Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


خلاقیت چیست؟ | خلاقیت را می‌توان مانند سرمایه گذاری دید


خلاقیت چیست

اگر در یک جمع این سوال را مطرح کنید که خلاقیت چیست بعید است بتوانید در نهایت بحث را جمع کنید و به نتیجه‌ی واحدی برسید که همه آن را قبول دارند.

مرور مقالات علمی هم شما را کمابیش به همین نتیجه می‌رساند. محققان و نظریه‌پردازان نتوانسته‌اند به سادگی درباره‌ی تعریف خلاقیت به جمع‌بندی و اتفاق‌نظر برسند.

مشکل در این‌جا به پایان نمی‌رسد. حتی اگر تعریف خلاقیت را هم مشخص کنید و بتوانید بگویید خلاقیت چیست، اختلاف‌نظر بر سر پرورش خلاقیت و عوامل تأثیرگذار بر آن آغاز می‌شود.

عده‌ای خلاقیت را یک استعداد ذاتی می‌دانند و عده‌ای دیگر تعبیر مهارت خلاقیت را به کار می‌برند (وقتی می‌گوییم مهارت، یعنی خلاقیت می‌تواند با تلاش و تمرین بهتر شود). طبق معمول می‌توانید افرادی را هم بیابید که ترکیبی از این دو را قبول دارند.

بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است جستجوی جواب نهایی و قطعی را رها کنیم و صرفاً بکوشیم از حرف‌ها و ایده‌ها و نکات مفیدی که در لابه‌لای این بحث‌ها مطرح می‌شود ایده بگیریم.

یکی از مدل‌های جذاب و ارزشمند درباره‌ی خلاقیت را استرنبرگ مطرح کرده است. کسی که معمولاً او را با مثلث عشق می‌شناسیم.

اگر بتوانیم با عینک استرنبرگ به خلاقیت نگاه کنیم، فرصت‌های تازه‌ای برای خلاقیت پیش روی ما قرار می‌گیرد. به همین علت این درس را به مرور تعریف خلاقیت از نظر استرنبرگ اختصاص داده‌ایم.

خلاقیت چیست

خلاقیت به عنوان سرمایه گذاری

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که یک سرمایه‌گذار موفق چه می‌کند؟ این پرسش، پاسخ ساده و سرراستی ندارد. اما استرنبرگ به یکی از پاسخ‌های آن پرداخته است: «سرمایه‌گذار ارزان می‌خرد و گران می‌فروشد.»

این ارزان خریدن (Buy Low) و گران فروختن (Sell High) است که نهایتاً می‌تواند سود و موفقیت را برای سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد.

حرف استرنبرگ این است که خلاقیت را هم می‌توانید از همین دریچه ببینید و تفسیر کنید. به این معنا که:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۷۵ درس دیگر دربارهٔ تصمیم گیری و حل مسئله برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۱۸۸۴ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۳۲۷۰ تمرین در درس‌های تصمیم گیری و حل مسئله ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۷۵ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی پیدا می‌کنید. درس‌های زیر صرفاً چند نمونه هستند:

تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  مهارت یادگیری

دوره MBA  |  توسعه فردی  | سبک زندگی

مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت جلسه

مذاکره  |  مدیریت تعارض  | مهارت های ارتباطی

خودشناسی  |  زندگی شاد  |  عزت نفس

خرید اشتراک    تجربهٔ متممی‌ها

تمرین

برای این‌که «خلاقیت به عنوان سرمایه‌گذاری» را بهتر درک کنید، کمی با خودتان فکر کنید و ببینید آیا ایده‌ای بوده که به ذهن‌تان رسیده باشد، اما آن را بی‌ارزش یا کم‌ارزش در نظر گرفته باشید و بعداً ببینید که فرد یا مجموعه‌ی دیگری، اتفاقاً روی همان ایده سرمایه‌گذاری کرده و نتیجه گرفته است؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مجید ، محمد کلوانی ، سعید رنجبر ، نرگس حسنی ، نرگس امیریان

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت حل مسئله به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت حل مسئله
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۷۴ نظر برای خلاقیت چیست؟ | خلاقیت را می‌توان مانند سرمایه گذاری دید

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : امیر جافری

    فرصت درآمدزایی که از دست دادیم

    سال ۹۴ با دوستانم یه وبسایت در حوزه برق راه اندازی کردیم و خیلی خوب رشد کرد و ترافیک مناسبی داشت، یکی از ایده هایی که برای درآمدزایی ازش داشتیم، ساخت و فروش آموزش های تخصصی بود،‌ و تقریبا بیشتر امکانات موجود برای این کار رو داشتیم، ولی اون موقع یه جورایی ایده اش بد به نظر می رسید و خیلی جدی بهش نگاه نکردیم. ولی حالا وبسایت های خیلی نوپاتری مشابه همون رو می بینم که درآمدهای خیلی خوبی از این قضیه دارن. شاید کسب درآمد از اون وبسایت زندگی من و دوستانم رو تغییر اساسی می داد، اون وبسایت همیشه برای من تداعی کننده یه فرصت سوخته است.

     

    متن این درس من رو یاد کتاب ذهن کامل نو از دنیل پینک انداخت، دنیل پینک معتقده در دوران فعلی ما هرچقد متخصص های قوی باشیم، ربات ها و یا متخصص های ارزان قیمت شرقی بالاخره یا جای ما رو پر می کنن و یا ارزش کار مارو کاهش می دن، در این دوران، آینده رو کسانی می سازن که به جای تمرکز روی تقویت مهارت های تحلیلی و تخصصی، روی تقویت برخی استعدادهای ذاتی می پردازن که دنیل پینک اصطلاحا به اونا میگه: مفهوم بالا(high concept).

    تقویت حس بالا یا مفهوم بالا به ما کمک می کنه تا خلاق تر بشیم و بتونیم بیشتر از شهودمون استفاده کنیم و با ترکیب چیزهای مختلف و خصوصا احساس و هنر، به کارها و مخلوقاتمون معنا بدیم، خلاقیتی که خاص و متفاوته. این چیزیه که کامپیوترها و متخصص های شرقی نمی تونن باهاش رقابت کنن و یا ارزشش رو کاهش بدن.

    https://s16.picofile.com/file/8426144500/whole_new_mind.jpg

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .