Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu


کوتاه کننده لینک چیست؟ بهترین سرویس برای کوتاه کردن لینک چیست؟


بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک چه هستند؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که بخواهید لینک مطلب یا صفحه‌ای را برای دوستان خود بفرستید یا در شبکه های اجتماعی منتشر کنید، اما طولانی بودن لینک برایتان مشکل‌ساز شده باشد (لینک چیست؟).

این مسئله خصوصاً در لینکهایی که حروف و کاراکترهای فارسی وجود دارد، جدی‌تر می‌شود. چون علاوه بر طولانی بودن لینک، باید قیافه‌ی زشت و ظاهرِ ناخوانای لینک را هم تحمل کنید.

به همین علت، سال‌هاست کاربران فضای آنلاین از لینک کوتاه یا شورت لینک (Shortened Link) استفاده می‌کنند. در ادامه‌ی این درس درباره‌ی کوتاه کردن لینک صحبت می‌کنیم و در کنار آموزش کوتاه کردن لینک به موضوعات زیر خواهیم پرداخت:

  • کاربرد کوتاه کردن لینک
  • معرفی چند کوتاه کننده لینک معتبر
  • تفاوت کوتاه کننده لینک رایگان و سرویس‌های پریمیوم (پولی)
  • نحوه کوتاه کردن لینک روی سایت خودمان بدون سرویس‌های بیرونی
  • کسب درآمد با کوتاه کننده لینک (و ایرادهای آن)
  • نکات امنیتی در استفاده از لینک کوتاه شده

لینک زیر را – که از مجموعه زنگ تفریح متمم برداشته شده – در نظر بگیرید و فرض کنید می‌خواهیم این لینک را برای کسی بفرستیم:

کوتاه کردن لینک به چه درد می‌خورد؟

طبیعتاً این شکل از ارسال لینک،‌ زیبا نیست و ترجیح ما این است که آن را ابتدا به آدرسی کوچک و مختصر تبدیل کرده و سپس ارسال کنیم. سایتهای کوتاه کننده لینک این آدرس طولانی را به آدرس‌های کوتاهی از این دست تبدیل می‌کنند:

کوتاه کردن لینک با استفاده از سرویسهای کوتاه کننده لینک کار نسبتاً ساده‌ای است. به هر کدام از آن‌ها مراجعه کنید، لینک طولانی شما را می‌گیرند و شکل کوتاه شده آن را تحویل می‌دهند. با این حال،‌ اما و اگرها و جزئیاتی وجود دارد که با دانستن آن‌ها، بهتر می‌توانید از این نوع سرویس‌ها استفاده کنید.

کاربرد کوتاه کردن لینک چیست؟

لینک کوتاه شده معمولاً  ساده‌تر و زیباتر  است. بنابراین، اگر می‌خواهید لینک را در قالب پیام برای کسی بفرستید یا در شبکه های اجتماعی از آن استفاده کنید، منطقی است لینک کوتاه شود.

اما مسئله فقط سادگی نیست. اگر بخواهید بازاریابی پیامکی انجام دهید و لینکی را از طریق پیامک برای مخاطبان خود بفرستید، بسیار مهم است که  کاراکترهای کمتری مصرف کنید  و استفاده از لینک کوتاه شده می‌تواند به شما برای رسیدن به این هدف کمک کند.

اگر بخواهید لینک مطلبی از سایت خود یا دیگران را در بخش  بایو پروفایل اینستاگرام  خود هم قرار دهید، ممکن است به کوتاه کننده های لینک فکر کنید.

در برخی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام،  لینک‌هایی که در متن (کپشن) قرار می‌گیرند فعال نیستند . بنابراین بسیاری از کاربران، باید لینک را بخوانند و دوباره تایپ کنند. حتی اگر با توسل به برخی ترفندها بخواهند لینک را کپی کنند، باز هم طولانی بودن آن (و احتمالاً فارسی بودن برخی کاراکترها در آدرس صفحه) کار را دشوار می‌کند.

لینک کوتاه شده در این‌جا هم می‌تواند به کمک‌تان بیاید.

علاوه بر این‌ها، بیشتر سرویسهای کوتاه کننده لینک،  گزارشهای آماری  هم در اختیار شما قرار می‌دهند. مثلاً می‌گویند چند نفر روی لینک کلیک کرده‌اند یا تعداد کلیک‌ها در طول زمان چگونه تغییر کرده است.

بنابراین ممکن است با هدف داشتن آمار کلیک‌ها، از ابزارهای کوتاه کننده لینک استفاده کنید (خصوصاً اگر با ابزارهای حرفه‌ای مثل گوگل آنالیتیکس و تگ منیجر آشنا نیستید).

مثال‌هایی ساده از کاربرد آمار کلیک

فرض کنید می‌خواهید لینکی را برای یکی از دوستان‌تان بفرستید و برایتان مهم است بدانید او لینک را باز کرده است یا نه.

اگر لینک را کوتاه کنید و با استفاده از پیام‌رسان‌ها یا ایمیل برای دوست خود بفرستید، با چک کردن گزارش کلیک به محض این‌که تعداد کلیک از صفر بیشتر شود، متوجه می‌شوید که مطلب‌تان دیده شده است.

شاید بخواهید لینکی از مطالب خود یا افراد دیگر را در قالب کامنت در یک سایت قرار دهید و بدانید که آن مطلب چقدر دیده شده است.

اگر از سرویس کوتاه کننده لینک استفاده کنید، بعداً متوجه می‌شوید که چند نفر از خوانندگان آن سایت روی لینک شما کلیک کرده‌اند و چقدر توانسته‌اید از آن سایت، ترافیک جذب کنید.

ممکن است لینک مطلب مشخصی را چند بار در بخش‌های مختلف یک صفحه قرار داده دهید (مثلاً‌ یک بار در میانه‌ی متن و یک بار برای تأکید بیشتر در پایان متن).

اگر بخواهید بدانید کدام محل، مناسب‌تر بوده و بیشتر دیده شده و کاربران روی آن کلیک کرده‌اند، می‌توانید همان ‌آدرس یکسان را چند بار کوتاه کنید و کدهای کوتاه شده را در بخش‌های مختلف صفحه قرار دهید تا با بررسی آمار کلیک، تصویر بهتری از رفتار کاربران به دست بیاورید.

چنین کاری می‌تواند موقت باشد و بعد از این‌که نتایج دلخواه را کسب کردید، دوباره از لینک‌های ساده استفاده کنید.

چند سایت کوتاه کننده لینک خارجی

نزدیک به یک دهه، گوگل یکی از معروف‌ترین سرویس کوتاه کننده لینک را ارائه می‌کرد. این سرویس روی دامین goo.gl قرار داشت و شما می‌توانستید لینکهای طولانی خود را به آن بدهید و آدرس کوتاه شده را دریافت کنید.

اما گوگل از سال ۲۰۱۸ این سرویس را به تدریج متوقف کرد (توضیحات گوگل).

فرایند توقف هم جالب بود. ابتدا گوگل اعلام کرد که اگر فردی اکانت تازه‌ای بسازد یا پیش از این شورت لینک نساخته باشد، دیگر نمی‌تواند از این سرویس استفاده کند و سرویس صرفاً در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که قبلاً از آن استفاده کرده‌اند. اما کسانی که قبلاً از سرویس استفاده می‌کردند، هم‌چنان همه‌ی امکانات آن را در اختیار داشتند (مشاهده و بررسی آمار و تعریف لینک جدید).

در مرحله‌ی بعد، گوگل اعلام کرد که دیگر دسترسی به آمارها و تعریف لینک جدید هم امکان‌پذیر نیست. اما لینک‌های کوتاه ساخته‌شده هم‌چنان وجود خواهند داشت و اگر کسی از آن‌ها در سایت خود استفاده کرده، هنوز لینک‌ها کار می‌کنند. به این شکل، گوگل سرویس کوتاه کننده لینک خود را متوقف کرد و کوتاه کننده لینک بیتلی (bitly) و نیز ow.ly‌ را به عنوان جایگزین معرفی کرد.

در حال حاضر، سایت‌های زیر از جمله بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک در جهان هستند:

اما یک مشکل کوچک (و بسیار مهم) در استفاده از آن‌ها وجود دارد. مسئولان کشورمان،‌ دسترسی به تمام آن‌ها را مسدود کرده‌اند و به نظر می‌رسد در مسدود کردن سایر سرویسهای کوتاه کننده لینک هم مصمم هستند. بنابر این، حتی اگر امروز یک سرویس کوتاه کننده لینک پیدا کنید که هنوز مسدود نشده، به احتمال زیاد پس از نخستین استفاده‌ها و به محض به وجود آمدن ترافیک روی آن لینک، سرویس خارجی جدید هم مسدود خواهد شد.

به همین منظور، جهت صیانت از لینک های خود و اطمینان از فعال ماندن آن‌ها، پیشنهاد ما این است که به سراغ دو گزینه‌‌ای که در ادامه می‌گوییم بروید: سرویس دهنده های ایرانی، استفاده از کدهای داخلی در سایت‌تان.

سرویس های کوتاه کننده لینک ایرانی

طی سال‌های اخیر، سرویس های کوتاه کننده لینک متعددی در کشورمان شکل گرفته‌اند که کیفیت تعدادی از آن‌ها نسبتاً قابل قبول است. از آن‌جا که معیار دیگری در دست نداریم، ناگزیر بهترین راه برای انتخاب بهترین سایت های کوتاه کننده لینک ایرانی نگاه به رتبه الکسای این سایت‌ها است (اگر چه می‌دانیم که این شاخص، خطا هم دارد).

بر این اساس به نظر می‌رسد پنج سرویس زیر از جمله مناسب‌ترین گزینه‌ها باشند:

البته قابلیت‌ها و عملکرد این پنج سرویس یکسان نیست و با هم تفاوت دارد. بعد از این‌که درباره‌ی مدل درآمدی این سرویس‌ها صحبت کردیم، به تفاوت این سرویس‌ها هم خواهیم پرداخت.

استفاده از سرویسهای اختصاصی روی سایت خودتان

اگر خودتان سایت دارید و لینک‌هایی که می‌خواهید کوتاه کنید، معمولاً متعلق به سایت خودتان است، علاوه بر استفاده از سرویس های کوتاه کننده لینک خارجی و ایرانی، گزینه‌ی سومی هم در اختیار دارید: می‌توانید کدهای کوتاه کننده لینک را روی سایت خود نصب کرده و خودتان لینک کوتاه تولید کنید. این شیوه‌ای است که بسیاری از سایت‌های پرترافیک از آن استفاده می‌کنند.

روش کوتاه کردن لینک

اگر کمی با کدنویسی آشنا باشید، به سادگی می‌توانید از کدهای متن باز (Open Source) متعددی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید. موارد زیر، نمونه‌هایی از این سرویس‌ها هستند:

اگر سایت‌تان بر پایه‌ی وردپرس طراحی شده و با کدنویسی آشنایی چندانی ندارید، چند پلاگین کوتاه کننده لینک هم وجود دارند که می‌‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. پیشنهاد ما این است که بررسی‌های خود را با Shortify شروع کنید. ممکن است همین پلاگین کارتان را راه بیندازد و مجبور نشوید جستجوی خود را ادامه دهید.

مدل درآمدی سرویس های کوتاه کننده لینک چیست؟

اگر با موضوع مدل کسب و کار آشنا باشید، احتمالاً به سرعت این سوال به ذهن‌تان می‌رسد که مدل درآمدی این سرویس‌ها چیست؟ به هر حال، در دنیای کسب و کار، هر فعالیتی باید منطق اقتصادی داشته باشد و ارائه دهندگان این سرویس‌ها هم چنین خدماتی را بدون انگیزه‌ی مادی ارائه نمی‌دهند.

در بررسی سرویس‌های مختلف، سه روش کسب درآمد از کوتاه کننده لینک بیشتر به چشم می‌خورند:

  • پیشنهاد ترکیبی از خدمات رایگان و پولی (مدل فریمیوم)
  • جذب تبلیغ و نمایش تبلیغات هنگام کلیک روی لینک کوتاه شده
  • جا انداختن برند و معرفی سرویس‌های مکمل

مثلاً سرویس yun.ir در ایران از مدل فریمیوم استفاده می‌کند. بعضی از خدمات پایه، رایگان هستند (کوتاه کردن لینک، تعریف لینک یک بار مصرف، تعریف تاریخ فعال شدن و غیرفعال شدن و نیز رمزگذاری روی لینک). اما اگر بخواهید از امکانات بیشتر (مثلاً آمار تفکیکی بازدیدهای هر لینک) بهره ببرید،‌ باید هزینه پرداخت کنید.

در مورد b2n.ir به نظر می‌رسد هدف اصلی برندسازی و معرفی سرویس‌های مکمل بوده است. چون این سرویس کاملاً رایگان (البته با امکانات محدود)‌ است و در صفحه‌ی آن شرکت طراح سرویس (که خدمات دیگر هم ارائه می‌دهد) معرفی شده است.

بعضی سرویس‌ها هم مانند ۱ea.ir از دیگران سفارش تبلیغ می‌گیرند و وقتی بازدیدکنندگان روی لینک کوتاه شما کلیک می‌کنند، قبل از هدایت به صفحه نهایی، برای آن‌ها تبلیغ نمایش می‌دهند. در این‌جا باید روی صبر و حوصله و اعصاب مخاطبان‌تان حساب باز کنید. چون دیدن صفحه‌ی تبلیغاتی واسط و ثانیه‌شماری که آن‌ها را معطل می‌کند، چندان ساده نیست (معمولاً سایت‌های دانلود و سایر سرویس‌های مشابه، به سراغ این نوع گزینه‌ها می‌روند).

آیا همه جا لازم است از کوتاه کننده لینک استفاده کنیم؟

کوتاه کردن لینک، بی‌دردسر هم نیست.

نخستین دردسر این است که شما  یک پردازش اضافه در مسیر کاربر  قرار می‌دهید. بنابراین زمان حرکت از یک صفحه به صفحه‌ی دیگر، به خاطر این پردازش و تغییر مسیر (redirect) کمی افزایش خواهد یافت (البته این افزایش، معمولاً ناچیز است).

استفاده از کوتاه کننده‌ها همیشه این ریسک را هم به همراه دارد که ممکن است در لحظه‌ای که کاربر روی لینک کلیک می‌کند، سرویس کوتاه کننده در دسترس نباشد.

البته اگر از ابزارهای معتبر استفاده کنید، معمولاً چنین مشکلی پیش نمی‌آید و اصطلاحاً Uptime آن‌ها خوب است. اما به هر حال، همیشه باید این دغدغه را هم داشته باشید که علاوه بر لینک مقصد (سایت خودتان یا هر سایت دیگر)، باید سرویس‌دهنده‌ی میانی هم فعال و برقرار باشد (خصوصاً اگر از لینک کوتاه برای یک کمپین تبلیغاتی استفاده کرده باشید و تک‌تک کلیک‌ها برایتان مهم باشد).

دردسر دوم هم،  ماندگاری سرویس‌ها  است. اگر بخواهید از لینک کوتاه شده برای مدت طولانی استفاده کنید، باید مطمئن شوید که ارائه‌دهنده‌ی سرویس، پنج یا ده سال بعد هم هم‌چنان وجود دارد و خدمات خود را ارائه می‌دهد (چنان‌که گوگل، حتی پس از متوقف کردن سرویس،‌ لینک‌های کوتاه شده‌ی قبلی را برای همیشه فعال نگه داشت).

علاوه بر این دو مورد،‌ یک نکته‌ی دیگر هم وجود دارد. بسیاری از افراد حرفه‌ای در حوزه‌‌ی اینترنت و وب، علاقه‌ی چندانی به کلیک کردن روی لینکهای کوتاه شده ندارند (مگر این‌که منبع آن را بشناسند و به آن اعتماد کنند).

 مشخص نیست لینک‌های کوتاه شده ما را به کدام سایت خواهند برد.  به همین علت، بخشی از مخاطبان شما ممکن است در مورد کلیک کردن روی چنین لینک‌هایی تردید کنند (البته چک کردن مقصد لینک،‌ دشوار نیست. اما به هر حال،‌ زمان می‌برد).

بنابراین پیشنهاد ما این است که جز در مواردی که دلیل و انگیزه‌ی مشخص و قابل‌دفاعی وجود دارد،‌ سراغ سرویس‌های کوتاه کننده لینک نروید.

مثلاً اگر در داخل سایت خودتان از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر لینک می‌دهید، عملاً آدرس طولانی پشت یک یا چند کلمه (انکرتکست) پنهان می‌شود و لازم نیست به زشت بودن آن فکر کنید. وقتی ما می‌نویسیم کارهای مایکل پدرسون دیگر مهم نیست که لینک اصلی به صورت:
%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D9%84-%D9%BE%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%86/
است و چهره‌ی زیبایی ندارد.

همین نکته درباره ایمیل‌ها هم صادق است. اگر می‌خواهید ایمیلی را برای فردی ارسال کنید، جز در موارد خاص (مثل چک کردن این‌‌که روی لینک کلیک کرده یا نه) دلیلی ندارد لینک را کوتاه کنید. ضمن این‌که در ارسال ایمیل انبوه و ایمیل مارکتینگ هم، روش‌های متنوعی برای کنترل آمار کلیک و رفتار کاربران وجود دارد و باز هم معمولاً نیازی به کوتاه کردن لینک نیست.

از کجا بفهمیم لینک کوتاه ما را به کجا می‌برد؟

اگر لینک کوتاه را از منبع مطمئن و معتبر دریافت نکرده‌اید، ممکن است بخواهید قبل از کلیک کردن روی آن، بدانید که این لینک شما را به چه صفحه‌ای خواهد بود.

این کار در واقع برعکس URL Shortening است. یعنی شما می‌خواهید آدرس کوتاه شده را به آدرس بلند و اصلی تبدیل کنید. سرویس‌های بسیاری برای این کار وجود دارند و پس از این‌که لینک کوتاه را به آن‌ها بدهید، لینک بلند را تحویل‌تان خواهند داد. به عنوان چند نمونه می‌توانیم به سرویس‌های زیر اشاره کنیم:

در پایان لازم به تأکید است که برای آشنایی بیشتر با لینکهای کوتاه شده و آشنایی با قدرت و مزیت‌های آن‌ها، بهتر است حتماً خودتان کمی وقت بگذارید و تمرین کنید.

پیشنهاد ما این است که پس از پایان این درس،‌ به چند مورد از سرویس‌های معرفی شده در درس سر بزنید و به شکل آزمایشی چند لینک را کوتاه کنید تا درک بهتری از این نوع ابزارها داشته باشید.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

مجموعه درس‌های تولید محتوا، استراتژی محتوا و دیجیتال مارکتینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند.

  تعداد درس‌ها: ۸۵ عدد

  دانشجویان این درس: ۸۸۴۰ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۳۱ مورد

هم‌چنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های استراتژی محتوا و تولید محتوا، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  تسلط کلامی

  گیمیفیکیشن  |  ایمیل مارکتینگ  |  اسلایدسازی

  جستجو با گوگل  |  مدل کسب و کار

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    محمدرضا راد ، سمیرا ، امیرعبدالعظیمی ، میم جیم ، امینه علی محمدی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تولید محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تولید محتوا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۱ نظر برای کوتاه کننده لینک چیست؟ بهترین سرویس برای کوتاه کردن لینک چیست؟

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .