Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


استعداد واقعی، تسلط بر فرایند حل مسئله است


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۶۰۰۹۷

مطالبی که در قالب دعوت به گفتگو منتشر می‌شوند در مقایسه با سایر درس‌ها و مطالب متمم، فضایی صمیمی‌تر و به دور از چارچوب‌های خشک درسی دارند.

می‌کوشیم به بهانه‌ی حرف‌های بزرگان و نکاتی که در کتابها و مقاله‌ها می‌بینیم و می‌خوانیم،‌ با یکدیگر در مورد تجربیات خود در فضایی نزدیک به درس‌های متمم صحبت و گفتگو کنیم.

استعداد حل مسئله در محیط کار

یکی از موضوعات رایج در مدیریت منابع انسانی، بحثِ مدیریت استعدادها یا Talent Management است.

جذب استعدادها، پرورش استعداد کارکنان، تأمین رضایت همکاران مستعد و رقابت در به‌کارگیری استعدادها بین کسب و کارها، تنها نمونه‌هایی از بحث‌های گسترده‌ای است که به نوعی در ارتباط با مفهوم استعداد در محیط کسب و کار مطرح می‌شود.

اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد معمولاً بسیار ساده و ابتدایی است و ارتباط چندانی با حرف‌های پیچیده‌ای که در کتاب‌ها و دانشگاه‌ها مطرح می‌شود ندارد.

کسانی که از چند دانشگاه خاص کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند، به عنوان استعداد یا نخبه در نظر گرفته می‌شوند.

یا مدیری که قبلاً در شرکت رقیب ما کار می‌کرده و کارنامه‌ی موفقی داشته، به عنوان یک استعداد، جذبِ شرکت ما می‌شود.

گاهی اوقات هم، مهارت ارتباطی قوی کافی است تا کسی که استعداد چندانی ندارد، خود را به عنوان یک استعداد برتر به یک سازمان معرفی کرده یا تصویر خود را در ذهن مدیران سازمان تثبیت کند و با همین عنوان و به همین بهانه، در مقایسه با سایر همکاران که اتفاقاً استعداد بیشتری هم دارند، امتیاز‌های مادی و معنوی بیشتری بگیرد.

این بار در همین راستا، نکته‌ای از کتاب تفکر پروژه‌ محور (KPM based on Effective Project Thinking) را مرور می‌کنیم:

استعداد واقعی، توانایی حل مسئله و تسلط بر فرایند حل مسئله است. هر دانش، مهارت، تخصص و توانمندی دیگری، اگر به تشخیص بهتر مسئله‌های کسب و کار، و حل کردن آنها به روش مناسب کمک کند، استعداد است؛ در غیر این صورت، صرفاً به یک هزینه‌ی اضافی تبدیل می‌شود.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت. فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

از میان درس‌هایی که در فهرست بالا آمده است، درس‌های زیر از جمله پرطرفدارترین‌ موضوعات هستند:

دوره MBA  |  مذاکره  |  کوچینگ  |  توسعه فردی

فنون مذاکره  |  تصمیم گیری  |  مشاوره مدیریت

تحلیل رفتار متقابل  |  تسلط کلامی  |  افزایش عزت نفس

چگونه شاد باشیم  |  هوش هیجانی  |  رابطه عاطفی

خودشناسی  |  شخصیت شناسی  |  پرورش کودکان هوشمندتر

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

تجربه‌ی شما در این زمینه چیست؟

در محیط کار شما استعداد را چگونه و بر اساس چه معیارهایی می‌سنجند؟ آیا توانایی حل مسئله، به عنوان یک توانایی ارزشمند دیده می‌شود یا در لا‌به‌لای چالش‌ها و مشکلات و دغدغه‌های دیگر گم می‌شود؟

اصلاً آیا کسانی را دیده‌اید که وقتی از استعداد و توانایی‌ها و رزومه‌شان حرف می‌زنند، مهارت حل مسئله را هم به عنوان یک نکته‌ی ارزشمند مطرح کنند؟

آیا کسانی که مسئله‌های سازمان و کسب‌و‌کار را بهتر حل می‌کنند، جایگاه بهتری دارند؟

اگر بخواهید در تیم خود یا در کسب و کار خود، کسانی را جذب کنید که توانایی حل مسئله‌ی آنها بهتر از دیگران باشد، چگونه این کار را انجام می‌دهید؟

 

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مرنضی محمدی ، مهدی خدابین ، مجتبی حاجی زاده ، yasamin ghasemi ، محسن تمدن پور

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت حل مسئله به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت حل مسئله
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱۱ نظر برای استعداد واقعی، تسلط بر فرایند حل مسئله است

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : سامان عزیزی

    اگر استعداد و مهارت حل مسئله رو به دو بخشِ  تشخیص مسئله و ارائه راه حل تقسیم کنیم، من فکر می کنم مهمترین و ارزش مند ترین بخشِ این استعداد، بخش تشخیص مسئله ست.

    بارها دیدم که ما با این خیالِ باطل که میدونیم مسئله مون چیه، راه حل های مختلفی(که اکثراً برچسبِ پر طمطراقِ خلاقانه هم بهش میزنیم) ارائه میدیم و بعدها ،تازه متوجه میشیم که اصلاً مسئله رو درست تشخیص نداده بودیم. یکی از دلایلِ این اتفاق، میتونه این باشه که ما عاشقِ راه حل ها میشیم، بخصوص اونهایی که جذاب باشن و از اصل قضیه که تشخیص مسئله ست غافل میشیم.

    توی شرکت، تقریباً همه بچه ها میدونن که بالاترین ارزش گذاری رو به این بحث میدیم. چند بار دوره های کوتاهی هم برای فهم و درک اینکه وقتی میگیم "توانایی حل مسئله"، دقیقاً منظورمون چیه، برگزار کردیم.

    در پروسه ی استخدام هم، تا جایی که عقلمون رسیده، مراحل و سوالاتی رو برای سنجش این توانایی طراحی کردیم.هر چند که درجه موفقیتش خیلی بالا نبوده ولی بد هم نبوده.

     

    زیاد پیش میاد که خیلی از ماها ،در اینجور بحث ها اون جمله ی معروف انیشتین رو (صرف 55 دقیقه برای فکر کردن به صورت مسئله و این حرفها!) علم می کنیم ولی به مرحله ی قبلتر از اون فکر نمی کنیم.یعنی تشخیصِ مسئله. اول باید تمام تلاش مونو بکنیم تا مسئله  مونو  به درستی تشخیص بدیم، بعد هر چی دلمون خواست میتونیم به صورت مسئله هم فکر کنیم.(که به نظر من "تشخیص مسئله ی درست" با "فکر کردن به صورت مسئله" با هم متفاوت هستن-هرچند که گاهی میشه تفکیکشون نکرد ولی من ترجیح میدم این کار رو بکنم.به نظرم مفید تره)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .