Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Menu
دوره آموزشی هدف گذاری (کلیک کنید)


استعدادیابی | دیدن افق‌های دور و نگاه به جلو


اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس
کد درس: ۷۵۱۶

با توجه به نقش استعدادیابی و اهمیت آن در انتخاب شغل مناسب در سلسله درس‌های استعدادیابی می‌کوشیم با تکیه بر مدل جانسون اوکانر، فرصتی را به فکر کردن درباره استعدادهای‌ خود اختصاص دهیم.

هر یک از درس‌های استعدادیابی به یکی از استعدادها (بر اساس مدل اوکانر) می‌پردازد.

این درس به Foresight می‌پردازد که در فارسی گاهی با عنوان دیدن افق‌های دور و گاه در قالب نگاه رو به جلو به آن اشاره می‌شود.

پیش نیاز مطالعه درس دیدن افق‌های دور و نگاه رو به جلو

از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود پس از مطالعه این درس:

  • بتوانند مفهوم اصطلاح Foresight را به عنوان یک استعداد، توضیح دهند.
  • بتوانند استعداد خود را در زمینه‌ی نگاه رو به جلو (Foresight) با سایر استعدادهایشان در مدل اوکانر مقایسه کنند.
  • به خاطر داشته باشند که Foresight و آزمون اوکانر برای نگاه رو به جلو جداگانه تعریف شده‌اند و بعداً در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر، Foresight به عنوان یک توانمندی، مفهومی قدیمی‌تر و جاافتاده‌‌تر از بحث الگوهای استعدادیابی است.
فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی

در ادامه بحث استعدادیابی به شیوه جانسون اوکانر، می‌خواهیم درباره‌ی نگاه به جلو یا دیدن افق‌های دور یا Foresight با هم صحبت کنیم.

اما پیش از هر چیز، این فایل را باز کنید و تمرینی را که در آن مطرح شده، انجام دهید (به خاطر داشته باشید که فقط ۹۰ ثانیه برای انجام این تمرین زمان در اختیار دارید).

با توجه به آن‌چه در مورد ایده پردازی (Ideaphoria) آموخته‌اید، احتمالاً حدس می‌زنید که آزمون مطرح شده در ابتدای این درس، با هدف سنجش خلاقیت، استعداد ایده‌پردازی و تفکر واگرا طراحی شده است.

اتفاقاً حدس شما از واقعیت چندان دور نیست.

زمانی که بنیاد جانسون اوکانر برای نخستین بار این آزمون را برای جنرال الکتریک طراحی کرد، قرار بود از آن به عنوان ابزاری برای سنجش استعداد ایده پردازی و تفکر واگرا استفاده شود.

اما نتیجه‌ی این آزمون، با سایر آزمون‌های مربوط به ایده پردازی، هم‌خوانی نداشت:

آزمون‌های ایده پردازی، معمولاً بر این متمرکز می‌شوند که فرد، چقدر می‌تواند راهکارهای مختلف خلق کند و بیابد.

بنابراین، روش آن‌ها فراتر از تداعی است که در ابتدای این درس مطرح شد.

سوال‌های معروف شمردن کاربردهای یک قاشق یا یک آجر، نمونه‌ای از آزمون‌های جستجوی راهکار هستند.

البته این را امروز می‌توانیم بگوییم که معما حل شده بنیاد اوکانر اعلام کرده خروجی تمرین ابتدای صفحه، ارتباطی با تفکر واگرا و ایده پردازی ندارد.

اگر خودمان را جای طراحان آزمون بگذاریم، می‌توانیم درک کنیم که آن‌ها انتظار داشته‌اند به ابزار متفاوتی برای سنجش همان استعداد آیدیافوریا دست پیدا کنند.

طبیعتاً بنیاد جانسون اوکانر، متخصص استعدادسنجی است و معنی دقیق سنجش این است که به جای توجیه این تفاوت، بکوشیم تشخیص دهیم که این آزمایش جدید – که رابطه‌ای با آزمایش‌ قدیمی ندارد – چه ویژگی و استعدادی را اندازه‌گیری می‌کند.

نگاه رو به جلو و دیدن افق‌های دور (Foresight)

استعدادی که جانسون اوکانر در پی مفهوم پردازی و تعریف آن بود، امروز Foresight نامیده می‌شود.

Sight و See (دیدن) از یک خانواده هستند و Fore هم پسوندی است که مفهومِ جلو و پیش رو را بیان می‌کند.

این دیدن آینده‌ی دور را در منابع فارسی استعدادیابی، گاهی دیدن افق‌های دور و گاهی نگاه رو به جلو ترجمه کرده‌اند.

شاید سوال‌های زیر، مفهوم Foresight را برای شما شفاف‌تر می‌کنند:

خُرد کردن هدف‌ها و هم‌صحبتی با افراد مجرب را جدی بگیرید

خرد کردن هدف‌های بزرگ به هدف‌های کوچک‌تر، از جمله بحث‌های اولیه در هدف‌گذاری است که همه‌ی ما درباره‌اش شنیده‌ایم و بسیاری از ما، آن را به‌کار می‌گیریم.

اما در مورد افرادی که خود را در نگاه به افق‌های دور ضعیف می‌بینند، اهمیت این کار، دو چندان می‌شود.

اوکانر توضیح می‌دهد که برای این نوع افراد، حتی استفاده‌ی دائمی از نشانه‌های فیزیکی هدف‌گذاری هم بسیار مفید و ارزشمند است و نباید از آن غافل شوند (از برگه‌ای که روی یخچال می‌چسبانیم و هدف خود را روی آن می‌نویسیم یا عکسی که برای پس‌زمینه‌ی کامپیوتر خود انتخاب می‌کنیم).

نکته‌ی دیگر، ارتباط با افرادی است که در این مسیرها از ما جلوتر رفته و مجرب‌تر هستند. این افراد، هم می‌توانند گام‌های میانی را برای ما بهتر نشان دهند و هم، تصویر آینده‌ی دوردست را در ذهن ما شفاف‌تر کنند.

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

درس‌های استعدادیابی برای کاربران آزاد متمم در نظر گرفته شده است.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) علاوه بر درس‌های استعدادیابی به حدود نیمی از چند هزار درس متمم (از جمله خودشناسی، افعال پرکاربرد انگلیسی، پرورش تسلط کلامی و پاراگراف فارسی)  دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین در صورت تمایل با پرداخت هزینه عضویت به همهٔ درس‌های زیر دسترسی خواهید داشت:

 فهرست درس‌های مختص اعضای ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  مدیریت کسب و کار (MBA) | فنون مذاکره

  مسیر شغلی | کوچینگ | مشاوره مدیریت

  تحلیل رفتار متقابل | تصمیم گیری

  عزت نفس | زندگی شاد

  تسلط کلامی | مهارت ارتباطی

اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید درباره‌ی متمم بیشتر بدانید، می‌توانید نظرات دوستان متممی را درباره‌ی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی می‌شناسند:

      شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.  

     تعدادی از دوستان علاقه‌مند به این مطلب:    مینا پروین ، فاطمه شریف تبار ، ارش محمدی ، امین طاها ، لیلا

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری استعدادیابی و شناخت توانمندی ها به شما پیشنهاد می‌کند:

سری مطالب حوزه استعدادیابی و شناخت توانمندی ها
 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)
چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟
هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟
آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

۳۶۵ نظر برای استعدادیابی | دیدن افق‌های دور و نگاه به جلو

    پرطرفدارترین دیدگاه به انتخاب متممی‌ها در این بحث

    نویسنده‌ی دیدگاه : هومن کلبادی

    با سلام به شما دوست عزیز

    تا جایی که من متوجه شدم ، هدف از این تست اینه که بتونیم نگاهی متفاوت ، نسبت به چیزی که دیده میشه داشته باشیم و حتی بتونیم ، آینده ای رو برای این اشکال یا خطوط ، متصور بشیم . در واقع همونطوریکه در متن هم گفته شده ، مهارتی متمایز از آیدیافوریا که در درس های گذشته دربارۀ اون صحبت شده هست . البته یه چیز دیگه که ممکنه خیلی بهتون برای درک بهتر این مبحث کمک کنه ، اینه که ، سریِ استعداد یابی رو ، درس به درس مطالعه کنین تا بتونین برداشت بهتری نسبت به هر مهارت و تفاوت و تمایز اون با مهارت های دیگه رو درک کنید . آیدیافوریا ، مهارتی هست که فرد ، تعداد بسیار زیادی ایده دربارۀ همه چیز در ذهنش داشته باشه و بتونه اونها رو به راحتی بیان کنه . مثلاً دربارۀ نحوۀ چیدمان وسایل منزل ، میتونه ایده های مختلفی ارائه کنه ؛ یا برای یک مسئله ، میتونه چندین راه حل ارائه کنه (البته پیشنهاد می کنم مبحث آیدیافوریا رو از طریق لینکی که در خط دوم دادم مطالعه کنین) . فکر می کنم ، این مهارت ، به فرد کمک می کنه که نگاهی آینده نگر و بلند مدت دربارۀ مسائل داشته باشه . مثلاً همین مثالی که در متن ارائه شد "مراجعۀ مریم به طلا فروشی" و مکالمۀ بین اون و طلافروش ، قدرت تحلیل آینده و پیش بینی اتفاقات آتی (به وسیلۀ داشتنِ دیدی بلندمدت و پیش بینی کننده) رو در مریم نشون میده که با شنیدنِ قیمت اون قطعۀ طلا ، تونسته برنامه ریزیِ ذهنی انجام بده که با میزان حقوقی که دریافت می کنه ، خوش بینانه ، 18 ماه دیگه میتونه مجدداً به اون طلافروشی مراجعه کنه و اون قطعۀ طلا رو خریداری کنه (همونطوریکه در پایانِ مکالمه هم ، همین اتفاق افتاد) . در مورد اون تمرین هم ، فکر می کنم میشه همین دید رو داشت : اینکه صرفاً اون خطوط و اشکال رو ، خطوط و اشکال هندسی ببینیم یا بتونیم نگاهی متفاوت و شاید همراه با تخیل و نوعی آینده نگری بهشون داشته باشیم . برای مثال بتونیم شکل پایین رو به صورتِ سطحِ مقطع یا برشِ عرضیِ لوله ای ببینیم که برای انتقالِ سه نوع مایعِ مختلف با ویسکوزیتۀ مختلف طراحی شده !

    ببخشید دوست من ، شاید من نباید پاسخ میدادم به ابهام شما . من فقط نظر خودم رو نوشتم و امیدوارم بهتون کمک کنه و ابهامتون رو برطرف کنه

     
    تمرین‌ها و نظرات ثبت شده روی این درس صرفاً برای اعضای متمم نمایش داده می‌شود.
    .