کتاب قلاب (Hooked) نوشته نیر ایال
اگر انتظار داشته باشید که با خواندن کتاب قلاب یا Hooked نوشتهی نیر ایال (Nir Eyal) با نظریههای جدید علمی روبرو شوید، احتمالاً کتاب قلاب رضایت شما را تأمین نخواهد کرد.
اما اگر از خواندن کتابهای کسانی مانند ملکوم گلدول و دنیل پینک لذت میبرید، کتاب قلاب میتواند برای شما یک انتخاب خوب باشد.
نیر ایال کوشیده است مجموعهای از دستاوردهای روانشناسی رفتارگرا و روانشناسی شناختی را کنار هم بگذارد و از مجموعهی آنها کاربردهایی در فضای طراحی محصول و به طور خاص طراحی محصول در فضای دیجیتال استخراج کند.
بنابراین به یک معنا هم میتوان گفت فضای کتاب قلاب، به کتاب طراحی حسی نوشته دانلد نورمن نزدیک است. نورمن در آنجا توضیح میدهد که احساس بخش مهمی از رابطهی ما با محصولات را به خود اختصاص میدهد و اگر طراحی محصول را صرفاً به عملکردِ درست (Functional design) محدود کنیم، شانس موفقیت چندانی نخواهیم داشت.
نیر ایال هم میکوشد همین مفهوم را با تکیهی خاص بر طراحی محصولات دیجیتال مورد بحث قرار دهد.
کتابی که ابتدا بخشی از یک وبلاگ بود
اینکه نویسندگان وبلاگها نوشتهها و پستهای وبلاگی خود را تکمیل و ترکیب کرده و در قالب یک کتاب منتشر کنند، کاری رایج است و اتفاقاً محصولات پرطرفداری با استفاده از این روش تولید شدهاند.
احتمالاً موفقترین و مطرحترین نمونه از این دست، ست گادین است که جز یکی دو مورد استثناء تقریباً همهی کتابهایش به همین شیوه تولید و عرضه شدهاند. دن اریلی هم برخی از کتابهای خود را با همین روش تهیه کرده است که ما گاهی در #ایده متمم به سراغشان میرویم.
نیر ایال هم از همین فرایند برای تولید کتاب خود استفاده کرده است.
نیر، وبلاگی به نام nirandfar دارد که هنوز هم به صورت منظم در آن مینویسد. او تعدادی از پستهای وبلاگش را با هم ترکیب کرد و به قول خودش، میخواست کتابی ۳۰ صفحهای بنویسد که در پایان متوجه شد یک کتاب ۲۵۶ صفحهای در دست دارد.
منظور از طراحی فراتر از عملکرد چیست؟
وقتی با خود میگوییم که بطری آب معدنی باید آب را حفظ و نگهداری کند تا به دست تشنگان برسد، در سطح عملکرد (Function) فکر کردهایم.
همچنین وقتی میگوییم نرم افزار پیام رسان باید پیام برساند، باز هم نگاه خود را به سطحِ عملکرد محدود کردهایم.
به شکل مشابه، وقتی بگوییم ما خدمات مشاوره مالی میفروشیم و طبیعی است که مأموریت ما ارائهی مشاورهی درست و دقیق است، باز هم از سطح عملکرد فراتر نرفتهایم.
اما بحثی که نیر ایال در کتاب قلاب مطرح میکند، چیزی فراتر از عملکرد است:
در دنیای امروز، چه در زمینهی محصولات فیزیکی و چه در حوزهی راهکارهای نرمافزاری و اپلیکیشنها، طراحی در سطح عملکرد کار دشواری نیست.
شرکتها به سادگی از یکدیگر تقلید میکنند و همهی آنها میتوانند به سرعت حداقل انتظارات مشتری – و حتی متوسط انتظارات او – را تأمین کنند.
هدف طراحی محصول در دوران جدید، طراحی محصول اعتیاد آور است.
محصولی که مشتری، حتی وقتی نیاز واقعی به آن ندارد، باز هم دنبالش بگردد و از آن استفاده کند.
ایدهی کلیدی در کتاب قلاب
ما در بخشهای مختلف درس گیمیفیکیشن و نیز مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت انگیزه با مثالهای متعدد و کاربردی به سراغ پیشنهادهای نیر ایال میرویم.
بنابراین در اینجا صرفاً در حد چند جمله به حرفهای ایال اشاره میکنیم:
در مدل Hooked چهار نکته در طراحی محصولاتی که استفادهکننده را درگیر خود میکنند، مورد توجه قرار گرفته است:
- طراحی چیزی که آنها را به یاد محصول بیندازد (Trigger)
- طراحی اقدام یا اقدامهایی که بتوانند پس از تداعی محصول انجام دهند (Action)
- طراحی پاداش یا پاداشهایی که در اثر اقدام دریافت کنند (Reward)
- مکانیزمی که تلاشها و وقت صرف شدهی آنها را به نوعی به سرمایهگذاری تبدیل کند و احساس کنند که تلاشهایشان پسانداز و انباشته میشود (Investment)
ترجمه کتاب قلاب
کتاب Hooked را #نشر هورمزد و نیز #انتشارات آریاناقلم به فارسی ترجمه کردهاند.
زحمت ترجمهٔ کتاب قلاب در انتشارات هورمزد بر عهدهٔ آقای علی شهشناس بوده و انتشارات آریاناقلم هم این کتاب را با ترجمهٔ آقای سعید قدوسینژاد به بازار عرضه کرده است.
معرفی و خلاصه کتاب قلاب در سایت هورمزد
معرفی و دانلود رایگان PDF چند صفحه از کتاب در سایت آریاناقلم
دانلود کتاب قلاب در فروشگاه فیدیبو (هورمزد)
کتاب صوتی قلاب در فروشگاه فیدیبو (آریاناقلم)
دانلود کتاب قلاب از سایت طاقچه (آریاناقلم)
کتاب قلاب نوشته نیر ایال از جمله کتابهایی است که دوستان متممی در نظرسنجی سالانه متمم به عنوان یکی از کتابهای پیشنهادی برای مطالعه به سایر دوستانشان معرفی کردهاند.
چند تذکر دربارهٔ بخش معرفی کتاب متمم
متمم سایت فروش کتاب نیست. و جز کتاب «از کتاب» محمدرضا شعبانعلی - که خود متمم آن را منتشر کرده - صرفاً به معرفی، بررسی و نقد کتاب میپردازد.
صِرف معرفی کتاب در متمم لزوماً به معنای تأیید محتوای آن کتاب نیست. پس حتماً متن معرفی را کامل بخوانید. ممکن است نقاط ضعف برخی کتابها پررنگتر از نقاط قوتشان باشد. ضمن این که معرفی کتاب در متمم لزوماً به این معنا نیست که آن کتاب جزو منابع تدوین درسها بوده است. جز در مواردی که صریحاً به این نکته اشاره، در باقی موارد صرفاً ممکن است با هدف آشنایی کلی با موضوع یا نویسنده و یا نقد کتاب به آن پرداخته شده باشد.
متمم برای معرفی کتابها هیچ نوع هزینهای دریافت نمیکند و صرفاً اهداف آموزشی خود را مد نظر قرار میدهد.
دستهبندی کتاب های روانشناسی و توسعه فردی
کتابهایی در مورد یادگیری و مدل ذهنی
چند کتاب درباره بهبود مهارت های ارتباطی
مطالب، فایلها و کتابهای مربوط به کتابخوانی
خرید کتاب از کتاب نوشته محمدرضا شعبانعلی
راهنمای خواندن و خریدن کتاب (فایل صوتی)
کتابخوانی | چگونه کتابخوان شویم؟
فهرست کتابهای پیشنهادی برای ترجمه
پاراگراف فارسی | جملات منتخب کتابها
دوست عزیز. شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم میتوانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.
همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت به همهی درسهای متمم دسترسی خواهید داشت:
البته از میان درسهای مطرح شده، درسهای زیر بیشتر به فضای دیجیتال نزدیک هستند:
تولید محتوا | استراتژی محتوا | آموزش بازاریابی محتوا
سواد دیجیتال | دیجیتال مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ | شبکه های اجتماعی | آموزش CRM
اگر با فضای متمم آشنا نیستید و دوست دارید دربارهی متمم بیشتر بدانید، میتوانید نظرات دوستان متممی را دربارهی متمم بخوانید و ببینید متمم برایتان مناسب است یا نه. این افراد کسانی هستند که برای مدت طولانی با متمم همراه بوده و آن را به خوبی میشناسند:
ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری طراحی برای تغییر رفتار به شما پیشنهاد میکند:
- گیمیفیکیشن چیست؟ کاربردهای گیمیفیکیشن در کسب و کار
- معنی Engagement چیست؟
- گیمیفیکیشن چیست؟ | برخی از نمونه های گیمفیکیشن
- تعریف گیمیفیکیشن چیست؟
- در طراحی بازی چه عناصری به کار گرفته میشوند؟
- منظور از PBL در گیمیکیفیکشن چیست؟
- مکانیک بازی | چند مورد از ساز و کارهای مورد استفاده در بازی سازی
- انگیزه های انسانها در گیمیفیکیشن
- تاماگوچی | یک اسباب بازی ساده با پیامی مهم
- برنده واقعی گیمیفیکیشن کیست؟
- وضعیت تعلیق ذهنی و غرق شدن در یک فعالیت
- تعریف گیمیفیکیشن | بررسی تفاوت بازی و سرگرمی
- کسانی که بازی میکنند چگونه دستهبندی میشوند؟ (مدل بارتل)
- معرفی چند کتاب گیمیفیکیشن (تحلیل بازیها / آموزش بازی سازی)
- گیب زیکرمن | یکی از نویسندگان مطرح در زمینه بازی سازی
- بهترین تفریح را به کار تبدیل کنیم یا کار را به بهترین تفریح؟
- کتاب قلاب (Hooked) نوشته نیر ایال
چند مطلب پیشنهادی از متمم:
سوالهای پرتکرار دربارهٔ متمم
متمم مخففِ عبارت «محل توسعه مهارتهای من» است: یک فضای آموزشی آنلاین برای بحثهای مهارتی و مدیریتی.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به صفحهٔ درباره متمم سر بزنید و فایل صوتی معرفی متمم را دانلود کرده و گوش دهید.
فهرست دوره های آموزشی متمم را کجا ببینیم؟
هر یک از دوره های آموزشی متمم یک «نقشه راه» دارد که مسیر یادگیری آن درس را مشخص میکند. با مراجعه به صفحهٔ نقشه راه یادگیری میتوانید نقشه راههای مختلف را ببینید و با دوره های متنوع متمم آشنا شوید.
همچنین در صفحههای دوره MBA و توسعه فردی میتوانید با دوره های آموزشی متمم بیشتر آشنا شوید.
هزینه ثبت نام در متمم چقدر است؟
شما میتوانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به حدود نیمی از درسهای متمم دسترسی خواهید داشت. پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به عضو ویژه تبدیل شوید.
اعتبار را میتوانید به صورت ماهیانه (۱۶۰ هزار تومان)، فصلی (۴۲۰ هزار تومان)، نیمسال (۷۵۰ هزار تومان) و یکساله (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) بخرید. لطفاً برای اطلاعات بیشتر به صفحه ثبت نام مراجعه کنید.
آیا در متمم فایل های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟
مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که میتوانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.
همچنین دوره های صوتی آموزشی متنوعی هم در متمم وجود دارد که فهرست آنها را میتوانید در فروشگاه متمم ببینید.
با متمم همراه شوید
آیا میدانید که فقط با ثبت ایمیل و تعریف نام کاربری و رمز عبور میتوانید به جمع متممیها بپیوندید؟
نویسندهی دیدگاه : سارا حق بین
سلام به دوستان
در ابتدا اشاره کنم که من هنوز این کتاب رو نخوندم و تاحدودی با "مدل 4 بخشی نیر ایال" آشنا هستم، اینکه چه کاری انجام دهیم که مشتری میخ کوب محصول ما شود و حتی به طور ناخودآگاه به سراغ محصول ما بیاید در حالی که محصولات دیگری هم هستند که می توانند نیازهای او را بر طرف کنند.
حتماً و به زودی این کتاب را تهیه و مطالعه می کنم.
اما غرض اینکه چند ماه پیش در مطالب مربوط به گیمفیکیشن ویدئوی 13 دقیقه ای از آپارات دیدم با عنوان "خلاصه تصویری کتاب قلاب" که بسیار جالب و مختصر و مفید محتوای کتاب را توضیح داده و فکر می کنم مفید و موثر واقع بشه که قبل از خواندن خود کتاب با دیدن آن تا حدودی ذهنمان آماده درک کامل مطالب شود.