Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


نرم افزار فشرده سازی فیلم | از کدام نرم افزار برای کاهش حجم فیلم استفاده می‌کنید؟


نرم افزار فشرده سازی فیلم

اگر بخواهید از ویدئو مارکتینگ استفاده کرده یا به هر علت و با هر انگیزه، فیلم و محتوای ویدئویی روی سایت‌ها و شبکه های اجتماعی منتشر کنید، قاعدتاً به سرویس‌ها و نرم افزارهای فشرده سازی فیلم هم احتیاج پیدا خواهید کرد.

فیلم‌هایی که با موبایل یا دوربین‌های دیجیتال ضبط می‌شوند، معمولاً حجم بالایی دارند. این حجم بالا دو علت دارد. نخست این‌که رزولوشن فیلم‌ها بالاست. دوم هم این‌که چون این ابزارها باید هم‌زمان با فیلم‌برداری، فایل نهایی را تولید و ذخیره کنند، توان پردازشی کافی برای فشرده سازی حداکثری در اختیار ندارند. بیشتر نرم افزارها صرفاً یک فشرده سازی اولیه انجام داده و فایل را به کاربر تحویل می‌دهند.

اگر مخاطب بخواهد فایل شما را دانلود کرده و بعداً تماشا کند، می‌توان با مسئله‌ی حجم فایل کنار آمد. اما اگر قرار باشد فیلم شما همزمان با دانلود پخش شود (Video Streaming)، مهم است که حجم فایل را کم کنید تا امکان پخش بدون‌وقفه‌ی فیلم، برای کسانی که اینترنت آن‌ها پهنای باند کافی ندارد فراهم شود.

در این‌جا می‌خواهیم کمی درباره‌ی روش‌های فشرده سازی و کاهش حجم فیلمها صحبت کنیم.

روش اول | استفاده از نرم افزارهای پیام‌رسان

غیرحرفه‌ای‌ترین روش برای فشرده سازی فیلم‌ها،‌ استفاده از نرم افزارهای پیام‌رسان است. البته این روش، کاربردهای فراوانی دارد و در بسیاری از مواقع، کار ما را راه می‌اندازد.

وقتی می‌خواهید فیلمی را به کمک واتس‌اپ یا تلگرام برای کسی ارسال کنید،‌ این نرم افزارها فیلم را فشرده می‌کنند. در واتس‌اپ، شما کنترلی روی میزان و کیفیت فشرده‌سازی ندارید، اما در تلگرام اوضاع کمی بهتر است. تلگرام چند گزینه‌ی مختلف را برای میزان فشرده سازی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

روش فشرده سازی فیلم

اگر قصدتان این باشد که یک فیلم معمولی (در حد کلیپ سلام و احوال پرسی یا گزارش از محلی که در آن حضور دارید) برای کسی بفرستید،‌ احتمالاً این شیوه‌ی فشرده سازی برایتان کافی خواهد بود.

گاهی اوقات، اگر حساسیت چندانی نداشته باشید،‌ برای کارهای جدی‌تر هم می‌‌توان از همین شیوه استفاده کرد. مثلاً فیلمی را که ضبط کرده‌اید با تلگرام برای خودتان ارسال کرده و در زمان ارسال،‌ کیفیت مد نظرتان را مشخص کنید. سپس می‌توانید فیلم نهایی را دانلود کرده و در سایت‌ها یا شبکه های اجتماعی از آن استفاده کنید.

اما یک فرد حرفه‌ای و متخصص در تولید محتوا معمولاً به چنین کیفیتی رضایت نمی‌دهد و به سراغ ابزارهای حرفه‌ای‌تر می‌رود.

روش دوم | استفاده از اپلیکیشن های فشرده سازی فیلم

هم برای سیستم عامل اندروید و هم برای سیستم عامل iOS اپلیکیشن‌های متعددی عرضه شده‌اند که فیلم‌ها و کلیپ‌ها را فشرده می‌کنند و از حجم آن‌ها می‌کاهند.

کاربران اندروید گزینه‌های متعددی برای فشرده سازی فایل ویدئویی در اختیار دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به VideoCompressor و Dieter 2 اشاره کرد. البته این اپلیکیشن‌ها واسط کاربری چندان حرفه‌ای و زیبا ندارند، اما کارایی و سرعت بالای آن‌ها باعث شده مخاطبان بسیاری داشته باشند.

کاربران iOS هم از اپلیکیشن‌های متنوعی مانند Shrink Video و Save Space برای فشرده‌سازی ویدئو‌های خود استفاده می‌کنند.

بهترین نرم افزار کاهش حجم فیلم

این نوع اپلیکشن‌ها ابزارهای مناسبی برای فشرده سازی فیلم هستند. اما ضعف‌هایی هم دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌‌کنیم:

  برخی از اپلیکیشن های رایگان، محدودیت‌های متعددی را برای کاربر در نظر می‌گیرند. مثلاً‌ حجم فایل نمی‌تواند از مقدار مشخصی بیشتر باشد یا این‌که همه‌ی Resolution‌ها را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. بنابراین حتماً باید نسخه Premium آن‌ها را خریداری کنید. این البته به خودی خود ایراد نیست. مشکل اصلی در موارد بعدی است که در ادامه به آن اشاره می‌‌کنیم.

  طبیعتاً استفاده از این اپلیکیشن‌ها زمانی ساده و سریع است که فیلم را با موبایل ضبط کرده باشید. اگر فیلم را با دوربین ویدئویی ضبط کرده باشید، و یا این‌که آن را روی دسکتاپ با نرم‌افزارهایی مانند Premeiere یا After Effects تولید و تدوین کرده باشید، ریختن فیلم روی موبایل و فشرده سازی و بازگرداندن آن روی دسکتاپ، زمان‌بر خواهد بود.

  توان پردازشی موبایل‌ها معمولاً‌ در مقایسه با دسکتاپ‌ها ضعیف است. به همین علت، اکثر اپلیکیشن‌های فشرده سازی روی موبایل، از الگوریتم‌های ساده و سبک استفاده می‌کنند. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها صرفاً در حد کاهش Resolution‌ کار می‌کنند و آن‌هایی هم که فشرده سازی تصویری انجام می‌دهند، بسیار کُند هستند و فشار زیادی به سخت‌افزار موبایل وارد می‌‌کنند.

روش سوم |‌ استفاده از سرویس های آنلاین فشرده سازی فیلم

با کمی جستجو در وب خواهید دید که سایت‌های بسیاری سرویس فشرده سازی آنلاین و رایگان را ارائه می‌کنند (مدل درآمدی این سایت‌ها معمولاً بر پایه‌ی نمایش آگهی است. بنابراین از شما پولی نمی‌گیرند).

مزیت این سرویس‌ها این است که به سادگی در دسترس هستند و نیاز نیست روی موبایل یا لپ تاپ خود، اپلیکیشن و برنامه‌ای نصب کنید. اما ایراد بزرگ‌شان این است که باید یک بار فایل را آپلود کرده و دوباره دانلود کنید. طبیعتاً این کار – حداقل با پهنای باند و سرعت فعلی اینترنت در ایران – برای ویدئوهای بزرگ چندان مطلوب نیست.

البته ما در کشورمان مشکل دیگری هم داریم. بسیاری از هاست‌هایی که برای ذخیره سازی و آپلود و دانلود ویدئو در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طرف کشور ما مسدود شده‌اند. بنابراین گاهی اوقات، سایتی که فیلم را فشرده می‌کند، مسدود نشده است. اما وقتی می‌خواهید فیلم را برای فشرده‌سازی آپلود کنید، به در بسته می‌خورید.

با این حال، برخی از این سرویس‌ها در دسترس هستند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. سایت FreeConvert از جمله سایت‌هایی است که چنین سرویسی را ارائه می‌کنند:

فشرده سازی آنلاین ویدئو - رایگان

سایت ConvertVideoOnline هم فشرده سازی رایگان فایلها را – البته با ظاهری ساده‌تر و جذابیتی کمتر – انجام می‌دهد.

چند نکته‌ی ساده درباره فشرده سازی فایل ویدئویی

پیش از این‌که به روش چهارم و پنجم بپردازیم،‌ لازم است کمی درباره‌ی فشرده سازی فایلهای ویدئویی حرف بزنیم.

البته فشرده سازی (چه فایلهای ویدئویی و چه سایر انواع فایل‌ها) موضوعی بسیار تخصصی است که یک نفر می‌‌تواند تمام زندگی تخصصی و حرفه‌ای خود را صرفاً به مطالعه و یادگیری درباره‌ی آن اختصاص دهد. بنابراین آن‌چه در این‌جا می‌گوییم، صرفاً توضیح بسیار ساده‌‌ی چند اصطلاح است:

  • فشرده سازی داخل فریم (Intraframe Compression)
  • فشرده سازی بین فریم‌ها (Interframe Compression)
  • بیت ریت ثابت و متغیر (CBR و VBR)

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

مجموعه درس‌های تولید محتوا، استراتژی محتوا و دیجیتال مارکتینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند.

  تعداد درس‌ها: ۸۵ عدد

  دانشجویان این درس: ۸۸۶۲ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۴۴ مورد

هم‌چنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های استراتژی محتوا و تولید محتوا، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  تسلط کلامی

  گیمیفیکیشن  |  ایمیل مارکتینگ  |  اسلایدسازی

  جستجو با گوگل  |  مدل کسب و کار

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

مشارکت در بحث

شما چه تجربیات دیگری در فشرده سازی ویدئو دارید؟

آیا از نرم‌افزارها و سرویس‌های دیگری استفاده کرده‌اید که بخواهید به دوستان‌تان معرفی کنید؟

آیا تجربه‌ای دارید که دانستن آن برای کسانی که در فشرده سازی فایل ویدئویی مبتدی هستند مفید باشد؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    امیررضا هدیه لو ، محمدرضا اسکندری ، علی طاعتی مرفه ، حمیدرضا فقیهی ، سید سجاد حسینی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تولید محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تولید محتوا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹ نظر برای نرم افزار فشرده سازی فیلم | از کدام نرم افزار برای کاهش حجم فیلم استفاده می‌کنید؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .