ناگهان پیام یک دوست در فیس بوک یا ایمیلی که همین الان رسیده به صورت پنجره‌ای کوچک در کنار صفحه پدیدار و محو شود (کاری که Gmail و Outlook و نرم‌افزارهای مشابه عموماً انجام می‌دهند و در کنار پایین صفحه، به ما نشان می‌دهند که یک ایمیل یا یک پیام جدید رسیده). شما هم به خواندن آن پیام و یا مطالعه آن ایمیل وسوسه شوید و وقتی به سراغ ایمیل رفتید ببینید مثلاً ایمیل شکایت یکی از همکاران است و شما در جستجوی او بروید تا ببینید گلایه‌اش از چه بوده و در این میانه، مطالعه شما رها شود و متمم تنها بماند؟

بعضی از ابزارها با حضور خود در زندگی ما، نظم شخصی را از ما میگیرند

محدودیت در دسترسی کامل به این مطلب

برای مشاهدهٔ متن کامل این مطلب کافی است (بدون پرداخت هرگونه هزینه) در سایت متمم ثبت نام کنید. پس از ثبت‌نام به تعداد قابل‌توجهی از درس‌‌های متمم دسترسی پیدا خواهید کرد نمونهٔ آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک زیر ببینید:

نمونه درس‌های کاربر آزاد متمم

البته اگر بخواهید به همهٔ درس‌های متمم دسترسی داشته باشید، لازم است حق اشتراک بپردازید.

ثبت نام رایگان    تجربه‌ٔ متممی‌ها

[لینک مرتبط: تکنیک پومودورو چیست؟]

تمرین:

با توجه به توضیحات بالا، یک مقطع زمان سیاه برای یک کار مهم خود طراحی و اجرا کنید و گزارش آن را بعداً برای بچه‌های متممی بنویسید. اینکه چه کاری قرار بوده انجام دهید. اینکه عدم تمرکز احتمالی را ناشی از چه چیزهایی دیده‌اید. چگونه آنها را حل کرده‌اید و آیا توانسته‌اید به هدفی که برای آن بازه‌ی زمانی سیاه گذاشته بودید دست پیدا کنید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    علی ، مهسا ابراهیمی ، علی اکبری ، زهرا قاسمی ، سینگری عادل

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت زمان به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت زمان
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۵۸۶ نظر برای نظم شخصی و فعالیت در زمانهای خاکستری

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : یاور مشیرفر

    قرار بود برنامه سیاه و سفید سال 88 خودم را برایتان بنویسم، متأسفانه آن قدر گاها در زمان «خاکستری» و زمان پرکار بیکاری گرفتار آمده بودم که حتی حوصله نوشتن هم نداشتم؛ به هر حال.

    من این برنامه مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد سال 89 را تقریبا 9 ماه بدون وقفه و کوچکترین تغییر پیش بردم. آن قدر دقیق که اساسا گویی این من بودم که زمان را تحت کنترل خود داشتم.

    ساعت 6:00 بیداری
    ساعت 6:10 ورزش بیرون از خانه
    ساعت 6:40 خرید نان
    ساعت 6:55 دوش صبحگاهی
    ساعت 7:05 صبحانه
    ساعت 7:20 زبان انگلیسی
    ساعت 9:30 استراحت (ده دقیقه)
    ساعت 9:40 یکی از دروس شش گانه کارشناسی ارشد
    ساعت 11:50 حرکات کششی (10 دقیقه)
    ساعت 12:00 پیاده روی ظهر (نیم ساعت)
    ساعت 12:30 صرف ناهار
    ساعت 13:00 خواب بعد از ناهار
    ساعت 14:30 درس دوم از مجموعه دروس کارشناسی ارشد
    ساعت 17:00 استراحت (ده دقیقه)
    ساعت 17:10 گوش کردن به موسیقی (سی دقیقه)
    ساعت 17:40 درس سوم از مجموعه دروس کارشناسی ارشد
    ساعت 19:00 پیاده روی عصرگاهی (یک ساعت)
    ساعت 20:00 تماشای فیلم و سریال
    ساعت 22:00 خواب

    روزهای جمعه تعطیل (شامل گشت و گذار در پارک، استخر، کوهنوردی و فعالیت های مشابه)

    از شش درسی که باید برای کنکور کارشناسی ارشد «رشته زمین شناسی» می خواندم، هر روز سه درس داشتم به علاوه «زبان انگلیسی» که هر روز می خواندم. اساسا در ساعت مطالعه زبان بی اختیار سیم کشی ذهنم به سمت انگلیسی می رفت و آن قدر غرق مطالعه و Self Talk می شدم که یقین دارم اگر کسی چیزی از من می پرسید قطعا انگلیسی جواب می دادم.

    در آن روزها تماما احساس تسلط بر گذشت زمان داشتم و اگر از فعالیت سفیدی زودتر تمام می شدم، با بی صبری انتظار روی هم آمدن عقربه ها و رسیدن زمان فعالیت را می کشیدم. آن روزها من سه برنامه نوشته بودم که شامل برنامه دراز مدت (کلیات ضرایب دروس و ساعات مورد نیاز مطالعه برای آن ها)، برنامه میان مدت (کلیات سه ماهه مطالعاتی و اهداف مورد نیاز در انتهای هر ماه؛ به تناسب شامل افزایش میزان کیفیت مطالعه و تست زنی به خصوص در سه ماهه آخر) و برنامه کوتاه مدت هفتگی و روزانه که ساعت به ساعت آن را روزهای جمعه تعیین می کردم.

    در آن روزها من هیچ زمان «خاکستری» تقریبا نداشتم. نه از اینترنت خبری داشتم، نه عضو فیس بوک بودم، نه به کسی پیام میدادم و تقریبا هیچ وقت تلفنم زنگ نمی خورد و معمولا هم سایلنت بود.

    با این برنامه توانستم، زبان را 70 درصد و از شش درس موجود سه درس را بالای 60 درصد، دو درس را میانگین 40 درصد و یک درس آخر (که اتفاقا درسی نبود که زیاد هم بخواهم بخوانم) را حدود 20 درصد زدم و رتبه 21 را کسب و در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول تحصیل شدم.

    و ای کاش آن روزهای تنهایی خوابگاه هرگز به فکر ثبت نام در «فیسبوک» نمی افتادم!

    با تشکر.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .