Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


چند نمونه از انواع سوال در مصاحبه استخدام تولید کننده محتوا


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۶۰۰۷۵
  • اگر می‌خواهیم برای شغل تولید محتوا کسی را انتخاب کنیم، چه سوال‌هایی را در مصاحبه بپرسیم؟
  • چه نکاتی می‌تواند به عنوان شاخص‌ِ پیش‌بینی‌کننده‌ی موفقیت یک تولیدکننده محتوا مطرح باشد؟
  • چه تفاوتی بین استخدام تولیدکننده محتوا و بازاریاب محتوا یا استراتژیست محتوا وجود دارد و باید مد نظر قرار دهیم؟
در این درس  به بررسی مواردی از جنسِ سوال‌های بالا می‌پردازیم.
استخدام تولیدکننده محتوا

تولید محتوا یک شغل تازه نیست. این شغل قرن‌ها قدمت دارد و نمونه‌های آن را به سادگی می‌توان حتی قبل از توسعه‌ی صنعت چاپ نیز پیدا کرد.

اما طی دو دهه‌ی اخیر با توسعه‌ی وب و طی چند سال گذشته به علت رواج گسترده‌ی شبکه های اجتماعی به یک کار حرفه‌ای و تخصصی پُردرآمد تبدیل شده است.

این فعالیت در نگاه اول به نظر بسیار ساده می‌رسد. گاهی می‌شنویم که برخی مدیران می‌گویند: چند تا دانشجو بیاوریم تا برایمان محتوا تولید کنند.

البته نفس استفاده از دانشجو برای این‌کار بد نیست و اتفاقاً می‌تواند مفید و اقتصادی هم باشد، اما این نوع بیان مشخصاً نشان می‌دهد که گوینده، کار تولید محتوا را جدی نمی‌گیرد و احساس می‌کند که تولید محتوا فرایندی ساده و مکانیکی است که فقط وقت آزاد و حوصله برای کار پاره‌وقت می‌خواهد.

امروز، تولید محتوا از دیروز سخت‌تر و از فردا ساده‌تر است

در این جمله، اغراق وجود ندارد.

هر کس در زمینه‌ی تولید محتوا فعالیت کرده به سادگی می‌تواند این گزاره را تأیید کند.

چالشهای تولید محتوا در دنیای امروز

تولید محتوا مهارتی متفاوت با بازاریابی محتوا و استراتژی محتواست

باید به خاطر داشته باشیم که تولید محتوا خود یک مهارتِ مستقلِ ارزشمند است.

به بیان دیگر:

ممکن است کسی را پیدا کنید که در تولید محتوا قوی باشد؛ اما در استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا چندان توانمند نباشد.

همچنانکه ممکن است کسانی استراتژی محتوا یا بازاریابی محتوا را به خوبی درک کنند، اما در تولید محتوا ضعیف باشند.

البته منظور ما این نیست که هر کسب و کاری باید حداقل سه نفر را استخدام کند و هر یک از وظیفه‌های بالا را به یکی از آنها بسپارد.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و حتی برخی از کسب و کارهای متوسط، می‌توانند فعالیت مرتبط با محتوای خود را توسط یک یا دو نفر اداره کنند.

اما مهم است که به خاطر داشته باشیم  حتی اگر یک نفر تمام فعالیت‌های محتوامحورِ ما را در اختیار خود دارد، توانمندیِ تولید محتوای او را باید به صورت مستقل به رسمیت شناخته و ارزیابی کنیم. 

در جلسه مصاحبه استخدامی تولیدکننده محتوا چه سوالهایی بپرسیم؟

واضح است که تعداد و موضوع سوال‌ها در جلسه مصاحبه استخدامی بسته به هدفی که شما دارید، ویژگی‌های مصاحبه‌شونده و نیز ویژگی‌های کسب و کار شما می‌تواند متفاوت باشد.

بنابراین فهرست پیشنهادی متمم را می‌توانید به عنوان یک نقطه‌ی شروع برای ایده گرفتن در نظر بگیرید و برخی از موارد آن را انتخاب / حذف کنید. طبیعتاً بر اساس نیازها و تجربه‌ها و دغدغه‌های خودتان موارد مهم دیگری هم به فهرست سوال‌ها خواهید افزود.

آیا می‌توانیم چند نمونه از محتواهای قبلی‌ات را ببینیم؟

این سوال اگر چه ساده به نظر می‌رسد، اما کلیدی‌ترین سوالی است که باید مطرح کنید. در واقع اگر این سوال را از کسی نپرسید، مستقل از هر کار دیگری که انجام دهید، یک مصاحبه‌ی ناقص و غیرحرفه‌ای انجام داده‌اید.

دو پیشنهاد

  محتواهایی را که ارائه می‌شود صرفاً به صورت کلی نگاه کنید و نظری بین خنثی تا مثبت ارائه دهید. این نمونه‌ها بیشتر برای بعد از جلسه‌ی مصاحبه مفید هستند که با همکاران خود در مورد تصمیم نهایی استخدام صحبت می‌کنید. اگر در جلسه‌ی مصاحبه، محتواهای ارائه شده را به صورت جدی و منفی نقد کنید، ممکن است طرف مقابل تسلط خود را بر روند جلسه از دست بدهد و ارزیابی شما از توانمندی‌هایش تحت تأثیر احساس منفی او قرار بگیرد.

  ممکن است مصاحبه‌شونده تجربه‌ی شغل رسمی تولید محتوا نداشته باشد. این مسئله در چنین حرفه‌ای که جوان محسوب می‌شود بسیار پیش می‌آید. اگر او سابقه‌ی شغلی رسمی ندارد، به او اطمینان بدهید که صرفاً نمونه کار می‌خواهید. حتی عکس‌هایی که شخصاً برای تفریح خودش انداخته، نوشته‌هایی که در وبلاگ شخصی یا اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی دارد را قبول کنید. به شرطی که او بپذیرد اینها نمونه‌ی کار او هستند و به عبارتی، به شما این حق را بدهد که بر اساس کیفیت آنها در موردش قضاوت کنید.

نظرت در مورد این کارها چیست؟

یک کار بسیار مهم دیگر این است که چند نمونه محتوا به مصاحبه‌شونده نشان دهید و از او بخواهید که در مورد آنها اظهار نظر کند.

کمتر چیزی به اندازه‌ی قضاوت ما درباره‌ی آثار دیگران، دانش و نگرش و تجربه‌ی ما را افشا می‌کند.

چند پیشنهاد

  سعی کنید نمونه‌های محتوا را از صنعتی که خودتان در آن فعالیت می‌کنید و کسانی که آنها را رقیب خود می‌دانید انتخاب کنید. مثلاً‌ اگر یک شرکت ساختمانی دارید، محتواهای کانال تلگرام، بروشورها و سایت‌های شرکت‌های دیگر در این صنعت می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

  تا حد امکان بکوشید محتواهایی که نشان می‌دهید متنوع باشند. مثلاً ممکن است یک کلیپ، یک یا چند عکس یا پست اینستاگرام، چند پیام کانال تلگرام و یک یا دو نمونه از مطالب منتشر شده بر روی وب‌سایت را نشان دهید. بسته به نیاز شما، سهم هر یک از این‌ها در سبد محتوایی که به مصاحبه‌شونده نشان می‌دهید تغییر می‌کند.

  دقت داشته باشید که صرفاً ایراد گرفتن مزیت نیست. همین که کسی محتوایی تولید کرده که امروز در دستان شماست و دارید از آن در جلسه‌ی مصاحبه استفاده می‌کنید یعنی اینکه ویژگی‌های مثبتی هم داشته است. بنابراین، بیشترین امتیاز را می‌توانید برای کسی در نظر بگیرید که هم ضعف‌های منطقی و هم نقاط ارزشمند محتوا را بیان کند.

  می‌دانید که پیشنهاد دادن سخت‌تر از ایراد گرفتن است. در برخی موارد، پیشنهاد طرف مقابل را هم بپرسید. مثلاً اگر می‌گوید از رنگ نامناسبی در پس‌زمینه‌ی این پست استفاده شده، می‌توانید بپرسید که اگر تو بودی از چه رنگی استفاده می‌کردی؟ یا اگر جمله‌بندی متن خوب نیست، بهتر بود چگونه بنویسد؟

محتوای موفق از نظر تو چه ویژگی‌هایی دارد؟

این سوال از جمله سوال‌های باز محسوب می‌شود که مصاحبه‌شونده فرصت دارد در آن، دانسته‌ها و تجربیات و دیدگاه‌های خودش را – که ممکن است در بخش‌های دیگر از او نپرسید – بیان کند.

هنر مصاحبه‌شونده در این قسمت می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در ارزیابی نهایی وی داشته باشد.

چند پیشنهاد

  به این نکته توجه کنید که تا چه حد از مفاهیم ذهنی و تا چه حد از شاخص‌های عینی استفاده می‌کند. اینکه محتوا باید جذاب باشد؛ حرفی کلی است. اما اینکه تعداد بازدیدهای یک محتوا می‌تواند شاخصی از موفقیت محتوا باشد، یک بحث عینی است.

[ درس مرتبط: مقایسه کلمات عینی و ذهنی ]

  ببینید که آیا شاخص‌های موفقیت را بر اساس انواع محتوا تعریف می‌کند یا حرف‌های کلی می‌زند؟ مثلاً آیا به این نکته توجه دارد که شاخص موفقیت پست اینستاگرام با شاخص موفقیت مطلب تلگرام با شاخص موفقیت مقاله‌ای در سایت و شاخص موفقیت ایمیل خبرنامه هفتگی متفاوت است؟

  با این دید به حرف‌های او گوش بدهید که بعداً این معیارها قرار است موضوعات گفتگو و چانه‌زنی و حتی گاهی اختلاف‌نظر شما باشد. هر چه معیارهای موفقیتی که تعریف می‌کند عینی‌تر، قابل سنجش‌تر و به اهداف شما نزدیک‌تر باشد، آینده‌ی آرام‌تر و کم‌تنش‌تری در انتظار شما خواهد بود.

تا کنون چه اشتباه‌هایی در تولید محتوا داشته‌ای؟ مورد یا خاطره‌ای در ذهن داری؟

چندین دهه است که در بسیاری از مصاحبه‌ی استخدامی به طرف مقابل می‌گویند که چند نقطه‌ی ضعف خود را بگو.

طرف مقابل هم چند پاسخ بی‌مزه و بی‌خاصیت و بی‌معنی حفظ کرده و تحویل مصاحبه‌کننده می‌دهد. مثلاً می‌گوید نمی‌توانم تعادل بین کار و زندگی را رعایت کنم و خودم را غرق کار می‌کنم (ترجمه: من را استخدام کن. بدی‌هایم هم به نفع توست).

اما در بحث تولید محتوا چنین سوالی راه فرار ندارد (یا لااقل به سادگی نمی‌شود راه فرار برایش پیدا کرد).

چند پیشنهاد

  از این قسمت به سرعت عبور نکنید. تولیدکننده‌ی محتوا قبل از هر چیز باید بتواند کار خودش را نقد و تحلیل کند. هر چقدر خود او بتواند از کار خودش ایراد بگیرد، هم خروجی‌اش پخته‌تر می‌شود و هم دردسر شما کمتر خواهد شد. هدف این قسمت، تشخیص ضعف‌ها نیست؛ بلکه سنجشِ تواناییِ خودانتقادی است.

  هر جا فضا و فرصت وجود داشت بپرسید که بعد از اینکه اشتباهی در گذشته انجام داده، چه اقدام‌هایی برای جبرانش در کارهای بعدی انجام داده.

  چشم‌تان دنبال پروژه‌ها و حرف‌های بزرگ نباشد. شاید مصاحبه‌شونده بگوید یک پست در اینستاگرام گذاشتم و بعد فهمیدم اشتباه بوده و در پست‌های بعدی نکته‌ی مشخصی را رعایت کردم. قرار نیست از یک پروژه‌ی چند ده میلیونی یا چند صدمیلیونی شکست خورده صحبت کند و بعد توضیح دهد که آن اشتباه چگونه به یک پروژه‌ی موفق چند صدمیلیونی دیگر تبدیل شده است. حتی ممکن است به انتخاب نادرست رنگ در عکس‌ها یا انتخاب نادرست فعل در جمله‌ها اشاره کند و بگوید الان آن اشتباه را نمی‌کند.

از چه نرم‌افزارهایی برای تولید محتوا استفاده می‌کنی؟

در اینجا ممکن است طرف مقابل شما، فهرست بلندی از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها را معرفی کند. بلند بودن چنین فهرستی نمی‌تواند الزاماً مزیت باشد. مهم است که واقعاً بتواند با استفاده از نرم‌افزارها یک جعبه‌ابزار مناسب و قدرتمند برای خودش درست کند.

چند پیشنهاد

  می‌توانید بپرسید که اگر یک کامپیوتر و یک گوشی موبایل خالی به او بدهید، قبل از شروع نخستین کار چه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی را روی آنها نصب می‌کند (یا سوالی مشابه این).

  اینکه مصاحبه شونده ترکیبی از نرم‌افزارهای دسکتاپ و اپلیکیشن‌های موبایل را معرفی کند یک مزیت است. اپلیکیشن‌های موبایل کمک می‌کنند تا کارهای با کیفیت حداقلی را بتواند به سرعت ارائه کند و نرم‌افزارهای دسکتاپ این تضمین را ایجاد می‌کنند که او می‌تواند محتوای کیفی قابل رقابت با دیگران هم تولید کند.

  می‌توانید بپرسید که در حال حاضر در حال یادگیری چه نرم‌افزار جدیدی است. او ممکن است واقعاً یک نرم‌افزار جدید را توضیح دهد که ارزشمند است و ممکن است یکی از نرم‌افزارهایی را که هم‌اکنون می‌شناسد (مثلاً Word یا Photoshop یا Adobe Audition) را نام ببرد و بگوید در حال یاد گرفتن تکنیک‌های حرفه‌ای‌تر آنهاست. قطعاً این پاسخ هم به اندازه‌ی معرفی یک نرم‌افزار جدید و حتی گاه بیشتر از آن ارزش دارد.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

مجموعه درس‌های تولید محتوا، استراتژی محتوا و دیجیتال مارکتینگ برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده‌اند.

  تعداد درس‌ها: ۸۵ عدد

  دانشجویان این درس: ۸۹۰۵ نفر

  تمرین‌های ثبت‌شده: ۷۱۶۶ مورد

هم‌چنین با فعال کردن اشتراک ویژه به درس‌های بسیار بیشتری دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژهٔ متمم

البته بررسی‌های آماری ما نشان داده که علاقه‌مندان به درس‌های استراتژی محتوا و تولید محتوا، از میان مجموعه درس‌های متمم به مطالعه‌ی درس‌های زیر بیشتر علاقه‌مند بوده‌اند:

  دیجیتال مارکتینگ  |   بازاریابی محتوا  |  سئو

  سواد دیجیتال  |  شبکه های اجتماعی  |  تسلط کلامی

  گیمیفیکیشن  |  ایمیل مارکتینگ  |  اسلایدسازی

  جستجو با گوگل  |  مدل کسب و کار

  دوره MBA (مطالعه‌ی منظم درس‌های مدیریت و کسب و کار)

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

اگر تا کنون به عنوان تولیدکننده‌ی محتوا فعالیت کرده‌اید یا از تولیدکنندگان محتوا در کسب و کار خود استفاده کرده‌اید، چه تجربه‌های دیگری – علاوه بر نکات مطرح شده در این درس و درس قبل – دارید که می‌تواند به دوستان متممی شما برای برگزاری بهتر جلسه‌ی مصاحبه (چه به عنوان مصاحبه‌کننده و چه به عنوان مصاحبه‌شونده) کمک کند؟

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تولید محتوا به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه تولید محتوا
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۷ نظر برای چند نمونه از انواع سوال در مصاحبه استخدام تولید کننده محتوا

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : معصومه شیخ مرادی

    1- سبک نوشتن:

    می توانیم از مصاحبه شونده درباره سبک نوشتن بپرسیم مثلا

    آیا نوشتن را با سوال مطرح می کند؟

    آیا برای آن نقشه ذهنی ترسیم می کند؟

    آیا ابتدا به مطالعه سوابق در آن زمینه می پردازد؟

    با پرسیدن این سوالها می توانیم با توجه به هدف خود و سبکی که فکر می کنیم هدف ما را تامین می کند انتخاب بهتری داشته باشیم.

    2- از او بپرسیم آیا کتاب میخواند:

    کسانی که کتاب زیاد می خوانند

    - دامنه لغات بالاتری دارند.

    - در محتوایشان کلمات بهتری را انتخاب می کنند.

    - بهتر می توانند متنی ساختارمند بنویسند متنی که شروع و پایان و بدنه داشته باشد و دارای راهکار نیز باشد.
    3- استعدادیابی: من فکر می کنم وجود این سه استعداد در افراد به توانمندی آنها در تولید محتوا کمک می کند
    توانمندی استقرا
    توانمندی در استدلال تحلیلی
    ایده پردازی و انسانهای لبریز از ایده
    در سوال هایمان در مصاحبه دقت کنیم که میزان این استعداد را درافراد مشخص کنیم و یا سوالاتی اختصاصی برای پی بردن به این سه استعداد در افراد پی ببریم.

    4- صبور بودن: یک تولید کننده حرفه ای محتوا باید شخصی صبور باشد. بارها و بارها متن خود را بخواند تا ایرادات آن را برطرف کند، باید به میزان صبور بودن در شخص نیز پی ببریم
    پی نوشت: سه استعداد مطرح شده در درسهای استعدادیابی متمم مفصل توضیح داده شده اند.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .