Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چگونه فهرست شایستگیهای کلیدی را تهیه کنیم – درس ۳


چگونه فهرست شایستگیهای کلیدی را تهیه کنیم؟

حدود سالهای ۱۹۷۰ میلادی بود که دیوید مک کللند در شرکت McBer، به دولت آمریکا کمک می‌کرد تا ویژگی‌های مناسب برای مقامات سیاسی و کسانی را که به نمایندگی دولت به کشورهای دیگر می‌روند تعیین کنند (این شرکت در همان سالها به مالکیت گروه ساعتچی درآمد و امروز به عنوان بخشی از گروه قدرتمند Hay فعالیت می‌کند).

در آن زمان، عملاً نخستین مدل‌های شایستگی در حال شکل گرفتن بود اما شیوه‌ی خاصی برای تدوین فهرست شایستگی‌های کلیدی وجود نداشت. تنها چیزی که مشخص بود این بود که دولت از اینکه مدرک دانشگاهی و نمره‌ی دروس را معیاری برای انتخاب دیپلمات‌ها قرار داده بود بسیار پشیمان بود و هزینه‌های زیادی را به خاطر اشتباهات آن افراد پرداخت کرده بود.

مک کللند تنها یک امکان در اختیار داشت و آن اینکه از دولت بخواهد لیست دیپلمات‌های معمولی و لیست دیپلمات‌های برتر را به او بدهند تا او بتواند به کمک همکارانش، به دنبال روش دیگری برای تعیین صلاحیت‌ها و تنظیم فهرست شایستگی‌ها بگردد.

فهرست اولیه‌ی آنها با وجودی که اثربخشی قابل قبولی داشت، چندان شفاف نبود. مثلاً در آن فهرست به عنوان یکی از شایستگی‌های کلیدی دیپلمات‌ها نوشته شده بود: Speed in reading political networks یا سرعت در تشخیص شبکه‌های ارتباط سیاسی. اما اینکه خود این شایستگی چیست و چه مشخصاتی دارد چالش جدیدی بود.

به هر حال، نخستین گام مک کللند – با وجود همه‌ی سادگی‌های آن و نقدهایی که به آن وارد است- یک ویژگی مهم داشت. مطالعات او نشان داد که حتی فهرست مبهمی از شایستگی‌ها همچنان می‌تواند اثربخش‌تر از معیارهای شفافی مانند مدرک تحصیلی یا نمرات دانشگاهی باشد.

امروز برای تهیه‌ی فهرست شایستگی‌ها، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها همچنان – مانند نخستین روزهای مک کللند – مصاحبه با شاغلین فعلی است. اما فرایندها شفاف‌تر شده و تجربیات گذشته کمک کرده است که شیوه‌های اثربخش‌تری در مصاحبه‌ها به کار گرفته شود.

در اینجا برای شما، فهرستی از منابع پیشنهادی برای تهیه‌ی فهرست شایستگی‌ها و همچنین توصیه‌هایی برای برگزاری جلسات مصاحبه در این باره، تنظیم و ارائه کرده‌ایم:

دسترسی کامل به این مطلب برای اعضای ویژهٔ متمم امکان‌پذیر است.

تمرین:

بر اساس روش بررسی رویدادهای کلیدی که در دستورالعمل بالا شرح داده شده، به موقعیت شغلی امروز خود یا یکی از موقعیت‌های شغلی قبلی خود فکر کنید و در مورد یکی از رویدادهای کلیدی – با توجه به سوالاتی که مطرح شده است – گزارشی بنویسید.

لازم نیست که جزییات اطلاعات را افشا کنید. صرفاً روند رویداد را شرح دهید و در نهایت ببینید که خودتان با توجه به این روند، آیا می‌توانید برخی از شایستگی‌هایی را که در آن موقعیت شغلی مورد نیاز است، استخراج کنید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مانی نیک روشن ، رها رمضانی ، مونا رمضانپور ، محمدمهدی علی زاده ، احسان صادقی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت منابع انسانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت منابع انسانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۱ نظر برای چگونه فهرست شایستگیهای کلیدی را تهیه کنیم – درس ۳

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : مریم وحیدنیا

    با درود
    هنگامی که کارشناس روابط عمومی یک شرکت تولید کننده لوازم خانگی بودم , مسولیت هماهنگی بازدید از خطوط تولید برعهده اینجانب بود. برای این هماهنگی نخست باید درخواست کتبی بازدیدکنندگان دریافت وپس از هماهنگی با مدیریت تولید قرار بازدید به درخواست کننده اعلام می شد.
    تیرماه 1379 گروه بازدیدکنندگان یکی از شرکتهای رقیب مرکب از کارشناسان تولید و R&D به ورودی غربی کارخانه مراجعه کرده و اعلام حضور کردند.
    از آنجا که مجوز ورود ایشان با نگهبان صادر نشده بود , نگهبان مانع ورود ایشان شد .
    نگهبانی درخواست مجوز از مسول کارگاه کرده ووی اظهار بی اطلاعی کرده بود . این کار موجب ناراحتی دوچندان یکی از کارشناسان تیم مهمان شده و ازآنجا که ظاهرا ایشان هماهنگ کننده برنامه بود با اعتراض شدیدتری با نگهبان برخورد کرد. پس از پیگیری آنها از شرکت متبوع , درخواست هماهنگی مستقیم با مدیر تولید شد که با توجه به برنامه های خطوط امکان برنامه ریزی در لجظه میسر نبود.
    ما درخواستی دریافت نکرده بودیم . فردای آن روز شکواییه بلند بالا و تند آنها , به مدیر عامل با رونوشت به اعضای هیئت مدیره و روابط عمومی رسید.
    شواهد ما را محکوم کرده و این رفتار شرکت ما که یکی از بنیاینگزاران صنعت در کشور بودیم و رهبری بازار داخلی را دردست داشتیم , برای آنها که برندی معتبر در داخل و خارج بودند , سخت گران آمده بود. از طرفی اعتبار ما را هم مخدوش میکرد .
    با تماس با مسول ارسال نامه و بررسی شماره ارسال شده , متوجه اشتباه غیرعمد کارمند توزیع شدم . در ابتدای کار با توجه به بحران پیش آمده که شخص مدیرعامل پیگیر آن بود , او زیر بار نرفته و مسولیت را متوجه دریافت کننده درخواست می کرد چرا که به غیرمرتبط آن توجهی نکرده است .
    اما در این بین همه اشتباهات متوجه همکاران ما نبود , چرا که طبق عرف ما باید پس از دریافت نامه ایشان , مجوز همراه با برنامه زمان بازدید را به ایشان اعلام می کردیم که چنین چیزی به آنها اعلام نشده بود . بنابر این مشخص شد آن کارشناس محترم برنامه زمانی را به صورت تلفنی و براساس گفتگوی دوستانه با همرده خود در بخش تضمین کیفیت به همکاران خود اعلام کرده و تصوری از روال اداری نداشته است . درعین حال کسی پیگیر درخواست نیز نشده بود. همکار ما در بخش R&D با تصور اینکه این درخواست جهت اطلاغ , درخواست را بایگانی کرده بود .
    پس از مذاکره با مسول وقت روابط عمومی تصمیم گرفتم شخصا ملاقاتی با مدیر تولید داشته و ماجرا را برای ایشان تشریح کنم . با این تصمیم به مدیر تولید نشان دادم که از مسولیت خود آگاه بوده و عواقب آن را می پذیریم. این تصمیم مانع از برخی عواقب ناخوشانید برای دیگر همکاران شده به روشن شدن موضوع و سهل انگاری آن شرکت در عدم پیگیری درخواست, عدم دریافت نامه پاسخ و برنامه زمانی , و ناهاهنگی داخلی آن شرکت نیز اذعان می داشت .
    چنانچه قرار بر آن باشد که تجربه خود را با جوان ترها در میان بگذارم , ابتدا به ایشان صداقت و نقش آن را گوشزد کرده و پس ازآن از ایشانمی خواهم که بخوبی شغل خود را شناخته و مسولیت آن را بدانند. آشنایی به روند اداری و پیگیری نکات دیگری است که باید به خاطر داشته باشند.
    در این راستا مسولیت پذیری افراد و روحیه مشارکت جویی ایشان و نتیجه گرایی اهیمت زیاید داشته و همدلی نیز از صفات مهم به شمار می رود.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .