Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


روش کسب درآمد از پادکست | آیا می‌توانیم روی درآمد پادکست حساب باز کنیم؟


کسب درآمد از پادکست

این روزها پادکست یکی از گزینه‌های رایج در تولید محتوا است. افراد بسیاری به انتشار پادکست رو می‌آورند و امیدوارند این ابزار بتواند به شکل مستقیم یا غیرمستقیم برایشان منافع مادی به همراه بیاورد.

در این درس می‌خواهیم به دو پرسش بپردازیم. نخست این‌که چه روش هایی برای کسب درآمد از پادکست وجود دارد؟ و دیگر این‌که میزان درآمد از پادکست چقدر است و چقدر می‌توان روی درآمد پادکست حساب کرد؟ آیا یک فرد علاقه‌مند به تولید پادکست می‌تواند مسیر شغلی خود را بر این پایه بسازد و انتشار پادکست را به عنوان یک شغل تمام وقت برای خود در نظر بگیرد؟ یا لااقل برای چنین هدفی در میان‌مدت و بلندمدت برنامه ریزی کند؟

روش های کسب درآمد از پادکست

شیوه‌هایی که برای کسب درآمد از تولید پادکست به کار گرفته می‌شوند، چندان شگفت‌انگیز و غیرمنتظره نیستند و اگر روش‌های عمومی کسب درآمد از تولید محتوا را بشناسید، خودتان می‌توانید مصداق‌هایشان را در این حوزه هم بیابید و تشخیص دهید.

کسب درآمد با جذب اسپانسر (حامی)

انتشار محتوای حمایت شده یا Sponsored Content یکی از شناخته‌شده‌ترین روشهای کسب درآمد از محتواست. این روش در دنیای تولیدکنندگان پادکست هم طرافداران بسیاری دارد.

فرض کنید یک فرد یا کسب و کار محصول مشخصی دارد و به دنبال مشتری برای آن است. طبیعی است اگر این فرد یا کسب و کار احساس کنند جامعه‌ی مخاطبان یک پادکست مشتریان بالقوه‌ی خوبی برای محصولات‌شان محسوب می‌شوند، حاضرند با پرداخت پول به تولیدکننده پادکست، نقش حامی یا اسپانسر را بر عهده بگیرند. بدیهی است که طبق قاعدهٔ کلی تبلیغات، هر چقدر مخاطبان یک پادکست (تعداد دانلودهای آن) بیشتر باشد، تعرفه اسپانسرشیپ هم افزایش خواهد یافت.

پادکسترها هم در طول زمان آموخته‌اند که جدولی از خدمات و گزینه‌ها را به عنوان پروپوزال اسپانسرشیپ ارائه کنند. به عنوان مثال معمولاً تیزر یا بخش تبلیغی را به دو شکل «ابتدای پادکست یا Pre-roll» و «میانه‌ی پادکست یا Mid-roll» می‌فروشند. احتمالاً می‌توانید حدس بزنید که Mid-roll کمی گران‌تر است.

تولیدکنندگان پادکست حرفه‌ای‌تر، پروپوزال‌های پخته‌تر و جامع‌تری هم دارند و گزینه‌های متنوع‌تری در اختیار اسپانسرها قرار می‌دهند. مثلاً علاوه بر حمایت تک‌قسمتی، پکیج‌های حمایت از چند قسمت هم به اسپانسرها ارائه می‌کنند و می‌کوشند آن‌ها را قانع کنند که برای قسمت‌های بیشتری پول بدهند.

به این نکته هم توجه کنید که اسپانسرها همیشه انتظار ندارند در قبال حمایت خود، محصول مشخصی را بفروشند. گاهی اوقات این کار را با هدف برندسازی و افزایش آگاهی از برند انجام می‌دهند و در میان‌مدت یا بلندمدت از ثمره‌ی سرمایه‌گذاری خود بهره‌مند می‌شوند. هم‌چنین اگر مسئولیت اجتماعی برایشان مهم باشد، یا شما بتوانید قانع‌شان کنید که مسئولیت اجتماعی مهم است، احتمال دارد با هدف ایفای مسئولیت اجتماعی حاضر شوند اسپانسری یک یا چند اپیزود از پادکست شما را بر عهده بگیرند.

کسب درآمد از طریق حمایت مخاطبان یا دونیت (Donate)

روش دیگری که برای کسب درآمد از پادکست رواج دارد، استفاده از حمایت مخاطبان و مکانیزم دونیت است.

در این شیوه کسی که پادکست رو تولید می‌کند از مخاطبان خود می‌خواهد که اگر محتوای پادکست را دوست دارند و به ادامه پیدا کردن آن علاقه‌مندند، مبلغی را به حساب او واریز کنند.

شیوه‌های متنوعی برای اجرای این کار وجود دارد. بعضی پادکسترها مبلغ خاصی را اعلام نمی‌کنند و می‌گویند هر چقدر دلتان خواست کمک کنید.

برخی دیگر به شکل کاملاً صریح و مشخص، عددی را به شکل ماهانه، فصلی یا سالانه اعلام می‌کنند و می‌گویند که اگر مخاطبان دوست دارند آن عدد را پرداخت کنند.

به هر حال در همه‌ی شرایط، پرداخت از طرف علاقه‌مندان کاملاً اختیاری است. اما اگر با اقتصاد رفتاری آشنا باشید می‌دانید که بازی با این گزینه‌ها می‌تواند به سادگی مجموع دریافتی از مخاطبان را کاهش یا افزایش دهد.

استفاده از ساز و کار افیلیت (همکاری در فروش)

ما درباره‌ی افیلیت مارکتینگ یا همان سیستم همکاری در فروش در قالب یک درس مستقل صحبت کرده‌ایم. این شیوه به شدت مورد استقبال تولیدکنندگان پادکست هم قرار گرفته است.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

مجموعه درس‌های تولید محتوا، استراتژی محتوا و دیجیتال مارکتینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند.

  تعداد درس‌ها: ۸۵ عدد

  دانشجویان این درس: ۸۸۵۷ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۳۸ مورد

هم‌چنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های استراتژی محتوا و تولید محتوا، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  تسلط کلامی

  گیمیفیکیشن  |  ایمیل مارکتینگ  |  اسلایدسازی

  جستجو با گوگل  |  مدل کسب و کار

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

بعد از خواندن این درس چه کار کنم؟

  امین آرامش، از دوستان متممی‌مان، در یکی از اپیسودهای پادکست کارنکن دربارهٔ نحوه درآمدزایی از پادکست صحبت کرده است. صحبت‌های امین، کوتاه، ساده، کاربردی و مبتنی بر تجربه است:

چگونه از پادکست درآمد داشته باشیم؟ (یوتیوب)

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مائده معصوم زاده ، پریناز زرین نعل ، میلاد ، سید مصطفی یمینی ، الهام باطنی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تولید محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تولید محتوا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷ نظر برای روش کسب درآمد از پادکست | آیا می‌توانیم روی درآمد پادکست حساب باز کنیم؟

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : علیرضا ابراهیمیان

    انتقال تجربه از تولید و انتشار بیش از 250 اپیزود پادکست آموزشی

    من از سال 97 شروع به تولید پادکست در حوزه دیجیتال مارکتینگ کردم.یک پادکست آموزشی که از تجربیاتم در این ضمینه صحبت می‌کردم

    آن زمان فقط محتوای صوتی را در کانال تلگرام دیجیتالینگ نشر می‌دادم و بعدها به پادگیرهای مختلف رجوع کردم

    شاید برایتان جالب باشد اما تا قبل از ضبط اولین اپیزودم حتی برای دوستانم در تلگرام، ویس هم ارسال نمی‌کردم و مثل همه آدم‌ها از صدای خودم دل خوشی نداشتم.

    از آنجا که بسیار ایده‌آل‌گرا هستم اولین اپیزود 15 دقیقه‌ای من، نزدیک به 2 ساعت طول کشید؛ آخر هم نتیجه آنچه که می‌خواستم نشد که نشد.

    اما تصمیم گرفتم که همان محتوای صوتی ضعیفم را منتشر کنم.

    بعد از 2 ساعتی که از انتشار اولین اپیزود گذشت، از یک آژانس تبلیغاتی در مشهد پیامی دریافت کردم؛ یک پیام همکاری برای ضبط پادکست گروهی با تیم این مجموعه در استودیو ضبط صدا!

    حیرت زده شدم!

    هیچوقت این همکاری شکل نگرفت اما انگیزه من از تولید پادکست چندبرابر شد.بعد از آن روز بارها و بارها فیدبک‌های مثبت دریافت کردم و این موضوع برای من بسیار مسرت بخش است.

     الان 2 سال و نیم از تولید اولین اپیزود می‌گذرد و اتفاقات زیر را رقم زدم:

    • فن بیان من بسیار تقویت شده و از شنیدن صدای خود لذت می‌برم
    • بیش از 2500 دقیقه پادکست ضبط کردم
    • اپیزودهای من فقط در کست باکس بیش از 90 هزار بار شنیده شده است
    • بعد از 2 سال فعالیت سایت دیجیتالینگ را راه اندازی کردم
    • تمام اپیزودها را با بازآفرینی محتوا به متن تبدیل کرده و در سایت نشر دادم
    • کانال تلگرامم در اوج محدودیت و فیلترینگ از 3 هزار ممبر به بیش از 11 هزار ممبر رسید
    • درآمد من از تبلیغات در رسانه‌ام و فروش دوره‌های اموزشی بوده و همچنان پابرجا است

    نکته جالب اینجاست که من برای ادیت پادکست وقت چندانی نمی‌گذارم و بنظرم یکی از ساده‌ترین روش‌های تولید محتوا، تولید پادکست است.

    تولید پادکست من را به سمت تولید ویدیو هدایت کرد و ابزاری بود برای عبور از ناحیه امن علیرضا 

    بهترین رخداد تولید پادکست برای من رشد و توسعه برند شخصی بوده که به کمک آن محصولات آموزشی خودم را به فروش می‌رسانم.

    باقیات و صالحاتی که همیشه برای من داشته این بوده که می‌دانم هر روز تعدادی از هموطنانم در حوزه دیجیتال مارکتینگ در حال گوش دادن به یک اپیزود از پادکست‌های دیجیتالینگ هستند.

    امیدوارم که برایشان مفید بوده باشد.

     

  1. بهراد نیکپور گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۳ درس)

    هنوز مطالعه‌ی درس‌های تولید محتوای متمم رو شروع نکردم و در این تمرین نمیخوام به طور خاص درمورد پادکست بنویسم؛ بنظرم در وقت دیگر و بعد از مطالعه ۹ درس قبلی که در درس تولید محتوا تولید شده زمان مناسب‌تریه.
    اما میخواستم درمورد پلتفرم اجتماعی – اختصاصی Patreon که در درس بهش اشاره شد توضیح بدم. خیلی واسم جالب بود که متمم بخشی رو در درس‌ها بهش اختصاص داده؛ قبل از این تقریباً توی هیچ منبع فارسی ندیده بودم که دقیق، کاربردی و با مرتبط ساختن اون به بحث‌هایی مثل تولید محتوا و پادکست بهش بپردازد.
    خواستم به دوستانی که به همچین پلتفرمی برای تولید محتوای اختصاصی (طبیعتاً انگلیسی) و کسب درآمد از این طریق فکر میکنن اما نگران نقد کردن درآمد هستن دلگرمی بدم و بگم که بنده حدود یک ساله از طریق این پلتفرم کسب درآمد دارم و بعد از پرس و جو از شرکت‌های واسطه‌ی متعدد، در نهایت پشتیبانی و خدمات دلاری شو رو پیدا کردم و بهم کمک کرد تا به راحتی مبلغی که طی چندماه جمع شده بود رو برداشت و نقد کنم.
    اما توجه کنید که برای پیشرفت و‌ جذب مخاطب در یک پلتفرم اختصاصی مثل Patreon که مخاطب مجبور است هزینه‌ای بپردازه تا به محتوا دسترسی داشته باشه، داشتن یک هسته‌ی اولیه مخاطب بسیار مهم و ضروریه؛ داشتن یک پادکست از قبل برای چنین پلتفرمی هسته‌ی اولیه‌ی خوبیه اما از اوجایی که شروع یک پادکست، خود احتیاج به مخاطبان قبلی و برند شخصی دارد، وب‌سایت یا وبلاگ شخصی (مخصوصا با محتوای آموزشی)، شکبه‌های اجتماعی پر مخاطب و خلاصه هرجایی که نیازهای مخاطب رو با محتوای عمومی و رایگان تأمین کنید گزینه‌های خوبی هستن. بنده برای هسته اولیه مخاطبان رو از ابتدا چنل یوتیوبم رو در نظر گرفتم.
    پی‌نوشت: اگر علاقه‌مند به بررسی حساب من در این پلتفرم و برآورد حدودی درآمد ماهیانه هستید:
    Behrad Nickpour | Creating 3D Assets | Patreon

  2. با توجه به شرایط زندگی امروز بنظر من پادکست یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های تولید محتواست. البته اگر محتوای مفید و با کیفیتی داشته باشد و به خوبی به مخاطب معرفی شود.

  3. انتقال تجربه از تولید و انتشار بیش از ۲۵۰ اپیزود پادکست آموزشی

    من از سال ۹۷ شروع به تولید پادکست در حوزه دیجیتال مارکتینگ کردم.یک پادکست آموزشی که از تجربیاتم در این ضمینه صحبت می‌کردم

    آن زمان فقط محتوای صوتی را در کانال تلگرام دیجیتالینگ نشر می‌دادم و بعدها به پادگیرهای مختلف رجوع کردم

    شاید برایتان جالب باشد اما تا قبل از ضبط اولین اپیزودم حتی برای دوستانم در تلگرام، ویس هم ارسال نمی‌کردم و مثل همه آدم‌ها از صدای خودم دل خوشی نداشتم.

    از آنجا که بسیار ایده‌آل‌گرا هستم اولین اپیزود ۱۵ دقیقه‌ای من، نزدیک به ۲ ساعت طول کشید؛ آخر هم نتیجه آنچه که می‌خواستم نشد که نشد.

    اما تصمیم گرفتم که همان محتوای صوتی ضعیفم را منتشر کنم.

    بعد از ۲ ساعتی که از انتشار اولین اپیزود گذشت، از یک آژانس تبلیغاتی در مشهد پیامی دریافت کردم؛ یک پیام همکاری برای ضبط پادکست گروهی با تیم این مجموعه در استودیو ضبط صدا!

    حیرت زده شدم!

    هیچوقت این همکاری شکل نگرفت اما انگیزه من از تولید پادکست چندبرابر شد.بعد از آن روز بارها و بارها فیدبک‌های مثبت دریافت کردم و این موضوع برای من بسیار مسرت بخش است.

     الان ۲ سال و نیم از تولید اولین اپیزود می‌گذرد و اتفاقات زیر را رقم زدم:

    • فن بیان من بسیار تقویت شده و از شنیدن صدای خود لذت می‌برم
    • بیش از ۲۵۰۰ دقیقه پادکست ضبط کردم
    • اپیزودهای من فقط در کست باکس بیش از ۹۰ هزار بار شنیده شده است
    • بعد از ۲ سال فعالیت سایت دیجیتالینگ را راه اندازی کردم
    • تمام اپیزودها را با بازآفرینی محتوا به متن تبدیل کرده و در سایت نشر دادم
    • کانال تلگرامم در اوج محدودیت و فیلترینگ از ۳ هزار ممبر به بیش از ۱۱ هزار ممبر رسید
    • درآمد من از تبلیغات در رسانه‌ام و فروش دوره‌های اموزشی بوده و همچنان پابرجا است

    نکته جالب اینجاست که من برای ادیت پادکست وقت چندانی نمی‌گذارم و بنظرم یکی از ساده‌ترین روش‌های تولید محتوا، تولید پادکست است.

    تولید پادکست من را به سمت تولید ویدیو هدایت کرد و ابزاری بود برای عبور از ناحیه امن علیرضا 

    بهترین رخداد تولید پادکست برای من رشد و توسعه برند شخصی بوده که به کمک آن محصولات آموزشی خودم را به فروش می‌رسانم.

    باقیات و صالحاتی که همیشه برای من داشته این بوده که می‌دانم هر روز تعدادی از هموطنانم در حوزه دیجیتال مارکتینگ در حال گوش دادن به یک اپیزود از پادکست‌های دیجیتالینگ هستند.

    امیدوارم که برایشان مفید بوده باشد.

     

  4. به نظر اگر پادکستر، جامعه مخاطب را بشناسه و بتونه در معرض دید اون قرار بگیره، بیش از نصف راه را رفته. تمرکز بر درآمدزایی در یکی دوسال اول، حس بدی به شنونده القا میکنه. درفیلم the social network، شریک مارک زاکربرگ تاکید داشت حالا که مثلا اعضا به ۱۰۰ هزار نفر رسیده باید به طریقی پولی کنیم ولی مارک مخالف بود و میگفت دیگه از اون حالت باحال و جذاب درمیاد. نکته اینجاست که این کار یک سرمایه گذاری بلندمدت برای افراد باحوصله است.

  5. سجاد رحیمی مدیسه گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۵ درس)

    پادکست باید یک ارزش خیلی خاص تعریف کند که بتوان روی آن به عنوان یک شغل اصلی حساب کرد.

    چند وقت پیش پادکستی را در خصوص زندگی یک شخصیت گوش می دادم؛ به این فکر می کردم معیشت گوینده از کجا تأمین می شود؟

    آن اسپانسری که در ابتدای پادکست گفت، چقدر پرداخت می کند نهایتا؟

    پادکست به اعتقاد من فعلا یک شغل دوم و حتی عشق محسوب می شود؛ تا یک کار حرفه ای

  6. کسری گفت: (عضو ویژه و ارزیاب ۶ درس)

    ..::هوالرفیق::..

    نزدیک به یک سال است که به تولید پادکست فکر می‌کنم؛ در این مدت بیشتر داشتم بر روی هسته‌ی اولیه (وبلاگ شخصی‌ام) کار می‌کردم. نام اختصاصی پادکست‌هایم را هم مشخص کردم و برای نحوه‌ی انتشار و تعداد قسمت‌ها و موضوعات هم برنامه‌ریزی کردم.

    مشخص کردن پرسونا از من وقت زیادی گرفت و فکر می‌کنم هنوز هم نیاز به کار بیشتری دارد.

    البته فکر نمی‌کنم تا یک سال آینده هم بتوانم کار انتشار را شروع کنم…