Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


ایده هایی برای وبلاگ نویسی


ایده هایی برای وبلاگ نویسی

وقتی می‌خواهیم نوشتن را تمرین کنیم، زیاد نوشتن و منظم نوشتن حتی می‌تواند مهم‌تر از کیفیتِ نوشتن باشد.

مهم است که هر روز، یا یک روز درمیان، مطلبی بنویسم.

در حدی که احساس کنیم نوشتن، مثل غذا خوردن، مثل مسواک زدن و مثل لباس عوض کردن، بخشی از فعالیت‌های روزانه ماست.

با کمی جستجو در فضای وب، می‌توانید فهرست‌های بلندی از ایده های وبلاگ نویسی بیابید.

ما در این‌جا، چند مورد را – که شاید به فضا و سلیقه‌ی متمم و متممی‌ها نزدیک‌تر باشد – فهرست می‌کنیم و امیدواریم شما هم، موارد دیگری را به فهرست پیشنهادی متمم اضافه کنید.

تجربه‌های شغلی

تجربه‌های شغلی، می‌توانند صرفاً در حد خاطره‌گویی باشند. اما می‌توانید با اضافه کردن چند جمله تحلیل، از آنها مطلبی جذاب‌تر و آموزنده‌تر بسازید.

اینکه یک دوست قدیمی شما امروز استعفا داد و رفت، داستان غم‌انگیزی است. می‌توانید با یکی دو بیت سعدی و تصویر غم‌زده‌ی خودتان و شاید یک عکس از میز خالی او، ماجرا را غم‌انگیز‌تر هم بکنید.

اما خیلی زیبا‌تر خواهد بود بعد از روایت کوتاهی از داستان او، توضیح دهید که چه می‌شود یک نفر به نقطه‌ای می‌رسد که محیط کار خود را ترک می‌کند و چه کارهایی می‌توانیم بکنیم که خودمان به این نقطه نرسیم. یا همکاران‌مان به این نقطه نرسند.

تجربه‌های مسیر شغلی

این موضوع هم از جنس تجربه‌های شغلی است. اما به علت اهمیت آن و مخاطب‌های زیادی که دارد، احساس کردیم بهتر است آن را به صورت مستقل مطرح کنیم.

اگر چند سالی از شروع کار شما می‌گذرد، بی‌تردید تجربه‌هایی دارید که می‌توانند برای کسانی که به تازگی مسیر شغلی مشابه شما را آغاز کرده‌اند مفید باشد.

اگر پزشک هستید، اگر سرپرست یک کارگاه هستید، اگر در یک دفتر حقوقی کار می‌کنید، حتی اگر دانشجوی سال آخر هستید، برای یک پزشک در نخستین ماه‌های کار، برای یک سرپرست جوان، برای یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق، برای یک دانشجوی سال اول و خلاصه کسی که یک یا چند گام عقب‌تر از شماست می‌توانید حرف‌های بسیار ارزشمندی داشته باشید.

یک استعاره مفهومی

ما قبلاً در قالب یک درس مستقل به بحث استعاره مفهومی پرداخته‌ایم.

اصلاً قصد نداریم آن حرف‌ها را در اینجا تکرار کنیم.

اما فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که کمتر موضوعی، به اندازه شرح یک استعاره مفهومی، می‌تواند تسلط کلامی شما را افزایش داده و مخاطب شما را هم راضی کند.

کتابهایی که خوانده‌اید

شاید برای شما جالب باشد که معرفی، نقد، مرور و یا خلاصه کردن کتابها، هنوز می‌تواند مخاطب شما را بسیار راضی کند و برای خودتان هم تمرین خوبی برای یادگیری، درک بهتر کتاب و بهبود مهارت نوشتن و تسلط کلامی باشد.

در متمم هم هنوز، مطالبی که به معرفی کتابهای مدیریتی و معرفی کتابهای روانشناسی می‌پردازند، همچنان در گروه مطالب پرطرفدار ما هستند.

هم‌زمان با افزایش کتابهایی که برای خواندن تولید و عرضه می‌شوند، سبک زندگی جدید، فرصت مطالعه را کم و کمتر می‌کند و برای بسیاری از ما مهم است که قبل از خرید و مطالعه‌ی یک کتاب، مطمئن شویم که آن کتاب، این ارزش را دارد که وقت محدود خودمان را به آن اختصاص دهیم.

 مرور و معرفی کتاب‌ها، چه منجر به مطالعه آنها شود و چه کمک کند که آنها را برای همیشه از فهرست انتخاب‌های خود حذف کنیم، خدمت ارزشمندی برای مخاطبان‌مان محسوب می‌شود. 

گزارش وب فارسی / انگلیسی

گاهی با خود فکر می‌کنیم با وجود موتورهای جستجو و الگوریتم‌های هوشمندی که پاسخ هر سوالی را در وب می‌یابد و گزارش می‌کنند، آیا هنوز گزارش نویسی در مورد یک موضوع می‌تواند جذاب باشد؟

پیشنهاد ما این است که برای یافتن پاسخ این سوال (و تجربه‌ی اشتیاق عجیبی که مخاطبان به این نوع مطلب دارند) حتماً خودتان دست‌به‌کار شوید.

یک موضوع را انتخاب کنید و در مورد آن در فضای وب جستجو کنید.

می‌توانید بسته به سلیقه‌ی خود و نیاز مخاطبان‌تان وب فارسی یا وب انگلیسی را انتخاب کنید.

یکی دو ساعت (و حتی شاید یکی دو روز) وقت برای جستجو بگذارید و در نهایت گزارشی تنظیم و منتشر کنید.

این گزارش‌ می‌تواند حاوی چند سایت پیشنهادی،‌ تحلیل نقاط قوت و ضعف آنها، اشاره به خلاء‌های موجود در فضای وب در یک موضوع خاص، اشاره به سایت‌های رقیب، مجموعه خدمات رایگان و پولی در یک حوزه‌ی مشخص و خلاصه هر چیز دیگری باشد که در این جستجو یافته‌اید.

اگر بتوانید دو ساعت وقت خود را در گزارشی کوتاه – که خواندنش پنج دقیقه زمان می‌برد – خلاصه کنید، تردید نداشته باشید که به خاطر آن ۱۱۵ دقیقه‌ی اضافی، ارزش ایجاد کرده‌اید و دیگران از مطلب شما استقبال خواهند کرد.

چند مثال فرضی

 وضعیت آموزش زبان انگلیسی در فضای وب فارسی

 گزارشی از سایت‌های ایرانی که به تبلیغ و ترویج حفظ محیط زیست مشغول هستند

 وبلاگ‌نویس‌های شخصی موفق ایرانی از چه چیزهایی می‌نویسند؟

 چه مجموعه‌هایی در جهان در ارائه‌ی اخبار تکنولوژی موفق بوده‌اند و جایگاه پیدا کرده‌اند؟

 فضای تحلیل بورس در ایران در دست کدام سایت‌هاست؟

این درس یک بخش تشویقی دارد

شرح مطلب تشویقی: مجموعه‌ی کامل‌تری از ایده‌های قابل استفاده برای وبلاگ نویسی

بخش تشویقی برای کسانی نمایش داده می‌شود که خودشان حداقل یک ایده را زیر همین درس اضافه کنند.

وقتی «خودتان» تلاش می‌کنید یک ایده‌ی تازه پیدا کنید و برای دوستان‌تان بنویسید، ذهن‌تان روی این موضوع فعال‌تر شده و قوت و ضعف و پتانسیل‌های ایده‌های دیگران را هم بیشتر و بهتر درک خواهید کرد.

پس از ثبت تمرین درس و انتشار آن توسط متمم، دوباره به همین درس مراجعه کنید تا بخشی را که به محتوای درس اضافه خواهد شد ببینید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    سید علیرضا شعبانزاده ، هادی محمدی ، غزل ایزدی ، اسدالهی ، محمد مهدی مصلح آبادی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تولید محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تولید محتوا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۹۹۵ نظر برای ایده هایی برای وبلاگ نویسی

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .