Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


نگاهی به تاریخچه ژیلت و بیک


تاریخچه بیک و ژیلت

مطالبی که در مجموعه داستان کسب و کار مطرح می‌شوند،‌ از صنایع مختلف، از مقاطع زمانی مختلف و از نقاط مختلف جهان، انتخاب می‌شوند.

گاه به نخستین فعالیت‌های اقتصادی انسان در هزاران سال قبل و گاه به آخرین اخبار اقتصادی جهان می‌پردازیم.

این داستان‌ها جدای از اینکه به صورت مستقل می‌توانند الهام‌بخش و آموزنده باشند، به عنوان محتوای کمک آموزشی در دوره MBA متمم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در سال ۱۹۸۶، ژوزف ماریو، معاون بازاریابی شرکت ژیلت، نگران آینده این صنعت بود. ژیلت در آن زمان با فروش سالیانه ۲٫۴ میلیارد دلار در سطح جهان، بزرگترین تولیدکننده تیغ اصلاح در جهان بود. در بازار آمریکا نیز که یک بازار ۷۰۰ میلیون دلاری محسوب می‌شد، حدود ۶۲% از سهم بازار در اختیار ژیلت بود.

دوره MBA - داستان تیغ ژیلت و بیکرشد بازار تولید تیغ، در سالهای اخیر کند شده بود. در طول سه سال رشد فروش مجموعاً در حدود ۳ درصد بود در حالی که سود سالانه شرکت، تنها ۱% رشد کرده و به ۱۶۰ میلیون دلار رسیده بود. ژیلت مجبور بود هر روز، محصول جدیدی را تولید و به بازار معرفی کند، تنها با این هدف که موقعیت قبلی خود را در بازار حفظ نماید.

عامل نگران‌کننده دیگر، مطرح شدن تیغ‌های یک‌بار مصرف بود که با قیمت بسیار پایین در بازار عرضه می‌شدند. ۱۲ سال پیش، زمانی که برای نخستین بار تیغ‌های یک‌بار مصرف مطرح شدند، هیچکس آنها را جدی نمی‌گرفت اما امروز، این تیغ‌ها نیمی از بازار آمریکا را به خود اختصاص داده بودند. البته در آن زمان ژیلت در تیغ‌های یک‌بار مصرف نیز سهم‌بازاری بیشتر از سایر رقبا داشت. اما واقعیت این بود که حاشیه سود تیغ‌های یک‌بار مصرف بسیار پایین بود.

برای شرکتی که یک سوم فروش و دو سوم سود خود را از تیغ‌های کارتریجی (قابل تعویض بر روی یک دسته ثابت) به دست می‌آورد این وضعیت خبر ناخوشایندی بود.

صادرات (که ۵۷% فروش و ۶۱% سود را به خود اختصاص می‌داد) نیز در شرایط مناسبی قرار نداشت. بازار تیغ در بیرون مرزها هم به بلوغ رسیده بود. تنها دلخوشی مدیران ژیلت، کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها بود، شاید این تغییر بتواند در کوتاه‌مدت به کمک ژیلت بیاید.

تکنولوژی تیغ

از سال ۱۹۰۳ که کینگ‌ژیلت اولین سری تیغ‌های اصلاح ایمن (با احتمال پایین بریدن صورت) را معرفی کرد، طی چندین دهه، مردم به دیدن تبلیغات ژیلت عادت کرده بودند.

شرکت سالیانه ۲۰ میلیون دلار خرج تحقیق و توسعه می‌کرد. ۲۰۰ نفر در بخش تحقیق و توسعه، با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز، در حوزه متالورژی و بیوشیمی، با دقت و حوصله بسیار، به مطالعه و تحقیق در مورد چگونی رشد موی صورت می‌پرداختند.

هر روز، ۱۰۰۰۰ نفر با دقت تمام، نتایج اصلاح خود را بر روی فرم‌های مخصوصی که توسط ژیلت تهیه شده بود با دقت و جزییات زیاد ثبت می‌کردند. از این ۱۰۰۰۰ نفر، ۵۰۰ نفر در اتاقک‌های خاصی که با دوربین‌های ویدئویی کنترل می‌شد، اصلاح می‌کردند. گاهی موهای اصلاح شده، جمع می‌شد، وزن آنها اندازه‌گیری و ثبت می‌شد و برنامه‌های آماری پیچیده، به تحلیل این اطلاعات می‌پرداختند.

دوره MBA - داستان کسب و کار

محدودیت در دسترسی کامل به این درس

دوست عزیز.

بحث تاریخچه ژیلت و بیک برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است.

با عضویت به عنوان کاربر ویژه‌ی متمم، علاوه بر دسترسی به این مطلب، به سایر بحث‌هایی هم که تحت عنوان داستان کسب و کار مطرح می‌شوند دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌ها و مطالب مطرح شده، ما فکر می‌کنیم شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دوره MBA متمم

  اصول و فنون مذاکره

  مهارت فروش

  تفکر سیستمی

  کارآفرینی

عرضه سایر محصولات و توجه به بازارهای جدید

ژیلت در نهایت دو استراتژی دیگر را نیز مورد توجه قرار داد. استراتژی نخست،  حرکت به سمت بازار کشورهای در حال توسعه بود که هنوز فرهنگ اصلاح در آنها مانند سایر کشورهای جهان نهادینه نشده بود. شاید بتوان هند را نمونه‌ای از این کشورها دانست.

حرکت دیگر، عرضه محصولات جنبی مانند خمیر اصلاح و Aftershave بود که میتوانست مشتریان فعلی را ساده‌تر به خرید آنها ترغیب کند.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مریم غدیری ، پریسا پورطاهریان ، انرژیده ، وحید قاسمی ، حسین

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری داستان کسب و کار به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه داستان کسب و کار
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۷۲ نظر برای نگاهی به تاریخچه ژیلت و بیک

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هومن کلبادی

    یاسین جان سلام
    مثالِ جالبی که زدید و تکه کلامِ استیو جابز ( آشغال ) رو که گفتید ، تداعی کنندۀ فایلِ رادیو مذاکره در موردِ استیو جابز بود که محمدرضای عزیز و آقای امیر تقوی در موردِ این مردِ بزرگ صحبت کردند . در خصوصِ ادامۀ کامنتتون می خواستم بگم همونطور که اشاره کردید ، تازه واردِ مشکل ساز برای ژیلتِ کهنه کار . این متن و این مثال من رو به یادِ شرکتِ خودروسازیِ مرسدس بنز و شرکت خودروسازیِ تویوتا انداخت . فکر می کنم یک عاملِ برتریِ شرکت هایی مثلِ تویوتا و بیک ، استفاده از آنالوژی باشه که تلاش کردن چیزی که قبلاً درست شده رو ارتقا بدن . شرکتِ مرسدس بنز در سالِ 1883 شروع به کار کرد و مثلِ ژیلت ، همیشه تلاش کرد خودروهایی متفاوت و با کلاسِ بالا ( هم از نظر کیفیت و هم قیمت ) تولید کنه ولی شرکتِ تویوتا که در سالِ 1937 فعالیتِ خودش رو شروع کرد ، به طور جدی به یکی از رقبایِ سرسختِ بنز تبدیل شد و حتی در بازارِ خودرو های لوکس ، برای رقابت با خودروهای بنزِ کلاس S و حتی میباخ (Maybach) که لوکس ترین و گرانترین خودروی تولید شده توسطِ شرکتِ خودروسازیِ دایملر(از زیر مجموعه هایِ بنز) ، زیر شاخۀ لکسوس (Lexus) رو ایجاد کرد و تونست با قیمتی بسیار پایینتر ، همون امکانات رو در اختیارِ مشتریان قرار بده و بازار رو از انحصارِ بنز و BMW خارج کنه . حتی در زمینۀ تولیدِ خودروهای ارزان قیمت ، شرکتِ تویوتا ، با مشارکتِ یک ایرانیِ یزدی ( صاحبِ گروهِ صنعتیِ تاتا در هندوستان ) در هندوستان ، اقدام به تولیدِ تویوتایی بسیار ارزان سازی شده با قیمتِ 2500 دلار کردن و تا حدِ زیادی ، گویِ سبقت رو در بازارِ خودروهای ارزان قیمت از رقبا ربود . در حالِ حاضر تویوتا با تنوعِ محصولی در حدودِ 186 مدل ، یکی از بیشترین طیفِ محصولات رو در اختیارِ مشتریانِ خودش قرار میده و تا کنون بیش از 210 میلیون دستگاه خودرو تولید کرده است . همین اتفاق در سالهایِ اخیر ، برای تویوتا هم در حالِ وقوع هست و با ظهورِ شرکت هایی مثلِ هیوندایی و کیا ( با استفاده از آنالوژی و ارائۀ محصولاتی با کیفیت و ارزان تر به نسبتِ رقبا و با توجه به ارزشِ برندِ پایین تر ) در آینده ای نزدیک ، قسمتِ عمده ای از سهمِ بازار ، به این دو شرکت وشرکت های نوظهورِ چینی اختصاص خواهد یافت . همونطور که در مبحثِ «ارزشِ برند» گفته شد ، خودروها بسته به اینکه آرمِ جه برندی رویِ دربِ صندوق عقبشون باشه ، قیمتشون از 10 تا 100 هزار دلار متفاوته و به نظرِ من ، به زودی چیزهایِ دیگه ای مثلِ کیفیت ، امکانات(options)، امکاناتِ رفاهی (facilities) ، مشخصاتِ فنی و بسیاری عواملِ دیگه ای که نقشِ مهمتری نسبت به ارزشِ برند برای مشتریان و مصرف کنندگانِ محصولات و خدمات دارن ، نقشِ پررنگ تری در تعیینِ سهمِ بازارِ کالاها و خدماتِ مختلف خواهند داشت ، حتی در کشورِ انحصار زدۀ ما با اقتصادِ دولتی .
    به امید دیدار در سمینارِ 6/6 (9 روز دیگه) و جای بهاربهارِ عزیز و دوستانی که نمیتونن بیان سبز

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .