Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


خطاهای رایج در تعیین فهرست گزینه‌ها و آلترناتیوها


فهرست گزینه ها و آلترناتیوها

وقتی با یک مشکل یا مسئله مواجه می‌شویم، طبیعی است که به راه‌حل‌های پیش رو فکر می‌کنیم.

تقریباً هر آن‌چه در مهارت حل مسئله آموزش داده می‌شود، به نوعی به تقویت توانایی تشخیص گزینه‌های پیش رو مربوط است.

پس از این‌که راه‌حل‌های پیش رو را فهرست کردیم، انتظار داریم دانش تصمیم گیری به ما کمک کند تا بهترین آن‌ها را انتخاب کنیم.

جالب این‌جاست که معمولاً دغدغه‌ی اغلب ما، انتخاب بهترین گزینه است و کمتر به این سوال فکر می‌کنیم که: آیا تمام گزینه‌های پیش رو را به درستی می‌شناسم؟

در شرایطی که ارزش ریال در برابر دلار نوسان می‌کند، بسیاری از مردم این سوال را می‌پرسند: دوستان‌مان دلار خریده‌اند. ما هم دلار بخریم؟ یا نخریم؟

با این سوال، دو گزینه‌ی مشخص پیش روی ماست:

  • دلار بخریم
  • دلار نخریم

ممکن است بر اساس این دو گزینه، محاسبات بسیاری انجام دهیم و از افراد مختلف هم مشورت بگیریم و در نهایت یکی را انتخاب کنیم.

با این روش، ما فراموش می‌کنیم که دغدغه‌ی اصلی ما، حفظ ارزش دارایی‌ها و کاهش ریسک آتی بوده است و گزینه‌هایی که برای حفظ ارزش دارایی‌ها و کاهش ریسک آتی وجود دارد، بسیار بیشتر از دو گزینه‌ی بالاست.

جالب این‌جاست که ما معمولاً به این نکته دقت نمی‌کنیم که بسیاری از گزینه‌ها را ندیده‌ایم یا جدی‌ نگرفته‌ایم.

به همین علت، بخش اصلی انرژی ما به جای بررسی انواع گزینه‌های پیش رو صرف این می‌شود که میان تعداد محدودی گزینه‌ی در دسترس، یکی را انتخاب کنیم.

حتماً به این نکته توجه کرده‌اید که موضوعاتی مانند طوفان فکری و تفکر واگرا، با این هدف آموزش داده می‌شوند که شما مسئله‌ی افزایش تعداد گزینه‌ها را جدی بگیرید و به سادگی از کنار آن‌ها عبور نکنید.

چه خطاهایی در تشخیص و تعیین گزینه‌ها رایج است؟

هیچ روشی وجود ندارد که به شما بگوییم با استفاده از آن، می‌توانید به صورت تضمینی، مطمئن شوید که همه‌ی گزینه‌های مهم و ارزشمندِ ممکن را یافته‌اید و تشخیص داده‌اید.

اما لااقل می‌توانیم برخی از رایج‌ترین خطاهای ممکن را مرور کنیم تا احتمال گرفتار شدن در دام آن‌ها کاهش پیدا کند:

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه درس

دسترسی کامل به این درس و ۷۵ درس دیگر دربارهٔ تصمیم گیری و حل مسئله برای اعضای ویژه متمم در نظر گرفته شده است. تا کنون ۱۱۹۲۲ نفر از متممی‌ها مجموعاً ۲۳۳۵۹ تمرین در درس‌های تصمیم گیری و حل مسئله ثبت کرده‌اند.

با عضویت ویژهٔ متمم علاوه بر این ۷۵ درس به هزاران درس دیگر از جمله درس‌های زیر دسترسی پیدا می‌کنید. درس‌های زیر صرفاً چند نمونه هستند:

تفکر سیستمی  |  تفکر استراتژیک  |  مهارت یادگیری

دوره MBA  |  توسعه فردی  | سبک زندگی

مشاوره مدیریت  |  کوچینگ  |  مدیریت جلسه

مذاکره  |  مدیریت تعارض  | مهارت های ارتباطی

خودشناسی  |  زندگی شاد  |  عزت نفس

خرید اشتراک    تجربهٔ متممی‌ها

تمرین

آیا شما هم در تصمیم‌های گذشته‌ی خود (یا اطرافیان‌تان)، مواردی را سراغ دارید که یکی از خطاهای مطرح شده در این درس را تجربه کرده باشید؟

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    یعقوب دلیجه ، علی قلعه جوقی ، آفاق رحمانی ، رضا حاج محمدزاده ، محمدجواد مرآتی

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری مهارت حل مسئله به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه مهارت حل مسئله
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۱۱۹ نظر برای خطاهای رایج در تعیین فهرست گزینه‌ها و آلترناتیوها

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : محمدرسول کریمی

    در دوره ای که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کردم در فکر ادامه تحصیل و پذیرفته شدن به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه افتاده بودم. دو گزینه داشتم که داخل ایران یا خارج از ایران ادامه تحصیل بدهم. در سال دوم دوره کارشناسی ارشد در آزمون دکترای مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر شرکت کردم و مراحل مختلف امتحان عمومی (هوش، ریاضی و زبان) و تخصصی را قبول شدم اما در مصاحبه قبول نشدم. حال باید در سال بعد یا برای پذیرش خارج از کشور اقدام می کردم. یا در کنکور دکترای داخل که در آن زمان سراسری نبود شرکت می کردم. تابستان فرصت مناسبی بود مقداری فکر کردم و در نهایت یک گزینه دیگر " اصلا ادامه تحصیل ندهم" را هم اضافه کردم. بعدها دیدم مطلوبترین گزینه همین گزینه بوده است. در حالیکه ورودی دوره های دکترای تخصصی را به بیش از 20 هزار نفر و در این اواخر بیش از 30 هزار نفر رسانده اند و نیاز عضو هیئت علمی دانشگاهها در نهایت 2 هزار نفر است احتمالا شانس زیادی برای پذیرش به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاهها وجود ندارد و معمولا در این تنگناها فساد در پذیرش افراد هم خیلی زیاد می شود. و اصلا من آدم فنی بودم که در صنعت تجربیات خیلی خوبی داشتم. چرا باید به سمتی می رفتم که مزیتهایم را از دست می دادم در نهایت ادامه ندادم. و فکر می کنم اتفاق خیلی خوبی بود. اگر این گزینه را سال قبل از آن اضافه کرده بودم زحمت و استرس چند دور امتحان کنکور دکترا و هزینه های مرتبط را نیز متقبل نمی شدم.

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .