Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


دوره آموزش مدیریت منابع انسانی


آموزش مدیریت منابع انسانی در دوره MBA آنلاین متمم

درس مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management، همان‌گونه که از عنوانش پیداست، به جنبه‌های انسانی در محیط کار و فعالیت‌های مرتبط با انسان‌ها – به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع سازمانی – می‌پردازد.

اصطلاح منبع در ترکیبِ منابع انسانی آگاهانه و کاملاً با دقت انتخاب شده است و ترکیبی نسبتاً جدید است. چند دهه قبل، اصطلاحاتی مانند مدیریت نیروی انسانی و مدیریت نیروی کار (Workforce Management) رواج داشتند.

اما وقتی از اصطلاح منبع (Resource) برای توصیف انسان‌های فعال در یک سازمان یا کسب و کار صحبت می‌کنیم، مشخصاً تأکید داریم که همه‌ی موضوعات و نکاتی که در مدیریت منابع مطرح می‌شود، باید در این‌جا هم مورد توجه قرار بگیرد.

قطعاً برای دوستان عزیز متممی واضح است که در این‌جا تأکید ما بر مفهوم منبع و تثبیت جایگاه آن در مدل ذهنی مدیران است؛ و گرنه صرفاً با حذف اصطلاح نیروی انسانی و جایگزینی آن با منابع انسانی، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

چه بسا مدیرانی که هنوز اصطلاح نیروی انسانی یا کارمندان را به‌کار می‌برند، اما نگاه‌شان به انسان‌ها واقعاً از جنس منبع محور (Resource-based) است؛ و نیز کم نیستند مدیرانی که اصطلاح منابع انسانی، مدیریت استعدادهای انسانی و توسعه منابع انسانی و مانند این‌ها را به‌کار می‌برند، اما در نهایت همان نگاه کلاسیک تیلوری را به انسان‌ها در محیط کار دارند.

نمونه سرفصل دوره مدیریت منابع انسانی

همان‌طور که می‌دانید روش متمم این است که درس‌های مختلف را به تدریج تکمیل کرده و به موازات یکدیگر به پیش می‌برد. بنابراین، مناسب است در طول مسیر تدوین و طراحی مطالب، تصویری از کل مسیر دوره منابع انسانی داشته باشید.

به این منظور، فهرستی از مشترکات دوره های مدیریت منابع انسانی تنظیم کرده‌ایم که مطالعه و مرور آن، می‌تواند تصویر شفاف‌تری از ساختار کلی مباحث این حوزه در اختیار شما قرار دهد.

معرفی کلی مفهوم مدیریت منابع انسانی و وظایف آن

معمولاً تحت چنین عنوانی، به جایگاه مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها پرداخته می‌شود و چالش‌ها و وظایف یک مدیر منابع انسانی به بحث گذاشته می‌شود.

کم نیستند سازمان‌هایی که مدیران منابع انسانی را در حد یک مدیر ستادی برای سامان دادن به فعالیت‌های اداری و مدیریت حضور و غیاب و پیگیری پرداخت ماهانه‌ی حقوق و مزایا می‌بینند.

به همین علت،‌ آموزش مدیریت منابع انسانی، معمولاً با شرح جایگاه این تخصص در سازمان آغاز می‌شود.

ما هم یک درس را به این موضوع اختصاص داده‌ایم:

تعریف مدیریت منابع انسانی و نقش آن در سازمان

مباحث مرتبط با تأمین منابع انسانی

در ابتدای همین درس گفتیم که وقتی از اصطلاح منابع انسانی برای توصیف انسان‌ها در محیط کار استفاده می‌کنیم، همه‌ی اصول مدیریت منابع سازمانی هم در مورد آن مصداق پیدا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین موضوعات در مدیریت منابع، تأمین منابع است. در حوزه‌ی منابع انسانی، تأمین منابع فعالیت‌های مختلفی از جمله فرایندهای زیر را شامل می‌شود:

  • طراحی شغل و تحلیل شغل (چه شغل هایی در سازمان ما وجود دارد؟)
  • برنامه ریزی منابع انسانی (چه کسانی را در چه مقطعی در جایگاه‌هایی می‌خواهیم؟)
  • جذب و استخدام

مباحث مرتبط با نگهداری منابع انسانی و مدیریت عملکرد

یکی از حوزه‌های مهم دیگر در مدیریت منابع انسانی، نگهداری منابع انسانی و درگیر کردن ذهنی و احساسی آن‌ها (Engagement) با فضا و محیط سازمان است. هر چقدر سیاست‌های منابع انسانی بتوانند جایگاه سازمان را در ذهن و زندگی تک تک افراد سازمان ارتقاء دهند، ماندگاری آن‌ها در سازمان افزایش یافته و تعهد بیشتری نسبت به مجموعه‌ی خود خواهند داشت.

بخشی از مسائل نگهداری منابع انسانی، از جنس کارهای عملیاتی روزانه مانند مدیریت حضور و غیاب و همراهی با افراد و انعطاف‌پذیری، هنگام بروز چالش و مشکلات در زندگی شخصی افراد است.

اما بخش مهم‌تر در نگهداری منابع انسانی، مدیریت عملکرد است.

اگر سنجش و ارزیابی عملکرد انسان‌ها به شکلی مناسب انجام شود و با ارائه‌ی بازخوردهای مناسب و در نظر گرفتن مکانیزم‌های تشویقی، تلاش‌ و کوشش اعضای سازمان با استراتژی و مأموریت کلان مجموعه هم‌سو شود، طبیعتاً رابطه‌ی انسان – سازمان کیفیت و دوام بیشتری خواهد داشت و منافع دو طرف رابطه، بیشتر و بهتر تأمین خواهد شد.

موضوعاتی مانند طراحی شغل و غنی سازی شغل در همین راستا مورد توجه قرار می‌گیرند.

مباحث مرتبط با توسعه منابع انسانی

منابع انسانی بر خلاف بسیاری از منابع سازمانی (مثلاً ساختمان‌ها و ابزارهای اداری) ایستا و مکانیکی نیستند که نگهداری آن‌ها صرفاً با فرایندهای ساده‌ امکان‌پذیر باشد.

اگر انسان‌ها توسعه را تجربه نکنند و حس نکنند که فضای پیش روی آن‌ها پیوسته در حال گسترش است، نمی‌توان آن‌ها را در میان‌مدت و بلندمدت، راضی و مولد نگاه داشت.

ضمن این‌که محیط سازمان نیز پیوسته در حال تغییر است و تحول سازمانی و تطبیق سازمان با تغییرات محیطی، جز از طریق توسعه منابع انسانی امکان‌پذیر نیست.

توسعه منابع انسانی مباحث گسترده و متنوعی را شامل می‌شود که از جمله‌ی‌ آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش منابع انسانی و فراهم آوردن فضای یادگیری برای آن‌ها
  • توسعه و پرورش استعدادها و ظرفیت‌های افراد و زمینه‌سازی برای بروز و به‌کارگیری آن‌ها
  • توسعه مسیر شغلی و ایجاد بستری که احساس کنند مسیر پیش روی آن‌ها بسته نیست

ارتباط با منابع انسانی و مباحث جانبی آن

مدیریت رابطه با انسان‌ها، چندوجهی و پیچیده است.

از یک سو، باید با به‌کارگیری همه‌ی ابزارهای مرتبط با مهارت ارتباطی مطمئن شویم که رابطه‌ی مناسبی میان تک تک افراد با سازمان برقرار است.

از سوی دیگر، باید بپذیریم که روابط میان انسان‌ها به چارچوب‌های رسمی تعریف شده توسط مدیریت محدود نیست و شبکه های غیررسمی متعدد، در هر مجموعه‌ای شکل می‌گیرند که کارکرد آن‌ها می‌تواند سازنده یا مخرب باشد.

ضمناً همه‌ی بحث ارتباطات انسانی، از جنس مهارت نیست و مدیران منابع انسانی، باید مطمئن شوند که برای ارتباط اعضای سازمان با مدیران، تصمیم سازان و تصمیم گیران، فرایندها و زیرساخت‌های مناسب در نظر گرفته شده است (هر چه سازمان بزرگتر شود، این مسئله که اعضای سازمان حس کنند صدایشان شنیده می‌شوند و می‌توانند حرف خود را به گوش رده‌های بالاتر برسانند، مهم‌تر می‌شود).

جنبه‌های حقوقی را هم به پیچیدگی‌های این رابطه بیفزایید. همه‌ی شکایت‌هایی که به اداره‌های کار ارجاع داده می‌شوند و قضاوت‌ها و میانجیگری‌هایی که در این زمینه‌ها شکل می‌گیرد، نشانه‌ای از ناکارآمدی در مدیریت تعارض و تنظیم اثربخش رابطه میان سازمان و اعضای آن است.

حقوق و پاداش و جبران خدمات

هر چقدر هم که از هم‌سویی انسان‌ها و سازمان و مأموریت‌های کلان و خدمت به جامعه حرف بزنیم، در نهایت، پول،‌ مزایا و مکانیزم‌های جبران خدمت، مولفه‌ای از رابطه‌ی انسان-سازمان است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

هر زمان که بحث رضایت شغلی مطرح می‌شود و از نارضایتی‌ها می‌شنوید، معمولاً شکایت از حقوق و پاداش و جبران خدمات، یکی از مولفه‌های اصلی نارضایتی است.

موارد زیر بخشی از مباحثی هستند که در این زمینه مطرح می‌شوند:

  • تعریف نظام پرداخت حقوق (هم خود حقوق و هم توزیع منصفانه حقوق میان افراد)
  • مزایا و امکانات رفاهی که در اختیار اعضای مجموعه قرار می‌گیرد
  • شرایط مناسب در مورد بازنشستگی (در حدی که در حیطه‌ی اختیار سازمان قرار می‌گیرد)
  • طراحی سیستمی برای پرداخت پاداش متناسب با عملکرد

موضوعات روز مدیریت منابع انسانی

بسیاری از درس‌های مدیریتی، چارچوبی کلاسیک دارند و چندین دهه در قالب همان چارچوب‌ها به آن‌ها پرداخته شده است. مدیریت منابع انسانی هم از جمله‌ی همین درس‌هاست.

طی دهه‌های اخیر، مسائل متعددی مطرح شده‌اند و چالش‌های جدیدی در بسیاری از حوزه‌های مدیریتی شکل گرفته است. معمولاً رشته‌هایی که ساختار کلی خود را حفظ کرده‌اند، همه‌ی این موضوعات و چالش‌های جدید را با اصطلاحِ موضوعات روز (Contemporary Issues) پوشش می‌دهند.

موارد زیر، نمونه‌هایی از موضوعات روز مدیریت منابع انسانی محسوب می‌شوند:

  • شبکه های اجتماعی و فضای دیجیتال و این‌که بستر جدید ارتباطیِ شکل‌گرفته، چه کارکردهای مثبت و منفی در حوزه‌ی مدیریت منابع انسانی دارد و چگونه باید فناوری اطلاعات را در حوزه‌ی مدیریت منابع انسانی به خدمت گرفت. مدیریت شهرت سازمان از جمله‌ زیرمجموعه‌های این بحث است. در شرایطی که هر یک از اعضای سازمان می‌توانند صدای خود را در هر لحظه تقریباً به هر جا که می‌خواهند برسانند، مدیریت شهرت به یک دانش مهم تخصصی تبدیل می‌شود.
  • اخلاق سازمانی موضوع تازه‌ای نیست. اما پیچیده‌شدن چالش‌های سازمانی باعث شده که این حوزه معمولاً به عنوان یکی از مباحث روز در منابع انسانی مطرح شود. هر چه ارتباطات و بسترهای ارتباطی گسترده‌تر شده و دست تک‌تک افراد در سازمان بازتر می‌شود، پیچیدگی‌های اخلاقی هم افزایش می‌یابد و باید به شکلی جدی‌تر به آن پرداخته شود (تئوری نمایندگی صرفاً یکی از این چالش‌ها را بررسی می‌کند).
  • ایمنی و سلامت هم، از موضوعاتی هستند که به‌رغم قدمت، اغلب در حوزه‌ی مسائل روز قرار می‌گیرند. علت این مسئله هم، گسترش تعریف ایمنی و سلامت است. هر چه تعریف ایمنی و سلامت گسترده‌تر می‌شود، نقش مدیران منابع انسانی نیز در این زمینه افزایش می‌یابد.
  • حضور بین المللی و درک و مدیریت تنوع قومی، جنسیتی، فرهنگی و نژادی از موضوعاتی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و مهاجرپذیر، به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش های معاصر منابع انسانی مطرح می‌شود. اگر چه این تنوع‌ها در کشور ما هم به صورت جدی وجود دارند، اما شاید بتوان گفت این بحث، کمتر از سایر موضوعات مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته شده است.

البته بدیهی است که قرار نیست همه‌ی دوره های HRM به همه‌ی موضوعات مطرح شده بپردازند و طراح هر دوره‌ای، بسته به دغدغه‌ها، سطح و نیاز مخاطبان، بخش‌هایی از این مباحث را پوشش می‌دهد.

با این حال، یک دوره جامع مدیریت منابع انسانی معمولاً اغلب این سرفصل‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

برخی از کتابهای مدیریت منابع انسانی مورد استفاده و استناد در این دوره

 کتاب مدیریت منابع انسانی (گری دسلر)

  Human Resource Management, Robert Mathis

  Human Resource Management Applications, Nkomo

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  استراتژی | کارآفرینی | مدل کسب و کار | برندسازی

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی | هوش هیجانی |تسلط کلامی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری | تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  کوچینگ | مشاوره مدیریت | کار تیمی | کاریزما

  عزت نفس | زندگی شاد | خودشناسی | شخصیت شناسی

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ | سئو | ایمیل مارکتینگ

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امین حسین زاده ، مصطفی ، محمدحسن نظافتی ، رضا میثاقی ، سیما

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مدیریت منابع انسانی به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مدیریت منابع انسانی
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۲۶ نظر برای دوره آموزش مدیریت منابع انسانی

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سجاد رحیمی مدیسه

    مدیریت سرمایه‌های انسانی، تعبیر پخته‌تر منابع انسانی هست. امروزه منابع انسانی فقط نیروی کار یک سیستم نیستند؛ بلکه سرمایه‌هایی هستند که باید به شدت مراقبشان بود.

    یکی از سوال هایی که مکرراً از او(بنیانگذار پاناسونیک و ناسیونال) می‌کنند، این است که مگر شما در شرکت ناسیونال چه می‌کنید و چه چیزی می‌سازید که نامتان و کیفیت کالاهای شرکتتان، اینگونه به سرعت جهانی شده است؟ ماتسوشيتا کونوسکه خیلی آرام می گوید: ما در ناسیونال آدم تربیت می کنیم؛ و البته آدم هایی که ما تربیت می‌کنیم کالای با کیفیت نیز می‌سازند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .