Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
شرایط دریافت هدیه نوروزی متمم: دوره صوتی آموزش هدف‌گذاری (کلیک کنید)


استعداد موسیقی و تشخیص صدا (۱)


استعدادیابی - استعداد تشخیص صدا

در درس استعدادیابی، قرار شد که با هم به تدریج به مدل‌ها و ابزارهای متداول در سطح جهان،‌ برای سنجش استعداد‌ها بپردازیم. به عنوان یکی از نخستین مدل‌های مورد بررسی که به صورت گسترده در جهان مورد توجه است، مدل جانسون اوکانر را بررسی کردیم و تا کنون بخش‌های مختلف این مدل از جمله استعداد تجسم فضایی و درک ساختارها،توانمندی استقراء، ایده پردازی، توانایی استدلال تحلیلی، قدرت تشخیص سریع نوشته‌ها، توانایی کار با اعداد و سیلوگرام و حافظه طراحی، تشخیص و تفکیک رنگها،  نگاه به جلو و همینطور کار با انگشتان را مورد بررسی قرار دادیم.

در این قسمت به بحث استعداد موسیقی و تشخیص صدا به عنوان یکی دیگر از المان‌های استعدادیابی در مدل جانسون اوکانر می‌پردازیم.

به همان اندازه که استعداد ریاضی یک عبارت مبهم و نامفهوم است، استعداد موسیقی و تشخیص صدا هم برای اکثر ما معنای دقیقی ندارد.

اگر به شما بگویند یک نفر استعداد ریاضی دارد چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

  • آیا محاسبات را با سرعت بالاتری انجام می‌دهد؟
  • آیا نمره ریاضیات او خوب بوده است؟
  • آیا می‌تواند مسائل پیچیده هندسه را تجزیه و تحلیل کند؟
  • آیا می‌تواند ترکیب گزاره‌های منطقی را درک کرده و تحلیل کند؟

دقیقاً همین ماجرا در مورد استعداد موسیقی و تشخیص صدا هم صادق است:

استعدادیابی و استعداد صدا و تشخیص موسیقی

یکی از کارهای ارزشمند بنیاد جانسون اوکانر این بود که بعد از مدت طولانی آزمایش و تجربه، در حدود سالهای ۱۹۱۹ به صورت جدی و رسمی، استعداد موسیقی را در بخش شنوایی، به زیرمجموعه‌های قابل سنجش کوچکتری تقسیم کرد:

 

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

درس‌های استعدادیابی برای کاربران آزاد متمم در نظر گرفته شده است.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) علاوه بر درس‌های استعدادیابی به حدود نیمی از چند هزار درس متمم (از جمله خودشناسی، افعال پرکاربرد انگلیسی، پرورش تسلط کلامی و پاراگراف فارسی)  دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین در صورت تمایل با پرداخت هزینه عضویت به همهٔ درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مدیریت کسب و کار (MBA) | فنون مذاکره

  مسیر شغلی | کوچینگ | مشاوره مدیریت

  تحلیل رفتار متقابل | تصمیم گیری

  عزت نفس | زندگی شاد

  تسلط کلامی | مهارت ارتباطی

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که اگر کسی با حوزه موسیقی و سرود و ترانه کاری ندارد، نیازمند چنین استعدادی نیست. در حالی که این استعداد می‌تواند موفقیت و شکست ما را در بسیاری از حوزه‌های زندگی شخصی و شغلی مشخص کند.

این بحث‌ها را در درس بعدی استعدادیابی ادامه خواهیم داد.

تمرین:

اگر چند دقیقه فرصت دارید به یکی از این دو سایت (سایت اول، سایت دوم) سر بزنید و استعداد خود را در زمینه ریتم و تشخیص فرکانس بیازمایید.

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    nima ، آمنه ، پریسا کلائی ، آرمان ، سپیده

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استعدادیابی و شناخت توانمندی ها به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استعدادیابی و شناخت توانمندی ها
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۲۸ نظر برای استعداد موسیقی و تشخیص صدا (۱)

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : شهرزاد

    سلام دوست عزیز.
    خوشحالم که میبینم تا این حد علاقمند به دونستن مفاهیم مربوط به موسیقی هستین. و ممنون که با کامنتتون باعث شدید یکی مثل من هم بار دیگه به دنبال مفاهیم دقیقشون بره. از اونجایی که موسیقی، خودش یه علم محسوب میشه، پس اجازه بدید به جای مفاهیم کلی که خودم در ذهن دارم، تعاریف دقیق و البته تا حد امکان ساده تر فقط چند تا از این مفاهیم رو که از اینترنت جستجو کردم، با شما به اشتراک بذارم (و امیدوارم دوستان عزیز دیگری هم که در زمینه ی موسیقی اطلاعات بهتری دارن، توضیحات خودشون رو برای شما دوست عزیز بنویسن)
    * ریتم: جوهر حیاتی موسیقی ریتم است. همانطور که شعر دارای وزن است موسیقی نیز دارای وزن است که وزن آن همان ریتم می‌باشد. (منبع) درواقع، ریتم، الگوی منظم صدا و سکوت می باشد که در زمان تکرار می شود. (منبع)  زندگی ما سراسر با ریتم آمیخته شده است. شب و روز، گذر فصل ها، ضربان قلب و.. نمونه هایی از ریتم در زندگی ما هستند. اصولا ریتم الگویی تکرار شونده و ثابت دارد و منطبق بر زمان جلو می رود، ولی با توجه به حسی که به وجود می آورد به طرز شگفت انگیزی می تواند در گذر زمان برای انسان تفاوت ایجاد کند! ریتم عامل حرکت موسیقی در زمان است. وقتی یک موسیقی می تواند برای ما خوشایند باشد که ریتم آن مناسب حال ما باشد. (منبع)
    * ملودی: ملودی به مفهوم کلی، تعدادی اصوات موسیقی که به دنبال هم اجرا یا شنیده شوند. ملودی حتی در ساده ترین فرم خود نمی تواند از ریتم جدا باشد؛ در واقع ابتدائی ترین عامل ملودی یعنی (صوت) دو خصوصیت اساسی دارد: زیر و بمی (فرکانس) و مدت کشیده شدن آن، (که دومی بحث در ریتم است). (منبع)
    * صدا و فرکانس: صدا عبارتست از لرزش هوا، بشرط اینکه تعداد این لرزش بین بیست دفعه تا بیست هزار مرتبه در ثانیه باشد. یعنی وقتی پرده گوش ما بوسیله هوا بیست مرتبه تا بیست هزار مرتبه در ثانیه ارتعاش کند ما این ارتعاشات را بصورت صدا خواهیم شنید. به هر لرزش یک سیکل (‍‍C) و به مجموعه این سیکل ها در یک ثانیه فرکانس (F) میگویند. به این ترتیب واحد فرکانس، سیکل در ثانیه است. (منبع)
    * نُت:  الفباي موسيقي نت مي باشد.(منبع) نُت يا نوت، در موسيقي به دو معني بکار مي‌رود: يکي به معني واحد صدائي با فرکانس ثابت که نامي بر آن گذاشته شده که در متون کهن فارسي به آن نغمه مي‌گويند و ديگري به معني نمايش يا نشانه نوشتاري هر يک از اين صداها. در معني اول نت‌ها هفت نام براي نوشتن اصوات موسيقايي هستند. در ايران به پيروي از فرانسه و ايتاليا نت‌ها به اين صورت نام گذاري مي‌شوند: دو-ر-مي-فا-سل-لا-سي (do, re, mi, fa, sol, la, si). در روش نام‌گذاري الفبايي که در کشورهاي انگليسي و آلماني زبان رايج بوده است نت‌ها به ترتيب "A, B, C, D, E, F, G" نام مي‌گيرند، که نت A در اين روش برابر با نت «لا» (la) در روش قبلي است. در معني دوم، براي مکتوب کردن اصوات موسيقي، اين صداها را طبق قواعد خاصي بين يا روي پنچ خط افقي مي‌نويسند که به نام خطوط حامل شناخته مي‌شوند. خطوط حامل از پايين به بالا شمرده مي‌شوند، به اين معني که نتي که روي خط پايين‌تر نوشته شود، صدايي بم‌تر از نتي دارد که بر روي خط بالاتر نوشته شده است. به اين ترتيب نام نت از روي جائي‌که روي خط‌هاي حامل قراردارد مشخص مي‌شود. ديگر مشخصات نت مانند طول آن (مدت زمان امتداد يافتن آن صدا) و غيره را نيز با شکل‌هاي قراردادي که براي نت طرح شده نمايش مي‌دهند. نت‌هاي متوالي را از چپ به راست مي‌نويسند. دانشي که به قواعد نوشتن نت‌هاي موسيقي و مقولات مرتبط با آن مي‌پردازد، تئوري موسيقي نام دارد. (منبع)
    * اکتاو: فاصله يک نت تا نت هم نام خود (چه زير يا چه بم تر) را اکتاو مي گويند. (منبع)
    * گام: تعدادی نت که با نظمی مشخص به صورت متوالی پشت سر هم قرار گیرند. به مجموعه چند نت پی در پی که با فاصله های معین و حساب شده به دنبال هم نواخته می شوند و آخرین نت آن، هنگام بالایی نت اول باشد یک گام موسیقی می گویند. (منبع)
    * هارمونی: هارمونی یعنی اصوات موسیقائی که یکجا یا دسته دسته هم زمان به صدا درآیند. هارمونی «خط عمودی» در بافت موسیقی نشان می دهد. (منبع)
    *آکورد: تعدادی (معمولا ۳ یا بیشتر) نت یا صدا که به صورت هم زمان شنیده می شوند. (منبع)
    * ضرب در موسیقی: واحدي زماني در موسيقي مي باشد كه به كمك آن كشش ها را در موسيقي اجرا مي كنيم. ضرب را ميتوانيم با شمارش بوسيله حركات رفت و برگشت دست يا پا نگهداريم. (منبع)
    * سلفژ: سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و ... معرفی کرد. پایهء یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم. (منبع)
    پی نوشت: البته به نظر من، موسیقی شبیه به یه اقیانوس میمونه که اگه دوست دارید بیشتر از مجال این کامنت باهاش آشنا بشید، بهتره لباس غواصی تون رو به تن کنید و با جستجوی بیشتر، خودتون در اعماق شگفت انگیز این اقیانوس گشتی بزنید. :)

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .